Verva Street Racing – Dakar na Narodowym: to już w sobotę!

Rywalizacja prosto z Rajdu Dakar, pokazy specjalne, ponad 300 wyczynowych maszyn oraz występ na żywo zespołu Jamiroquai - tak będzie wyglądać piąta edycja Verva Street Racing, która odbędzie się już w tę sobotę na Stadionie Narodowym.

Zanim jednak samochody wyjadą zmierzyć się z pustynnym krajobrazem, będzie można przyjrzeć im się z bliska w strefie wystawowej Pit Party. W godzinach 14.00-18.00 (wejście do 17.00) posiadacze biletów ze specjalną wejściówką będą mogli podejrzeć przygotowania do wieczornego show. W Strefie Akcji, zlokalizowanej od strony Wybrzeża Szczecińskiego, będą odbywały się natomiast emocjonujące popisy drifterów, motocyklistów FMX i stunt. Pit Party zlokalizowane będzie na promenadzie zewnętrznej Stadionu Narodowego. Wejście bramami nr 2 i 11.

Wejście na główną część imprezy będzie się odbywało bramami nr 2, 3 i 11, znajdującymi się odpowiednio od strony Al. Zielenieckiej, Ronda Jerzego Waszyngtona i Al. Księcia Józefa Poniatowskiego.

Dla osób niepełnosprawnych przygotowany jest specjalny parking, a wejście odbywać się będzie bramą numer 1. Tam też czekać będą wolontariusze, którzy pomogą w poruszaniu się po terenie imprezy.

Do godziny 18.00 można wyjść z Pit Party oraz wrócić na wieczorne show. Wyjście możliwe będzie bramą nr 2, 3 i 11 – osoby, które chcą wrócić, muszą uzyskać odpowiednie oznaczenie biletu u pracownika eBilet. W przypadku opuszczenia terenu imprezy po godzinie 18.00, bilet traci ważność!

O godzinie 18.00 otwarte zostaną wejścia na trybuny Stadionu. Już od 19.00 odbywać się będzie rozgrzewające publiczność Pre Show, czyli motoryzacyjne pokazy towarzyszące. O 20.00 Bitwą Mistrzów rozpocznie się Verva Street Racing – Dakar na Narodowym.

Nadchodzące wydarzenie to przede wszystkim pokazy samochodów sportowych. W związku z tym należy spodziewać się zagęszczenia spalin oraz podwyższonego hałasu. Wybierając się na imprezę, szczególnie z dziećmi, warto zaopatrzyć się w zatyczki do uszu.

Na teren imprezy nie będzie można wnosić aparatów fotograficznych z wymiennym zestawem optycznym i kamer wideo. Osoby posiadające ze sobą tego typu sprzęt będą musiały liczyć się z koniecznością przekazania go w depozyt.

W związku z organizacją imprezy na Stadionie Narodowym nastąpią utrudnienia w ruchu drogowym. Od 17 września od godz. 20.00 do 22 września do godz. 15.00 zamknięta będzie ul. Siwca. W dniu 20 września ograniczeniami w ruchu zostanie objęty również rejon Saskiej Kępy. Na terenach obok Stadionu znajdować się będzie płatny parking, jednak jego pojemność jest ograniczona. Organizator zachęca do korzystania ze środków komunikacji miejskiej w drodze na imprezę.

Punkt odbioru pasażerów korzystających z taksówek będzie znajdował się na Rondzie Waszyngtona.

Wszystkie praktyczne informacje: mapa Pit Party, program i regulamin imprezy znajdują się na stronie Organizatora.

Dostępne są jeszcze ostatnie wolne miejsca. Sprzedaż biletów odbywa się za pośrednictwem serwisu eBilet.pl. W dniu 20 września bilety będzie można kupić także w kasach na miejscu imprezy (czynne w godz. 10.00-20.00, brama nr 2 przy Rondzie Waszyngtona). Bilety z wejściem na Pit Party zostały już wyprzedane.

Ceny biletów kształtują się następująco:

  • Sektory G: normalny 49 zł / ulgowy 34 zł
  • Sektory C: normalny 69 zł / ulgowy 48 zł
  • Sektory D: normalny 109 zł / ulgowy 76 zł

Najnowsze

Nowy mega hit reklamowy Volvo Trucks już 24 września – dziś trailer!

Oto trailer następnego filmu reklamowego Volvo Trucks - czy po słynnym epickim splicie z aktorem Jean-Claude'em Van Damme również ta reklama powtórzy sukces?

Szwedzki producent samochodów cięzarowych skutecznie stopniuje napięcie – oficjalna premiera reklamy Volvo Trucks ma nastąpić 24 września. Dziś z trailera dowiadujemy się, w jakim klimacie utrzymany zostanie film. Po jego tytule „The Casino” i otoczeniu (San Remo), można mieć skojarzenia ze słynną serią z Jamesem Bondem.

Widok kasyna oraz podkład muzyczny mogą jednak mylić – jaki kierunek zatem obrano? Dowiemy się już niebawem.

Pamiętajmy, że poprzednia reklama Volvo Trucks osiagnęła rekordową liczbę wyświetleń 75 147 975 (pisałyśmy o niej tu) i wykonano na jej podstawie mnóstwo parodii. Została obsypana nagrodami, a Volvo stało się jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek ciężarówek na świecie.

Dziś wiemy jedynie, że głównym bohaterem kolejnego filmu rekamowego będzie z pewnością nowy samochód ciężrowy Volvo z innowacyjnym rozwiązaniem, jakim jest I-Shift Dual Clutch (skrzynia z podwójnym sprzęgłem)*. Szczegóły tego pomysłu zostaną ujawnione podczas zbliżających się najważniejszych targów aut ciężarowych IAA Truck Show 24 września.

Tymczasem polecamy obejrzeć trailer być może nowego hitu internetu!

* I-Shift Dual Clutch jest pierwszą na rynku dwusprzęgłową skrzynię biegów przeznaczoną dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności. W I-Shift Dual Clutch proces zmiany biegu odbywa się pod obciążeniem, bez przerywania transferu mocy, dzięki czemu samochód ciężarowy nie traci siły napędowej ani prędkości. Dla kierowcy oznacza to większy komfort i wydajność pracy. Nowa skrzynia Volvo Truks ma dwa wałki wejściowe i dwa sprzęgła, co oznacza możliwość wyboru dwóch biegów równocześnie. To, który z nich jest w danej chwili aktywny, zależy od tego, które sprzęgło jest aktualnie włączone. I-Shift Dual Clutch bazuje na skrzyni biegów I-Shift, z tym, że przednia jej sekcja została całkowicie przeprojektowana. Jest szczególnie efektywna w warunkach, które wymagają częstej zmiany biegów, np. na drogach górskich lub krętych, a także podczas przejazdy przez miasto z dużą liczbą rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. I-Shift Dual Clutch stanowi także zupełnie nową jakość w transporcie płynów w cysternach lub żywych zwierząt, ponieważ niewyczuwalne zmiany biegów powodują mniejsze przemieszczenia ładunku. Dzięki dużej sprawności działania, będącej naturalną cechą I-Shift Dual Clutch, maleje ryzyko ugrzęźnięcia pojazdu na śliskiej lub nieutwardzonej drodze, np. z ładunkiem drewna w lesie.

I-Shift Dual Clutch będzie dostępna w Volvo FH z silnikami Euro 6 o mocy 460, 500 i 540 KM od jesieni 2014 roku.

Najnowsze

LOTOS 72. Rajd Polski 2015 w pierwszym tygodniu lipca – kalendarz rajdów 2015

Obradująca w Pekinie Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zatwierdziła kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata na rok 2015.

Rywalizacja o mistrzowskie tytuły zostanie rozegrana podczas trzynastu rund znanych z obecnego sezonu, a istotne zmiany dotyczą w kilku przypadkach terminów przeprowadzenia rajdów. LOTOS 72. Rajd Polski 2015 odbędzie się w pierwszy weekend lipca.

LOTOS 72. Rajd Polski 2015 w pierwszym tygodniu lipca 2015

– Rajd Polski stał się już stałym członkiem rajdowej rodziny mistrzostw świata. Z wielką radością, ale także dumą przyjmujemy tę bardzo pomyślną dla nas wiadomość. Bardzo cenimy sobie ten dowód uznania dla naszych standardów organizacyjnych ze strony Międzynarodowej Federacji Samochodowej oraz Promotora Rajdowych Mistrzostw Świata. Podjęte przed laty decyzje, ale także wytrwałość i ciężka praca procentują i dają powody do satysfakcji. Rangę Rajdu Polski buduje wysoki poziom organizacyjny naszej imprezy, atrakcyjność regionu, w którym jest rozgrywany, a nie bez znaczenia jest także wielka popularność wśród kibiców. W przyszłym roku pozostajemy naturalnie na Mazurach, w życzliwych nam Mikołajkach, które po raz jedenasty będą gościć Rajd Polski. Prace związane z rajdem zaczynają się następnego dnia po zakończeniu poprzedniej edycji. Tak jest również w przypadku LOTOS 72. Rajdu Polski. Wspólnie z naszymi partnerami już dziś planujemy wiele nowych atrakcji dla fanów tego sportu oraz zmiany, które z zadowoleniem zostaną przyjęte przez zawodników i ich zespoły – powiedział Andrzej Witkowski, prezes Polskiego Związku Motorowego

LOTOS 72. Rajd Polski będzie w przyszłym roku siódmą rundą mistrzostw świata. Daty określają ostatni dzień rozgrywania rajdu. Harmonogramy poszczególnych rund mistrzostw świata zostaną podane przez organizatorów w terminie późniejszym. Kalendarz sezonu 2015 przedstawia się następująco:

25.01.2014   Rajd Monte Carlo

15.02.2014   Rajd Szwecji

08.03.2014   Rajd Meksyku

19.04.2014   Rajd Argentyny

24.05.2014   Rajd Portugalii

14.06.2014   Rajd Włoch

05.07.2014   LOTOS 72. Rajd Polski

02.08.2014   Rajd Finlandii

23.08.2014   Rajd Niemiec

13.09.2014   Rajd Australii

04.10.2014   Rajd Francji

25.10.2014   Rajd Hiszpanii

15.11.2014   Rajd Wielkiej Brytanii

 

Najnowsze

25 lat Opla Calibra: od aerodynamicznego mistrza do kultowego coupé

Ciekawa historia kultowego już w Polsce auta - oto Opel Calibra.

Po sukcesach modeli Manta, Opel GT i Monza przyszła kolej na smukłą Calibrę, która debiutowała podczas Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie w 1989 r., dokładnie 25 lat temu. Najlepszy współczynnik oporu powietrza spośród samochodów produkowanych seryjnie, niezależne zawieszenie kół i oś tylna z wahaczami skośnymi, opcjonalny napęd na cztery koła oraz supernowoczesne silniki benzynowe z katalizatorami pracującymi w układzie zamkniętym montowane w standardzie – wszystkie te cechy sprawiały, że była to wyjątkowo innowacyjna koncepcja, znacznie wyprzedzająca swoje czasy. Zalety Calibry zostały docenione w 1990 r., gdy zdobyła najbardziej prestiżową niemiecką nagrodę motoryzacyjną – Golden Steering Wheel.

Galeria zdjęć modelu Opel Calibra tutaj.

Montowany w wersji bazowej dwulitrowy silnik o mocy 85 kW/115 KM rozpędzał opływowego mistrza świata do maksymalnej prędkości 203 km/h, zaś silnik o mocy 150 KM z czterema zaworami na cylinder – aż do 223 km/h. Mimo tak imponujących osiągów Calibra 16V zużywała jedynie 7,7 l paliwa na 100 km w cyklu mieszanym. Innymi słowy – model ten wyróżniał się wszystkimi cechami typowymi dla marki Opel: sportową stylistyką, doskonałymi osiągami i ceną bazową wynoszącą zaledwie 33 900 niemieckich marek.

Opel Calibra
fot. Opel

Atrakcyjne ceny są od zawsze nieodłączną cechą samochodów typu coupé opracowanych w Rüsselsheim. W legendarnej Mancie skorzystano z technologii stosowanych podczas produkcji seryjnej Opla Ascona, natomiast w Calibrze w podobny sposób użyto rozwiązań opracowanych dla Opla Vectra. W rezultacie Manta i Calibra stały się samochodami marzeń dostępnymi za niewielkie pieniądze. Dzięki atrakcyjnemu połączeniu sportowego charakteru z przystępną ceną i niezawodnością, oba modele zyskały miano kultowych pojazdów coupé i do dziś są rozchwytywanymi klasykami.

Lekcja stylizacji: funkcja warunkuje formęOpel Calibra łączył w sobie fascynującą stylistykę z wyważoną aerodynamiką i praktycznością w codziennym użytkowaniu. Szeroko otwierająca się tylna klapa umożliwiała łatwy dostęp do wielofunkcyjnego, 980-litrowego bagażnika. Mimo nadwozia typu coupé długi rozstaw osi Calibry sprawiał, że wszyscy czterej pasażerowie auta mieli wystarczająco dużo miejsca i komfortu. Bogaty standardowy pakiet wyposażenia obejmował wspomaganie kierownicy, pięciostopniową przekładnię z krótkim przełożeniem biegów, system audio z sześcioma głośnikami i przyciemniane szyby. W skład wyposażenia dodatkowego wchodziły m.in. klimatyzacja, czterostopniowa automatyczna skrzynia biegów oraz elektryczny szyberdach.

Nadrzędny priorytet: bezpieczeństwo
Już w fazie projektowania Calibry inżynierowie Opla zwrócili szczególną uwagę na bezpieczeństwo pieszych, które dzisiaj jest jednym z kluczowych zagadnień. Przełomowe cechy auta, takie jak opływowy kształt nadwozia, zaokrąglone krawędzie, ukryte wycieraczki szyby przedniej i zamaskowane dachowe listwy ściekowe, wywarły istotny wpływ na przyszłą sztukę projektowania pojazdów.

Elektroniczny układ ABS i nowe lampy przednie w kształcie elipsy o większym natężeniu i mniejszym rozproszeniu światła oraz ostrym kontraście podniosły poziom bezpieczeństwa czynnego. Szerokie, zgrabnie zintegrowane z karoserią zderzaki – przedni i tylny –  zostały zaprojektowane tak, by w razie wypadku znacząco stłumić siłę uderzenia.

Opel Calibra
fot. Opel

Najważniejsze modele: coś dla każdego
Podczas debiutu Calibry w 1990 r. klienci mogli wybrać pomiędzy opcjonalnym napędem na wszystkie koła a standardowym napędem na przednie koła. Oba układy współpracowały z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Calibra 4×4 zachwycała doskonałą przyczepnością, znakomitą stabilnością hamowania i wyjątkowo bezpiecznym prowadzeniem. Auto z takimi atrybutami zdecydowanie zasługiwało na mocniejszy silnik, dlatego w marcu 1992 r. Opel wprowadził do sprzedaży Calibrę Turbo, której bardzo konkurencyjna cena – 49 800 marek niemieckich – wywołała spore poruszenie na rynku. Pakiet standardowy tej wersji obejmował napęd na cztery koła, sześciostopniową skrzynię biegów, sportowe siedzenia i 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z szerokimi oponami 205/50. Najbardziej imponującym elementem wyposażenia modelu był jednak dwulitrowy silnik turbo o mocy 204 KM (150 kW), którego przedstawiony graficznie moment obrotowy tworzył krzywą przypominającą płaskowyż Góry Stołowej znajdującej się w Kapsztadzie.

Calibra Keke Rosberg Edition to kolejny legendarny model. Niedługo przed rozpoczęciem niemieckiej serii wyścigowej Deutsche Tourenwagen Masters (1993/94) Opel wprowadził do sprzedaży nową Calibrę 2.5 V6 o mocy 125 kW/170 KM, a także warianty wyposażone w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik, z nadwoziem w biało-żółtych barwach wyścigów DTM. Klienci, którzy wybrali Calibrę Cliff Motorsport Edition, w maju 1996 r. pozostawili resztę daleko w tyle. Wersję pomalowano identycznie jak samochód wyścigowy, w którym na zakończenie sezonu Manuel Reuter wygrał dla Opla mistrzostwa ITC, będące następnym wydaniem wyścigów DTM, z tym że o statusie mistrzostw świata. Dopuszczony do jazdy po drogach model Cliff miał o 20 mm niższe sportowe podwozie, obręcze kół ze stopów lekkich BBS (7J x 16) i cenę niższą o 3.601 marek niemieckich.

Opel Calibra
fot. Opel

Grand finale: wersja Last Edition
Zaledwie rok po sukcesach w wyścigach ITC Calibra wyjechała na ostatnią prostą, tym razem prowadzącą do zakończenia jej produkcji. Ostatni rozdział w historii Calibry, która od 1990 r. znalazła 222 tys. nabywców, należał do specjalnej wersji limitowanej Last Edition. Wyposażony w sportowe podwozie, felgi BBS, skórzane wykończenie i klimatyzację model był obecny w sprzedaży do końca kwietnia 1997 r. W Calibrze Last Edition montowano dwa rodzaje silników: 2,5-litrowy V6 lub dwulitrowy, czterocylindrowy o mocy 136 KM/100 kW.

Oficjalne zakończenie produkcji modelu nastąpiło 29 sierpnia 1997 r. W ciągu siedmiu lat w głównym zakładzie w Rüsselsheim oraz w fińskiej fabryce Valmet w Uusikaupunki wyprodukowano 238 647 egzemplarzy Opla Calibra. W związku z dużym popytem na model w 1990 r. zwiększono wielkość produkcji z planowanych 20 tys. do 60 tys. jednostek, z czego część wyprodukowano w Valmet Automotive.

Calibra cieszyła się największym zainteresowaniem w Niemczech, Zjednoczonym Królestwie, Hiszpanii, Francji i we Włoszech. Bazowy model o mocy 115 KM, którego wyprodukowano ponad 130 tys. sztuk, przodował w wielkości sprzedaży. Na drugim miejscu uplasował się wariant z dwulitrowym silnikiem o mocy 150 KM – jego wielkość produkcji przekroczyła 61 tys. egzemplarzy.

Ostatnia z linii montażowej zjechała czarna Calibra Last Edition z dwulitrowym, czterozaworowym silnikiem. Obecnie Opel Classic z chęcią prezentuje model na wielu pokazach youngtimerów, gdzie piękne coupé niezmiennie staje się ulubieńcem publiczności.

Najnowsze

Bezpieczna droga do szkoły

Dzieci już od najmłodszych lat powinny pod opieką dorosłych poznawać reguły panujące na drogach i zasady podnoszące ich bezpieczeństwo.

Pokaż dziecku jak przechodzić przez pasy.
fot. Skoda

Drogi i ich otoczenie to środowisko, w którym każdy musi się nauczyć przebywać i prawidłowo reagować na wysyłane przez nie sygnały. Z rozpoczęciem nauki nie można zwlekać.

Jak poważne mogą być skutki braku ich znajomości, pokazują statystyki. W 2013 roku na polskich drogach zginęło 141 dzieci w wieku 7-17 lat, a 4 831 zostało rannych. Jeszcze gorzej te statystyki wyglądają wśród dzieci i młodzieży w wieku 18–24 lata. 

W 2013 roku zginęły 553 osoby, a rannych zostało 8 227. Ile jeszcze pracy przed nami, pokazuje wskaźnik ofiar: na 1 milion mieszkańców w Polsce, w grupie dzieci i młodzieży w wieku 18-24 lata wskaźnik ten wynosi 84,9, natomiast średni wskaźnik wszystkich ofiar dla Unii Europejskiej wynosi 52 ofiary.

Co możemy zrobić, by dzieci były bardziej bezpieczne?

Nie żałujmy czasu i wysiłku na omówienie zasad poruszania się na drodze. Pamiętajmy, że nasz przykład buduje postawę dziecka. Nasza mądrość drogowa i świadomość zostanie przejęta przez dziecko.  Skonstruujmy z dzieckiem listę drogowych przykazań.

Przećwiczmy takie zachowania jak:  
– przejście przez pasy – wyjaśnijmy oznaczenia, powiedzmy, co to jest „zebra” i dlaczego z niej powinniśmy korzystać, przechodząc na drugą stronę jezdni.

Edukuj swoje dziecko od najmłodszych lat.
fot. Skoda

Pokażmy, jak zastosować regułę „spójrz w lewo, spójrz w prawo i jeszcze raz w lewo”. Wyjaśnijmy, dlaczego nie można bawić się przy drodze, ani przez drogę przebiegać czy wchodzić przed nadjeżdżający samochód.

– oznaczenie odzieży odblaskami – od 1 września weszły w życie przepisy, które nakazują używania odblasków po zmierzchu poza terenem zabudowanym. 

Używanie odblasków bardzo mocno podnosi widoczność. Pamiętajmy o tym szczególnie teraz, gdy nadchodzi jesień. Odblask przy tornistrze czy odblaskowa opaska mogą uratować życie.

– poruszanie się chodnikiem i na drodze, gdzie nie ma chodnika

Pokażmy, jak przemieszczać się na drodze i gdzie jest miejsce pieszego – jak korzystać z chodnika i dlaczego, gdy chodnika nie ma, powinniśmy przemieszczać się poboczem po lewej stronie.

– wsiadanie i wysiadanie z samochodu  

Z punktu widzenia bezpieczeństwa dziecka istotne jest, by wsiadało i wysiadało ono od prawej strony pojazdu, czyli od strony, gdzie powinien znajdować się chodnik.

Źródło: Szkoła Auto ŠKODA

Najnowsze