
Urbino 15 LE electric: Solaris zaprezentował nowy autobus elektryczny
Solaris zorganizował światową premierę całkowicie elektrycznego autobusu Urbino 15 LE electric. To pierwszy pojazd producenta z Bolechowa, który został dedykowany zarówno do przewozów miejskich, jak i międzymiastowych.
Solaris Urbino 15 LE electric jest zasilany przez elektryczny silnik centralny o mocy 300 kW. W celu zwiększenia sprawności i redukcji zużycia energii instalację napędową wykonano w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych o węglik krzemu. Silnik chłodzony jest cieczą, a napęd przenoszony na drugą oś pojazdu. Silnik zasila energia elektryczna pochodząca z zestawu 6 baterii o łącznej pojemności 470 kWh. 4 zestawy akumulatorów zamontowano w tylnej części pojazdu, 2 zaś są umieszczone na dachu.
Zastosowane baterie najnowszej Solaris High Energy+ oferują zasięgi do kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu. Autobus został przystosowany do szybkiego uzupełniania energii pantografem – zarówno klasycznym, umieszczonym na dachu pojazdu, jak i odwróconym, czyli opuszczany na pojazd ze stacji ładowania. Ponadto Urbino 15 LE electric wyposażono w złącze plug-in do ładowania na terenie zajezdni. Producent przewidział 4 możliwości umieszczenia wtyczki w autobusie – może być ona umiejscowiona nad pierwszą osią po lewej lub po prawej stronie pojazdu, z przodu pojazdu lub z tyłu.
W premierowym modelu zastosowano system klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz. Rozwiązanie to pomaga zwiększyć efektywność energetyczną pojazdu, co bezpośrednio przekłada się na większy zasięg. Urządzenie używa jako czynnika roboczego dwutlenku węgla.
Urbino 15 LE electric w standardzie oferuje pasażerom 53 fotele. Dwa miejsca siedzące w premierowym pojeździe są wyposażone w ISO-FIX, czyli system, który umożliwia mocowanie fotelików dziecięcych. W wersji dwudrzwiowej Urbino 15 LE electric może znaleźć się 65 miejsc siedzących.
Nowy Solaris został w pełni przystosowane do integracji z autorskim systemem zdalnego zarządzania flotą eSConnect, który zapewnia pełną telemetrię, analizę danych i serwisowanie nie tylko usterek, które już wystąpiły, ale także niektórych zdarzeń, jakie mogą wystąpić w niedalekiej przyszłości. Autobus oferuje wiele funkcji bezpieczeństwa: od ostrzeżeń o zapięciu pasów, automatyczne włączanych świateł i wycieraczek, poprzez szerokokątne kamery w miejscu lusterek bocznych, na aktywnym systemie wsparcia kierowcy Mobileye Shield+ kończąc. Jak informuje Solaris, Mobileye Shield+ znacznie obniża ryzyko bezpośrednich kolizji z pieszymi oraz pojazdami, wykrywając ich obecność wokół autobusu i informując o tym kierowcę za pomocą dźwiękowych i wizualnych alertów.
Urbino 15 LE electric, jako pierwszy model w historii Solarisa, został zaprojektowany wyłącznie z myślą o napędach bezemisyjnych.
Najnowsze
-
Elektryczna ciężarówka, długa trasa i 22 tony pomarańczy. Ile to trwało?
Elektryczna ciężarówka Volvo FH Electric. Zadanie pozornie proste, przewieźć 22 tony pomarańczy z Hiszpanii do Szwajcarii. Zero ropy, sam prąd. Jak wyszło? -
Kierowcy dają się podpuszczać przez znak D-13. A policja tylko na to czeka
-
Ten Nissan Ariya pasowałby do „The Last of Us”
-
Czy Uber jest bezpieczny? Usługa pomaga policji wykryć… fałszerstwa, a aplikacja ma funkcje podnoszące bezpieczeństwo
-
Łódź ma nowy sposób na naprawę dróg. Internet się śmieje, a miasto się tłumaczy
Zostaw komentarz: