W jakim stanie są szkolne autobusy? Wcześniejsze kontrole nie napawały optymizmem

Rozpoczął się rok szkolny, a wraz z nim kontrole autobusów dowożących dzieci do szkół. Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi kontrole w ramach akcji „Bezpieczna droga do szkoły”. Na co zwracają uwagę inspektorzy ITD i jakie zasady, w tym sanitarne, powinny obowiązywać w przewozach szkolnych - o tym w trakcie briefingu w Lesznowoli mówili Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur oraz Główny Inspektor Sanitarny Jarosław Pinkas.

Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego prowadzą kontrole autobusów szkolnych przez cały rok, jednak w pierwszych tygodniach roku szkolnego działania te są zintensyfikowane. Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego, powiedział:

Kontrole obejmują kilka aspektów, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżujących dzieci. Inspektorzy sprawdzają czy kierowcy są trzeźwi, czy posiadają odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia autobusu, czy pojazdy są sprawne technicznie. Niestety, z naszych obserwacji wynika, że stan techniczny autobusów szkolnych, jest gorszy niż chociażby kontrolowanych w okresie wakacyjnym autokarów wycieczkowych.

Niesprawny układ kierowniczy i hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych, uszkodzona konstrukcja pojazdu, zużyte opony, brak ważnych badań technicznych – to tylko część z listy nieprawidłowości, które w trakcie ubiegłorocznych kontroli stwierdzali inspektorzy ITD. W pierwszych tygodniach ubiegłego roku szkolnego sprawdzono 1442 autobusy szkolne. Inspektorzy zatrzymali 151 dowodów rejestracyjnych i wycofali z ruchu 39 autobusów.

Setki tysięcy mandatów z fotoradarów dostaną polscy kierowcy za okres wakacyjny

Podczas briefingu Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury, podkreślał:

Stan techniczny autobusów szkolnych nie powinien budzić żadnych zastrzeżeń, dlatego Inspekcja, zarówno w ramach działań własnych, jak i na wniosek rodziców, opiekunów, dyrektorów szkół będzie zwracała uwagę na bezpieczeństwo najmłodszych dojeżdżających autobusami szkolnymi. W tym roku, ze względu na czas pandemii, poprosiłem również Inspekcję, aby w trakcie kontroli w ramach działań prewencyjnych inspektorzy zwracali uwagę, czy przestrzegane są zasady sanitarne.

W szkolnych przewozach autobusowych, w związku z pandemią Covid-19, obowiązują zasady analogiczne, jak w transporcie publicznym, co przypominał Jarosław Pinkas, Główny Inspektor Sanitarny:

Wszyscy pasażerowie, kierowcy i przedsiębiorcy powinni przestrzegać zasad bezpiecznego korzystania z pojazdów transportu zbiorowego w trakcie trwania epidemii SARS-CoV-2. Jestem przekonany, że dzieci w szkole będą bezpieczne, jeśli rodzice i pracownicy szkół będą rozważnie postępować i przestrzegać regulaminów oraz procedur. To ważne by zarówno rodzice jak i nauczyciele propagowali wśród dzieci odpowiednie zasady sanitarne.

W trakcie prowadzonych dziś kontroli autobusów szkolnych dowożących dzieci do placówki edukacyjnej w Lesznowoli nie stwierdzono nieprawidłowości.

Wielka akcja kontroli spalin. Na dymomierzu zabrakło skali!

Inspekcja Transportu Drogowego dbając o bezpieczeństwo uczniów, równolegle z czynnościami kontrolnymi, prowadzi działania edukacyjne. Na stronie internetowej GITD, cyklicznie udostępniane są materiały edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, z których mogą korzystać uczniowie i placówki edukacyjne.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Seat Ibiza będzie dostępny z mocniejszym 1,5-litrowym silnikiem TSI. Ile zapłacimy za niego w Polsce?

Miejski samochód hiszpańskiej marki wreszcie doczekał się jeszcze bardziej sportowego napędu. Silnik o mocy 150 KM w połączeniu z automatyczną skrzynią DSG pozwoli na rozpędzenie się do prędkości maksymalnej 219 km/h.

Od premiery pierwszego modelu w 1984 roku kolejne generacje Seata Ibizy znalazły ponad 5,9 miliona odbiorców. Model cieszy się szczególną popularnością wśród młodszych kierowców, oczekujących bardziej dynamicznej i emocjonującej jazdy. Najnowsza opcja napędowa jest ofertą skierowaną do klientów poszukujących prawdziwie sportowych wrażeń.

Ibiza z 1,5-litrowym silnikiem TSI zapewnia moc 150 KM. Przekłada się to na prędkość maksymalną wynoszącą 219 km/h i maksymalny moment obrotowy równy 250 Nm. Silnik jest oferowany w połączeniu z dwusprzęgłową, siedmiobiegową skrzynią DSG, która umożliwia szybszą i bardziej płynną zmianę biegów. Dzięki temu nowa Ibiza przyspieszy od 0 do 100 km/h w jedyne 8,2 sekundy.

Seat Ibiza będzie dostępny z mocniejszym 1,5-litrowym silnikiem TSI. Ile zapłacimy za niego w Polsce?

Przeczytaj też: Nowy Seat Leon nie radzi sobie z testem łosia? Wypadł wyraźnie gorzej od poprzednika!

SEAT-a Ibiza z 1,5-litrowym silnikiem możemy mieć już za 760 zł brutto miesięcznie przy rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (RRSO) wynoszącej 8,18%. Przy wyborze jednorazowej płatności samochód jest dostępny już od 86 500 zł.

Przeczytaj też: Seat wprowadza do swoich modeli szereg nowych funkcji. Co się zmienia?

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nowy Mercedes-Benz Klasy S – luksus w zupełnie nowej odsłonie

W kabinie Klasy S nowoczesny luksus awansuje na kolejny poziom. Jej projektanci zadbali o przyjemną atmosferę o typowym dla salonu charakterze – eleganckim, szlachetnym i z dużą ilością światła. Szczególną atrakcją jest nowa architektura deski rozdzielczej, którą wyróżniają nowoczesne wzornictwo i ergonomiczne rozplanowanie.

Nowa „eska” odwołuje się do wszystkich zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu i węchu, a jednocześnie oferuje liczne innowacje z zakresu wspomagania kierowcy, ochrony podróżujących oraz interakcji. Dzięki cyfryzacji nowa Klasa S jest samochodem, który empatycznie reaguje na potrzeby i życzenia kierowcy oraz pasażerów.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S w wielu obszarach stał się bardziej „inteligentny”. Cyfrowe innowacje, takie jak kolejna generacja systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience), łączą się tu z rozwiązaniami, które jednocześnie zwiększają radość z jazdy i czynią ją bezpieczniejszą. Wśród nich: skrętna tylna oś o dużym kącie skrętu kół oraz czołowa poduszka powietrzna dla pasażerów z tyłu, a także nowa funkcja Pre-Safe Impulse Side, w ramach której aktywne zawieszenie E-Active Body Control może unieść nadwozie pojazdu (po obu stronach) tuż przed zbliżającym się uderzeniem w bok. Systematyczny rozwój systemów wspomagających sprawia, że nowa Klasa S czyni kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej – np. dzięki ulepszonym czujnikom otoczenia systemy parkowania zapewniają kierowcy jeszcze lepsze wsparcie podczas manewrowania.

Ola Källenius, prezes Daimler AG i Mercedes-Benz AG, powiedział:

Klasa S to najlepiej sprzedająca się luksusowa limuzyna na świecie. W najnowszej generacji chcemy zaoferować naszym klientom innowacyjność, bezpieczeństwo, komfort i jakość na niespotykanym dotąd poziomie.

Krótki przedni zwis, duży rozstaw osi i wyważony zwis tylny sprawiają, że Klasa S jawi się jako klasyczna limuzyna o niemal doskonałych proporcjach. Szeroki rozstaw kół oraz zrównanie ich zewnętrznych płaszczyzn z nadkolami zapewniają muskularny wygląd. Znacznie zredukowano boczne przetłoczenia, a odpowiednio wyprofilowane płaszczyzny generują specjalne efekty świetlne. Z przodu w oczy rzuca się imponująca osłona chłodnicy oraz reflektory z typową dla Klasy S trzypunktową „sygnaturą” w postaci świateł do jazdy dziennej typową – ale subtelniejszą niż dotąd. Zupełnie nowym rozwiązaniem są zintegrowane z płaszczyzną drzwi klamki (opcja), elektrycznie wysuwane, gdy do samochodu zbliża się kierowca lub po dotknięciu powierzchni klamki. Dynamicznie stylizowany tył wyróżniają między innymi animowane funkcje świateł, dzięki którym nowa Klasa S ma wyglądać na drodze niepowtarzalnie zarówno w dzień, jak i po zmroku.

Pierwsze warianty silnikowe nowej Klasy S to 6-cylindrowe rzędowe silniki benzynowe i wysokoprężne o różnych mocach. Wkrótce dołączy do nich jednostka V8 ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) i 48-woltową instalacją elektryczną, a w 2021 roku pojawi się hybryda plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym wynoszącym około 100 kilometrów.

Zautomatyzowane systemy wspomagające jazdę zapewniają jeszcze większe wsparcie kierowcy. Mercedes-Benz chce doprowadzić Klasę S do technicznej realizacji i bezpiecznej eksploatacji w trybie warunkowo zautomatyzowanym, przy spełnieniu rygorystycznych wymogów prawnych dla tzw. poziomu 3 jazdy autonomicznej. Przewiduje się, że od drugiej połowy 2021 roku nowy system DRIVE PILOT (z ang. Pilot jazdy) w sytuacjach dużego natężenia ruchu lub w korkach, na odpowiednich odcinkach autostrad w Niemczech, pozwoli Klasie S poruszać się w trybie warunkowo zautomatyzowanym. Odciąży w ten sposób kierowcę, który będzie mógł wykonywać w tym czasie dodatkowe czynności, takie jak przeglądanie internetu czy porządki w poczcie elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura – In-Car Office, i zyska dzięki temu dodatkowy czas.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S – luksus w zupełnie nowej odsłonie

Z nową Klasą S Mercedes-Benz jeszcze bardziej zbliża się także do realizacji swojej wizji bezwypadkowej jazdy. Kierowcę wspomagają liczne nowe lub rozbudowane systemy wspomagające – zdejmując z niego obciążenie w codziennych sytuacjach, zwiększając wygodę i bezpieczeństwo. W razie zagrożenia kolizją systemy są w stanie zareagować zgodnie z wymogami sytuacji, chroniąc także innych uczestników ruchu.

Dzięki ulepszonym czujnikom otoczenia systemy parkowania zapewniają kierowcy jeszcze lepsze wsparcie podczas manewrowania, a integracja z MBUX-em sprawia, że ich obsługa jest szybsza i bardziej intuicyjna. Korzystając z asystenta zdalnego parkowania, kierowca może zaparkować lub opuścić miejsce parkingowe za pomocą smartfona – także w tym przypadku obsługa interfejsu została znacznie uproszczona. W przypadku wstępnej instalacji INTELLIGENT PARK PILOT (z ang. inteligentny pilot parkowania) nowa Klasa S jest przygotowana do automatycznego parkowania (AVP – Automated Valet Parking, SAE poziom 4). W połączeniu z niezbędnym wyposażeniem opcjonalnym i odpowiednią usługą Connect (w zależności od kraju) samochód dysponuje techniką pozwalającą na wjazd i wyjazd z parkingów wielopoziomowych wyposażonych w infrastrukturę AVP w trybie wysoce zautomatyzowanym, bez udziału kierowcy – pod warunkiem, że krajowe ustawodawstwo zezwala na takie działanie.

Innowacyjne układy podwozia nowej Klasy S zapewniają imponujące wrażenia z podróży. Skrętna tylna oś (opcja) z kątem skrętu kół do 10° sprawia, że limuzyna jest równie zwrotna, co samochód kompaktowy. Nawet w przypadku Klasy S z długim rozstawem osi i napędem na wszystkie koła średnica zawracania jest o 1,9 m mniejsza i wnosi poniżej 10,9 m.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S – luksus w zupełnie nowej odsłonie

Standardowe wyposażenie obejmuje pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z płynną regulacją tłumienia ADS+. Opcjonalne, w pełni aktywne zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL na bazie instalacji 48 V oferuje wyjątkową syntezę komfortu i zwinności. Dodatkową ochronę w przypadku zagrożenia uderzeniem w bok zapewnia funkcja PRE-SAFE® Impulse Side, która w ciągu kilku dziesiątych sekundy może podnieść nadwozie pojazdu nawet o 80 mm. Zmniejsza to obciążenie konstrukcji drzwi – dzięki swojemu wyższemu położeniu próg może pochłonąć bowiem więcej energii. Efekt: mniejsza deformacja kabiny pasażerskiej i ograniczenie obciążeń działających na podróżujących. Do rozpoznawania potencjalnej kolizji bocznej służą czujniki radarowe.

Nowa Klasa S to pierwszy seryjny Mercedes-Benz z opcjonalnymi reflektorami DIGITAL LIGHT, które mogą rzutować na nawierzchnię drogi określone symbole (np. ostrzeżenie przed rozpoznanymi robotami drogowymi w postaci symbolu koparki), ostrzegawczo kierować punktowe światło na pieszych wykrytych na poboczu drogi lub wspomagać poruszanie się wąskimi pasami w obszarach robót drogowych poprzez rzutowanie na nawierzchni odpowiednich krawędzi.

Każdy reflektor DIGITAL LIGHT dysponuje modułem świetlnym z trzema niezwykle mocnymi diodami LED, które są załamywane i kierowane przez 1,3 mln mikroluster. Rozdzielczość oświetlenia wynosi zatem ponad 2,6 mln pikseli na jeden samochód, co pozwala na bardzo precyzyjną dystrybucję światła. W rezultacie asystent świateł drogowych przy „wycinaniu” nadjeżdżających pojazdów lub znaków drogowych z wiązki światła działa ponad 100 razy precyzyjniej niż w przypadku reflektorów 84-pikselowych.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S – luksus w zupełnie nowej odsłonie

Inteligentna konstrukcja karoserii i innowacyjne rozwiązania potwierdzają wiodącą rolę Klasy S w zakresie bezpieczeństwa biernego. Nowa karoseria o hybrydowej konstrukcji, z ponad 50-procentowym udziałem aluminium, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia, a jednocześnie wyróżnia się niską masą i wysoką sztywnością.

Jedną z największych innowacji jest czołowa poduszka powietrzna dla pasażerów z tyłu (opcja), znana z pojazdu eksperymentalnego ESF 2019. Za sprawą rurowej struktury rozwija się ona szczególnie delikatnie. Podczas silnych zderzeń czołowych tylna poduszka powietrzna może znacznie zmniejszyć obciążenia działające na głowy i szyje podróżujących na zewnętrznych tylnych siedzeniach (przy zapiętych pasach bezpieczeństwa). Podczas silnego uderzenia w bok między przednimi fotelami rozkłada się natomiast nowa centralna poduszka powietrzna, zmniejszająca ryzyko zetknięcia się głowy kierowcy i pasażera. Jej uruchomienie zależy od kierunku i siły uderzenia oraz, oczywiście, zajętości przednich foteli. Poduszka jest wbudowana w oparcie fotela kierowcy od środkowej strony pojazdu.

W nowej Klasie S debiutuje druga generacja MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Na pokładzie znajduje się nawet pięć ekranów – niektóre w technice OLED. Za dotknięciem przycisku nowy trójwymiarowy wyświetlacz kierowcy, dzięki śledzeniu wzroku, po raz pierwszy oferuje przestrzenną percepcję danych z rzeczywistym efektem 3D. Równie imponujący jest wyjątkowo duży wyświetlacz head-up, korzystający z funkcji rozszerzonej rzeczywistości. Na przykład przy aktywnej nawigacji na odpowiednim pasie precyzyjnie wyświetlane są animowane strzałki skrętu.

Korzystając z kamer w górnej konsoli oraz algorytmów uczenia się, Asystent wnętrza MBUX rozpoznaje, a nawet przewiduje życzenia i intencje podróżujących. Robi to dzięki interpretacji kierunku głowy, ruchów dłoni i języka ciała – a następnie uruchamia odpowiednie funkcje pojazdu. Jeśli np. kierowca spojrzy przez ramię w kierunku tylnej szyby, Asystent wnętrza MBUX automatycznie opuści roletę przeciwsłoneczną.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S – luksus w zupełnie nowej odsłonie

Dzięki aktywacji usług online w aplikacji Mercedes me asystent głosowy „Hej Mercedes” dysponuje jeszcze bardziej rozbudowanymi zdolnościami uczenia się zwyczajów użytkownika i prowadzenia z nim dialogu. Co więcej, niektóre działania można przeprowadzić nawet bez wypowiadania hasła aktywacyjnego „Hej Mercedes” (np. odebranie połączenia telefonicznego). „Hej Mercedes” objaśni też funkcje pojazdu i odpowie na pytania dotyczące wiedzy ogólnej. W Klasie S z obsługi głosowej można korzystać także z tyłu. Obsługa głosowa „Hej, Mercedes” oferuje rozumienie naturalnych sformułowań (NLU) w 27 językach (w tym język polski).

Rewolucyjny wystrój kabiny definiuje harmonia cyfrowego i analogowego luksusu. Łączy on skojarzenia z wyszukaną architekturą wnętrz oraz wykończeniem jachtów. Deska rozdzielcza połączona z konsolą środkową zdaje się górować nad „krajobrazem” wnętrza, a jego minimalistyczny wygląd podkreśla ograniczona liczba przełączników. Precyzyjny rozdział pomiędzy górną sekcją deski rozdzielczej a efektowną ozdobną listwą podkreśla szerokość kabiny. Wśród wariantów wykończenia do wyboru jest m.in. drewno z otwartymi porami z intarsjami z prawdziwego aluminium.

Fotele mają zachęcać pasażerów do siedzenia i relaksu. Trójwymiarowa powierzchnia obić nadaje im wrażenie lekkości, a poszczególne wersje wykończenia znacząco różnią się od siebie wyglądem – np. podłużne lamówki skóry Lugano wyróżnia szlachetny, awangardowy wygląd, podczas gdy romby w przypadku skóry nappa i nappa Exclusive są bardziej ekspresyjne, a zarazem klasyczne.

W przypadku przednich foteli o komfort dba aż 19 silników. Komfort to jednak nie wszystko, bo siedzenia odgrywają ważną rolę również w kwestiach bezpieczeństwa. I oczywiście zdrowia oraz dobrego samopoczucia – wszystkie fotele Klasy S mają atest kampanii „zdrowe plecy”.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S – luksus w zupełnie nowej odsłonie

Nowa Klasa S oferuje 10 różnych programów masażu. Wykorzystują one silniki wibracyjne i mogą wzmocnić efekt relaksującego masażu, bazującego na koncepcji wykorzystania gorących kamieni. W tym celu funkcja podgrzewania siedzisk i oparć współpracuje z nadmuchiwanymi komorami powietrznymi w wielokonturowych fotelach. Komory znajdują się teraz bliżej powierzchni siedzenia, dzięki czemu ich działanie jest jeszcze bardziej odczuwalne.

Pięć różnych wariantów tylnych siedzeń pozwala skonfigurować tylny przedział Klasy S jako miejsce do pracy lub odpoczynku. Nowością jest podgrzewana, dodatkowa poduszka zagłówka, dostępna dla dwóch elektrycznie regulowanych tylnych foteli. W konfiguracji szoferskiej poszerzono również zakres regulacji i pochylenia przedniego siedzenia pasażera, a jednocześnie udoskonalono tylny rozkładany fotel.

Dotknięcie przycisku lub polecenie głosowe wystarczy, by uruchomić jeden z programów kontroli komfortu ENERGIZING – element całościowej koncepcji mającej na celu zachowanie podróżujących w dobrej formie, nawet na dalekich trasach. Programy te pozwalają stworzyć we wnętrzu Klasy S odpowiednią atmosferę – np. orzeźwiającą, w przypadku pokonywania monotonnych odcinków, lub relaksującą, w przypadku podwyższonego poziomu stresu. Wirtualny trener ENERGIZING COACH może nawet zasugerować odpowiedni program rewitalizacji lub odnowy biologicznej w oparciu o dane pojazdu oraz podróży. Jeśli kierowca nosi odpowiednie urządzenie ubieralne, w swoim inteligentnym algorytmie trener uwzględnia też informacje o jakości snu i poziomie stresu. W nowej „esce” Mercedes-Benz zasadniczo udoskonalił działanie kontroli komfortu ENERGIZING – obejmuje ona m.in. innowacje takie jak masaż z wykorzystaniem wibrujących silników w fotelu czy transmisja rezonansu dzięki zastosowaniu wysokiej klasy nagłośnienia przestrzennego Burmester® 4D. Dzięki temu basy są jeszcze bardziej odczuwalne. Bezpośrednia reprodukcja rezonansu akustycznego w siedzeniach reprezentuje kolejny poziom „trójwymiarowości” nagłośnienia – to tzw. dźwięk 4D, inspirowany masażem akustycznym, regulowany osobno dla każdego miejsca w samochodzie. Aby uzyskać odpowiedni efekt, w każde oparcie wbudowano po dwa wzbudniki.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S – luksus w zupełnie nowej odsłonie

Z wartością współczynnika powierza Cd – od 0,22 – Klasa S jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów świata, zwłaszcza w segmencie luksusowych limuzyn. Chociaż powierzchnia czołowa (A) nowej generacji modelu nieznacznie wzrosła, do 2,5 m2, współczynnik oporu powietrza jest jeszcze mniejszy niż w poprzedniku. Iloczyn współczynnika Cd i powierzchni czołowej A wynosi 0,56 m2, jest zatem o 200 cm2 mniejszy niż w poprzedniku po ostatniej modernizacji. Zabiegi aerodynamiczne wpływające na nadwozie, podwozie i demontowalne elementy zapewniają dobre wyniki zarówno w tunelu aerodynamicznym, jak i podczas rzeczywistej eksploatacji. Rozległe symulacje przepływu powietrza przeprowadzono już we wczesnej fazie rozwoju, korzystając z wysokowydajnych klastrów komputerowych.

Klasa S reprezentuje również dalsze ulepszenia w zakresie aeroakustyki. Już poprzednia generacja wyróżniała się bardzo wysokim poziomem komfortu akustycznego w kabinie – a nowy model jest jeszcze cichszy. Podstawę niespotykanego komfortu w zakresie hałasu i wibracji stanowi wysoka sztywność nadwozia, jednak o ostatecznych wynikach decydują też detale. Na przykład otwory na przewody w ścianie grodziowej mają podwójne uszczelki. Aby „wypracować” odpowiednie brzmienie silnika we wnętrzu – wyrafinowane i dyskretne, izolacja ściany grodziowej obejmuje też boczne sekcje słupków A oraz podłogę samochodu. Ponadto, po raz pierwszy w niektórych częściach karoserii Mercedes-Benz zastosował piankę akustyczną.

W Klasie S zastosowano ponad 98 kg komponentów wykonanych z materiałów oszczędzających zasoby naturalne. Liczba elementów zawierających recyklaty wynosi obecnie 120 – to ponad dwukrotnie więcej niż w poprzedniku. Kolejne 40 kg to komponenty wytwarzane z surowców odnawialnych. Kwestia ochrony środowiska była mocno zakotwiczona w całym procesie rozwoju nowej Klasy S, a jej aspekty uwzględniono już w fazie koncepcyjnej. Na przykład do produkcji wykładzin podłogowych używana jest teraz nić pochodząca z recyklingu (marki ECONYL®, wytwarzana z nylonu pochodzącego z odzysku, np. ze starych sieci rybnych i resztek tkanin). Proces recyklingu pozwala ograniczyć emisję CO2 przy produkcji nowej nici. Pozwala także na utrzymanie materiałów w obiegu.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S – luksus w zupełnie nowej odsłonie

W Niemczech nową Klasę S będzie można zamawiać od połowy września 2020 roku, a pierwsze samochody pojawią się u dealerów w grudniu 2020 roku. Wprowadzenie na rynki USA i Chin rozpocznie się w lutym 2021 roku.

Klasa S cieszy się szczególnie wysoką lojalnością wśród klientów. Około 80% nabywców modelu w Europie Zachodniej wybiera kolejny pojazd Mercedes-Benz. W Stanach Zjednoczonych wskaźnik ten wynosi ponad 70%.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Nowy Hyundai Kona otrzymał szereg modernizacji i nowych funkcji, których oczekiwali europejscy klienci. Zmiany designu nadają nowego sportowego wyglądu, w szczególności w zupełnie nowej wersji N Line. Ulepszona gama jednostek napędowych umożliwia szeroki wybór sportowych i przyjaznych dla środowiska napędów.

Kona odgrywa kluczową rolę w ogłoszonej przez Hyundaia strategii elektryfikacji, łącząc w sobie zelektryfikowane układy napędowe ze stylowym nadwoziem miejskiego SUV-a. Był to pierwszy SUV marki Hyundai dostępny z bogatą gamą zelektryfikowanych układów napędowych, w tym hybrydowym i dwoma w pełni elektrycznymi. W marcu 2020 roku Hyundai rozpoczął produkcję modelu Kona Electric w czeskiej fabryce Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Teraz Hyundai rozszerza gamę zelektryfikowanych napędów modelu Kona, wprowadzając 48-woltowy układ hybrydowy do silników wysokoprężnych i benzynowych.

Wiceprezes ds. Marketingu i Produktu Hyundai Motor Europe, Andreas-Christoph Hofmann, powiedział:

Klienci coraz częściej poszukują SUV-ów oraz zelektryfikowanych napędów. Dlatego Hyundai jednocześnie odpowiada na oba te oczekiwania. Model Kona, jako jeden z kluczowych w ofercie marki, odegrał w ostatnim czasie ważną rolę w sukcesie Hyundaia w Europie. Dlatego też tak ważne jest dla nas poprawianie i ulepszanie tego modelu, aby nieustannie dostarczać naszym Klientom coraz lepszy produkt.

Hyundai Kona stał się ikoną segmentu SUV-ów, dzięki odważnej i nowoczesnej stylistyce oraz żądnemu przygód charakterowi. Zmiany stylistyczne z przodu i z tyłu, sprawiają, że nowa Kona ma jeszcze bardziej elegancki  design, zachowując jednocześnie swój wyrazisty charakter.

Nowy pas przedni wyróżnia się sportowym wyglądem i przyciągającymi wzrok listwami ochronnymi. Ostra krawędź maski wieńczy szeroki grill w charakterystycznym kształcie, który nadaje muskularnego wyglądu. Udoskonalone światła do jazdy dziennej LED w dokładny, przenikliwy sposób spoglądają na drogę przed samochodem. Zlokalizowany pod światłami zderzak łączy się płynnie z nadkolami tworząc wyjątkową i solidną bryłę kontrastującą z główną bryłą nadwozia.

Solidna osłona znajdującą się w dolnej części zderzaka wygląda jak gdyby obejmowała dolny wlot powietrza wizualnie współgra z przestrzenią otaczającą osłonę chłodnicy. W rogach zderzaka umieszczono pionowe wloty, które poprawiają przepływ powietrza.

Boczna część nadwozia zachowała muskularny i wyrzeźbiony kształt poprzedniego modelu Kona, Sportowa sylwetka w kształcie klina została dodatkowo podkreślona wizualnym połączeniem bocznych przetłoczeń z ostrzejszym, czystszym i bardziej harmonijnym przodem.

Nowe tylne światła mają kształt rozciągnięty w poziomie. Odzwierciedlają one wyjątkową tożsamość świetlnego podpisu przednich świateł. Nowy tylny zderzak, komponujący się z panelami ochronnymi z przodu i po bokach, również został stworzony z kontrastowego materiału.

Najnowszy model otrzymał nowe wzory 17- i 18-calowych felg aluminiowych, a także 16-calowe koła znane z poprzednika. Nowa Kona Hybrid będzie dostępna z tymi samymi 16- lub 18-calowymi obręczami z lekkich stopów.

Nowa Kona jest o 40 mm dłuższa niż poprzednia wersja, co nadaje jej bardziej elegancki i dynamiczny wygląd, który bilansuje się z jej szeroką, mocną sylwetkę.

Nowa Kona jest dostępna w pięciu nowych kolorach nadwozia, w tym Surfy Blue, Dive in Jeju, Ignite Flame, Cyber Grey i Misty Jungle. Są one uzupełnieniem gamy pięciu obecnie istniejących kolorów. Każdy kolor można połączyć z dachem w kolorze Phantom Black oraz obudowami lusterek bocznych w tym samym kolorze. Dwukolorowe nadwozie nadaje sportowego i eleganckiego wyglądu oraz umożliwia klientom więcej możliwości personalizacji i wyrażania siebie.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Przeczytaj też: Kona i Kona N Line – Hyundai zapowiada nowe modele SUV-ów. Co się zmienia?

Wraz z wprowadzeniem najnowszej modernizacji, do gamy modelu Kona dołączyła po raz pierwszy wersja N Line, która wyróżnia się bardziej sportowym wyglądem przedniej i tylnej części nadwozia, nakładkami na nadkola w kolorze nadwozia oraz specjalnie zaprojektowanymi do tej wersji aluminiowymi felgami.

Z przodu Kona N Line charakteryzuje się dynamicznym przednim zderzakiem, harmonijnie połączonym z nakładkami na nadkola w kolorze nadwozia. Zamiast masywnej osłony podwozia nowa Kona N Line wyróżnia się charakterystyczną dla modeli N, aerodynamiczną przednią listwą, z nisko umieszczonymi zakończeniami, która tworzy optyczne wrażenie przyklejenia samochodu do jezdni. Większe wloty powietrza wyróżniają się innym wzorem kratki wypełniającej.

Z boku zastosowano listwy progowe oraz nakładki na nadkola w kolorze nadwozia, a zwieńczenie stanowią 18-calowe felgi aluminiowe.

Tył nadwozia dopełnia dynamiczny i wygląd wersji N Line. W tylny zderzak wkomponowano duży dyfuzor w kontrastowym kolorze oraz podwójną końcówkę wydechu. W rogach tylnego zderzaka zastosowano ostre przetłoczenia i stateczniki ułożone w kształt litery N, które zapewniają lepszy przepływ powietrza.

Wnętrze wersji N Line wyróżnia się dedykowanym wykończeniem utrzymanym w czarnej tonacji. Fotele z tapicerką materiałową lub skórzano-zamszową posiadają czerwone przeszycia oraz logo N, które znajduje się również na dźwigni zmiany biegów. Sportowych wrażeń i wyglądu dodają metalowe nakładki na pedały.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Gama układów napędowych nowego modelu Kona osiąga nowe szczyty pod względem osiągów i wydajności. Na szczycie gamy znajduje się ulepszony silnik 1.6 T-GDI Smartstream z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (7DCT), która zapewnia moc 198 KM. Ten mocny, sportowy układ napędowy jest dostępny w wersjach z napędem na dwa lub na cztery koła.

Aby zwiększyć poprawić efektywność, nowa Kona będzie dostępna z 48-woltowym napędem hybrydowym. Technologia ta jest standardowo stosowana w silniku wysokoprężnym Smartstream o pojemności 1,6 litra o mocy 136 KM. Wyposażonym w skrzynię 7DCT lub sześciobiegową inteligentną manualną skrzynią biegów (6iMT), a także dostępnym z opcjonalnym napędem na cztery koła. Silnik benzynowy 1.0 T-GDI Smartstream o mocy 120 KM można również wyposażyć w 48-woltowy układ hybrydowy i skrzynię 6iMT jako opcję.

Po raz pierwszy zastosowane w nowym i30 oraz i20 Nowej Generacji, sprzęgło w skrzyni iMT działa wyłącznie elektronicznie, bez jakiegokolwiek mechanicznego połączenia. iMT odłącza silnik od skrzyni biegów po odpuszczeniu przez kierowcę pedału przyspieszenia, dzięki temu oszczędzając paliwo, ponieważ silnik może się wyłączyć i samochód przechodzi w tryb żeglowania. Silnik uruchamia się ponownie na tym samym biegu, gdy tylko kierowca wciśnie pedał przyspieszenia lub pedał hamulca, dzięki mocy dostarczanej przez silnik elektryczny 48-woltowego układu hybrydowego.

Silnik 1.0 T-GDI Smartstream występuje również bez technologii hybrydowej i można go połączyć z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów lub 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Nowa Kona również będzie dostępna w wersji hybrydowej, która została dodana do gamy modelu Kona w 2019 roku. Hybrydowy układ napędowy zawiera silnik 1.6 GDI i silnik elektryczny, a łączna moc układu wynosi 141 koni mechanicznych, która trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Silnik elektryczny o mocy 44 KM (32 kW) czerpie energię z polimerowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 1,56 kWh.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Nowa Kona została poddana serii zmian mających na celu zapewnienia płynniejszej jazdy w porównaniu do jej poprzednika. Zawieszenie zostało dostrojone tak, aby poprawić komfort jazdy, nie pogarszając jednak sportowego charakteru modelu Kona. Sprężyny, amortyzatory i drążki stabilizatora zostały zmodyfikowane w celu poprawy komfortu jazdy i tłumienia nierówności. Zmodyfikowano również ograniczniki w tylnym zawieszeniu, co przyniosi korzyści w zakresie jazdy po dużych wybojach i kontroli przechyłu bocznego nadwozia.

Nowa Kona jest również wyposażona w lepsze opony, które zapewnia mniejsze opory toczenia i bardziej wydajną jazdę. Opony 18-calowe zostały zmienione z Conti Sport Contact 5 na Conti Premium Contact 6, aby poprawić komfort jazdy pojazdu. Kierowcy mogą oczekiwać niższego zużycia paliwa i emisji CO2, a jednocześnie cieszyć się mniejszym hałasem niż wcześniej. Nowe opony zapewniają równowagę między ekologiczną jazdą a sportowym charakterem. Ponadto kilka części pojazdu zostało odnowionych, aby poprawić tłumienie hałasu, wibracji i nierówności drogi, dodatkowo zwiększając komfort wewnątrz kabiny.

Układ kierowniczy został precyzyjnie dostrojony, aby pasował do nowego charakteru zawieszenia, a także do nowych opon. Nowe ustawienia dotyczą całej gamy modelu Kona, w tym Kona N Line. Jedynym wyjątkiem jest Kona N Line z układem napędowym 1.6 T-GDI i napędem na cztery koła, która otrzymała specjalne nastawy układu kierowniczego, dopasowanego do charakteru pojazdu.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Przeczytaj też: Hyundai Soapbox zaprezentowany! Znamy pierwsze szczegóły tego nietypowego projektu

Wnętrze nowego modelu Kona zostało zaprojektowane tak, aby wyrazić bardziej wyrafinowany i nowoczesny wygląd. Charakteryzuje się surowym, ale wyrafinowanym wyglądem, który pasuje do śmiałego wyglądu nadwozia. Nowa konsola jest odłączona od deski rozdzielczej, aby podkreślić jej poziomy układ. Deska rozdzielcza sprawia wrażenie szerokiej i daje poczucie lekkości, tworząc przestronną atmosferę. W odpowiedzi na wymagania klientów został dodany elektryczny hamulec postojowy, jako nowa funkcja zwiększająca wygodę.

Nowe oświetlenie ambientowe podświetla centralny uchwyt na kubek, a także przestrzeń na nogi po stronie pasażera i kierowcy, podkreślając lifestylowy charakter pojazdu. Nowe dekory wokół głośników i wlotów powietrza zostały wykończone aluminium, zapewniając wyższy poziom jakości i wyrafinowania.

W nowym wnętrzu zastosowano nowe kolory i materiały. Gama dostępnym tapicerek obejmuje czarny materiał, z wzorem w pepitkę, tkaninę z elementami w kolorze czarnym i szarym oraz perforowaną skórę w kolorze czarnym, beżowym lub khaki.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Nowa Kona została także wyposażona w najnowszą technologię i funkcje łączności w samochodzie.

Nowością w tym modelu są cyfrowe zegary z 10,25-calowym kolorowym wyświetlaczem, który po raz pierwszy pojawił się w i20 Nowej Generacji. Ponadto nowa Kona jest również dostępna 10,25-calowym ekran systemu multimediów i nawigacji, oferującym nowe funkcje łączności. Nowy ekran jest wyposażony w funkcję dzielenia ekranu i umożliwia jednoczesne połączenie z kilkoma urządzeniami za pomocą technologii Bluetooth. Ponadto jest wyposażony w najnowszą wersję systemu Bluelink, która umożliwia wybór profilu użytkownika, nawigację w trybie pieszym po zaparkowaniu, informacje o ruchu drogowym, informacje o miejscach parkingowych i wiele innych. Klienci mogą mieć spersonalizowany profil użytkownika, który można przenieść do innych samochodów Hyundaia oferujących tę samą funkcję.

Nowa Kona jest również wyposażona w nowe funkcje wybierania głosowego. Kierowca może aktywować i sterować takimi funkcjami, jak klimatyzacja, ogrzewanie tylnej szyby i lusterek bocznych, a także ogrzewanie kierownicy za pomocą prostego polecenia głosowego.

Nowa Kona jest standardowo wyposażona w powiększony z siedmiu do ośmiu cali wyświetlacz multimediów oraz radio DAB. System został wyposażony w bezprzewodowe Android Auto i Apple Car Play, co oznacza, że klienci nie muszą już używać kabla, aby podłączyć swoje telefony.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Nowa Kona posiada szereg funkcji bezpieczeństwa i wspomagania jazdy.

Inteligentny tempomat (SCC) został wyposażony w funkcję Stop & Go. Aktywny system monitorowania martwego pola (BCA), dostępny w połączeniu ze skrzynią DCT, został ulepszony. System aktywuje hamulce pojazdu, aby zapobiec kolizji, jeśli inny pojazd zostanie wykryty w martwym punkcie, a kierowca spróbuje zmienić pas.

Jedną z nowości w tym modelu jest ostrzeganie o odjechaniu poprzedzającego pojazdu (LVDA), który ostrzega kierowcę, jeśli nie reaguje, gdy rusza poprzedzający pojazd. Kolejną jest asystent podążania na pasie ruchu (LFA), który automatycznie steruje układem kierowniczym, pomagając kierowcy utrzymać się na środku pasa.

Kolejną ulepszoną funkcją jest asystent unikania kolizji czołowych (FCA) z pieszym, teraz wykrywającym również rowerzystów. FCA oprócz kamery wykorzystuje czujniki, aby lepiej wykrywać potencjalne kolizje. Dzięki temu system wykrywa więcej obiektów i z lepszą dokładnością, a także umożliwia działanie systemu nawet w złych warunkach pogodowych. Jeśli system wyczuje potencjalną kolizję, a kierowca nie zareaguje na czas, automatycznie aktywuje hamulce.

Asystent unikania kolizji z pojazdami podczas cofania (RCCA), również dostępny po raz pierwszym ze skrzynią DCT, działa tak, aby uniknąć kolizji podczas cofania, aktywując hamulce w przypadku wykrycia innego pojazdu. Jest to ulepszenie wcześniej dostępnego systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym podczas cofania (RCTA), który jedynie ostrzegał.

Kolejną unikalną cechą nowego modelu Kona jest system monitorowania tylnej kanapy (RSA), który ostrzega kierowcę, gdy ktoś lub coś znajduje się na tylnym siedzeniu, gdy wychodzi z pojazdu. Kolejna funkcja bezpieczeństwa przeznaczona jest przede wszystkim dla ochrony dzieci, funkcja bezpiecznego wysiadania (SEW) ma na celu ostrzeganie pasażerów chcących wysiąść pasażerów, jeśli nie jest to wtedy bezpieczne.

Inteligentne ostrzeganie o ograniczeniach prędkości (ISLW) wykorzystuje nawigację samochodu lub przednią kamerę do określenia aktualnego ograniczenia prędkości i wyświetla je na zestawie wskaźników i ekranie systemu nawigacji. Jeśli kierowca przekroczy ograniczenie prędkości, zostanie wyświetlone ostrzeżenie.

Ponadto, nowa Kona jest teraz dostępna z systemem eCall, który automatycznie ostrzega służby ratownicze, jeśli zostaną uruchomione poduszki powietrzne lub naciśnięty zostanie przycisk eCall.

Nowy Hyundai Kona i całkowicie nowa Kona N Line zaprezentowane! SUV-y otrzymały szereg modernizacji i nowych funkcji

Całkowicie nowa Kona N Line i nowa Kona pojawią się w europejskich salonach pod koniec tego roku, a na początku 2021 roku dołączy do nich nowa Kona Hybrid.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Po niedawnym zaprezentowaniu w pełni elektrycznego nowego Opla Mokki‑e, niemiecki producent zapowiada wprowadzenie nowej Mokki z najnowocześniejszymi silnikami spalinowymi. Wyjątkowo oszczędna i jeszcze bardziej kompaktowa, nowa Mokka ma stanowić perfekcyjne połączenie przyjemności z nowoczesnością. Idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie.

Nowa Mokka jest zbudowana na nowej wersji bardzo wydajnej wieloenergetycznej platformy modułowej CMP (Common Modular Platform). Ten lekki i efektywny modułowy system oferuje maksymalną elastyczność przy projektowaniu pojazdu oraz pozwala na zastosowanie zarówno czysto elektrycznego napędu zasilanego z akumulatorów, jak i tradycyjnych silników spalinowych. Wybór należy do klienta.

Zespół inżynierów z Rüsselsheim szczególnie postarał się o znaczące obniżenie masy w porównaniu z poprzednią generacją modelu, redukując ją o 120 kg, a także o zwiększenie sztywności nadwozia. Korzyści są oczywiste: nowa Mokka zużywa znacznie mniej energii, a jednocześnie jest dużo bardziej elastyczna i dynamiczna oraz dostarcza więcej przyjemności z jazdy.

Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel, wyznał:       

Nowy Opel Mokka wyraża wszystko, czym marka jest dzisiaj i czym zamierza być w przyszłości. Atrakcyjna, oszczędna i na wskroś innowacyjna — Mokka w pełni symbolizuje wartości naszej marki: ekscytującej, przystępnej i niemieckiej. Nasi klienci mają swobodę wyboru — mogą zamówić Mokkę z silnikiem w pełni elektrycznym lub jednym z nowych, niezwykle wydajnych silników spalinowych.

Przeczytaj też: Zakamuflowany Opel Mokka już na drogach. Jest elektryczny!

Żwawe, ale oszczędne silniki benzynowe i wysokoprężne oferują moc od 74 kW (100 KM) do 96 kW (130 KM). Wszystkie zespoły napędowe zadowalają się umiarkowaną ilością paliwa, zapewniając jednocześnie znakomite osiągi (zużycie paliwa według NEDC[1]; dane wstępne: cykl mieszany 3,8–4,8 l/100 km, emisja CO2 100–111 g/km).

Gamę otwiera podstawowy silnik 1.2 Turbo o mocy 74 kW (100 KM), łączony z sześciobiegową przekładnią manualną (zużycie paliwa według NEDC1; dane wstępne: cykl mieszany 4,6 l/100 km; emisja CO2 104 g/km).

Wyższe osiągi zapewnić ma jednostka 1.2 Turbo o mocy 96 kW (130 KM). Silnik wykonany w całości z aluminium, pomimo większej mocy, zachowuje umiarkowany apetyt na paliwo, zarówno w wersji z sześciobiegową przekładnią manualną lub ośmiostopniowym automatem (zużycie paliwa według NEDC1; dane wstępne; cykl mieszany 4,5-4,8 l/100 km; emisja CO2 103-111 g/km).

Wysoka wydajność i dynamiczne osiągi to cechy nowych silników benzynowych. Tarcie wewnętrzne i związane z tym straty zostały zminimalizowane. Turbosprężarka również reaguje natychmiast, znacznie zwiększając moment obrotowy już przy niskich obrotach. Maksymalny moment obrotowy silnika 1.2 o mocy 74 kW (100 KM) wynosi 205 Nm, a w przypadku mocniejszej jednostki (96 kW/130 KM) jest to nawet 230 Nm. Oba silniki mają zapewniać świetne wrażenia z jazdy, gdyż większość maksymalnego momentu obrotowego jest dostępna w szerokim zakresie obrotów. Przy prędkości obrotowej od 1500 do 3750 obr./min dostępne jest co najmniej 95 procent maksymalnego momentu obrotowego, co w połączeniu z niską masą pojazdu przekłada się na bardzo dobrą elastyczność.

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Nowa Mokka z silnikiem o mocy 96 kW (130 KM) i przekładnią manualną rozpędza się do 202 km/h], a pierwszą setkę osiąga po 9,2 sekundy. Silnik 1.2 Turbo o mocy 74 kW (100 KM) zapewnia prędkość maksymalną 182 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 kmh w około 11 sekund.

Podstawowy silnik o mocy 74 kW (100 KM) współpracuje standardowo z sześciobiegową przekładnią manualną. Nabywcy tego modelu w wariancie z silnikiem 1.2 o mocy 96 kW (130 KM) mogą wybierać między sześciobiegową skrzynią manualną a płynnie działającym ośmiostopniowym automatem. Adaptacyjne programy zmiany przełożeń i technologia Quickshift stanowią najnowocześniejsze rozwiązania w segmencie rynkowym Mokki. Kierowcy mogą zmieniać biegi samodzielnie, operując stanowiącymi wyposażenie standardowe manetkami przy kierownicy.

Ofertę dwóch silników benzynowych uzupełnia półtoralitrowy diesel z sześciobiegową przekładnią manualną, rozwijający 81 kW (110 KM) mocy i 250 Nm momentu obrotowego (zużycie paliwa według NEDC1; dane wstępne: cykl mieszany 3,8 l/100 km; emisja CO2 100 g/km).

W celu zapewnienia optymalnego oczyszczania spalin, układ redukcji emisji zamontowano jak najbliżej silnika — jako pojedynczy kompaktowy moduł składający się z pasywnego katalizatora utleniającego/absorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz filtra cząstek stałych (DPF). Absorber NOx działa jako katalizator po uruchomieniu zimnego silnika, ograniczając emisję tlenków azotu, zanim układ selektywnej redukcji katalitycznej osiągnie wymaganą temperaturę pracy.

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Przeczytaj też: Test Opel Mokka – nieduży SUV z dużymi aspiracjami

Mimo nieznacznie dłuższego rozstawu osi (+2,0 mm) nowa Mokka jest o 12,5 cm krótsza od poprzedniego modelu. Nadal oferuje jednak 5 miejsc w przedziale pasażerskim i podobną wielkość bagażnika o pojemności do 350 litrów. Przy całkowitej długości zaledwie 4,15 metra bardzo łatwo nią manewrować i parkować w mieście i okolicy.

Stylistyka nowej Mokki zaskakuje atrakcyjnymi proporcjami. Odważnie zaprojektowane nadwozie zwraca uwagę krótkimi zwisami i szeroką sylwetką, a wszystkie jej detale zostały starannie przemyślane. Nowość rynkowa jest pierwszym modelem prezentującym przyszłe oblicze samochodów marki Opel, czyli Opel Vizor, oraz nową generację cyfrowego kokpitu Opel Pure Panel. Rozciągnięty w poziomie układ wskaźników składa się z dwóch panoramicznych wyświetlaczy. Ekran znajdujący się przed kierowcą może mieć przekątną do 12 cali. W celu ułatwienia intuicyjnej obsługi i ciągłej obserwacji drogi projektanci zachowali przyciski do sterowania najważniejszymi funkcjami.

Opel po raz pierwszy oferuje także wersję Mokki o usportowionej stylistyce. Nowy pakiet wykończenia GS Line obejmuje charakterystyczne czerwone obramowanie szyb bocznych, czarny błyszczący Vizor, czarne (zamiast chromowanych) elementy dekoracyjne i emblematy na nadwoziu, specjalną tapicerkę przednich foteli, czerwone wykończenie zestawu wskaźników, czarne wykończenie obręczy kół z lekkiego stopu, dwukolorowy dach oraz czarną podsufitkę. Dzięki tym detalom Mokka z pewnością skutecznie zwróci na siebie uwagę innych użytkowników dróg.

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Nowa Mokka pozostaje wierna tradycji marki Opel i udostępnia technologię z wyższych segmentów szerokiej rzeszy użytkowników. Przykładami takich systemów są zaawansowany tempomat (ACC) i aktywne pozycjonowanie na pasie ruchu. W oświetleniu również zastosowano najnowsze technologie, w tym niespotykane w tej klasie samochodów adaptacyjne i nieoślepiające matrycowe reflektory IntelliLux LED® złożone z 14 elementów. Wszystkie warianty modelu Mokka są standardowo wyposażone w światła LED z przodu i z tyłu, elektryczny hamulec postojowy oraz system rozpoznawania znaków drogowych. Dostępna jest również panoramiczna kamera cofania obejmująca kąt 180 stopni oraz system automatycznego parkowania.

Dodatkowo dostępny jest alarm przedkolizyjny z systemem automatycznego hamowania awaryjnego i funkcją wykrywania pieszych, który działa przy prędkości powyżej 5 km/h. Jeżeli samochód zbyt szybko zbliża się do pojazdu poprzedzającego lub pieszego, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wyświetla komunikat na ekranie centrum informacyjnego. Jeżeli kolizja jest nieuchronna, układ hamulcowy przygotowuje się do hamowania awaryjnego i w razie potrzeby rozpoczyna je, aby złagodzić skutki potencjalnego zderzenia. Poniżej 30 km/h system może doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania. Jeżeli prędkość przekracza 30 km/h, zostaje ona tylko zmniejszona, a kierowca musi aktywnie hamować.

Adaptacyjny tempomat utrzymuje odstęp od pojazdu poprzedzającego, wykorzystując do tego radar i kamerę. System działa przy prędkości od 30 do 180 km/h. Samochód przyspiesza lub zwalnia w ślad za pojazdem poprzedzającym, ale prędkość nigdy nie przekracza zaprogramowanego limitu. Dzięki automatycznej przekładni system ma również funkcję samodzielnego zatrzymywania pojazdu, a następnie umożliwia kierowcy wznowienie jazdy zgodnie z tempem poruszania się pojazdu poprzedzającego w intensywnym ruchu miejskim.

Nowy Opel Mokka – auto, które idealnie sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, jak i na wielopasmowej autostradzie

Nowe systemy multimedialne zapewniają doskonałą zintegrowaną łączność kierowcom i pasażerom Mokki. Oferta obejmuje systemy Multimedia i Multimedia Navi z 7‑calowym dotykowym kolorowym wyświetlaczem oraz Multimedia Navi Pro z 10-calowym kolorowym ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Monitory są zintegrowane z nowym kokpitem Opel Pure Panel i zwrócone pod idealnym kątem w stronę kierowcy.

Systemy multimedialne kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto można obsługiwać za pomocą poleceń głosowych. Nowa Mokka oferuje również usługę OpelConnect. Nawigacja Online z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz bezpośrednie połączenie z pomocą drogową i funkcja wzywania służb ratunkowych eCall sprawiają, że podróże stają się jeszcze bardziej relaksujące dla kierowcy i pasażerów. Jeżeli wskutek wypadku zadziałają poduszki powietrzne lub napinacze pasów bezpieczeństwa, system eCall automatycznie nawiązuje połączenie alarmowe z centrum powiadamiania ratunkowego (CPR).

Kierowca i pasażer z przodu mogą umieścić swoje smartfony na specjalnej półce w konsoli centralnej. Kompatybilne telefony ładują się w tym miejscu indukcyjnie (bezprzewodowo). Specjalnie ukształtowana gumowa podkładka zapobiega przesuwaniu się urządzeń.

Najnowsze