Katarzyna Frendl

Volkswagen Golf VII FL: pierwsza jazda – facelifting czy tylko korekta?

Po co udoskonalać model, który świetnie się sprzedaje? No bo trzeba go nieco odmłodzić i iść z duchem czasu. Co zatem zmieniono w odświeżonej wersji Golfa?

Można by się spodziewać po szumnym haśle „facelifting”, że producent z Wolfsburga przeprowadzi daleko idące zmiany, które dotkną zarówno nadwozie, jak i wnętrze pojazdu. Nic bardziej mylnego. Nie jest to co prawda nowy model, a modyfikacja generacji siódmej, lecz z pewnością po odmłodzonej wersji większość z nas chciałaby odróżnić stare od nowego. Jednak wolumenowe modele Volkswagena nigdy, no może prawie nigdy, nie zostały zmienione diametralnie na etapie faceliftingów. Skoro nabywcom, którzy wciąż lojalnie kupują golfy, podoba się ta ich stateczność i zachowawczość, to lepiej nie zepsuć dobrego. Idąc tym tropem zmieniono w nowej odmianie z zewnątrz tak niewiele, że trzeba się mocno przyjrzeć, by dostrzec te detale. Podobnie nie dotykano zawieszenia i układu kierowniczego.

Mały krok, lecz wielki
W odmłodzonym Golfie przednie reflektory bi-ksenonowe zastąpione zostały przez reflektory w technologii LED. Pojawiły się lekko muśnięte ręką stylisty zderzaki (przód i tył), błotniki (przód) i osłona chłodnicy. Z tyłu wylądowały seryjne LED-y. Wewnąrz można zamawiać nowe panele dekoracyjne oraz tapicerki, jednak znów: paleta wersji wyposażeniowych nie uległa zmianie. I to są te „małe kroczki”.

Elektronika rządzi!
A duże zmiany? Elektronika! A jakże! Dziś nie zmienia się zbyt wiele w obrębie designu; producenci stawiają na nowoczesne systemy, multimedia, gadżety. Z pewnością do tych należy zaliczyć przyszłościowy (jestem pewna, że wkrótce zagości na pokładach innych aut w segmencie) system multimedialny „Discover Pro” sterowany gestami, wyposażony w ekran o przekątnej 9,2 cala – całość tworzy udaną, intuicyjną konfigurację z również debiutującym w Golfie wyświetlaczem Active Info Display (monitor 12,3 cala, znany z Audi jako Virtual Cocpit). Jak to działa? Zobacz na filmie z pierwszych jazd.

Innymi słowy największe zmiany można zobaczyć w obrębie urządzeń informacyjno-rozrywkowych, które zostały zaprojektowane na nowo i wyposażone w większe ekrany. Teraz w Golfie są dostępne usługi on-line Car-Net „Guide & Inform” oraz nowy pakiet usług Car-Net „Security & Service”.

Mechaniczne postępy
Jak wspomniałam, jeśli chodzi o sposób prowadzenia auta nie zmieniło się kompletnie nic, bo nie modyfikowano żadnych elementów podwozia, czy układu kierowniczego, zawieszenia. Pod maską odświeżonego Volkswagena Golfa może pracować jeden z czternastu silników, ktore generują od 85 do 310 KM. Moc przekazywana jest na przednie lub wszystkie koła.

Pojawiły się dwie nowe i ciekawe jednostki: benzynowy silnik 1.5 TSI  (Evo) z systemem odłączania cylindrów (ACT) o dwóch wariantach mocy 130 KM lub 150 KM montowany w Golfie i Golfie Variancie oraz 1.0 l – 85 lub 100 KM – wprowadzony wcześniej na pokład odświeżonej Skody Octavii. Jest też więcej dodatkowych koni w silniku Golfa GTI Performance – teraz dysponuje mocą 245 KM. Nowinką jest również nowa, 7-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia (DSG), montowana w konfiguracji z jednostkami osiągającymi powyżej 340 Nm momentu obrotowego.

