Trzecia generacja BMW X5

BMW X5, prekursor nowego segment aut typu Sports Activity Vehicle, rozpoczyna nowy rozdział w swojej historii.

Nabywcy, którzy zdecydują się na indywidualną konfigurację nadwozia i wnętrza, mogą uzupełnić podstawowe wyposażenie auta o pakiet M Sport oraz pakiety stylizacyjne Pure Experience i Pure Excellence. Standardowy inteligentny układ napędu na cztery koła BMW xDrive (z wyjątkiem modelu BMW X5 sDrive25d) może zostać uzupełniony o układ Dynamic Performance Control oferowany w ramach opcjonalnych pakietów zawieszenia adaptacyjnego Dynamic i Professional. Pakiet zawieszenia Dynamic obejmuje również system aktywnej stabilizacji przechyłów Dynamic Drive. BMW oferuje też opcjonalny pakiet zawieszenia aktywnego Comfort, który dodatkowo zwiększa komfort podróżowania dzięki zastosowaniu zawieszenia pneumatycznego przy tylnej osi oraz układu dynamicznej kontroli amortyzatorów Dynamic Damper Control. Adaptacyjne zawieszenie M, dostępne w ramach pakietu M Sport, również obejmuje układ Dynamic Damper Control i zawieszenie pneumatyczne przy tylnej osi, a dodatkowo oferuje sportowe zestrojenie całego układu. Z kolei pakiet zawieszenia Professional łączy w sobie cechy pakietów Comfort i Dynamic, w związku z czym kierowca może dowolnie zmieniać ustawienia z komfortowych na dynamiczne.

fot. BMW

W momencie debiutu rynkowego w gamie jednostek napędowych znajdzie się silnik benzynowy V8 produkujący 330 kW/450 KM w modelu BMW X5 xDrive50i, sześciocylindrowa, rzędowa jednostka wysokoprężna o mocy190 kW/258 KM w BMW X5 xDrive30d oraz sportowy diesel M Performance pracujący pod maską BMW X5 M50d. Wszystkie wersje spełniają normy emisji EU6. Charakterystyczny wygląd modeli BMW X tworzą typowe dla BMW elementy stylizacyjne, połączone z masywnymi proporcjami nadwozia. Wszystko to znalazło odzwierciedlenie w nowym BMW X5, w oczy rzucają się niemal pionowe słupki A, natomiast o przynależności do rodziny modeli BMW X świadczy charakterystyczna osłona chłodnicy w kształcie nerki, umieszczona pomiędzy podwójnymi okrągłymi reflektorami, przednimi lampami przeciwmgielnymi oraz zderzakiem z konturami przypominającymi literę „X”.

W przypadku nowego BMW X5 oferowanych jest 11 kolorów nadwozia, łącznie z nowym metalicznym wykończeniem Sparkling Brown Brilliant Effect.

Wnętrze nowego BMW X5 jest eleganckie i przestronne. Ozdobne panele wykończeniowe zachodzą na przednie drzwi, a motyw ten jest kontynuowany również w przypadku tylnych paneli drzwiowych. Atrakcyjnym dodatkiem jest też niezależny wyświetlacz standardowego systemu iDrive o przekątnej nawet 10,25 cala. Z kolei wyświetlacze układu klimatyzacji i wentylacji – oraz opcjonalnie tablica przyrządów – zostały wyposażone w technologię „black panel”.

Siedzenia mogą zostać pokryte opcjonalną tapicerką skórzaną Dakota lub – w ramach pakietów wykończeniowych wnętrza Pure Experience i Pure Excellence – skórą Nappa z rozszerzonymi funkcjami. Klienci mogą wybierać spośród siedmiu kolorów tapicerki.

fot. BMW

BMW X5 jest wyposażone w dzieloną, dwuczęściową pokrywę bagażnika, której dolny panel może zostać opuszczony poziomo, tworząc płaską powierzchnię z przestrzenią ładunkowej. Standardem jest system elektrycznego sterowania górnym panelem pokrywy. Teraz, po raz pierwszy można też zamknąć i otworzyć tylną klapę za pomocą pilota lub po naciśnięciu przycisku z fotela kierowcy. Elektrycznie odchylany hak holowniczy jest oferowany w opcji, podobnie jak relingi dachowe w trzech różnych wariantach stylizacyjnych.

