Warsztatowe abecadło przydatne dla każdej zmotoryzowanej kobiety

Warsztat samochodowy to dla wielu kobiet miejsce pełne sekretów, których bez absolutnej konieczności nie potrzebują rozwikłać. Jednak tak jak w przypadku pierwszej wizyty u nowej fryzjerki lub manikiurzystki, początkowa niepewność może zostać bardzo szybko zastąpiona przez wzajemne zaufanie.

Wysokiej klasy mechanik, który szybko zdiagnozuje i naprawi usterkę w naszym samochodzie, może zbudować w nas mocne przeświadczenie, że migająca czerwona kontrolka nie oznacza końca świata.

Jednocześnie, pomimo zapisanego w komórce numeru do fachowca, który wybawi nas z każdej motoryzacyjnej opresji, warto również mieć pewien zestaw umiejętności minimalizujących liczbę przypadków zmuszających nas do wizyty w warsztacie. Znajomość podstawowych napraw, które można w większości wykonać samodzielnie,  może być niezwykle przydatna podczas wielu niespodziewanych zdarzeń, które mogą nas spotkać na drodze.

„Wystarczy, że w środku nocy złapiemy gumę, a na domiar złego padnie nam komórka. Brak umiejętności zmiany opony sprawi, że będziemy musieli zmierzyć się z wieloma niezbyt przyjemnymi konsekwencjami wśród których najłagodniejsze to kilka zmarnowanych godzin oraz konieczność łapania stopa na najbliższą stację benzynową. Z tego powodu warto umieć dokonać choćby podstawowych napraw w swoim samochodzie, aby potencjalnie nieprzyjemne dla nas sytuacje skończyły się jedynie na kilku nieparlamentarnych słowach i drobnym opóźnieniu w podróży” – komentuje Aneta Todorczuk-Perchuć, ceniona aktorka oraz prezes fundacji „Mamy dzieci”.

Umiejętność wymiany opony lub naładowania akumulatora , jak również znajomość zasad rządzących warsztatem samochodowym, może wybawić nas nie tylko z niejednej drogowej opresji, ale również pozytywnie wpłynie na nasz ogólny poziom bezpieczeństwa.

„Z każdym rokiem obserwujemy rosnące grono kobiet, które wolą osobiście przyjechać do naszego serwisu i dowiedzieć się o stanie swojego samochodu niż zlecać to zadania swoim partnerom. Z mojego doświadczenia wynika, że Panie są bardzo wymagającymi klientami, którzy żywo interesują się, jakie dokładnie naprawy przeprowadzamy w ich autach. Tym większe jest nasze zadowolenie, gdy widzimy, że klientki do nas wracają oraz polecają nasz serwis swoim znajomym” – powiedział Marcin Paleński, właściciel Premio SB CarWash w Piasecznie.

Warsztatowe abecadło Premio

  • Wymiana opony

Niezbędny sprzęt:

  1. Koło zapasowe lub koło dojazdowe, tzw. „dojazdówka”
  2. Klucz do kół
  3. Lewarek
  4. Trójkąt ostrzegawczy
  5. Kamizelka odblaskowa

Wymiana opony krok po kroku:

  1. Zaparkuj samochód na prostych kołach na twardym, równym podłożu (najlepiej na parkingu lub ubitym poboczu drogi). Wrzuć pierwszy bieg, zaciągnij hamulec ręczny, włącz światła awaryjne i wysiądź z samochodu. Zablokuj koła, np. cegłą lub gałęzią, aby auto się nie stoczyło.
  2. Wystaw trójkąt ostrzegawczy. Na autostradzie lub drodze ekspresowej musi się on znaleźć w odległości przynajmniej 100 metrów od pojazdu. Poza obszarem zabudowanym wymagany dystans wynosi 30-50 metrów. Natomiast w obszarze zabudowanym wystarczy zachować odstęp 1 metra od samochodu.
  3. Wyjmij  koło zapasowe lub dojazdowe, klucz w kształcie litery „L” oraz lewarek.
  4. Poluzuj śruby mocujące koło za pomocą klucza.
  5. Umocuj lewarek w miejscu do tego przeznaczonym. Najprawdopodobniej będzie to styk progu ze słupkiem, czyli punkt położony w pobliżu wewnętrznego końca nadkola. Następnie podnieś auto na wysokość, która w swobodny sposób umożliwi zmianę koła. Przy wymianie dokonywanej na nierównym lub mniej stabilnym podłożu warto pod lewarek podłożyć element stabilizujący np. drewnianą deseczkę.
  6. Odkręć śruby, zdemontuj koło, zastępując je zapasowym. Przykręć śruby – najpierw ręcznie, następnie przy pomocy klucza metodą na krzyż (po przykręceniu śruby, kolejna znajduje się po przekątnej).
  7. Opuść samochód z lewarka, a następnie jeszcze raz mocno dokręć śruby.

Ważne!
Nie zaleca się jazdy na kole zapasowym lub dojazdowym przez dłuższy czas. Z tego powodu udaj się niezwłocznie do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, w którym naprawisz podstawowe koło, a mechanik dokręci śruby profesjonalnym kluczem dynamometrycznym. Dodatkowo podczas wizyty w zakładzie warto również wyważyć koło, co zapobiegnie podczas jazdy wibracjom na kierownicy.

  • Naładowanie rozładowanego akumulatora przy pomocy tzw. kabli rozruchowych
  1. Zaparkuj „auto pomocnicze” obok tego z rozładowanym akumulatorem na tyle blisko, aby długość kabli była wystarczająca na podłączenie odpowiednich elementów.
  2. Upewnij się, że silniki w obu pojazdach są wyłączone.
  3. Podnieś maski samochodów. W nowszych modelach samochodów należy zdjąć plastikową pokrywę akumulatora. W tych starszych akumulator jest odkryty.
  4. Jeden zacisk, tzw. „klemę” czerwonego kabla przypnij do bieguna dodatniego (+) naładowanego akumulatora, natomiast drugi do bieguna dodatniego w rozładowanym akumulatorze. Uważaj, by drugą „klemą” nie wywołać zwarcia i nie dotknąć do żadnego metalowego elementu.
  5. Zacisk czarnego kabla przypnij najpierw do bieguna ujemnego (-) w naładowanym akumulatorze, natomiast drugi do niemalowanego, metalowego elementu samochodu. Może to być np. blok silnika. Lepiej nie ryzykować i nie przypinać drugiej „klemy” do nienaładowanego akumulatora. Może to skutkować jego niewielkim wybuchem, ochlapaniem żrącą substancją lub nawet jego trwałym uszkodzeniem.
  6. Upewnij się, że nie pomyliłaś podpięcia kabli.
  7. Uruchom silnik w samochodzie ze sprawnym akumulatorem i spróbuj uruchomić drugie auto.
  8. Gdy drugi silnik się nie uruchomi, należy odczekać i spróbować ponownie.
  9. Jeśli silnik w końcu „zaskoczy”, nie należy go wyłączać, a także pamiętać, żeby odłączać kable w kolejności odwrotnej do ich przypinania. Najpierw należy odpiąć czarny zacisk z metalowego elementu silnika, następnie zacisk z ujemnego bieguna akumulatora. Analogicznie należy postąpić z czerwonym przewodem. Najpierw należy odpiąć go ze świeżo naładowanego akumulatora, następnie z akumulatora, z którego „pożyczony” był prąd.
  10. W celu podładowania akumulatora, należy pojeździć trochę autem i nie wyłączać od razu silnika.

Ważne!
Warto wozić ze sobą w bagażniku kable rozruchowe. Jeśli nie przydadzą się nam, mogą pomóc innemu kierowcy. Należy pamiętać, że do samochodów osobowych wykorzystuje się inne przewody niż do samochodów ciężarowych. W autach osobowych i dostawczych zamontowane są instalacje o napięciu 12V. Natomiast ciężarówki wyposażone są w instalacje o napięciu 24V.

  • Naładowanie rozładowanego akumulatora za pomocą prostownika

W jaki sposób naładować akumulator prostownikiem?

  1. Odłącz akumulator od instalacji auta i wyjmij go z samochodu.
  2. Wyczyść akumulator, gdy jest zabrudzony.
  3. Połącz zacisk prostownika (+) z zaciskiem (+) akumulatora, natomiast zacisk
    (-) prostownika połącz z zaciskiem (-) akumulatora.
  4. Ustaw na prostowniku odpowiednie napięcie – najlepiej na poziomie 15,5-16,5 V. Napięcie 14-14,5 V również będzie odpowiednie, ale sprawi, że ładowanie potrwa dłużej.
  5. Co kilka godzin sprawdzaj poziom naładowania akumulatora. Samo ładowanie trwa około 10 godzin.
  6. Pod żadnym pozorem nie zbliżaj się do ładującego się akumulatora z  przedmiotem mogącym wywołać iskrę np. zapalonym papierosem. W trakcie ładowania z akumulatora wydziela się wodór, który może wybuchnąć.

Ważne!

  1. Nie dopuszczaj do całkowitego rozładowania, niedoładowania i przeładowania akumulatora. Zwiększy to jego żywotność.
  2. Naładowanie akumulatora przed zimą znacząco zminimalizuje ryzyko problemów z uruchamianiem auta.
  3. Często problemy związane z rozładowywaniem się akumulatora mogą mieć związek z wadliwą instalacją auta.
  4. W starszych akumulatorach należy najpierw odkręcić korki, aby nie zbierały się pod nimi gazy, które mogą spowodować wybuch baterii.
  • Sprawdzenie poziomu oleju silnikowego

Olej silnikowy spełnia bardzo ważną rolę w codziennej eksploatacji samochodu. Przede wszystkim zapewnia płynną pracę silnika, wydłużając jego żywotność, ale także zapobiega tarciu oraz zbyt szybkiemu zużywaniu elementów metalowych. W silnikach używa się olejów mineralnych, półsyntetycznych i syntetycznych, których nie należy mieszać. Każdy producent w instrukcji zapisuje stosowany rodzaj oleju. Sprawdzenie jego poziomu jest niezwykle istotne i zajmuje kilka minut. Ten czas może zapobiec poważniejszym problemom z autem.

Sprawdzanie poziomu oleju silnikowego:

  1.      Postaw samochód na twardym, równym podłożu. Wyłącz silnik i odczekaj kilka minut (dokładny czas powinien być zapisany w instrukcji obsługi auta).
  2.      Wyjmij wskaźnik poziomu oleju i wytrzyj go dokładnie czystą szmatką lub chusteczką.
  3.      Umieść wskaźnik dokładnie w tym samym miejscu. Zapobiegnie to zafałszowaniu wyniku pomiaru.
  4.      Ponownie wyjmij wskaźnik i na podstawie śladu, który zostawił olej, odczytaj wynik pomiaru. Wartość poziomu oleju powinna się mieścić pomiędzy oznaczeniami „minimum” i „maksimum”.
  5.      Aby mieć pewność, że w aucie jest odpowiedni poziom oleju, warto powtórzyć jego pomiar.
  6.      Gdy poziom oleju znajduje się poniżej oznaczenia „minimum”, należy go dolewać małymi porcjami. Pamiętając każdorazowo, żeby przed każdym następnym pomiarem odczekać najpierw kilka minut.

Ważne!

Warto wozić w samochodzie małą buteleczkę z odpowiednim olejem silnikowym i sprawdzać jego poziom przynajmniej raz w miesiącu, a bezwzględnie przed wyruszeniem w daleką podróż. Producenci zalecają najczęściej, aby wymieniać olej co roku lub po przejechaniu od 10 do 30 tysięcy kilometrów.

  • Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego

Sprawny układ hamulcowy to jeden z kluczowych elementów pojazdu wpływający na nasze bezpieczeństwo na drodze. Za jego skuteczność poza takimi elementami jak klocki lub tarcze hamulcowe odpowiada również płyn hamulcowy.

Jak sprawdzić poziom płynu hamulcowego i co ile go wymieniać?

  1. Zbiornik z płynem hamulcowym z napisem „brake fluid” znajduje się pod maską samochodu.
  2. Jeśli poziom płynu hamulcowego znajduje się poniżej „minimum” lub zbliża się do tej granicy, należy uzupełnić go, aby znalazł się na wysokości znacznika „maksimum”.
  3. Ważne, aby dolewać ten sam płyn, który znajduje się w zbiorniku. Jeśli nim nie dysponujemy, zaleca się opróżnienie zbiornika i napełnienie go jednolitym płynem, rekomendowanym przez producenta.
  4. Większość producentów zaleca wymianę płynu hamulcowego średnio co dwa lata.

Ważne!

Płyn hamulcowy ma tendencję do higroskopijności, czyli absorbowania wilgoci z powietrza. Wiązanie cząsteczek wody znacząco obniża skuteczność hamowania. Dzieje się tak, ponieważ woda zaczyna odparowywać i tworzą się pęcherzyki, a cały układ może się zapowietrzyć.

  • Sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego

Odpowiedni poziom płynu chłodniczego jest równie ważny dla pracy silnika co olej silnikowy. Utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika ma wpływ na jego żywotność oraz zapobiega jego przegrzewaniu.

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

  1. Do kontroli poziomu płynu chłodniczego służy zbiorniczek z napisem „engine coolant”.
  2. Gdy poziom płynu znajduje się poniżej „minimum”, wskazane jest dolanie cieczy.
  3. Dopuszczalne jest dolanie innego płynu, jednak nie jest to rozwiązanie optymalne. Korzystniejsze jest  uzupełnieniem zbiorniczka zwykłą wodą.
  4. Nie należy odkręcać korka od zbiornika z płynem chłodniczym, gdy silnik jest rozgrzany, ponieważ ciesz może wytrysnąć i nas poparzyć.

Ważne!

Po dolaniu do zbiornika wody, przed zimą należy zbadać krzepliwość płynu chłodzącego. Jeśli jest zbyt duża, należy wymienić cały płyn na nowy.

  • Uzupełnienie płynu do spryskiwaczy

Płyn do spryskiwaczy jest najprawdopodobniej zaraz po paliwie najczęściej wymienianą cieczą w naszym pojeździe. Umożliwia spryskanie szyb i ich oczyszczenie, co ma bezpośrednie przełożenie na poprawę komfortu jazdy oraz wzrost poziomu bezpieczeństwa kierowcy.

Jak sprawdzać i kiedy wymieniać płyn do spryskiwaczy?

  1. Zbiornik do kontroli poziomu płynu do spryskiwaczy znajduje się pod maską samochodu. Na wierzchu znajduje się symbol szyby samochodowej i kropel wody.
  2. Jeśli poziom płynu do spryskiwaczy znajduje się poniżej „minimum” lub zbliża się do tej granicy, należy uzupełnić go, aby znalazł się na wysokości znacznika „maksimum”.
  3. Newralgicznym momentem uzupełniania płynu do spryskiwaczy jest przełom jesieni i zimy. Należy zadbać, żeby w tym czasie wymienić płyn na zimowy, który nie będzie zamarzał w zbiorniku.

Materiał powstał z okazji obchodzonego w tym roku jubileuszu 10-lecia obecności sieci Premio na polskim rynku.

Sieć Premio w Polsce jest częścią europejskiej grupy, która rozpoczęła swoją działalność w 1972 r., po przejęciu przez Goodyeara niemieckiej sieci Kempten. Oficjalnie marka Premio zadebiutowała w Niemczech w 1996 roku jako Premio Reifen-Service i wkrótce stała się najbardziej prestiżową siecią na niemieckim rynku. Jakość oferowanych przez korporację usług docenili też kierowcy na Węgrzech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Dzięki dużej dbałości o jakość świadczonych usług sieć zdobyła mocną pozycję na rynku i jest zaliczana do grona największych i najbardziej liczących się sieci serwisów samochodowych w Unii Europejskiej.

Najnowsze

Edyta Klim

MOTOpitstop w Kamieńcu Wrocławskim już 2-go września!

Fundacja Motoliga ze swoim MOTOpitstop-em zaparkuje 2 września w Kamieńcu Wrocławskim, gwarantując motoryzacyjne emocje w szczytnym celu.

Do Kamieńca Wrocławskiego zapraszamy już od godziny 14.00, kiedy to odbędzie się pokazowy mecz KWR w Ultimate Frisbee . Oficjalne otwarcie lokalnej imprezy „Festyn Pożeganie lata, 20-lecie powodzi”, planowane jest na godz. 15.00 i ubarwione pokazową paradą zgromadzonych pojazdów.

W godzinach 16.00-18.00 Motoliga robi atak na scenę główną! Będą wywiady z członkami Drift Ekipy i będzie okazja poznać„Kati Drift Girl”. Kolejna reprezentantka płci pięknej to zawodniczka Marysia Górska, która odpowie na pytanie: „Jak to jest być kobietą w świecie motosportu?”

Następnie grupa Infidels opowie trochę o swoich samochodach terenowych i wyjaśni, jak to się dzieje, że one są takie wytrzymałe? Ze swoim samochodem przybędzie także Andrzej Jaroszewicz – osoba która ma niesamowicie duże doświadczenie w motosporcie, więc szykujcie pytania!

A o 18.00 będzie wielkie show – dużo dymu i huku. Tak o organizacji imprezy opowiada założycielka Motoligii – Sonia Stando:

– Wszędzie odbywają się festyny i dożynki, jednak władze w Kamieńcu Wrocławskim uznały, że trzeba przełamać rutynę i zaprosiły do współpracy Motoligę. Nasza impreza będzie na pewno ciekawa, ponieważ przybrała formę zlotu. Od dwóch miesięcy pomagamy organizatorom imprezy i jestem zadowolona z pracy naszych wolontariuszy oraz drużyny KWR, która czynnie pomaga w organizacji i zabezpieczeniu imprezy. To jest pierwszą impreza tego typu w naszym wykonaniu, jednak z pewnością będą kolejne, organizowane już całkiem samodzielnie przez Motoligę.

Na festynie będą też konkursy oraz charytatywna akcja, z której dochód przekazany zostanie na leczenie Małgorzaty, walczącej z rakiem (jej kuracja nie jest refundowana). Jako, że na pożegnaniu lata będzie też dużo muzyki – koncert rockowy i DJ do rana – to stworzono strefę Camp, gdzie swobodnie i za darmo można się rozbić z namiotem. Na miejscu będą też punkty gastronomiczne.

Wydarzenie na facebooku znajdziecie tutaj: https://www.facebook.com/events/1363412643706706/

Najnowsze

Continental opracował bezgłośnikowy system car audio

Continental, zainspirowany zasadą działania instrumentów smyczkowych, opracował bezgłośnikowy, samochodowy system audio. Według ekspertów, to rozwiązanie w przyszłości całkowicie zrewolucjonizuje systemy nagłośnienia w pojazdach i pozwoli zrezygnować z instalacji klasycznych głośników.

Prototyp systemu Ac2ated Sound, zamiast klasycznych głośników, wykorzystuje niewielkie przetworniki wibracyjne, które tworzą dźwięk przy pomocy wprawiania w wibracje powierzchni znajdujących się we wnętrzu auta. Rozwiązanie jest oparte na wieloletnich doświadczeniach firmy w zakresie badań NVH (Noise, Vibration, Harshness – hałas, drgania, szorstkość).

Samochód, jak instrument
System Ac2ated Sound działa na takiej samej zasadzie, jak instrumenty smyczkowe. Fale dźwiękowe wytwarzane są przez przetworniki wibracyjne, które są podobne do rdzenia konwencjonalnego głośnika. Składają się z magnesu i wibrującej cewki, przetwarzającej elektryczny sygnał na ruch. Jednak zamiast drgającej membrany, która jest częścią klasycznych głośników, do emitowania dźwięku wykorzystywane są powierzchnie wewnątrz pojazdu. Za sprawą specjalnej technologii wiązania, fale dźwiękowe są przenoszone na wewnętrzne elementy auta, np. deskę rozdzielczą lub boki drzwi. Ich powierzchnia zmienia się wówczas w głośnik.

,,Dla lepszego zobrazowania działania systemu Ac2ated Sound można go porównać do skrzypiec. Smyczkiem i strunami są w nim przetworniki wibracyjne, mostek skrzypcowy to miejsce umieszczenia przetworników, a pudłem rezonansowym
jest wnętrze samochodu. Słupki w aucie są przystosowane do generowania dużych częstotliwości, a panele drzwiowe mają odpowiednie właściwości do tworzenia średnich częstotliwości. Podobnie jak w przypadku technologii głośnikowej,
aby wygenerować niskie częstotliwości wykorzystujemy duże elementy, takie jak wykładzina dachowa czy półka tylna.” – powiedział Dimitrios Patsouras, Dyrektor Centrum Kompetncyjnego NVH w Continental Engineering Services.

