VIII Targi Motocyklowe ruszają w weekend we Wrocławiu

Jeżeli wybieracie się w najbliższy (17-18.03.2018) weekend do Wrocławia, to pozycją obowiązkową będzie ósma edycja targów motocyklowych. Impreza odbędzie się w Hali Stulecia, która przez dwa dni będzie przyjmować gości w ramach Ogólnopolskiego Centrum Motocyklowego.

Podczas wydarzenia będzie można zapoznać się z nowościami proponowanymi na zbliżający się sezon motocyklowy. Wystawcy przedstawią najnowszą ofertę produktów, ale oprócz tego przygotowano wiele imprez towarzyszących. 

We Wrocławiu będzie można spotkać się z przedstawicielkami świata jednośladów: Anną Jackowską, Teresą Chudecką, Kingą Tanajewską. Oprócz tego nie zabraknie męskich odpowiedników w postaci Szymona Springer, Pawła Słomińskiego i Gabrysia Marcinowa.

Widzowie będą mogli zobaczyć pokazy mody motocyklowej, ciekawą wystawę motocykli zabytkowych oraz maszyn typu custom. Poza tym odbędą się darmowe szkolenia dla posiadaczy kat. B, którzy dopiero zaczną przygodę z motocyklami o pojemności 125 cm3. 

W sobotę na terenie wokół hali odbędą się pokazy PitBike, a w niedzielę skoki na motocyklach FMX.

Targi będą czynne dla odwiedzających w sobotę od 10.00 do 18.00 oraz niedzielę od 10.00 do 17.00. Szczegółowy harmonogram imprezy znajduje się na stronie www organizatora. 

Aktualna listę wystawców znajdziemy pod linkiem.

Najnowsze

Joanna Szymków-Matuszewska

Polska premiera nowego Opla Combo Life

W połowie marca został zaprezentowany nowy model Opla Combo Life. I choć Combo jest znane od roku 1986, to jego dzieje były bardzo różne - począwszy od różnic w funkcjonalności i przeznaczenia tego modelu, przez jego wielkość i budowę. Jaki jest teraz?

Kilka dni temu odbyła się premiera piątej generacji tego modelu. Opel nazwał tę klasę pojazdów kombivanem i położył duży nacisk na użytkowe rozwiązania, mające służyć przede wszystkim podróżującym. Z samochodu, który do tej pory był produkowany jako dostawczy, Combo stał się samochodem rodzinnym.

Combo Life będzie dostępny w dwóch konfiguracjach – pięcio i siedmioosobowej. Model ten może też poszczycić się dużą pojemnością bagażnika – 597 litrów oraz możliwością przewożenia przedmiotów o długości ponad 3 metry – oczywiście po złożeniu foteli. Najmłodsi członkowie rodziny mogą podróżować wygodnie z tyłu na trzech pojedynczych tylnych fotelach wyposażonych w punkty mocowania Isofix i obserwować niebo przez panoramiczny dach.

Wygodę dostępu do wnętrza samochodu zapewniają boczne drzwi przesuwne i otwierane samodzielnie okno umieszczone w tylnej klapie. To rozwiązanie pozwala na dostęp do zapakowanego już bagażnika i dołożenia pojedynczych rzeczy na wierzch, bez ryzyka, że podczas otwierania coś z kufra wypadnie. Z poziomu tego okna mamy także dostęp do schowka umiejscowionego nad głowami pasażerów z tyłu, do którego można sięgnąć również od środka samochodu.

Combo Life wyposażono w technologie i systemy wspomagające kierowcę dobrze znane z segmentu samochodów kompaktowych i SUV-ów, takie jak system wykrywający objawy senności kierowcy, kamera cofania obejmująca kąt 180 stopni, wyświetlacz projekcyjny (head up), IntelliGrip oraz rozwiązania podnoszące komfort jazdy, takie jak podgrzewane fotele i podgrzewana kierownica pokryta skórą. Jednym z debiutantów w gamie systemów wspomagania kierowcy Opla jest funkcja Flank Guard, która wspomaga kierowców podczas skręcania przy małych prędkościach.

Nowy Opel może się podobać. Znajdziemy tu typowy dla Opla atletyczny przód i wysoką maskę z dwiema wyrazistymi liniami biegnącymi od przedniej szyby do osłony chłodnicy. Największą uwagę przykuwa osłona chłodnicy, przez którą przebiega linia łącząca reflektory i światła LED do jazdy dziennej z charakterystycznymi dla Opla symetrycznymi elementami w kształcie skrzydeł. Masywne nadkola połączone przez listwy boczne dodatkowo podkreślają sylwetkę auta. W tylnej części nadwozia dominują linie proste. Pionowo ścięty tył zwiększa praktyczność samochodu, zapewniając wygodny dostęp do przedziału bagażowego.

Pod maską czeka na nas jeden z szerokiej gamy silników (benzynowych i wysokoprężnych) z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Silniki współpracują z pięcio- lub sześciobiegową przekładnią manualną. Po raz pierwszy w tym segmencie samochodów dostępna będzie również ośmiobiegowa skrzynia automatyczna.

Model będzie jeszcze z pewnością dopracowywany, ponieważ pokazany nam został model przedprodukcyjny. Materiały w nim zastosowane nie są jeszcze materiałami docelowymi. Opel Combo Life będzie dostępny dla klientów dopiero od jesieni 2018 roku, a początek sprzedaży planowany jest na lato 2018 roku.

Czy faktycznie będzie to jeden z topowych modeli minivanów? Prawdę mówiąc jestem bardzo ciekawa i z pewnością będę śledzić dalsze losy tego modelu.

Najnowsze

Dlaczego nie warto zwlekać z wymianą klocków hamulcowych?

Bieżnik w oponie zbliża się do dopuszczalnych prawem norm? Dopiero się zbliża, ten ostatni sezon wytrzymają. Mechanik wskazuje na luzy w amortyzatorach? Jeszcze chwilę da się przecież jeździć. Wiele osób, z różnych względów, możliwie jak najdłużej zwleka z wymianą części w swoim samochodzie. Przychodzi jednak moment, gdy dalsze opóźnienia skutkują nie tylko trwałym uszkodzeniem auta, ale również zagrażają bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu.

Bardzo często opóźnienie w wymianie części to tak naprawdę pozorne oszczędności. Odsuwanie wydatku o miesiąc lub kwartał może sprawić, że gdy w końcu pojawimy się u mechanika, koszt naprawy będzie zdecydowanie wyższy niż w momencie wystąpienia pierwszych awaryjnych sygnałów.

„Nadmierna eksploatacja klocka hamulcowego prowadzi do starcia się mieszanki ciernej. W rezultacie metalowa część klocka, czyli blaszka nośna, zaczyna trzeć o tarczę hamulcową powodując jej przyśpieszone niszczenie. W rezultacie podczas wizyty u mechanika będziemy musieli wymienić od razu zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe, zwiększając tym samym koszty naprawy  – tłumaczy Maciej Młodzikowski, specjalista ds. badań i rozwoju w firmie Lumag, producencie klocków hamulcowych Breck.

Przeciąganie wymiany klocków hamulcowych sprawia, że są one również bardziej wrażliwe na warunki atmosferyczne. Wysoki poziom wilgoci, zmienne temperatury, a także sól drogowa sprzyjają wzrostowi korozji, a w rezultacie przyśpieszają niszczenie się klocków hamulcowych. Każde drobne mikropęknięcie może być następnie wypełniane wilgocią i doprowadzić do przyspieszonego niszczenia części.

Kierowca świadomy bezpieczeństwa
Jednocześnie kwestie finansowe nie powinny przesłonić aspektów związanych z bezpieczeństwem. Zużycie materiału ciernego do poziomu poniżej 3 mm przekłada się na drastyczne obniżenie efektywności hamowania pojazdu. W rezultacie, w przypadku konieczności wykonania hamowania awaryjnego może się okazać, że zabraknie nam miejsca na bezpieczne zatrzymanie pojazdu.

„Na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Zbyt późna wymiana klocków hamulcowych może ponieść za sobą znacznie wyższe koszty – nie tylko finansowe. W sytuacji ekstremalnej, w której zużytym klockom hamulcowym towarzyszy również zbyt mocno wyeksploatowana tarcza , może dojść do wysunięcia się klocka z jarzma zacisku, czyli, mówiąc inaczej, do całkowitego wypadnięcia z hamulca. Skutkiem tego typu sytuacji jest całkowita utrata możliwości zahamowania pojazdu. Konsekwencje naprawdę łatwo można sobie wyobrazić” – dodaje Maciej Młodzikowski.

W rezultacie, kierowcy powinni możliwie na bieżąco kontrolować stan klocków hamulcowych, na przykład w ramach sezonowej wymiany opon. Weryfikacja kondycji kluczowych dla układu hamulcowego części pozwoli nam uniknąć nie tylko wyższych kosztów wizyty u mechanika w przyszłości, ale również znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa podczas podróży.

Najnowsze

Jazda po rondzie – co z kierunkowskazem?

W końcu wiadomo, kiedy używać kierunkowskazu na rondzie, a kiedy nie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie rozstrzygnął tę kwestię wyrokiem.

Na egzaminie na prawo jazdy brak zasygnalizowania kierunku jazdy w lewo podczas przejazdu przez rondo został uznany za błąd. To spowodowało, że pewien kursant nie zaliczył przejazdu z wynikiem pozytywnym, ponieważ był to drugi błąd przy tym samym zadaniu. 

Kursant odwołał się, a egzamin został unieważniony przez Marszałka Województwa Lubelskiego. Wskazano wtedy, że wbrew stanowisku egzaminatora, podczas skrętu w lewo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, kierowca nie zasygnalizował tego manewru, ponieważ nie dokonywał zmiany kierunku jazdy. Opinię podzieliło Samorządowe Kolegium Odwoławcze. 

W końcu sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie – ten oddalił skargę egzaminatora, podtrzymując decyzję o unieważnieniu egzaminu praktycznego. W uzasadnieniu możemy przeczytać, że stosownie do § 36 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się ruchem okrężnym dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. 

Współwystępowanie tego znaku ze znakiem A-7 „ustąp pierwszeństwa przejazdu” skutkuje tym, że wjeżdżający jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się już na skrzyżowaniu. Nie zmienia to tego, że ruch odbywa się dalej w kierunku wskazanym znakiem C-12.

WSA w Lublinie podkreślił, że rondo należy traktować jak zwykłe skrzyżowanie, a włączenie sygnalizacji powinno się odbywać podczas zjeżdżania ze skrzyżowania – wtedy dochodzi do zmiany kierunku ruchu. Przy wjeździe na rondo nie następuje zmiana kierunku jazdy, a więc brak podstaw by taki zamiar trzeba było wcześniej sygnalizować.

Najnowsze

Wjechał Passatem do supermarketu – celem był sejf

Kilka dni temu w Katowicach doszło do nietypowego zdarzenia. Volkswagen Passat staranował drzwi do sklepu, a po włamaniu do kantoru, złodzieje skradli sejf z pieniędzmi.

Katowicka policja opublikowała w sieci nagranie całego zdarzenia. Doszło do niego przy ulicy Radockiego w Katowicach. Według wstępnych ustaleń, sprawcy wjechali do marketu taranując drzwi. Po sforsowaniu zabezpieczeń udali się do kantoru, z którego ukradli sejf z pieniędzmi. 

Następnie złodzieje porzucili Passata i uciekli z miejsca zdarzenia innym samochodem. Volkswagen, który staranował drzwi został kilka dni temu skradziony z Sosnowca. 

Policja prosi o kontakt wszystkie osoby, które posiadają informacje o zdarzeniu lub mogą pomóc w ustaleniu tożsamości mężczyzn widocznych na filmie. W takim wypadku należy skontaktować się z policjantami KMP w Katowicach pod nr. tel 32 200 25 55, 32 200 2961 lub. 112. 

Najnowsze