Wielka góra, wielki wyścig i wielka kobieta. Film

Pikes Peak Internacional Hill Climb, zwany "wyścigiem w chmury". Jest to sprawdzian zarówno dla kierowców jak i samochodów. Osiągnięcie mety to już duży sukces, a corocznie spotykają się tam zawodnicy próbujący nie tylko zdobyć szczyt, ale i pobić rekordy czasu. Taki rekord ustanowiła również kobieta!

Szczyt Pikes Peak leży w Ameryce, 16 km na zachód od Colorado Springs. Jest to miejsce gdzie odbywa się kultowy i niezwykle wymagający wyścig. Drogę na szczyt wybudowano w 1900 roku, a pierwsze zawody Pikes Peak Auto Hill Climb odbyły się w dniach 10-12 sierpnia 1916 roku. Trasa podjazdu ma długość 20 km i 156 zakrętów, a różnica poziomów między startem, a metą wynosi aż 1439 m. Start podjazdu odbywa się na wysokości 2862 m, a droga jest początkowo łagodna. Środkowy fragment jest już znacznie trudniejszy, ale ciężko jest dopiero po przekroczeniu 3660 m n.p.m.

Suzuki Escudo Pikes Peak
fot. z archiwum PPIHC

Nawierzchnia jest zróżnicowana: żwirowa, asfaltowa lub szutrowa, a trasa błędów nie wybacza, bo dookoła są już tylko kilkusetmetrowe przepaście. Auta budowane do tego wyścigu miewają ponad 1000KM, są dostosowane do trudnych warunków tej góry, charakterystycznie poszerzane i z wielkim skrzydłem z tyłu.

 

 

 

 

 

Kobiety w historii Pikes Peak.

Pierwszą kobietą, która zdobyła Pikes Peak była dwudziestoletnia Julia Holmes, która 1858 wraz z kilkoma podróżnikami wspięła się na szczyt. A za kierownicą szlaki przecierała Terry Ives, która wystartowała w 1952 roku Porsche w Sports Car Division.

Kolejne kobiety startowały w latach: 1959 – Joyce Thompson, 1975 – Bonnie McPherson i Marge Stork, 1977 – Nancy Reeder, a w 1984 – Marie-Alaina Schneider. Wraz z upływem lat, kobiety za kierownicą spotykane były coraz częściej, a największe osiągnięcia kobiet w zawodach na Pikes Peak należą do Michele Mouton!

Michele Mouton pod Pikes Peak
fot. z archiwum PPIHC

Po raz pierwszy Michele zdobyła górę w 1984 roku, zajęła wtedy 2 miejsce w klasyfikacji generalnej i 1 w klasie samochodów rajdowych. Niedosyt pozostał, więc powróciła rok później – by wygrać zawody i ustanowić rekord trasy na 11 minut 25,39 sekundy. Do dziś Mouton wspomina ten wyścig jako najtrudniejsze wyzwanie w karierze, nie tylko dla niej, ale i dla mechaników przygotowujących jej Audi Sport Quattro S1 do startu.

 

 

 

 

Tak Michele Mouton biła rekord w 1985 roku:

Climb Dance

Wielbiciele dobrego filmu i wyścigu na Pikes Peak powinni obowiązkowo zobaczyć francuski reportaż Climb Dance. Gdzie za kierownicą turbodoładowanego Peugeota 405 T16 (grupa B) usiadł Ari Vatanen, a rekord przez niego ustanowiony w 1988 roku utrzymał się przez następne sześć lat.

Film jest bardzo dynamiczny, realizowany z kilku kamer na aucie i na trasie. Otrzymał także wiele nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych.

 

Najnowsze

Daniela będzie asystentką przy WRC Academy

Daniela Rodrigues została zaproszona do asystowania przy organizacji Akademii WRC w Rajdzie Portugalii. Podczas całego sezonu, do tego zadania będą powoływane młode zawodniczki z kraju, gdzie runda WRC bedzie rozgrywana. Projekt ten zainicjowała Komisja Kobiet w Sportach Motorowych.

Daniela Rodrigues
fot. rallydeportugal.pt

Podczas rajdu Daniela będzie mogła poznać rozgrywki WRC od środka, porozmawiać z kierowcami, pracować z zespołem WRC Academy i poznać kobiety motorsportu wraz z Michele Mouton – menadżerką WRC. Wszystkie swoje wrażenia będzie opisywać na blogu.

Zawodniczka ma za sobą kilka startów w portugalskich rajdach i wyścigach górskich za kierownicą Seata Marbella. Jest przygotowana na to wyzwanie, mówi:

– Sporty motorowe są częścią mojego życia. Dzięki nim mogę wyrazić moją duszę, potrzebującą przygody. Jestem dumna z przynależności do tego męskiego świata, choć czasem czuje się w nim jak księżniczka, ponieważ niewiele kobiet bierze udział w rajdach. Fantastycznie będzie uczestniczyć w organizacji WRC Academy – cieszę się, że będę częścią oficjalnego zespołu. Na koniec Daniela przyznaje, że może nie jest Sebastianem Loebem, ale ma wytrwałość Armindo Araujo – więc zapewne jeszcze o niej usłyszymy!

