Trzeci trening w Sao Paulo

Deszcz pokrzyżował zupełnie plany zespołów podczas ostatniego treningu w pobliżu Sao Paulo. Opady były tak intensywne, że przez sporą część czasu kierowcy nie mogli wyjechać na tor. Gdy rozpoczęto sesję większość kierowców bardzo ostrożnie potraktowała sobotni trening.

Nico Rosberg wielokrotnie był najszybszy podczas treningów
fot. Williams

Po dziesięciu minutach od rozpoczęcia regulaminowego czasu sesji ogłoszono, że nadciągają intensywne opady i burza. Helikoptery medyczne nie byłyby w stanie w takich warunkach wystartować, co uniemożliwiało start treningu.

Sesja rozpoczęła się po ustaniu opadów o godzinie 16:42 naszego czasu. Niestety, zespoły nie miały możliwości, aby popracować nad ustawieniami samochodów, ponieważ regulamin przewiduje, że pomiędzy sesjami muszą być 2 godziny przerwy. W związku z tym trening zakończył się o godzinie 17:00.

Tor był zupełnie mokry, co więcej znajdowały się na nim miejsca, gdzie woda spływała i gromadziła się w zagłębieniach. Już po kilku minutach „aquaplaningu” doświadczyli  Romain Grosjean i Fernando Alonso. Obydwaj kierowcy Renault nie byli w stanie utrzymać bolidów na torze i ratowali się przemierzając spore odległości po trawnikach. Niestety, mimo powrotu na tor młody Romain Grosjean ponownie nie opanował swojego samochodu i uderzył w barierę. W konsekwencji pojawiła się czerwona flaga na 4 minuty przed końcem sesji. Większość kierowców bardzo ostrożnie potraktowała sobotni trening.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
okrążeń

1

16

Nico Rosberg

Williams

1:23.182

9

2

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:23.832

0.043

7

3

22

Jenson Button

Brawn GP

1:24.122

0.145

6

4

7

Fernando Alonso

Renault

1:24.125

0.200

5

5

20

Adrian Sutil

Force India

1:24.149

0.209

4

6

8

Romain Grosjean

Renault

1:24.389

0.291

5

7

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:24.443

0.297

5

8

9

Jarno Trulli

Toyota

1:24.859

0.319

5

9

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:24.867

0.406

5

10

14

Mark Webber

Red Bull

1:25.440

0.435

5

11

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:25.508

0.492

4

12

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:25.685

0.548

5

13

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:26.224

0.555

6

14

23

Rubens Barichello

Brawn GP

1:26.530

0.615

4

15

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:27.047

0.634

4

16

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:27.341

0.636

4

17

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:27.798

0.678

4

18

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:29.285

0.712

4

19

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:29.895

0.727

3

20

10

Kamui Kobayashi

Toyota

1:30.259

0.961

4

Najnowsze

Prawo jazdy drożeje

Jeśli nie masz jeszcze prawa jazdy, a teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie by je zrobić, lepiej się pospiesz. Ministerstwo Infrastruktury planuje pierwszą od 2002 roku podwyżkę opłat za wydanie uprawnień i dokumenty rejestracyjne.

fot. Motocaina

Zapowiadana podwyżka, choć nie jest bardzo wysoka, stanowi prawie 20% aktualnej kwoty za wydanie dokumentu, a tym samym trudno powiedzieć, iż nie jest jednak dość znaczna. Z 70 do 82 złotych ma bowiem podrożeć wydanie prawa jazdy, a z 25 do 29 złotych dokument międzynarodowy.

Zgodnie z projektem nowelizacji podczas wizyty w urzędzie czeka nas również niemiła niespodzianka przy rejestracji samochodu – dowód rejestracyjny ma teraz kosztować 53zł, a nie jak wcześniej 48 zł; nalepki na tablice 13 zł zamiast 12, a za nalepkę na przednią szybę 18 złotych (2 złotowa podwyżka). Niby znów złotówkowe różnice, ale łącznie musimy wydać 8zł więcej, akurat tyle co koszt dwóch espresso w sieciowej kawiarni.

Zmiany wejdą w życie w ciągu 14 dni od ich publikacji w Dzienniku Ustaw, dlatego warto się spieszyć.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Najnowsze

Rallywoman, jaka jest?

Jeździ na rajdy, kibicuje kierowcom, a w jej pokoju na ścianie nie wisi boski Brad Pitt, a co najwyżej wizerunek rajdowego idola lub plakat Subaru. Pół żartem, pół serio staramy się scharakteryzować przeciętną rallykobietę.

fot. Oktawian Biniek

1. Woli rozmawiać o rajdach, niż o: modzie, urodzie, gotowaniu, praniu czy sprzątaniu.

2. Zamiast seriali ogląda programy motoryzacyjne, a zamiast babskiej prasy czytuje magazyn WRC. W internecie istnieją dla niej jedynie stronki, które mają w adresie: rajdy, auto, moto lub ich pochodne.

3. W jej pokoju na ścianie nie wisi boski Brad Pitt, a co najwyżej rajdowy idol lub subaru. A w portfelu nie nosi zdjęć rodzinnych, a foty z rajdów.

4. Do „garów” się nie garnie, choć „ilość garów” w samochodzie bardzo ją interesuje. Patelnia za to kojarzy jej się bardzo miło, bo przecież „patelnie walimskie” są już kultowe!

fot. Oktawian Biniek

5. Ulubione sms-y to nie te od ukochanego, ale z wynikami z rajdu.

6. Muzyka, która zawsze ją rozgrzewa, to rajdowa trąbka podczas OS-u, ewentualnie rajdowe przeboje: „Czekam na ten rajd”, „Daj nam ten bok”, „Rajdowy weekend”, „Rajd, jest rajd” czy „Nielegala”.
  
7. Swoje talenty plastyczne realizuje jedynie w tworzeniu transparentów, a poetyckie w wymyślaniu nowych sloganów rajdowych.

8. Zamiast leniwie spędzać weekend woli przejechać pół Polski na rajd, wpaść na jakiś KJS, a z braku takowych rozrywek w słoneczne popołudnie pospacerować po… salonach samochodowych.

fot. Oktawian Biniek

9. Jest zawsze tam, gdzie ktoś się ściga i wpada w depresje, gdy nie dzieje się nic co rajdy przypomina.

10. Ma więcej kolegów niż koleżanek i lubi poznawać nowych rajdowych pasjonatów / tki.

11. Na rajd nie ubiera miniówek czy szpilek, tylko dlatego, że jest tam dużo facetów.

12. Nie boi się łazić po rowach, drzewach itp. bo przecież grunt to dobre miejsce na rajdzie. Nie ważne gdzie śpi, co je, czym jeździ podczas rajdu. Wtedy zniesie wszystko!

13. Ogląda się za wszystkim co warczy i czymkolwiek przypomina rajdówkę. W dodatku jest to u niej już odruch bezwarunkowy.

fot. Andrzej Browarny

14. Im bardziej sportowe autko tym mniejsze prawdopodobieństwo, że zwróci uwagę na jego kierowcę. No chyba że ten pokaże, że jeździć też potrafi!

15. Omija z dala „dresiarzy”, „łokcie”,  choinkowy tuning i wszystko co przypomina „pseudokibica”.

16. Czasem próbuje doścignąć swoich kumpli w porajdowym piciu piwa, przeklinaniu, czy opowiadaniu sprośnych dowcipów, ale to nie jest pomysł ani dobry, ani wart naśladowania!

17. Nie marzy o ciepłym domku, mężu, dzieciach a jedynie o: wszystkich eliminacjach MP, ME, MŚ, lepszym aucie, byciu kierowcą lub pilotem, fotografem lub dziennikarzem sportowym itp. itd.

18. Przestaje używać określeń typu: ładny / brzydki w stosunku do płci przeciwnej. Bo mając tyle jej osobników do wyboru i tak ograniczone kategorie – to chyba by zgłupiała!

No trudno się mówi – takiej kobiecie trzeba zaimponować w inny sposób…

Po tak wnikliwej analizie będziecie teraz w stanie rozpoznać „rallykobietę” nawet na ulicy. A jeżeli jesteś kobietą i odkryłaś w sobie część tych cech (a już – nie daj Boże wszystkie!) – to uważaj bo to się kwalifikuje do leczenia.

* Jeżeli doczytałaś do tego momentu zapewne jesteś rallykobietą.
* Jeżeli doczytałeś do tego momentu zapewne jesteś bardzo cierpliwym facetem.

Najnowsze

Jazda dwoma Ferrari 458 Italia!

Czy jest coś piękniejszego niż możliwość doświadczenia jazdy nowinką kultowej, włoskiej marki - Ferrari 458 Italia i to na torze Mugello we Włoszech, a potem po prostu na drodze publicznej? Zobacz i usłysz na filmach jak żółty i czerwony diabeł wkręca się na obroty! 

Dla przypomnienia kilka podstawowych faktów o tych supermaszynach: następca Ferrari F430, czyli właśnie 458 Italia napędzana jest 4.5-litrowym silnikiem V8 z bezpośrednim wtryskiem dostarczając 570 KM przy 9 tys. obr./min. Maksymalny moment w tej wysokoobrotowej (jak w motocyklach) jednostce wynosi równie imponujące jak moc – 540 NM (przy 6 tys. obr./min.), a przekazywany jest na tylną oś za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni z podwójnym sprzęgłem inspirowanej F1. Warto wspomnieć, że nowe Ferrari waży na sucho jedynie 1380 kg, co daje stosunek masa/moc na poziomie 2,42 kg / 1KM! Sprint do setki zajmuje jedynie 3,4 sekundy, do 200 km/h – 10,4 sekundy, a prędkość maksymalna to bagatela! 325 km/h. Warto wspomnieć, że rozłożenie mas w 458 Italia wynosi 42% przód – 58% tył. Samochód hamuje ze 100 km/h na dystansie 32,5 m.

Nie zapomnij włączyć dźwięku!

Na torze Mugello, Włochy

Na drodze publicznej, Włochy

Najnowsze

Alonso najszybszy na treningach

Fernando Alonso uzyskał najlepszy czas podczas popołudniowej sesji treningowej przed GP Brazylii. Hiszpan przyznał jednak później, że jego bolid nie posiadał zbyt dużo paliwa i nie spodziewa się, aby był w stanie uzyskiwać najlepsze czasy w trakcie jutrzejszych kwalifikacji.

Ferrari zajmuje się już raczej przygotowywaniem samochodu dla Fernando Alonso…
fot. Renault

Popołudniowa sesja treningowa przed GP Brazylii odbywała się znów przy zmiennej pogodzie. Zapowiedzi meteorologów nie do końca się sprawdzają, więc weekend zapowiada się jak loteria…

Poza wynikiem Alonso w dzisiejszych treningach, niespodzianką z pewnością był drugi czas Sebastiena Buemiego z zespołu Toro Rosso. Niewątpliwie zawiedzeni mogą być kibice Ferrari. Zespół potwierdza zresztą, że skupiony jest już na przygotowaniach do sezonu 2010. 

Rubens Barrichello przed swoją własną publicznością pokazał, że naprawdę zamierza walczyć do końca o mistrzostwo. Jego kolega z zespołu – Jenson Button – pozwolił sobie jednak tuż po treningu na „żart”, że znienawidzi Brazylijczyka, jeśli ten odbierze mu tytuł.

Podobnie jak w trakcie pierwszej sesji, także w czasie popołudniowej kierowcom przeszkadzał w pracy deszcz. Jak zwykle w piątki zespoły koncentrowały się na ustawieniach mechanicznych, balansie samochodów, porównywaniu zachowania się opon, rozłożeniu ciężaru i testach nowych rozwiązań aerodynamicznych. 

 

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
okrążeń

1

7

Fernando Alonso

Renault

1:12.314

27

2

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:12.357

0.043

45

3

23

Rubens Barrichello

Brawn

1:12.459

0.145

38

4

14

Mark Webber

Red Bull

1:12.514

0.200

41

5

22

Jenson Button

Brawn

1:12.523

0.209

45

6

9

Jarno Trulli

Toyota

1:12.605

0.291

37

7

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:12.611

0.297

45

8

16

Nico Rosberg

Williams

1:12.633

0.319

42

9

20

Adrian Sutil

Force India

1:12.720

0.406

35

10

1

Lewis Hamilton

McLaren

1:12.749

0.435

39

11

8

Romain Grosjean

Renault

1:12.806

0.492

27

12

5

Robert Kubica

BMW

1:12.862

0.548

39

13

10

Kamui Kobayashi

Toyota

1:12.869

0.555

40

14

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:12.929

0.615

41

15

6

Nick Heidfeld

BMW

1:12.948

0.634

38

16

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:12.950

0.636

36

17

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:12.992

0.678

39

18

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:13.026

0.712

42

19

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:13.041

0.727

40

20

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:13.275

0.961

38

 

Najnowsze