Waga bolidów po kwalifikacjach

Kapryśna pogoda na torze w pobliżu Sao Paulo jest jednym z głównych czynników odgrywających rolę w trakcie przedostatniego weekendu Formuły 1 w tym sezonie.

Rubens Barrichello wystartuje z pole position
fot. Brawn GP

Deszczowe kwalifikacje na torze w Brazylii były bardzo trudne dla wszystkich kierowców. Robert Kubica powiedział, że w pewnych momentach na torze była taka ilość wody, że trudno było panować nad samochodem. NIck Heidfeld użył nawet określenia, że miał wrażenie jakby miał pływać, a nie prowadzić bolid. W zasadzie, jak twierdzili kierowcy, głównym problemmem był brak widoczności, szczególnie w czasie jazdy za innym samochodem.

Pojawia się pytanie, czy takie warunki przeprowadzania kwalifikacji nie powinny jednak skłonić Charliego Whitinga do podjęcia decyzji o ich przesunięciu na niedzielę. Nie dość, że trwały one bardzo długo i kierowcy musieli oczekiwać w nieskończoność na wyjazd na tor, to jeszcze narażeni zostali na jazdę w bardzo niebezpiecznych warunkach. Wydaje się, że mieliśmy wczoraj bardzo dużo szczęścia, że żaden z zawodników nie uległ poważnemu wypadkowi. Po decyzji o wymianie skrzyni biegów podjętej przez zespół po bardzo groźnie wyglądającym wypadku podczas kwalifikacji, Vitantonio Liuzzi otrzymał karę przesunięcia o 5 miejsc. Kierowca Force India z pewnością przynajmniej w części jest ofiarą warunków, jakie panowały na torze.

Jak zwykle po kwalifikacjach zespoły musiały podać dane dotyczące ilości paliwa z jakim kierowcy wystartują do niedzielnego wyścigu. Rubens Barrichello, który wyruszy z pierwszego pola, ma w swoim samochodzie nieco mniej paliwa, niż trzej zawodnicy startujący za nim. Będzie więc musiał zjechać na pitstop przed nimi. Niewątpliwie bardzo trudne zadanie do wykonania będzie miał Jenson Button. Startujący z 14. pola lider klasyfikacji potrzebuje przynajmniej 3. miejsca na mecie GP Brazylii, aby zagwarantować sobie już w tę niedzielę tytuł Mistrza Świata w tym sezonie. A może walka o mistrzowski tytuł pomiędzy kierowcami Brawn GP odbędzie się dopiero w Abu Dhabi?

Według zapowiedzi meteo, pogoda znów może być bardzo kapryśna, więc wszystko może się zdarzyć…

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół 

Waga

Paliwo (kg)

Dotankowanie na okrążeniu

1

 23

Rubens Barrichello

Brawn GP

650,5

45,5

22

2

 14

Mark Webber

Red Bull

656

51

24

3

 20

Adrian Sutil

Force India

656,5

51,5

25

4

 9

Jarno Trulli

Toyota

658,5

53,5

26

5

 4

Kimi Raikkonen

Ferrari

651,5

46,5

22

6

 12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

659

54

26

7

 16

Nico Rosberg

Williams

657

52

25

8

 5

Robert Kubica

BMW Sauber

656

51

24

9

 17

Kazuki Nakajima

Williams

664

59

28

10

 7

Fernando Alonso

Renault

652

47

22

11

 10

Kamui Kobayashi

Toyota

671,6

66,6

32

12

 11

Jaime Alguerusari

Toro Rosso

671,5

66,5

32

13

 8

Romain Grosjean

Renault

677,2

72,2

35

14

 22

Jenson Button

Brawn GP

672

67

32

15

 21

Sebastian Vettel

Red Bull

683,5

78,5

38

16

 15

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

656,5

51,5

25

17

 2

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

661

56

27

18

 1

Nick Heidfeld

BMW Sauber

650,5

45,5

22

19

 6

Giancarlo Fisichella

Ferrari

683.5

78,5

38

20

 3

Vitantonio Liuzzi

Force India

680

75

37

Najnowsze

Kwalifikacje na torze Interlagos

Sesja kwalifikacyjna do Grand Prix Brazylii odbywała się w ulewnym deszczu. Rubens Barrichello przy aplauzie brazylijskiej publiczności zagwarantował sobie 14. w karierze pole  position. Obok niego na starcie GP Brazylii stanie Mark Webber.

Sebastian Vettel nie zakwalifikował się nawet do Q2. Mimo to, ma nadzieję na walkę o wygraną na Interlagos i zwiększenie szans na walkę o mistrzostwo.
fot. Red Bull

Po wykonaniu przez kierowców pierwszych okrążeń na torze zdecydowano o przerwaniu Q1. Na jednym z pierwszych kółek, Giancarlo Fisichella zdążył wykonać piruet i zatrzymał się w zakrętach Senna S. Jego bolid został usunięty z toru. W efekcie zakończył on udział w kwalifikacjach. 

Lewis Hamilton poinformował swój zespół, że nawierzchnia jest bardzo śliska. Po wznowieniu sesji na 15 minut 44 sekundy przed jej zakończeniem zawodnicy musieli jeździć w dużych odległościach od siebie, aby nie znajdować się w pióropuszu wody unoszącej się za poprzedzającym bolidem. W tych warunkach najlepszym rozwiązaniem było przygotowanie w trakcie treningów ustawień na mokry tor. Bardzo możliwe, że właśnie tak uczynił zespół Williamsa. Jego kierowcy – Rosberg i Nakajima – uzyskali odpowiednio 1. i 4. czas. Kierowcy narzucili natychmiast po wznowieniu sesji bardzo duże tempo. Zajmując 18. pozycję, na 3 minuty przed jej końcem, z toru wypadł  Lewis Hamilton. Do końca próbował walczyć Sebastian Vettel. Niestety, nie udało mu się zakwalifikować do Q2 . Jego kolega Mark Webber uzyskał 14. czas. W drugiej części kwalifikacji nie wystartowali już także Heikki Kovalainen i Nick Heidfeld. Świetnie pojechał Robert Kubica odnotowując 3. czas Q1 i pokonując okrążenie o 2,5 sekundy szybciej niż jego kolega z zespołu! Kamui Kobayashi zastępujący w zespole Toyoty odpoczywającego po wypadku Timo Glocka uzyskał 6. czas, co było pewnego rodzaju zaskoczeniem.

Druga część kwalifikacji miała rozpocząć się o czasie, ale kierowcy przez dłuższy okres nie opuszczali garaży. Padający deszcz uniemożliwiał im normalnie przewidzianą pracę. Aquaplanning występował w zasadzie na całej długości toru. Wilgotność wynosiła 97 % a temperatura powietrza 17 stopni Celsjusza. Co chwilę wyjeżdżał na tor samochód medyczny, aby sprawdzić stan nawierzchni.

Sesja kwalifikacyjna została wznowiona dopiero o 19:57 naszego czasu. Po 2,5 minuty Vitantonio Liuzzi wpadł w aquaplanning i odbijając się od jednej bandy został wyniesiony na drugą stronę toru i jego bolid uderzył w zabezpieczenia znajdujące się przy stanowiskach dowodzenia zespołów. Bardzo szybko okazało się więc, że wznowienie kwalifikacji nie bardzo miało sens. Czerwona flaga wywieszona natychmiast po wypadku Liuzziego pozostawała w nieskończoność. Nikt z kierowców nie zdążył przejechać pomiarowego okrążenia do tego czasu. Około 20:13 postanowiono, że sesja nie zostanie wznowiona dopóki warunki się nie poprawią. Sędziowie sportowi przesuwali podjęcie decyzji jeszcze kilkakrotnie, aby w końcu około 21:10 wznowić kwalifikacje. Kierowcy natychmiast rozpoczęli walkę o czas. Robert Kubica na 8 mnut przed zakończeniem sesji miał 3. czas. Nawierzchnia przesychała nieco. Robert zamienił więc opony na przejściowe. Udało mu się jednak wykonać następne pomiarowe okrążenie, w wyniku czego zakończył Q2 na 7. pozycji.

W trudnej sytuacji, z której nie udało mu się wydostać znalazł się lider klasyfikacji Jenson Button. Nie zakwalifikował się on do Q3, kończąc kwalifikacje na 14 pozycji. Oznaca to, że będzie mu bardzo trudno w niedzielnym wyścigu uzyskać dobry wynik. W trzeciej części sesji nie znaleźli się także Kobayashi, Alguersari i Grosjean. 

Do 10-minutowej trzeciej części wszyscy kierowcy wystartowali już na oponach przejściowych. Rewelacyjnie jechał Sebastien Buemi. Robert Kubica miał nawet na 4 minuty przed końcem Q3 najlepszy czas. Niestety, po wymianie opon na nowe Polakowi nie udało się już pokonać 7 innych kierowców. Wystartuje jutro z 4. linii.

Rubens Barrichello przy aplauzie brazylijskiej publiczności zagwarantował sobie 14. w karierze pole  position. Obok niego na starcie GP Brazylii stanie Mark Webber.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Q1

Q2

Q3

Liczba
okrążeń

1

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:24.100

1:21.659

1:19.576

30

2

14

Mark Webber

Red Bull

1:24.722

1:20.803

1:19.668

28

3

20

Adrian Sutil

Force India

1:24.447

1:20.753

1:19.912

28

4

9

Jarno Trulli

Toyota

1:24.621

1:20.635

1:20.097

29

5

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:23.047

1:21.378

1:20.168

30

6

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:24.591

1:20.701

1:20.250

35

7

16

Nico Rosberg

Williams

1:22.828

1:20.368

1:20.326

31

8

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:23.072

1:21.147

1:20.631

30

9

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:23.161

1:20.427

1:20.674

32

10

7

Fernando Alonso

Renault

1:24.842

1:21.657

1:21.422

27

11

10

Kamui Kobayashi

Toyota

1:24.335

1:21.960

22

12

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:24.773

1:22.231

25

13

8

Romain Grosjean

Renault

1:24.394

1:22.477

23

14

22

Jenson Button

Brawn GP

1:24.297

1:22.504

23

15

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:24.645

12

16

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:25.009

13

17

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:25.052

12

18

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:25.192

11

19

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:25.515

11

20

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:40.703

3

Najnowsze

Vespa na biegunach

Ten tytuł to nie metafora ani chwytliwe hasło reklamowe, a zapowiedź nowej zabawki dla dzieci. Drewniany koniku drżyj!

fot. Vespa
fot. Vespa

Koń na biegunach to ulubiona od pokoleń i wymarzona zabawka dla dzieci. Teraz przyjdzie jej się zmierzyć z trudnym konkurentem. Jakie dziecko nie chciałoby być tak dorosłe jak mama i tata, mieć własny skuter, motocykl czy samochód? Szczególnie jeśli tym skuterem jest słynna Vespa?

Zabawkowy pojazd zbudowany jest z metalu i włókna szklanego, ma również wykończenia z imitacji skóry. Producent zadbał o najmniejszy element mini Vespy – ma logo Piaggio oraz Vespy oraz własne imię – Diego, znajdujące się na tyle siodełka.

 

fot. Vespa
fot. Vespa

Czy może być coś bardziej rasowe niż skuter Vespy? Dziecko już od najmłodszych lat może poznać kunszt kultowej marki…

Najnowsze

Trzeci trening w Sao Paulo

Deszcz pokrzyżował zupełnie plany zespołów podczas ostatniego treningu w pobliżu Sao Paulo. Opady były tak intensywne, że przez sporą część czasu kierowcy nie mogli wyjechać na tor. Gdy rozpoczęto sesję większość kierowców bardzo ostrożnie potraktowała sobotni trening.

