Volkswagen Golf kontra Yamaha R1 – który szybszy?

Na pierwszy rzut oka, rozwiązanie jest proste. Ultralekki i szybki motocykl powinien wygrać z trzydziestoletnim Golfem. Jednak nie w tym przypadku.

Yamahy R1 nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to jeden z najszybszych produkowanych seryjnie motocykli. Ma masę nieco ponad 170 kilogramów, a do tego jest zasilany litrowym silnikiem o mocy 182 KM. Według danych technicznych – od zera do setki rozpędza się w 2,9 sekundy. Prędkość maksymalna to 299 km/h. Wystarczająco szybko, by zniknąć z pola widzenia w mgnieniu oka, zwłaszcza takiemu zabytkowi.

Z drugiej strony stanął Volkswagen Golf pierwszej generacji. Auto z zewnątrz nie wygląda na potwora prędkości, który kryje się pod blachą. Pod jego maską pracuje silnik o pojemności dwóch litrów wspomagany przez turbodoładowanie. Jednostka rozwija… 1056 KM oraz gigantyczny moment obrotowy o wartości 1001 Nm. Napęd jest przekazywany na wszystkie koła i co ciekawe auto zostało wyposażone w ręczną skrzynię biegów.

Zobaczcie, który z nich jest szybszy?

Najnowsze

Lodówka w stylu moto

Jeżeli właśnie urządzasz swoje mieszkanie i poszukujesz motoryzacyjnych akcentów wśród sprzętu AGD, to z pewnością jest to propozycja dla Ciebie.

Naprzeciw oczekiwaniom wychodzi włoska firma DBM Garage. Do tej pory specjalizowała się w restauracji i dostosowywaniu do indywidualnych potrzeb skuterów Vespa oraz motocykli. Kilka lat temu o ekipie było głośno ze względu na uczestnictwo w Rajdzie Faraonów, gdzie wystartowali na dwóch Vespach PX. I co najlepsze, ukończyli go.

Od jakiegoś czasu DBM Garage zajmuje się również tworzeniem unikatowych przedmiotów. W aktualnej ofercie znajdują się lodówki z motoryzacyjnymi grafikami, jak te prezentowane na zdjęciach.

Są to kompletnie nowe, indywidualnie pomalowane lodówki SMEG FAB28. Producent specjalizuje się w produkowaniu AGD w stylu retro, a DBM Garage tuninguje je pod względem wizualnym. Sprzęt w rozmiarze 150x60x65 cm (wysokość, szerokość, głębokość) pomieści 250 litrów produktów spożywczych. 

Jest to idealna propozycja by stworzyć klimatyczną kuchnię, bar czy nawet wstawić lodówkę do warsztatu lub garażu. Firma wysyła swoje produkty za granicę, ale nie są one tanie. Za taką lodówkę zapłacimy co najmniej 9,5 tysiąca złotych.

Najnowsze

Posłowie chcą mandatów proporcjonalnych do zarobków

Szykują się spore zmiany nie tylko w taryfikatorach mandatowych, ale także w kwestiach zarządzania fotoradarami i karaniu właścicieli samochodów.

Posłowie debatowali kilka dni temu nad zmianami w Kodeksie Drogowym. Zgodnie z nowelizacją ustawy straże gminne mają utracić uprawnienia do używania urządzeń rejestrujących, czyli przede wszystkim fotoradarów. Wszystkie takie urządzenia zostaną przekazane do Generalnego Inspektora Transportu Drogowego oraz Policji.

To jednak nie koniec zmian, jakie niesie za sobą nowelizacja. Według projektu mają się również zwiększyć kary pieniężne za wykroczenia. Chodzi tutaj szczególnie o zbyt szybką jazdę oraz przejazd na czerwonym świetle. Wysokość mandatów ma być zależna od przeciętnego wynagrodzenia za poprzedni rok ogłoszonego przez ZUS. W zeszłym roku było to około 3800 złotych.

Stawki za mandaty zamiast kwotowych będą procentowe. W ten sposób przekroczenie prędkości o 11-20 km/h spowoduje nałożenie mandatu w wysokości 3 procent średniej pensji. Ekstremalne przekroczenie prędkości, czyli od 51 km/h wzwyż, wyniesie 20 procent przeciętnego wynagrodzenia. Jeszcze ostrzej będą traktowani kierowcy, którzy łamią przepisy na terenie zabudowanym. Wtedy kara ma być dwa razy wyższa. Osoby notorycznie naruszające przepisy (co najmniej cztery razy w roku) będą miały automatycznie podnoszone kary o 50 procent. 

Za przejazd na czerwonym świetle ma grozić mandat w wysokości 20 procent przeciętnego wynagrodzenia. Kara ma być podwyższana za wykroczenie w terenie zabudowanym oraz od czwartego wykroczenia w roku. Według takiego taryfikatora najwyższy mandat wynosiłby około 2300 zł.

Nowy projekt przewiduje, że za wykroczenia zarejestrowane fotoradarem grozić będzie odpowiedzialność administracyjna. Co to oznacza w praktyce? Nie trzeba będzie ustalać sprawcy, tylko karę poniesie właściciel lub podmiot z tytułem prawnym do pojazdu, który złamał przepisy. GITD ustali na podstawie wpisów do CEPiK, kto poniesie karę. Jak będzie wyglądała procedura karania? GITD zawiadomi właściciela pojazdu o wszczęciu postępowania administracyjnego. W terminie 14 dni od doręczenia zawiadomienia będzie można wnieść sprzeciw od decyzji. Po upływie tego terminu GITD będzie wydawało decyzję o nałożeniu kary pieniężnej.

Ten ostatni wpis wzbudził największe kontrowersje podczas posiedzenia. Pomysł ten może mocno obciążyć sądy administracyjne odwołaniami od właścicieli, które trzeba będzie rozpatrywać. 

Najnowsze

Goodc

33 zwierzęce nazwy samochodów

Nazwanie modelu nie jest tak oczywistą i łatwą sprawą, jak mogłoby się wydawać. Nazwa musi być unikatowa, kojarzyć się z danym autem, oddawać jego charakter. Oto 33 samochody, które swoje miano dzielą ze zwierzętami.

Jak cię słyszą, tak cię widzą, czyli o nazwach samochodów – czytaj tu.

1. Barracuda (Plymouth) – dwudrzwiowy muscle car produkowany w latach 1964-1974. Auto ukazało się w trzech generacjach, a jego wygląd miał wpływ na kolejne samochody Chryslera.

2. Beetle (Volkswagen) – u nas znany powszechnie, jako Garbus, produkowany od 1938 do 2003 roku. Jest najdłużej i najliczniej produkowanym samochodem w historii motoryzacji. Wypuszczono aż 21 milionów egzemplarzy.

3. Bison (Chevrolet) – samochód ciężarowy produkowany w latach 1977-1988.

4. Blackhawk (Stutz) – amerykańska limuzyna. Pierwszy egzemplarz został kupiony przez Elvisa Presleya w 1970 roku za 26 500 dolarów.

5. Bluebird (Nissan/Datsun) – auto osobowe produkowane w latach 1957-2001, pierwotnie z tylnym napędem, później dostępna była wersja AWD. Samochód powstał w 14 generacjach.

6. Bronco (Ford) – model z napędem 4×4 ukazał się w dwóch wersjach. Przez pierwsze 11 lat (1966-1977) główny konkurent Jeepa CJ-5, później większa wersja porównywana była do Chevy K5 Blazer i Dodge’a Ramcharger.

7. Charger (Dodge) – kolejny muscle car, od czasu rozpoczęcia produkcji w 1966 roku do teraz ukazał się w 7 generacjach. Dostępny był w wersjach nadwozia typu sedan, hatchback i coupé.

8. Cheetah – bardzo rzadki model, produkowany przez Chevroleta w latach 1963-1966, stworzony, jako konkurencja dla Shelby Cobra.

9. Cobra (Shelby, Shelby-Ford) – produkowany od 1962 do 1967 roku amerykański sportowy samochód napędzany silnikiem brytyjskiego autorstwa.

10. Cougar (Mercury) – bliźniak Forda zjeżdżał z taśmy produkcyjnej między 1967 a 2002 rokiem w ośmiu generacjach.

11. Fox (Audi, Volkswagen) – pojawił się w Ameryce Południowej w 2003 roku i produkowany jest do teraz, w Europie dostępny był w okresie 2005-2011. Auto osobowe bazuje na tej samej platformie, co VW Polo.

12. Gazelle (Singer) w ciągu 14 lat australijskiej produkcji od 1956 roku ukazał się w 7 generacjach.

13. Honey Bee (Nissan/Datsun) – dostępny tylko w wersji dwudrzwiowego sedana, samochód stworzono, jako tańszą alternatywę dla B210.

14. Impala (Chevrolet)

15. Jaguar

16. Lark (Studebaker)

17. Marlin (AMC) produkowany był dość krótko, bo między ’65 a ’67 rokiem. Konstrukcyjnie bardzo podobny do modelu Ambassador i Classic.

18. Mustang (Ford) – kolejny muscle car, produkowany do dziś. Pierwotnie jedyny konkurent Chevroleta Corvette, skierowany do grupy ludzi urodzonych po II wojnie światowej, jako propozycja pierwszego samochodu.

19. Pinto (Ford) – 1971-1980. Odpowiednik Mercury Bobcat, poprzednik Forda Escorta.
20. Rabbit (Volkswagen) –dobrze znany nam Golf pod inną nazwą, w Meksyku znany, jako Caribe. Produkowany od ’74 do teraz.

21. Ram (Dodge) – pickup produkowany od ’81 roku.

22. Road Runner (Plymouth) – muscle car z lat ’68-’75, zamysłem było stworzenie taniego samochodu z wysokimi osiągami. Dystans ¼ mili pokonywał w 14 sekund i kosztował poniżej 3 tysięcy dolarów.

23. Sable (Mercury) – bliźniak Forda Taurusa, początkowo przez Amerykanów przyzwyczajonych do kanciastych brył, zwany samochodem z księżyca. W produkcji od 1986 do 2004 roku.

24. Skylark (Buick) – wypuszczony w 6 generacjach model produkowany był z przerwami w latach 1954-1998.

25. Spider/Spyder (Porsche) – auto zaprezentowano w 2010 roku z 918 w nazwie, która miała symbolizować liczbę wyprodukowanych sztuk. Samochód trafił na taśmy we wrześniu 2013 roku.

26. Stag (Triumph) to dwudrzwiowy kabriolet z nakładanym dachem produkowany w latach 1970-1977. Rozwijał prędkość do 189 km/h. W modelu często zachodziła konieczność wymiany silnika ze względu na szybkie przegrzewanie motoru.

27. Sting Ray/Stingray (Chevrolet Corvette)

28. Super Bee (Dodge) muscle car z lat 1968-1971 dostępny tylko w wersji dwudrzwiowego coupé. Połączony z 3-biegową skrzynią automatyczną, lub 4-biegową manualną. Wystąpił w dwóch generacjach.

29. Thunderbird (Ford) tylnonapędowy dwudrzwiowy samochód występował w wersji coupé i cabrio. W sumie sprzedany w liczbie 4,4 mln sztuk.

30. Viper (Dodge) powstał w 1992 roku i aktualnie znajduje się wśród „najbardziej amerykańskich samochodów” ze względu na to, że ponad 75% części produkowanych jest w USA. Już pierwsza generacja osiągała moc maksymalną 290 km/h.

31. Wasp (Hudson) produkowany przez 4 lata począwszy od ’52, dostępny był w wersji dwu- i czterodrzwiowej sedan i kabriolet.

32. White Eagle (Kissel)

33. Wildcat (Buick) to następca Invicta z lat ’63-’70. Tylnonapędowy samochód dostępny był w wersji dwudrzwiowej (kabriolet i coupé) i czterodrzwiowej (sedan) z silnikiem V8 o mocy 330 KM.

Źródło: Mototarget.pl

Najnowsze

Goodc

Marc Marquez – najmłodszy mistrz świata MotoGP i jego rekordy

W drodze po sensacyjny, drugi z rzędu tytuł motocyklowego mistrza świata królewskiej klasy MotoGP, zaledwie 21-letni Marc Marquez ustanowił długą listę rekordów, którą warto odnotować.

Rekordowy drugi tytuł w MotoGP
Sięgając po drugie mistrzostwo MotoGP z rzędu, Marquez został najmłodszym dwukrotnym mistrzem świata królewskiej kategorii, mając 21 lat i 237 dni. Odebrał rekord Mike’owi Hailwoodowi, który w 1963 roku zdobył drugi tytuł w królewskiej klasie 500 mają 23 lata i 152 dni. Na początku sezonu 2014 MotoGP  Marquez wygrał dziesięć pierwszych wyścigów z rzędu. Po raz ostatni sztuki tej dokonał Włoch Giacomo Agostini w 1970 roku. W całym sezonie 2014 Marc zwyciężył aż trzynaście wyścigów MotoGP, poprawiając ustanowiony w 1997 rekord innego mistrza Repsol Hondy, Micka Doohana. Poza trzynastoma wygranymi i łącznie czternastoma wizytami na podium, Marquez wywalczył także trzynaście startów z pole position, a sezon zakończył z dorobkiem aż 362 punktów. Razem z zespołowym kolegą Danim Pedrosą, Marquez zapewnił Repsol Hondzie już siódmy (od wprowadzenia klasy MotoGP w 2002 roku) tytuł mistrzowski w kategorii zespołowej. W 2014 Honda sięgnęła po tzw. „potrójną koronę” zdobywając tytuły w kategoriach zawodników, zespołów i producentów. To już trzecia i jednocześnie druga z rzędu potrójna korona w ciągu ostatnich czterech lat. Marquez został także pierwszym mistrzem świata, który startując na Hondzie sięgnął po tytuł na japońskim torze Motegi.

Rekordowe pierwsze mistrzostwo MotoGP
Marquez to pierwszy motocyklista, który w swoim debiutanckim sezonie wywalczył tytuł mistrza świata od kiedy w roku 1978 mistrzostwo klasy 500 zdobył Kenny Roberts. W wieku 20 lat i 266 dni Marquez jest najmłodszym mistrzem królewskiej klasy w historii. Odbierał rekord Freddiemu Spencerowi, który w 1983 roku, również dosiadając Hondy, zdobył mistrzostwo klasy 500 w wieku 21 lat i 258 dni. Marquez jest dopiero czwartym zawodnikiem w 65-letniej historii wyścigów Grand Prix, który zdobył tytuły we wszystkich trzech kategoriach. Pozostałymi są Mike Hailwood, Phil Read i Valentino Rossi.

Rekordowy sezon 2013 MotoGP
Podczas pierwszego wyścigu sezonu w Katarze, Marquez został czwartym najmłodszym zawodnikiem na podium królewskiej klasy w historii. Młodsi byli tylko Randy Mamola, Eduardo Salatino i Norick Abe. Tego samego dnia Marquez został także najmłodszym autorem najlepszego okrążenia w wyścigu królewskiej klasy, w wieku 20 lat i 49 dni poprawił o 112 dni rekord rekord Freddiego Spencera z Misano z 1982 roku. Wygrywając Grand Prix Ameryk w wieku 20 lat i 63 dni, Marquez został najmłodszym zwycięzcą w historii królewskiej klasy. Odbierał rekord Freddiemu Spencerowi, który w 1982 roku wygrał Grand Prix Belgii w Spa-Francorchamps w wieku 20 lat i 196 dni. Zdobywając pole position do tamtego wyścigu w wieku 20 lat i 62 dni, Marquez został również najmłodszym triumfatorem kwalifikacji, poprawiając wynik Freddiego Spencera, który wywalczył pole position do wyścigu w Jaramie w 1982 roku w wieku 20 lat i 153 dni. Zwycięstwo w Austin uczyniło z Marqueza najmłodszego zawodnika w 65-letniej historii wyścigów Grand Prix, który wygrał wyścigi w trzech różnych kategoriach. Rekord ten Hiszpan odebrał swojemu koledze z ekipy Repsol Honda, Daniemu Pedrosie, który zwycięstwo w trzeciej z klas, MotoGP, zdobył w wieku 20 lat i 227 dni w Chinach w 2006 roku. Marquez jest najlepszym debiutantem od 15 lat, który wygrał swój pierwszy lub drugi wyścig w królewskiej klasie. Ostatnim zwycięzcą, w swoim debiucie, był Max Biaggi w klasie 500 w 1998 roku na japońskim torze Suzuka. Marquez ukończył na podium dwa swoje pierwsze wyścigi w królewskiej klasie. Jedynie Jorge Lorenzo dokonał tego w 2008 roku. Po finiszach na podium w dwóch pierwszych wyścigach, Marquez był najmłodszym liderem klasyfikacji generalnej w historii MotoGP. Rekord ten zawodnik Hondy odebrał Jorge Lorenzo, który w 2008 prowadził w tabeli w wieku 20 lat i 345 dni. Dzięki zwycięstwie w Austin Marquez stał się także najmłodszym zawodnikiem, który stanął na podium w dwóch wyścigach królewskiej klasy z rzędu. Wcześniejszym autorem tego rekordu był w 1980 roku Randy Mamola, w wieku 20 lat i 197 dni.

Podczas Grand Prix Hiszpanii, w wieku 20 lat i 77 dni, Marquez został najmłodszym zawodnikiem w historii, który ukończył na podium trzy kolejne wyścigi królewskiej klasy. Poprawił o 268 dni rekord ustanowiony w 2008 roku przez Jorge Lorenzo. Podczas Grand Prix Francji Marquez został zaledwie drugim zawodnikiem w historii, który ukończył na podium wszystkie swoje pierwsze cztery wyścigi królewskiej klasy. Wcześniej dokonał tego tylko Max Biaggi w roku 1998. Wygrane na torach Sachsenring i Laguna Seca sprawiły, że Marquez został w wieku 20 lat i 154 dni najmłodszym zwycięzcą dwóch wyścigów królewskiej klasy z rzędu. Poprawił o rok i 50 dni rekord Freddiego Spencera, który w 1983 wygrał na Hondzie wyścigi w RPA i Francji. Zwycięstwa na Sachsenringu i Laguna Seca uczyniły także z Marqueza najlepszym debiutantem, który wygrał dwa wyścigi królewskiej klasy z rzędu od czasu triumfów Kenny’ego Robertsa w Austrii i Francji w 1978 roku. Wygrana na Indianapolis sprawiła, że Marquez został drugim debiutantem w historii królewskiej klasy, który zwyciężył w trzech wyścigach z rzędu. Pierwszym był w 1978 roku Kenny Roberts, triumfując w Austrii, Francji i Włoszech. Zwycięstwa na Sachsenringu, Laguna Seca i Indianapolis uczyniły Marqueza najmłodszym zawodnikiem w historii, który wygrał trzy wyścigi królewskiej klasy z rzędu. W wieku 20 lat i 182 dni, Hiszpan poprawił rekord Freddiego Spencera, który dokonał tego w 1983 roku mając 21 lat i 125 dni. Wygrywając Grand Prix Czech, Marquez został pierwszym debiutantem w historii królewskiej klasy, który wygrał cztery wyścigi z rzędu. Jego zwycięstwo w czeskim Brnie było piątym w sezonie. To największa ilość wygranych zdobytych przez debiutanta w historii królewskiej klasy. Triumfy na Sachsenringu, Laguna Seca, Indianapolis i Brnie dały Marquezowi rekord w postaci najmłodszego zawodnika w historii, który wygrał cztery wyścigi królewskiej klasy z rzędu. Mając 20 lat i 189 dni, Marc poprawił rekord ustanowiony w 1962 roku przez Mike’a Hailwooda, który miał 22 lata i 139 dni.

W sezonie 2013 Marquez stanął na podium aż szesnaście razy. To najlepszy wynik debiutanta w historii królewskiej klasy. Hiszpan zdobył także pole position aż dziewięć razy, znów ustanawiając rekord jako debiutant. Marquez zgromadził w tym roku aż 334 punkty, najwięcej ile udało się zdobyć debiutantowi w pierwszym roku startów w królewskiej klasie.

Najnowsze