Wszystkie silniki oferowane w BMW X5 współpracują standardowo z ośmiobiegową przekładnią automatyczną. W modelach ze sportową skrzynią automatyczną o ośmiu przełożeniach dostępna jest też nowa funkcja „launch control”, czyli system kontroli trakcji, który pozwala na przeniesienie mocy silnika na koła podczas przyspieszania ze startu zatrzymanego.

Na liście wyposażenia standardowego znajdują się takie elementy, jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, zestaw głośnomówiący Bluetooth, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne i tempomat z funkcją hamowania. Standardowy system operacyjny iDrive można uzupełnić – w połączeniu z opcjonalnym systemem nawigacji Professional – o kontroler dotykowy, którego powierzchnia dotykowa pozwala na używanie liter na przykład do programowania celu podróży w systemie nawigacji.

fot. BMW

Standardem w BMW X5 jest radio Professional, natomiast najlepsze wrażenia muzyczne zapewnią opcjonalne systemy audio HiFi Harman Kardon Surround Sound System lub Bang & Olufsen High End Surround Sound System z 16 głośnikami i wzmacniaczem o mocy 1200 watów. Producent oferuje także cyfrowe radio DAB, moduł TV oraz nowoopracowany system rozrywkowy dla pasażerów tylnych siedzeń z odtwarzaczem DVD i dwoma monitorami w formie tabletu. Klienci mogą również uzupełnić wyposażenie o sportową kierownicę pokrytą skórą, podgrzewany wieniec kierownicy, czterostrefową klimatyzację automatyczną, automatycznie ściemniające się lusterka zewnętrzne, drzwi z funkcją domykania Soft Close Automatic, dostęp komfortowy Comfort Access, panoramiczne okno dachowe, aluminiowe nakładki na progi, pakiet dodatkowych schowków oraz pokrowiec do przewozu nart i desek snowboardowych.

Nowe BMW X5 będzie budowane w należącej do BMW fabryce Spartanburg w USA. Debiut rynkowy w Niemczech zaplanowano na listopad 2013 roku.

Najnowsze

Robert Kubica nadal w świetnej formie

Robert Kubica i Maciej Baran ponownie pokazali mistrzowskie tempo w ich debiutanckim sezonie w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Jadąc Citroënem DS3 RRC, Polacy odnieśli drugie z rzędu zwycięstwo w kategorii WRC2 w Rajdzie Sardynii.

Po szóstym miejscu w Portugalii i zwycięstwie w Rajdzie Akropolu, Robert Kubica i jego rywale byli gotowi do walki podczas włoskiej rundy światowego czempionatu. W obliczu silniejszej konkurencji niż w Grecji, Polak był zdeterminowany, aby utrzymać swoją wysoką formę, pomimo wciąż niewielkiego doświadczenia w tej dyscyplinie.

W piątek rano, kierowca DS3 RRC ostro ruszył z bloków startowych, nie tylko wygrywając pierwszy odcinek specjalny, ale też będąc na nim szybszym od rywali o jedną sekundę na kilometrze! Po kolejnym zwycięstwie na OS2, zaliczył małą przygodę, podczas której niegroźnie uszkodził tył swojego samochodu. Zdołał jednak dotrzeć do serwisu mając 50 sekund przewagi nad kolejnym zawodnikiem.

Po przejechaniu pierwszej pętli i nabraniu pewności, Robert i jego pilot Maciek Baran podkręcili tempo podczas popołudniowego etapu. Byli nie do pobicia, powiększając przewagę do blisko dwóch minut! Dzień kończyły dwa przejazdy odcinka Gallura, szczególnie trudne ze względu na zapadające ciemności i kurz, który unosił się po przejeździe poprzedzających samochodów. Robert musiał kilkukrotnie zwolnić i zanotował tylko siódmy czas, Podczas drugiego przejazdu, który odbył się po zmroku, wszystko już poszło dobrze, bo czas został poprawiony o minutę, pomimo problemów z interkomem.

Robert Kubica i Maciej Baran po Rajdzie Sardynii
fot. Citroen

W porównaniu do pierwszego dnia w sobotę łatwiej było zarządzać tempem, ponieważ Polak miał lepszą pozycję startową i nie musiał zmagać się z kurzem wiszącym w powietrzu. Bez podejmowania zbędnego ryzyka, uzyskał doskonały wynik, wygrywając wszystkie osiem odcinków specjalnych.

Zwyciężając, uzyskał na finiszu przewagę 4 minut i 17 sekund nad aktualnym liderem klasyfikacji WRC2 Abdulazizem Al-Kuwari. „Oczywiście jestem zadowolony z kolejnego zwycięstwa w imprezie, która jest zupełnie inna od Grecji. Każdy dzień spędzony za kierownicą DS3 RRC daje mi więcej doświadczenia. Dobrze oceniam swoją jazdę oraz wyczucie nawierzchni i samochodu. Cały czas nie było łatwo a dodatkowo mieliśmy nieco problemów, charakterystycznych dla rajdów szutrowych, takich jak np. kurz. To była dobra lekcja ścigania się w takich warunkach i udało się uniknąć występujących zagrożeń”.

Robert Kubica zajmuje obecnie czwarte miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Świata WRC2 z 58. punktami po trzech startach. Przy zdobywaniu średnio 18. punktów w każdej rundzie, w której będzie brał udział, Polak ma szansę walczyć o tytuł. On sam jednak inaczej podchodzi do rywalizacji: „Moim głównym celem jest nauka ścigania się na wysokim poziomie. Oczywiście nie będę narzekać jeśli osiągnę dobre rezultaty ale największą satysfakcję czerpię z dokonywanych postępów.”

Robert Kubica i Maciek Baran, kontynuując sezon, wystartują w legendarnym Rajdzie Finlandii, kolejnej rundzie WRC.

Najnowsze

Warszawska Giełda Motocyklowa przez cały weekend!

Najbliższa impreza odbędzie się w dniach 29-30 czerwca (przy ulicy Jagiellońskiej 69 w Warszawie), w godzinach 9.00 – 16.00.

Tym razem impreza będzie dwudniowa, więc będzie więcej czasu na zrobienie zakupów. Oczywiście nie zabraknie ogródka piwnego i grilla.

fot. materiały organizatora

Nie zapominamy również o propagowaniu bezpieczeństwa, dlatego każdy odwiedzający otrzyma od WGM specjalną kartę ICE. Karta ICE (in case of emergency) to inicjatywa znacznie ułatwiająca służbom ratowniczym powiadomienie bliskich ofiary wypadku, jak również uzyskanie informacji dotyczących  osoby poszkodowanej. Karta ma wielkość karty bankowej i bez problemu mieści się w każdym portfelu czy kieszeni.

Wstęp na giełdę będzie całkowicie bezpłatny.

 

 

Najnowsze

Dziewiąty zlot Master Truck

Kolejna, 9. już edycja zlotu Master Truck odbędzie się w dniach 19-21 lipca 2013. Tuż przed jubileuszem 10-lecia organizatorzy powracają do historii zlotu, przybliżając jego datę do daty imienin patrona wszystkich kierowców – Dnia Świętego Krzysztofa.

Z roku na rok impreza nabiera rozmachu, a organizatorzy co rusz szykują nowe atrakcje.

Oczywiście najważniejsze są tuningowane ciężarówki, od których wszystko się zaczęło, jednak oprócz nich na zlocie będzie można podziwiać także inne maszyny. Dlatego też impreza przybrała nawet nową, bardziej rozwiniętą nazwę – Międzynarodowego Zlotu Tuningowanych Pojazdów Ciężarowych, Pomocy Drogowych, Pojazdów Pożarniczych, Militarnych i Specjalnych oraz Pojazdów Amerykańskich, Vanów i Oldtimerów.

Kenworth W900A
fot. materiały organizatora

Przedstawicieli tych wszystkich grup będzie można podziwiać na imprezie, która po raz kolejny odbędzie się na Autodromie Delta mieszczącym się na terenie lotniska Aeroklubu Opolskiego w Polskiej Nowej Wsi pod Opolem. Pojazdy będą eksponowane nie tylko w formie wystaw statycznych, bowiem nie zabraknie widowiskowych pokazów maszyn w ruchu. I to nie tylko tych wymienionych w nowej nazwie, bowiem zlot obfitować będzie także w motocykle – których jeźdźcy są co roku witani przez organizatorów z otwartymi ramionami i nieodpłatnie wpuszczani na teren imprezy. Widowiskowy stunt motocyklowy będzie punktem piątkowego programu, a w następne dwa dni publiczność będzie mogła podziwiać trial motocyklem po wrakach samochodów.

Na obszernym specjalnie zaaranżowanym areale będą przeprowadzane efektowne pokazy jazd maszynami terenowymi – zarówno ciężarowymi, jak i quadami na kołach i gąsienicach. A skoro już przy gąsienicach jesteśmy – warto wspomnieć o maszynach budowlanych i militarnych. Tegoroczną niezwykłą atrakcją zlotu będą towarzyszące mu manewry wojskowe Tarcza 2013, które w ramach Master Trucka zostaną przeprowadzone na pobliskim poligonie wojskowym w miejscowości Winów.

Model Scania „Tiger”
fot. materiały organizatora

Uczestnicy zlotu będą mieli niepowtarzalną okazję zobaczenia między innymi dwóch przepięknych ciężarówek, które na zlot przyjadą aż ze Skandynawii. Pierwsza z nich to cudnie błyszczący, stylowy Peterbilt należący do Geir Arne Andersena z Norwegii. Druga – dla odmiany cała matowa – przypłynie do Niemiec wraz z gośćmi zlotu z Finlandii. Będzie to prawdziwy Show Truck – czarny Kenworth W900A Jussi Lopponena.

Oprócz wspomnianego Kenwortha i Peterbilta na zlocie znajdą się prawdziwe asy tuningu ciężarowego – zdobywcy wiodących lokat na najważniejszych europejskich zlotach. Na dzień dzisiejszy swoją obecność organizatorom potwierdzili: Ristimaa Trucking, który zaprezentuje znanego już uczestnikom opolskiego zlotu „Tigera”; firma Karhuline, która zaprezentuje mroczny pojazd o nazwie „Fear of the Dark”, będzie także pochodząca z warsztatu mistrza Svempy Berghendala i jego firmy Svempas pomarańczowa ciężarówka Skane Edition. Zapowiedzieli się też uczestnicy ze Szwecji. Pierwszy z nich to znany publiczności – imponujący zestaw „Las Vegas” należący do firmy Pierr Hall’s Transport AB. Natomiast druga ciężarówka płynąca promem z Nynäshamn – to całkowita nowość na polskim zlocie, „Indianka” z firmy T Gahnes Akeri, zachwycająca odwzorowaniem, namalowanej na karoserii pojazdu, twarzy indiańskiej squaw, która wygląda jak żywa.

Najnowsze

Dagmara Kowalczyk piąta podczas II rundy Poland Trophy Dragon Winch Extreme

W miniony weekend zakończyła się kolejna odsłona rajdu przeprawowego Poland Trophy Dragon Winch Extreme. Doskonale spisała się na niej Dagmara Kowalczyk – dziennikarka TVN Turbo, pilotowana przez Wojciecha Głowackiego. Załoga czerwonego Jeepa Wranglera zajęła piąte miejsce w klasie Advance.

Impreza rozgrywana w okolicach Mogilna, Trzemeszna i Witkowa okazała się niezwykle wymagająca dla ludzi i sprzętu.  Załogi startujące w imprezie miały do pokonania prolog, cztery nocne i cztery dzienne odcinki specjalne o sporym stopniu trudności. Nie zabrakło błota, wody i zdradliwych trawersów. Czyli tego, co off-roadowcy lubią najbardziej.

fot. Tomasz Bartkowiak

Dagmara Kowalczyk: W Mogilnie, na drugiej rundzie rajdu Poland Trophy Dragon Winch Extreme, zapowiadano prawdziwy „Mordor”. I rzeczywiście – litości nie było. Błoto wciągnęło nas po same klamki, woda z brunatnego bajora zalała po pas, a balansowanie na stromych trawersach powodowało ciarki na plecach. Razem z moim pilotem, Wojciechem Głowackim, walczyliśmy jak lwy – zgodnie z naszą zasadą: unikać błędów i jechać z głową. Cztery odcinki w nocy, cztery w dzień, szybki, zgrabny prolog i tradycyjnie – świetna, off-roadowa ekipa. Pilot sporo nabiegał się z liną, Jeep jechał jak po sznurku, a kierowca tradycyjnie zbierał kolejne, cenne doświadczenia. I wreszcie wyniki – 5. miejsce w klasie Advance! (klasie samochodów z dwiema elektrycznymi wyciągarkami). Gdyby parę miesięcy temu ktoś powiedział mi – wystartujesz w “Polandzie”, pewnie potraktowałabym to jako niezły żart. Stąd ogromna radość z wyniku, bo Poland Trophy Dragon Winch Extreme to już kawałek poważnej i trudnej przeprawy, na której łatwo wypada się z gry. Dziękuję moim partnerom:  Dragon Winch oraz Bush Taxi i Profender oraz stacji TVN Turbo. To dzięki Wam mogę realizować swoje marzenia.

Najnowsze