Nico Rosberg wielokrotnie był najszybszy podczas treningów
fot. Williams

Po dziesięciu minutach od rozpoczęcia regulaminowego czasu sesji ogłoszono, że nadciągają intensywne opady i burza. Helikoptery medyczne nie byłyby w stanie w takich warunkach wystartować, co uniemożliwiało start treningu.

Sesja rozpoczęła się po ustaniu opadów o godzinie 16:42 naszego czasu. Niestety, zespoły nie miały możliwości, aby popracować nad ustawieniami samochodów, ponieważ regulamin przewiduje, że pomiędzy sesjami muszą być 2 godziny przerwy. W związku z tym trening zakończył się o godzinie 17:00.

Tor był zupełnie mokry, co więcej znajdowały się na nim miejsca, gdzie woda spływała i gromadziła się w zagłębieniach. Już po kilku minutach „aquaplaningu” doświadczyli  Romain Grosjean i Fernando Alonso. Obydwaj kierowcy Renault nie byli w stanie utrzymać bolidów na torze i ratowali się przemierzając spore odległości po trawnikach. Niestety, mimo powrotu na tor młody Romain Grosjean ponownie nie opanował swojego samochodu i uderzył w barierę. W konsekwencji pojawiła się czerwona flaga na 4 minuty przed końcem sesji. Większość kierowców bardzo ostrożnie potraktowała sobotni trening.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
okrążeń

1

16

Nico Rosberg

Williams

1:23.182

9

2

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:23.832

0.043

7

3

22

Jenson Button

Brawn GP

1:24.122

0.145

6

4

7

Fernando Alonso

Renault

1:24.125

0.200

5

5

20

Adrian Sutil

Force India

1:24.149

0.209

4

6

8

Romain Grosjean

Renault

1:24.389

0.291

5

7

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:24.443

0.297

5

8

9

Jarno Trulli

Toyota

1:24.859

0.319

5

9

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:24.867

0.406

5

10

14

Mark Webber

Red Bull

1:25.440

0.435

5

11

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:25.508

0.492

4

12

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:25.685

0.548

5

13

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:26.224

0.555

6

14

23

Rubens Barichello

Brawn GP

1:26.530

0.615

4

15

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:27.047

0.634

4

16

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:27.341

0.636

4

17

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:27.798

0.678

4

18

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:29.285

0.712

4

19

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:29.895

0.727

3

20

10

Kamui Kobayashi

Toyota

1:30.259

0.961

4

Najnowsze

Prawo jazdy drożeje

Jeśli nie masz jeszcze prawa jazdy, a teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie by je zrobić, lepiej się pospiesz. Ministerstwo Infrastruktury planuje pierwszą od 2002 roku podwyżkę opłat za wydanie uprawnień i dokumenty rejestracyjne.

fot. Motocaina

Zapowiadana podwyżka, choć nie jest bardzo wysoka, stanowi prawie 20% aktualnej kwoty za wydanie dokumentu, a tym samym trudno powiedzieć, iż nie jest jednak dość znaczna. Z 70 do 82 złotych ma bowiem podrożeć wydanie prawa jazdy, a z 25 do 29 złotych dokument międzynarodowy.

Zgodnie z projektem nowelizacji podczas wizyty w urzędzie czeka nas również niemiła niespodzianka przy rejestracji samochodu – dowód rejestracyjny ma teraz kosztować 53zł, a nie jak wcześniej 48 zł; nalepki na tablice 13 zł zamiast 12, a za nalepkę na przednią szybę 18 złotych (2 złotowa podwyżka). Niby znów złotówkowe różnice, ale łącznie musimy wydać 8zł więcej, akurat tyle co koszt dwóch espresso w sieciowej kawiarni.

Zmiany wejdą w życie w ciągu 14 dni od ich publikacji w Dzienniku Ustaw, dlatego warto się spieszyć.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Najnowsze