 

Najnowsze

Najszybsza Finka Anita Mäkelä – wywiad

Finlandia słynie z wielu znakomitych kierowców, w tym licznych mistrzów rajdowych i Formuły 1. Anita Mäkelä, startująca w drag racingu, jest tego kolejnym przykładem. Oto co nam opowiedziała.

Zawsze uśmiechnięta Anita Mäkelä.
fot. z archiwum zawodniczki

Skąd pomysł na start w serii drag racingu?

– Amerykańskie auta interesowały mnie odkąd pamiętam. Zawsze marzyłam o białym Pontiacu Trans Am. Jeździłam na wystawy samochodów, a drag racing był ich częścią i od tego się zaczęło.

Co na początku sprawiało Ci największe problemy?

– Nic. Po porostu kupiłam auto i byłam z tego niezwykle zadowolona. Gorzej odebrali to moi rodzice, którzy trochę się martwili, co to dalej będzie.

Jakie masz plany na najbliższy sezon?

– Chce uczestniczyć w każdej imprezie drag racingu FIA. Życzę sobie, aby przejść kwalifikacje i zawalczyć o kolejny tytuł w klasie top fuel.

Oprócz zespołu wyścigowego, Ty i Twój mąż macie także własne przedsiębiorstwa. Znajdujecie trochę czasu wolnego dla siebie?

A tak Anita spędza wolny czas z mężem.
fot. z archiwum zawodniczki

– Hmmm, wyścigi to nasze hobby, a tym samym nasza pasja, którą wykonujemy wspólnie w wolnym czasie, zamiast siedzieć na kanapie

No dobrze, w takim razie opowiedz, jak wygląda typowy dzień na torze ?

– Bardzo prosto. Po sprawdzeniu auta, uzupełnieniu poziomu paliwa i rozgrzaniu silnika, większość czasu poświęcam na przebywanie z kolegami z zespołu lub na czacie, rozmawiając z fanami.

A z czego jesteś najbardziej dumna?

– Za każdym razem, kiedy uda nam się znaleźć na podium, jestem bardzo dumna z mojego zespołu, bo bez nich nie było by to możliwe.

Ile czasu poświęcasz pracy nad samochodem między poszczególnymi wyścigami?

Anita w trakcie jednego z wyścigów.
fot. z archiwum zawodniczki

– Tym właśnie zajmuje się mój zespół, któremu jestem niezwykle wdzięczna. Moja rola ogranicza się do kwestii organizacyjnych, takich jak dbanie o to, aby każdy miał co robić i żeby to środowisko pracy było uporządkowane. Poza tym zajmuję się kwestią logistyczną, płacę rachunki, jak również od czasu do czasu udzielam wywiadów dla prasy czy telewizji. W efekcie zajmuje to więcej czasu, niż przygotowanie auta.

Masz już na koncie liczne osiągnięcia, co tak naprawdę powoduje, że nadal chcesz startować w drag racingu ?

– Emocje, jakie towarzyszą mi w momencie, kiedy wiem, że wygrałam. Nic nie może równać się z tym

uczuciem. Poza tym lubię szybko jeździć.

To oni odpowiedzialni są za sprawne funkcjonowanie pojazdu Anity.

fot. z archiwum zawodniczki

A masz momenty, że już Ci się nie chce?

– Absolutnie nie, może nie przepadam za wyścigami kiedy pada, ale taka drobna niedogodność nie jest w stanie zmienić mojego podejścia do tego sportu.

Większość zawodników ma jakieś zasłyszane motto, którym się kieruje, jak brzmi ono w Twoim przypadku ?

– Gaz do dechy.

To samo poradziłabyś innym, na przykład początkującym w sporcie motorowym ?

– Pewnie tak, ale przede wszystkim powiedziałabym im, żeby wierzyli w to, że się uda i że każdy cent jest warty zainwestowania w swoje marzenia.

 

 

Anita z rodziną sprawdzają, jak idą prace nad pojazdem.
fot. z archiwum zawodniczki

A kto dla Ciebie jest największym wsparciem ?

– Na pewno mój mąż, ale także moje dzieci Hanna i Heikki, którzy głęboko wierzą we mnie i to jest niesamowite.

Anita posiada własny zespół wyścigowy z mężem Tommi Haapanen. Jako pierwszy europejski kierowca w drag racingu zdobyła zarówno tytuł w klasie Top Alcohol (w 1994 i 1996 roku), jak i FIA Top Fuel (2000 roku).

Najnowsze

Rozpoczęcie sezonu Indy Car – film

Skoncentrowany kierowca co chwilę spoglądający w lusterka, skupiona załoga teamu w boksie serwisowym  oraz energia rozentuzjazmowanego tłumu, którego rosnące w ułamkach sekund podekscytowanie czuje się z daleka. To wszystko już w najbliższy weekend w amerykańskim St. Petersburgu - nie zabraknie zawodniczek!