Downsizing w motoryzacji
Producenci nowoczesnych pojazdów przywiązują ogromną wagę do nagłośnienia. Obecnie dostępne samochodowe systemy audio, uzyskujące dobry dźwięk przestrzenny 3D, mogą składać się z ponad 20 głośników, które ważą nawet
15 kg, a ich objętość całkowita może wynieść 30 dm³. Bezgłośnikowy system Continental jest znacznie mniejszy – może ważyć zaledwie 1 kg, a objętość zabudowy nie przekraczać 1 dm³.

„W czasach samochodów elektrycznych ich producenci poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą drastycznie zmniejszyć wagę pojazdów oraz zyskać przestrzeń dla pasażerów i nowych technologii. Z drugiej strony zwracają szczególną uwagę na jakość dźwięku oraz elegancki design. Opracowany przez Continetal system Ac2ated Sound jest połączeniem naszej wiedzy i doświadczeń w zakresie innowacyjnych rozwiązań multimedialnych dla motoryzacji oraz badań NVH. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest nie tylko jego niewielki rozmiar i masa, ale także wysoka jakość dźwięku. Niewidzialny system audio, w przeciwieństwie do tradycyjnych głośników, zapewnia bogaty i równomierny dźwięk w samochodzie” – powiedział Johann Hiebl, Szef działu Infotainment & Connectivity.

Technologia bezgłośnikowa może być również wykorzystana w ramach koncepcji interakcji człowiek-maszyna, np. poprzez podawanie instrukcji związanych z nawigacją czy przekazywanie sygnałów ostrzegawczych. Inżynierowie Continetal widzą duży potencjał dla zastosowania tego rozwiązania w samochodach przyszłości.

Najnowsze

Polacy odchodzą od diesla – raport o branży motoryzacyjnej

Liczba nowych samochodów napędzanych silnikami Diesla systematycznie maleje. Według raportu „Branża motoryzacyjna 2017/2018” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego polscy kierowcy znacznie częściej wybierają wersje benzynowe oraz alternatywne źródła napędu.

Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec 2016 roku samochody z silnikami benzynowymi stanowiły 45 procent odnotowanych w bazie aut. Udział pojazdów zasilanych olejem napędowym to 39 procent. Na końcu rankingu znalazły się auta z LPG (16 procent) oraz inne napędy (1 procent) – czytamy w raporcie przygotowanym przez PZPM.

Diesel traci – wzrasta popyt na benzynę i hybrydy
W 2016 roku diesel wciąż tracił na atrakcyjności – liczba rejestracji aut z silnikami wysokoprężnymi wzrosła co prawda o 10,5 procent, ale przy 17-procentowym wzroście całego rynku udział diesla w rejestracjach zmalał do 31,6 procent. To niemal o 2 punkty procentowe mniej niż rok wcześniej – podkreślają autorzy raportu „Branża motoryzacyjna 2017/2018”.

Równocześnie zwiększyła się popularność samochodów z silnikami benzynowymi – udział w rejestracjach wzrósł w 2016 roku do 64,3 procent, co oznacza zwiększenie udziału w stosunku do 2015 roku na poziomie 19,2 procent.

Eksperci PZPM podkreślają, że samochody z napędem hybrydowym również wyraźnie zyskały na popularności wśród Polaków. Liczba rejestracji tych samochodów sięgnęła w 2016 roku 10,1 tys. sztuk i była o 76,5 procent większa niż w 2015 roku. Udział hybryd w całości rejestracji wynosi 2,4 procent i jest o blisko 1 punkt procentowy większy od samochodów z fabryczną instalacją LPG. Liderem tej części rynku w Polsce niezmiennie jest Toyota i Lexus – marki te sprzedały w 2016 roku ponad 8,3 tys. samochodów z takim napędem, a w pierwszym półroczu bieżącego roku zarejestrowano w sumie już ponad 7,9 tys. hybryd obu japońskich marek (92,8 procent całego rynku aut z napędem hybrydowym).

