Paula Lazarek

Trójwymiarowe przejście dla pieszych w Częstochowie. Miasto testuje nowe rozwiązania

Pasy 3D w Częstochowie to dopiero początek podobnych inwestycji w 2021 r. W kolejnych miesiącach pasy 3D mają powstać jeszcze w co najmniej pięciu lokalizacjach.

– W 2021 r. kontynuujemy pilotażowy projekt malowania pasów 3D, który w ubiegłym roku spotkał się ze sporym zainteresowaniem miast i samorządów. To nowatorskie rozwiązanie, które dotychczas w Polsce nie było bardzo popularne. Obecnie jednak coraz więcej miast wyraża chęć jego przetestowania, co bardzo nas cieszy, bo potwierdza zaangażowanie samorządów w jakże ważną kwestię, jaką jest bezpieczeństwo pieszych na drogach – mówi Cezary Mączka, Członek Zarządu Budimex.

W Miejskim Zarządzie Dróg w Częstochowie zwracają uwagę na to, że każde działanie, które ma szanse w przyszłości poprawić bezpieczeństwo pieszych na miejskich drogach jest warte podjęcia i przetestowania.

– Nie możemy z uwagi na brak odpowiednich regulacji prawnych w naszym kraju wprowadzić powszechnie rozwiązań związanych z oznakowaniem trójwymiarowym na drogach publicznych. Jednak jesteśmy w o tyle uprzywilejowanej sytuacji, że taka możliwość pojawiła się na drodze wewnętrznej prowadzącej m.in. do naszej nowej siedziby – powiedział Maciej Hasik, rzecznik prasowy częstochowskiego MZD i dodaje. – Nie będzie to jednak testowanie dla samego testowania, bo droga jest dojazdem także dla instytucji sąsiednich. Jest to m.in. szkoła i placówki wychowawcze, a więc trójwymiarowa zebra ma szanse generować większą ostrożność wśród kierujących i będzie pomocna dla tych, którzy w obrębie naszej siedziby poruszają się pieszo.

Tak jak podkreślił Hasik, trójwymiarowe przejście dla pieszych w Częstochowie powstało tuż obok przedszkola, zespołu szkół specjalnych oraz siedziby Miejskiego Zarządu Dróg, co tylko podkreśla zaangażowanie miasta w propagowanie dobrych wzorców oraz zwiększanie świadomości o bezpieczeństwie zarówno wśród pieszych jak i kierowców. Dlaczego jest to tak istotne? 

W głównej mierze dlatego, że polskie drogi należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w Europie, co potwierdzają statystyki. Dość powiedzieć, że w samym 2020 r. doszło w Polsce do 5235 wypadków z udziałem pieszych, z czego ponad połowa miała miejsce na przejściach dla pieszych. Za ich główne przyczyny podaje się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach oraz niedostosowanie prędkości przez kierowców. To kolejny dowód na to, że zmiany w świadomości kierowców są potrzebne, a rozbudowa infrastruktury drogowej o trójwymiarowe przejścia może w tym bardzo pomóc. 

O ile w Polsce, z powodu niewielkiej jeszcze popularności pasów 3D, brakuje dokładnych informacji co do ich skuteczności, o tyle wiemy, że efekt iluzji optycznej zastosowanej w trójwymiarowych przejściach zdał już egzamin m.in. w Indiach i na Islandii, gdzie kierowcy, widząc oznakowania w technologii 3D zdejmowali nogę z gazu, a prędkość pojazdów malała średnio o 40%. W Polsce jak do tej pory pasy 3D pojawiły się m.in. w Lidzbarku Warmińskim oraz we wspomnianych wcześniej Bartoszycach, Lesznowoli, Miechowie i Sanoku i ostatnio – w Częstochowie. 

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze