Używane z automatem – jak uniknąć problemów?
Kierowcy coraz częściej biorą pod uwagę zakup używanego auta z automatyczną skrzynią biegów. Tylko jak sprawdzić, czy skrzynia będzie jeszcze działać bez zarzutu przez kolejne setki tysięcy kilometrów?
Na rynku aut używanych dominują cztery typy skrzyń automatycznych – tradycyjne automaty ze sprzęgłem hydrokinetycznym i wyczuwalnym opóźnieniem podczas przełączania biegów, skrzynie bezstopniowe, w których silnik wchodzi na wysokie obroty i utrzymuje je do chwili uzyskania oczekiwanej prędkości jazdy, skrzynie dwusprzęgłowe przekazujące moment obrotowy praktycznie bez strat oraz skrzynie mechaniczne z automatycznym sterowaniem, które są raczej wolne i czasem zacinają się.
Automatyczne skrzynie biegów są drogie w naprawie, nie mówiąc o ich wymianie, dlatego zanim zdecydujemy się na zakup auta z taką przekładnią, zawsze należy ją sprawdzić. Istnieją pewne wczesne oznaki, które mogą wskazywać na potencjalną awarię automatycznej skrzyni biegów.
- Zapach spalenizny – może być spowodowany przegrzaniem oleju przekładniowego. Jeśli poziom oleju jest niski, przepracowany lub złej jakości, to nie będzie spełniał swojego zadania m.in. w przekazywaniu momentu obrotowego. Jeśli nie zajmiemy się tym problemem, może dojść do nieodwracalnej szkody.
- Poślizg kół zębatych – choć jest to bardziej powszechny problem w samochodach z manualną skrzynią biegów, to może występowac także w przypadku automatycznych skrzyń biegów. Identyfikacja problemu nie jest trudna: jeżeli silnik zwiększa obroty i hałasuje, ale samochód nie przyspiesza, jest to spowodowane prawdopodobnie ślizganiem się kół zębatych przekładni.
- Wyciek oleju – olej przekładniowy nie jest konsumowany przez przekładnię, więc powinien pozostawać relatywnie na stałym poziomie. Jeśli jego poziom obniża się drastycznie, to najprawdopodobniej olej wycieka, co może doprowadzić w niedługim czasie do znacznie poważniejszych problemów w przekładni.
- Automatyczna skrzynia biegów szarpie lub nie wybiera biegów – zmiana biegów powinna być płynna. Jeśli zauważymy wstrząsy, albo zbyt gwałtowną zmianę biegu, jest prawdopodobne, że przekładnia ulegnie awarii. Podobnie, jeśli auto nie odpowiada na zmianę dźwigni biegów w kierunku parkowania lub jazdy wstecz, należy koniecznie sprawdzić skrzynię u mechanika.
- Świeci się kontrolka silnika – tylko mechanik posiadający narzędzia diagnostyczne będzie w stanie sprawdzić powód zapalenia się kontrolki. Sami, podczas jazdy testowej, nie zidentyfikujemy potencjalnej awarii.
Źródło: AAA Auto
Najnowsze
-
Zabudowa VW T5 – jak przekształcić busa w funkcjonalnego kampera?
Przekształcenie Volkswagena T5 w kampera to marzenie wielu miłośników turystyki na czterech kółkach. Ten model samochodu cieszy się ogromną popularnością dzięki swojej niezawodności oraz idealnym proporcjom, które ułatwiają taką adaptację. Przestrzeń ładunkowa T5 daje fantastyczne możliwości aranżacyjne. Pozwala to na stworzenie prawdziwie funkcjonalnego i wygodnego mobilnego domu! -
Pomóżmy motocykliście, którego pasją jest motoryzacja! Gerard walczy z rakiem – chce odzyskać twarz i… oddech
-
7 lat gwarancji i ceny od 112 900 zł. Rusza sprzedaż chińskiej marki Jetour w Polsce
-
Volkswagen Polo – idealne auto miejskie? Poznaj jego zalety
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Zostaw komentarz: