Quantcast
Joanna Szymków-Matuszewska

Unitel Mazda MX-5 Cup Poland 2022 – prezentacja pucharu wyścigowego

Niedawno w podwarszawskiej Stacji Klasyki odbyła się oficjalna prezentacja drugiego już pucharu wyścigowego Unitel Mazda MX-5 Cup Poland, który w połowie maja zainaugurował wyścig na Torze Poznań. W prezentacji tej uczestniczyli liczni goście, nowi partnerzy cyklu oraz najważniejsi jego uczestnicy – kierowcy, którzy mają już za sobą pierwsze starty.

choć to już druga edycja pucharu Unitel Mazda MX-5 Cup Poland, to dopiero od tego roku cykl ten jedzie zgodnie z kalendarzem Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski i ma w nim już nawet swoje oddzielne biegi. Oznacza to, że jego eliminacje odbędą się w tym roku czterokrotnie na Torze w Poznaniu i raz – w sierpniu – na torze Slovakiaring na Słowacji. A jak powstał pomysł stworzenia cyklu? Jak powiedział podczas prezentacji Paweł Skucha – dyrektor TG Auto.

Rozmowy nad pucharem zaczęły się w październiku 2019 roku z powodu braku na rynku fabrycznych samochodów, biorących udział w wyścigach, co z kolei skutkowało ciągłymi awariami i usterkami.

Wraz z Szymonem Sołtysikiem z Mazda Polska zgodnie stwierdzili, że Mazda MX-5 to idealny samochód na tor, który nie wymaga żadnych ingerencji w układ napędowy, żeby stał się samochodem wyścigowym i który w dodatku bardzo łatwo jest wyczuć. Tak powstał pomysł pucharu, który obecnie cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że są prowadzone rozmowy o rozszerzeniu go na inne kraje i połączeniu z zagranicznymi rundami. 

Unitel Mazda MX-5 Cup Poland 2022
Unitel Mazda MX-5 Cup Poland 2022

Kierowcy w ramach pucharu mają do swojej dyspozycji 10 samochodów Mazda MX-5 z seryjnym dwulitrowym wolnossącym silnikiem SkyActive o mocy około 200 KM i odpowiednio zmodyfikowanymi zawieszeniem i hamulcami, z pełnym wyposażeniem bezpieczeństwa, zgodnym z Załącznikiem FIA. Niebagatelną zaletą tych samochodów jest ich waga – masa takiej wyścigowej Mazdy wynosi raptem 970 kg. Co ciekawe, wszystkie samochody zostały zaadaptowane do wyścigów wyłącznie przez polskich inżynierów i mechaników z warszawskiej firmy TG Auto na zlecenie operatora cyklu – Unitel Motorsport. Jest też i jedenasty egzemplarz wyścigowej Mazdy, który jest przeznaczony dla zaproszonych gości VIP – w minionym roku był to Łukasz Byśkiniewicz, w bieżącym roku Karolina Pilarczyk.

Największą zaletą całego cyklu jest to, że samochody oferowane są kierowcom w formule „Arrive & Drive”, co oznacza ni mniej ni więcej, że kierowca ma całkowicie zdjęty z głowy problem logistyki i przygotowania samochodu do wyścigu. Jedyne, o co musi się martwić, to kask, licencja i przygotowanie samego siebie. Identycznie przygotowane, wyścigowe Mazdy są dostarczane na tor przez Unitel Motorsport wraz z oponami, paliwem i niezbędnymi częściami, a kierowca przyjeżdża jedynie ze swoim wyposażeniem osobistym. Organizator zapewnia też mechaników i inżynierów do obsługi samochodów, nie tylko podczas samej rundy wyścigów, ale też po ich zakończeniu. Samochody są wówczas zabierane i miedzy wyścigami odpowiednio przygotowywane do kolejnych zawodów.

Warunkiem wzięcia udziału w cyklu jest wykupienie „fotela” na cały sezon. Koszt takiej przyjemności to w bieżącym roku 110 tysięcy złotych netto, jednak w tej cenie są już wszystkie koszty przygotowania samochodu, opon, ubezpieczenia i czterech treningów przed wyścigiem. Miejsca na bieżący rok zostały jednak wykupione już przed zakończeniem poprzedniego sezonu.

W bieżącym sezonie do pucharu Mazda MX-5 dołączyli także nowi partnerzy – to przede wszystkim Firma Ragnar Simulato, która jest operatorem wirtualnej edycji Pucharu Polski Digital Motorsport, czy znany producent opon Hankook, który dostarcza kierowcom wyścigowe ogumienie typu slick. Już po pierwszej rundzie wiadomo, że dzięki nowym oponom tempo zwiększyło się o 3-4 sekundy na okrążeniu, w stosunku do poprzedniego sezonu. Dyrektor TG Auto nie ukrywa, że w związku z tym są planowane zmiany mechaniczne na kolejne rundy, polegające na dochładzaniu samochodów, właśnie z powodu tego, że stały się szybsze.

Kolejnym nowym partnerem cyklu jest gdańska marka Diverse Extreme Team, która ubiera uczestników i organizatorów pucharu w wymaganą odzież sportową.

Jednak poza partnerami nowe twarze zobaczymy też pośród kierowców – kierowcy debiutanci to Przemysław Turek i Krzysztof Bogusz. Poza nimi na starcie znajdziemy też utytułowanych już zawodników – Jacka Cichopek, Bartosza Palusko, Jakuba Glasse, Tomasza Lach czy Nikodema Wierzbickiego. Specjalnie na ten cykl przyjechał z USA Konrad Czaczyk, startujący wcześniej na Florydzie. Takie zainteresowanie doświadczonych kierowców pokazuje, że walka będzie wyrównana, ale też, że cykl jest naprawdę interesujący.

Rywalizacja, którą mogliśmy obserwować w pierwszy weekend tego sezonu pokazała, że mamy w pucharze nie tylko samochody o równych osiągach, ale i kierowców zdolnych do kręcenia niemal identycznych czasów przez cały wyścig, dostarczając kibicom niesamowitych emocji – podkreśla Szymon Sołtysik, odpowiedzialny za PR Mazdy w Polsce. – Cieszymy się, że za kierownicami wyścigowych roadsterów MX-5 pojawiło się 8 nowych zawodników o zróżnicowanym doświadczeniu – od początkujących, po „wyjadaczy” z mistrzowskimi tytułami na koncie.

Najbliższa podwójna runda pucharu Unitel Mazda MX-5 Cup Poland odbędzie się w ostatni weekend czerwca na torze w Poznaniu. Zapowiada się bardzo dużo emocji, więc zapraszamy Was do śledzenia całego cyklu razem z nami.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze