W ciąży w pasach, czy bez pasów?

09 kwietnia 2009
Kobiety w ciąży bezwarunkowo powinny używać pasów bezpieczeństwa, a w trakcie czołowych zderzeń są lepiej chronione, gdy w kierownicy znajduje się poduszka powietrzna.

 

fot. Volvo

Bezpieczeństwo nienarodzonych dzieci w samochodzie jest dziedziną miernie rozpoznaną, ponieważ obrażenia i śmierć płodu często nie są ujmowane w statystykach. Aby z wypadku samochodowego dziecko wyszło bez szwanku, należy odpowiednio zabezpieczyć jego matkę. Bez wątpienia, podstawową sprawą jest zapinanie pasów bezpieczeństwa; tylko wtedy znacząco spada ryzyko, że nienarodzone dziecko nie odniesie obrażenia w przypadku kolizji. Dodatkowo, badania przeprowadzone z udziałem wirtualnego manekina w ciąży dowodzą, że poduszka powietrzna kierowcy stanowi ochronę zarówno dla matki, jak i płodu.

Jesteś w ciąży? Zapnij pasy!
Zawsze lepiej zapiąć pas bezpieczeństwa, niż tego nie zrobić. Tej zasady - tak jak wszyscy inni - powinny przestrzegać zwłaszcza kobiety w ciąży. Należy postąpić w następujący sposób:
1. Zdjąć obszerne ubrania, aby pas mógł być umieszczony jak najbliżej ciała.
2. Przeciągnąć pas biodrowy nad udami, tak aby leżał płasko pod brzuchem.
3. Upewnić się, że pas piersiowy znajduje się pomiędzy piersiami.
4. Dociągnąć pas.

 

Ważne jest, aby pasy bezpieczeństwa przytrzymywały pasażerkę z brzuszkiem na wysokości miejsc, które są najmniej narażone na urazy - na przykład na górnej części tułowia i na miednicy. Tym sposobem chroniona jest najbardziej w okresie ciąży wrażliwa na urazy część ciała, czyli brzuch z płodem.

fot. baby-shower.pl

Urazy nienarodzonych dzieci i matek
Obrażenia, jakie w wypadkach odnoszą kobiety w ciąży, obejmują: przedwczesne oddzielenie się łożyska, pęknięcie macicy, lub jej uszkodzenie oraz bezpośrednie obrażenia płodu. Najczęściej spotykanym urazem jest odklejenie się łożyska. Odkleja się ono częściowo lub całkowicie, przez co do dziecka nie docierają wystarczające ilości tlenu i pokarmu, co może prowadzić do jego śmierci.
- Nasze badania wskazują, że kobiety w ciąży i ich nienarodzone dzieci są najlepiej chronione, gdy kobieta prawidłowo używa trzypunktowego pasa bezpieczeństwa. Znacząco ogranicza on ryzyko obrażeń płodu - wyjaśnia Lotta Jakobsson z Volvo.

Jak zapinać pas bezpieczeństwa w czasie ciąży
Należy odpowiednio ustawić siedzenie, aby wygodnie sięgać do pedałów, a jednocześnie zachować jak największy dystans pomiędzy brzuchem i kierownicą. Następnie przeciągnąć pas biodrowy nad udami, zapiąć go i dociągnąć. Upewnić się, że nie biegnie na wysokości brzucha, lecz leży jak najbardziej płasko pod nim. Potem należy ułożyć pas piersiowy pomiędzy piersiami, aż do boku brzucha, a następnie dociągnąć. Nigdy nie wsuwać pasa w części barkowej pod ramię lub za plecy - może mieć to fatalne skutki zarówno dla kobiety, jak i jej dziecka.

Potencjalne ryzyko obrażeń nienarodzonych dzieci w wypadkach samochodowych

Możliwe długofalowe konsekwencje
- odklejenie łożyska (najczęściej spotykane) skutkujące poważnym zagrożeniem życia płodu 
- przedwczesny poród
- zaburzenia układu oddechowego i nerwowego 
- bezpośrednie obrażenia płodu, najczęściej uszkodzenia rąk i nóg

Śmiertelne zagrożenia
- śmierć matki
- odklejenie łożyska
- pęknięta macica
- pęknięcie czaszki dziecka

Lotta Jakobsson, specjalistka ds. bezpieczeństwa dzieci w Volvo Cars
fot. Volvo

Wirtualny manekin w ciąży zamiast mamy
Volvo opracowało swego czasu specjalnego, wirtualnego manekina do testów wypadkowych, którego wykorzystano w symulowanych zderzeniach czołowych z udziałem kobiet w ciąży. Wirtualny manekin w ciąży (pierwszy tego typu na świecie) wykorzystywany jest do testów wypadkowych; bierze udział w symulacjach zderzeń czołowych. Dzięki niemu możliwa jest symulacja ruchów ciężarnej kobiety w trakcie wypadku oraz przemieszczenia płodu w łonie. Proporcje manekina są wzorowane na proporcjach kobiety średniego wzrostu w ostatnim okresie cięży - około 36. tygodnia.
- Model komputerowy umożliwia drobiazgowe zbadanie ruchów pasażera oraz wpływu pasów bezpieczeństwa i poduszki powietrznej na kobietę i płód - mówi Lotta Jakobsson, specjalistka ds. bezpieczeństwa dzieci w Volvo Cars.
Inżynierowie mogą symulować siły, jakie oddziałują na kobietę i nienarodzone dziecko w zderzeniach przy różnych prędkościach. Model komputerowy jest też wykorzystywany między innymi do testowania nowych projektów pasów bezpieczeństwa.





Model zaprogramowany jest tak, by imitował matkę w ciąży, czyli zawiera infromacje na temat macicy, łożyska, płynu owodniowego i płodu z okresu mniej więcej 36. tygodnia ciąży. Można go wykorzystać w dowolnym modelu samochodu i symulować kolizje przy różnych prędkościach.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!