Mrowie ulepszonych systemów
Dzięki nowemu systemowi ułatwiającemu jazdę w korku, Golf wyposażony w skrzynię DSG może poruszać się częściowo autonomicznie do prędkości 60 km/h. Ponadto w linii wyposażenia Highline zagościł aktywny tempomat (teraz działa nie do 160 km/h jak dotychczas, a do 210 km/h) z systemem Front Assist. Pojawił się również system hamowania awaryjnego w mieście z funkcją rozpoznawania pieszych (standard dla wersji Highline), a także unikatowy w tym segmencie aut system Emergency Assist – układ rozpoznający utratę przytomności przez kierowcę i automatycznie zatrzymujący samochód.

Najważniejsze wersje Golfa:

  • Golf GTI – 1976 r.
  • Golf Cabriolet – 1979 r.
  • Golf GTD – 1982 r.
  • Golf Synchro (pierwsza wersja z napędem na cztery koła, poprzednik 4MOTION) – 1986 r.
  • Golf City Stromer (prekursor e-Golfa) – 1989 r.
  • Golf Country (poprzednik SUV-a) – 1990 r.
  • Golf Variant – 1993r.
  • Golf R32 (poprzednik Golfa R) – 2002 r.
  • Golf Plus (poprzednik Golfa Sportsvana) – 2006 r.
  • Golf TGI (napędzany gazem ziemnym) – 2013 r.
  • Golf GTE (hybryda typu plug-in) – 2014 r.

Czyli jaki?
Po pierwsze już podstawowa linia wyposażenia, Golf Trendline, ma w standardzie nowe urządzenie informacyjno-rozrywkowe („Composition Colour”), a także nowe tylne lampy w technologii LED. To absolutnie należy zaliczyć do plusów. Za gadżety niestety trzeba płacić. Urządzenie „Discover Pro” ze sterowaniem gestami kosztuje 3 tysiące złotych. Jeśli jednak ktoś zażyczy sobie mieć nieco okrojony system z dużym ekranem, obsługujący iOS lub Androida, ale bez nawigacji, będzie mógł niebawem zdecydować się na kupno takiego systemu za połowę ceny (1500 złotych).

Golf debiutuje właśnie w polskich salonach, w każdym znanym dotychczas wariancie: hatchback, variant, GTI Performance (wycofano bazowe GTI), GTD, GTE, R, Alltrack i e-Golf. Niemiecki kompakt jest – jako jedyny w segmencie – oferowany we wszystkich odmianach zasilania: benzynowe, Diesla, hybrydowe, plug-in, elektryczne. I za to kolejny plus.

Ceny odświeżonego Volkswagena Golfa zaczynają się od 66 990 złotych (1.2 TSI), więc z pewnością nie jest to najtańsza opcja na kompaktowy samochód na rynku. Jednak faktem jest, że odmłodzony Golf jest tak dobrze wykonanym autem, że trudno znaleźć w nim ewidentne wady, a zalet widać wbród. Jeśli więc zachowawczy i typowy golfowski wygląd nadwozia nie odstraszy kogoś od kupna tego auta, to cała reszta zadowoli niejednego sceptyka tego modelu.

{{ download(184) }}
{{ download(183) }}

Najnowsze

Katarzyna Frendl

Kobieca Flota 2017 – relacja i galeria

15-16 marca w Hotelu Przystań w Olsztynie spotkało się kilkadziesiąt fleet managerek, aby w przyjacielskiej i pełnej uśmiechu atmosferze wzbogacić swoje kompetencje zawodowe. Paniom towarzyszyła Kasia Frendl z Motocaina.pl. Jak relacjonuje to wydarzenie?

Na spotkaniu w Olsztynie niewątpliwie dopisała frekwencja. Kilkadziesiąt Pań zawodowo związanych z zarządzaniem firmowymi samochodami dzieliło się swoimi doświadczeniami, poznawało najnowsze trendy w fleet managemencie oraz etyce biznesu i wzbogacało swoją wiedzę o nowe, praktyczne doświadczenia. To było kolejne fenomenalne spotkanie, profesjonalnie organizowane przez Magazyn Flota, które wspierał kobiecy portal motoryzacyjny Motocaina.pl.

Podczas świetnych wykładów wystąpiły m.in.: Zofia Kosińska i Małgorzata Kenig (Alphabet), Maria Gulewicz, Małgorzata Mulak i Agnieszka Świst-Kamińska (Szkoła Damskiego Stylu). To była moc inspiracji i dobrych wibracji – tak w wielkim skrócie można podsumować ponad 12 godzin wykładów (przez dwa dni).

Podczas kolacji panie zainspirowała do działania w sporcie motorowym, a dokładnie rzecz ujmując rajdach terenowych – Dagmara Kowalczyk, dziennikarka TVN Turbo i zarazem uczestniczka najtrudniejszych zawodów offroad Świata.

Zdaniem Kasi
Kobiety decydujące o zakupie samochodów do firm muszą być w pełni zorientowane, jakie oferty poszczególnych importerów aut są dla ich przedsiębiorstw najlepszym wyborem. Z pewnością takie wydarzenie jak „Kobieca Flota” daje im możliwość nie tylko porównania tych propozycji pod względem finansowym, ale i odbycia jazd poszczególnymi modelami. Właśnie część praktyczna, czyli jazdy testowe, konkursy z nimi związane, jak i wybitnie ciekawe wykłady, zarówno te, zorientowane na tematykę flotową, jak i te z pogranicza psychologii i savoir-vivre, stanowiły dla uczestniczek szkolenia, ale i dla mnie samej, największą frajdę. Bazą eventu był przepięknie położony nad olsztyńskim jeziorem Ukiel Hotel Przystań, który sprzyjał integracji pań, zarówno swą spokojną atmosferą, relaksującym wellness i spa oraz przepysznymi kulinariami, serwowanymi podczas warsztatów. Kolację uświetniła inspirująca prezentacja rajdowych osiągnięć Dagmary Kowalczyk, a po niej rozmowom i świetnej zabawie nie było końca. Wspaniałe kobiety, świetnie zorganizowane wydarzenie i rewelacyjny hotel – ja już zapisuję się na kolejny rok!

Poziom tegorocznej edycji podniosły liczne partnerstwa: Alphabet, Mercedes-Benz Warszawa, Mercedes-Benz Polska oraz partner technologiczny: Brumgo.com. Pojawili sie również Volvo Car Poland, Toyota Polska, Ford Polska, Grupa Krotoski-Cichy Nadarzyn / Wolica, Škoda Plichta, SEAT Plichta, Volkswagen Samochody Użytkowe, Hitachi Capital Polska, Renault PL, Hyundai Polska, Volkswagen Financial Services Polska, MINI Traficar.

Najnowsze

360 koni i 6 litrów na setkę

Lexus USA opublikował na swojej stronie internetowej dane osiągowe flagowego coupé w wersji z napędem hybrydowym – Lexus LC 500h.

Lexus LC 500h wyposażony jest w zupełnie nową jednostkę napędową Multi Stage Hybrid System o łącznej mocy 359 KM (264 kW). Zapewnia ona przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, a jednocześnie jest wyjątkowo oszczędna – zużycie paliwa poza miastem to tylko 6,7 l/100 km (dane producenta).

Hybrydowa jednostka napędowa Lexusa LC 500h zawiera oprócz 3,5-litrowego silnika V6 o mocy 299 KM (220 kW), silnika elektrycznego, generatora i łączącej je planetarnej przekładni e-CVT dodatkową, czterobiegową przekładnię automatyczną. W trybie manualnej zmiany biegów system udostępnia kierowcy 10 przełożeń – korzystając z trzech pierwszych przełożeń skrzyni automatycznej, e-CVT realizuje 9 biegów wirtualnych, zaś czwarte przełożenie to dziesiąty bieg – overdrive.

Lexus LC trafi do klientów już za kilka tygodni. Oprócz hybrydowego LC 500h dostępny będzie model LC 500 z wolnossącym silnikiem V8 o mocy 477,5 KM i maksymalnym momencie obrotowym 540 Nm, współpracującym z zastosowaną po raz pierwszy w samochodzie luksusowym 10-biegową przekładnią automatyczną, który rozpędza auto od 0 do 100 km/h w czasie krótszym od 4,5 sekundy.

Najnowsze

Volkswagen Arteon – premiera w Poznaniu

Polska premiera Arteona odbędzie się podczas Poznań Motor Show. Wówczas zostaną ogłoszone ceny i rozpocznie się przyjmowanie zamówień. To pierwszy model Volkswagena w Polsce, którego będzie można zamówić w internecie.

Arteon, plasujący się w gamie Volkswagena powyżej Passata, po raz pierwszy został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie. 4 tygodnie później zadebiutuje w Polsce podczas Poznań Motor Show – tego samego dnia sprzedawcy rozpoczną proces zbierania zamówień.

To pięcioosobowe Gran Turismo zostało zaprojektowane dla tych, którzy poszukują przestronnego auta o sportowej sylwetce, ale funkcjonalnego w codziennym użytkowaniu i wyróżniającego się eleganckimi kształtami oraz wyposażonego w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne: np. sterowane gestami  systemy multimedialne i wspomagające prowadzenie samochodu. Zarówno na autostradzie, jak i w miejskim korku Arteon potrafi poruszać się niemal autonomicznie. Aktywny tempomat zczytuje ograniczenia ze znaków drogowych i odpowiednio przyhamowuje auto. Samochód wyhamuje samodzielnie przed przeszkodą, kiedy kierowca się zagapi, ponadto przejmie kontrolę nad autem i bezpiecznie się zatrzyma, gdy prowadzący np. zasłabnie. Nowością są także reflektory Arteona, które  komunikują się z systemem nawigacyjnym, dzięki czemu zakręty są doświetlane, zanim samochód wjedzie w łuk drogi.

Pod maską Arteona znaleźć można silniki o mocy od 150 do 280 KM.

Pierwszy przegląd zaplanowano dopiero po przebiegu 60.000 kilometrów. Jedyny koszt, który użytkownik Arteona będzie musiał ponieść do tego czasu będzie związany z wymianą oleju przy przebiegu ok. 30.000 km.

Volkswagen zaprezentuje w Poznaniu najnowsze modele ze swojej gamy, wśród nich całą paletę Golfów, w tym ekstremalnie szybkiego Golfa R. Ten ostatni dysponuje silnikiem o mocy 310 KM, który do 100 km/h rozpędza auto w 4,6 sekundy.

Najnowsze

Stig ustanowił nowy rekord Guinnessa!

Gwiazda YouTube’a Colin Furze, otrzymał od BBC Worldwide zadanie przerobienia czegoś bardzo wolnego na coś bardzo szybkiego, co Stig mógłby nie tylko przetestować, ale również wykorzystać do pobicia rekordu Guinnessa.

Na tapetę wziął wysłużony samochodzik elektryczny z wesołego miasteczka, którego średnia prędkość to 5 mil na godzinę (ok. 8 km/h).

Po trzech tygodniach przeróbek udokumentowanych na YouTube’owym kanale Colina, w tym dołożeniu do pojazdu silnika z motocyklu Honda 600 cm3 o mocy 100 koni mechanicznych, Furze i jego zmodernizowany pojazd spotkali się ze Stigiem na lotnisku Bentwaters w Suffolk, gdzie zwariowany członek z ekipy Top Gear ustanowił nowy rekord świata – 100,3 mile na godzinę (ponad 160 km/h), zatwierdzony przez oficjalnego arbitra Księgi Rekordów Guinnessa, Lucię Sinigagliesi.

Wideo zobaczysz tu.

Najnowszy odcinek „Top Gear” już w czwartek 6 kwietnia o godz. 22:00 w BBC Brit. W najbliższym odcinku Matt LeBlanc jako pierwszy przetestuje nowego amerykańskiego potwora, Forda GT. Chris Harris i Sabine Schmitz zmierzą się w jednym z najtrudniejszych wydarzeń motoryzacyjnych – terenowym wyścigu po piaskach kalifornijskiej pustyni. W studio gościem prowadzących będzie Sir Chris Hoy.

„Top Gear”, czwartek, godz. 22:00 w BBC Brit

Najnowsze