Hybrydy plug-in liczone razem z elektrycznymi pojazdami zanotowały 100-procentowy przyrost liczby rejestracji – ich liczba jest jednak wciąż niewielka i wynosi w sumie 561 zarejestrowanych w 2016 roku sztuk.

Wolimy silniki benzynowe
Według danych CEP samochody w wieku do 4 lat mają w większości przypadków (58 procent) napęd benzynowy. Co więcej, liczba tych aut zwiększyła się w ciągu roku o dwa punkty procentowe. Równocześnie technologia Diesla straciła 2 punkty procentowe, uzyskując udział w rynku na poziomie 37 procent. Układy LPG również nie są popularne wśród najmłodszej floty – mają tylko 4 procent rynku. Pojazdy hybrydowe zdobyły natomiast 1 procent tego segmentu.

W grupie samochodów starszych – w wieku od 5 do 10 lat – nadal najpopularniejszą wersją silnikową jest diesel (52 procent udziału), ale i w tym przypadku można zauważyć spadek o 2 punkty procentowe w stosunku do zeszłego roku. Na drugim miejscu (39 procent segmentu) znalazły się modele benzynowe, zyskując rok do roku 1 punkt procentowy, natomiast auta z LPG utrzymują się na poziomie 8 procent.

Wśród samochodów w wieku od 11 do 20 lat największy udział (44 procent) mają auta z silnikami benzynowymi. Na drugim miejscu znalazły się diesle (37 procent). Samochody zasilane LPG stanowią natomiast 18 procent.

Również wśród samochodów starszych niż 20 lat najpopularniejsze były silniki benzynowe, stanowiące 47 procent całości. Na drugim miejscu – tu zmiana w stosunku do powyższych przedziałów – znalazło się LPG (27 procent). Samochody z silnikami wysokoprężnymi znalazły się na trzecim miejscu z udziałem na poziomie 22 procent. Inne rodzaje paliwa stanowiły 4 procent parku – czytamy w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Najnowsze

Gosia Rdest przywozi punkty z Zandvoort

Pozostaje na 5.miejscu klasyfikacji generalnej pucharu Audi Sport TT Cup. Philip Ellis umacnia się na pozycji lidera.

W Zandvoort odbyła się czwarta runda Audi Sport TT Cup. W pierwszym wyścigu Gosia Rdest finiszowała czwarta, po starcie z piątej pozycji. Drugi wyścig Gosia ukończyła dopiero na trzynastym miejscu. Po starcie z szóstej lokaty zyskała dwie pozycje jednak przy wyprzedzaniu spotkała się koło w koło z Yannikiem Brandt’’em. Doszło do uszkodzenia geometrii samochodu. Ze skrzywioną kierownicą auto przestało być konkurencyjne. Gosia postanowiła ukończyć wyścig i bronić się do  końca. Finalnie dojechała trzynasta. 

Gosia podsumowuje: „Koniec weekendu w pięknym Zandvoort. Za każdym razem kiedy tu jestem, lubię ten tor coraz bardziej. Ogólnie jestem zadowolona z weekendu, przywiozłam cenne punkty. Było bardzo dużo skrajnych emocji. Bardzo dziękuję wspaniałej ekipie doktorskiej Audi Sport, dzięki której mimo kontuzji stopy mogłam brać udział w wyścigach.
Jeżeli chodzi o drugi wyścig – kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Manewr, który wykonałam był nieco zbyt optymistyczny i pozbawił mnie walki o podium. W każdym razie z Zandvoort wyjeżdżam z uśmiechem na ustach i czekam z utęsknieniem na trzy kolejne weekendy wyścigowe Audi Sport TT Cup, bo zostały już tylko moje ulubione tory”.

Gosia nadal plasuje się w TOP5 stawki. Do końca sezonu zostały jeszcze trzy rundy: Nurburgring, Red Bull Ring i Hockenheim. Punktacja pierwszej piątki przedstawia się następująco:

  1. Philip Ellis – 160
  2. Mikel Azcona – 127
  3. Milan Dontje – 108
  4. Tommaso Mosca – 105
  5. Gosia Rdest – 94

Najnowsze