Jeden z najbardziej prestiżowych wyścigów ulicznych rozpoczynie się w amerykańskim St. Petersburgu w dniach 26-27 marca 2011 roku. Trasa licząca 14 zakrętów, przebiegać będzie wzdłuż ulic w centrum miasta, aż do części pasa startowego lotniska Albert Whitted.

Trasa otwierającego serię Izod Indy Car wyścigu w amerykańskim St. Petersburgu

Wielkie święto dla entuzjastów sportów motorowych, szczególnie dla miłośników Izod IndyCar Series rozpocznie się czwartkową, wieczorną paradą. W piątek zgromadzeni widzowie będa mieli okazję przyglądać się treningom zawodników startujących w pucharze Mazdy i mistrzostwach Hondy. Na sobotę zaplanowano zarówno przejazdy kwalifikacyjne, pokazy driftingu oraz wyścig Star Mazda. Kulminacją trzydniowej imprezy będzie odbywający się w niedzielne południe główny wyścig serii IZOD IndyCar Series.

Szczegółowy program imprezy dostępny jest na:

http://www.gpstpete.com/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=239

 

Od lewej: Shea Holbrook i Danica Patrick

Oczywiście do udziału w wyścigu zgłosiły się zarówno Shea Holbrook, jak również Danica Patrick, głęboko wierzymy, że panie zaperezentuja się z jak najlepszej strony.

Więcej na temat imprezy znajdziecie na http://www.gpstpete.com

Najnowsze

Jessica Dana pokonała Travisa Pastranę

16-letnia Jessica Dana konsekwentnie kontynuuje sukcesy w zimowej serii kartingowej PGP. Zawodniczka wygrała już trzeci z rzędu turniej główny, za każdym razem pokonując ustanowiony przez siebie rekord.

Pochodząca z Tumwater w stanie Waszyngton Jessica, zajęła pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej w zawodach kartingowych rozgrywanych w PGP Motorsports Park.

Trening na torze PGP Motorsports Park.
fot. Tanner Dana Racing

Sytuacja początkowo nie wyglądała obiecująco, ponieważ podczas treningów pojawiły się problemy wskazujące na złe ustawienie gokarta. Zespół borykał się z nimi do późna w nocy. Jednak jak się później okazało ich praca przyniosła rezultat. Jessica startująca gokartem 12 X9 Arrow, już w półfinałach ustanowiła nowy rekord toru w klasyfikacji seniorów, pobijając swój własny rezultat ze stycznia.

 

 

 

Rywalizacja na torze PGP Motorsports Park.
fot. Tanner Dana Racing

Finałowa runda była znacznie trudniejsza pod względem technicznym, ponieważ zawodnicy jeździli po mokrej nawierzchni. Jessica wykazała się spokojem i dzięki temu udało jej się dostać na podium. Mimo dobrego startu jej gokart bardzo szybko został otoczony przez pojazdy rywali. Ucieczka przed konkurencją nie była łatwa i wymagała dużego skupienia. Jessica znalazła jednak wąski przesmyk i udało się jej odskoczyć od konkurentów, którzy jednocześnie wpadli w tzw. korkociąg. W połowie wyścigu zawodniczka miała już 8-sekundową przewagę nad jej największym rywalem.

Runda rozgrywana w styczniu była znacznie trudniejsza.
fot. Tanner Dana Racing

Kiedy podczas 14-go okrążeniua była już pewna swojej pozycji, gokart Arrow zaczął tracić moc. Obawiając się, że silnik może w każdej chwili odmówić współpracy, Jessica odpuściła walkę o pierwszą pozycję, umiejętnie rozkładając siły, co pozwoliło jej na ukończenie wyścigu na trzeciej pozycji. Ostatecznie w klasyfikacji generalnej zawodów i tak znalazła się na pierwszym miejscu.

Tanner Dana Racing to team, dzięki któremu Jessica Dana i Tyler Tanner od 2010 roku wspólnie z zespołem mają szansę realizować swoje pasje. Zadaniem zespołu jest wpierać ich dążenia do ścigania się na najwyższym poziomie w sportach motorowych. 

16-letnia Jessica Dana.
fot. Tanner Dana Racing

Jessica Dana mając 4 lata jeździła już na quadach. W wieku 8 lat zaczęła się ścigać, nic więc dziwnego, że obecnie mając 16 lat dysponuje odpowiednimi umiejętnościami i może walczyć o najwyższe lokaty. Już w 2 miesiące po tym, jak pierwszy raz usiadła do gokarta – podczas kartingowych mistrzostw w 2009 roku – udało jej się skończyć wyścigi w pierwszej piątce. Warto też wspomnieć, że Jessica pokonała czterokrotnego mistrza NASCAR, Jeffa Gordona, oraz gwiazdę amerykańskiego sportu motorowego Travisa Pastranę, podczas organizowanych wiosną 2010 roku charytatywnych imprez kartingowych. Jessica w przyszłości chce oczywiście rywalizować w NASCAR. Redakcja Motocainy z uwagą będzie obserwować rozwój kariery tej utalentowanej zawodniczki.

 

Najnowsze