Treningi F1 na Silverstone

W trakcie porannego treningu najszybszy był Sebastian Vettel. Świenie wypadł także Robert Kubica, którego samochód - mimo, że nie posiada kanału F - świetnie zachowywał się dziś na brytyjskim torze.

Sebastian Vettel
fot. Red Bull

GP Wielkiej Brytanii zostanie przeprowadzony na zmodyfikowanym torze (pisałyśmy o tym tutaj); ponadto zaszły zmiany w składach zespołów. Podczas porannej sesji w Force India Vitantonio Liuzzi zastąpił Paul di Resta, a w Lotusie Jarno Trulli – Fairuz Fauzy. Przed drugim treningiem nie podano oficjalnie, czy występ Sakona Yamamoto zamiast Bruno Senny to zmiana tymczasowa, czy może rezygnacja zespołu HRT z „usług” Brazylijczyka.

Na torze skąpanym w słońcu, przy temperaturze nawierzchni wynoszącej aż 43 stopnie Celsjusza, na trubunach zasiadło mnóstwo kibiców. W takiej atmosferze podczas drugiej sesji na czele stawki znalazł się Mark Webber. Potem obaj kierowcy Red Bulla zaczęli uzyskiwać najlepsze czasy, używając ogumienia z miękkiej mieszanki. Australijczyk zakończył swój trening na 15 minut przed końcem sesji na skutek problemów z układem elektrycznym.

Zawodnicy Ferrari rozdzielili na liście wyników kierowców Red Bull. Włoski zespół zdecydował się na użycie kanału F, po próbach jazdy zarówno z tym rozwiązaniem jak i bez niego. Alonso i Massa po założeniu miękkich opon osiągali czasy porównywalne z czasami Webbera i Vettela. Jenson Button i Lewis Hamilton, którzy nie ukrywali swojej chrapki na zwycięstwo na Silverstone, uzyskali odpowiednio 8. i 13. lokatę. Ale to tylko trening…

Z pewnością nie był to łatwy dzień dla zespołu Lotus. Jarno Trulli przejechał tylko 3 okrążenia, kiedy jego bolid uległ awarii. Jego kolega z teamu Heikki Kovalainen musiał także zrezygnować przed czasem z dokończenia sesji, z powodu problemów z układem kierowniczym.

Sobotni trening rozpoczął się bardzo spokojnie. Kierowcy nie spieszyli się z wyjazdem na tor. Ostatnią sesję wygrał Sebastian Vettel. Nie obyło się jednak w jego przypadku bez kłopotów. W szybkim zakręcie Abbey nawierzchnia okazała się zbyt nierówna dla bolidu. Samochód zahaczył spodem przedniego skrzydła, co spowodowało utratę sterowności pojazdu. Vettelowi udało się dojechać w zwolnionym tempie z opuszczonym „nosem” bolidu do garażu. O 0,034 sek wolniejszy czas uzyskał Mark Webber.

Kierowcy McLarena pracowali nad nowymi ustawieniami, bez wydechu pompującego dyfuzor. Po piątkowych treningach okazało się bowiem, że takie rozwiązanie powodować może utratę mocy.

Wyniki trzech sesji treningowych przed GP Wielkiej Brytanii:

Poz.

Kierowca

Zespół

FP1*

FP2*

FP3*

Liczba
okrążeń

1

Sebastian Vettel

Red Bull-Renault

1′32.280

1′31.875

1′30.958

61

2

Mark Webber

Red Bull-Renault

1′32.747

1′31.234

1′30.992

53

3

Fernando Alonso

Ferrari

1′34.490

1′31.626

1′31.101

56

4

Nico Rosberg

Mercedes

1′33.318

1′32.166

1′31.188

65

5

Felipe Massa

Ferrari

1′35.037

1′32.099

1′31.240

62

6

Robert Kubica

Renault

1′32.725

1′33.019

1′31.519

69

7

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1′32.614

1′32.757

1′31.548

54

8

Michael Schumacher

Mercedes

1′33.955

1′32.660

1′31.555

60

9

Pedro de la Rosa

Sauber-Ferrari

1′34.901

1′34.051

1′31.559

64

10

Rubens Barrichello

Williams-Cosworth

1′34.016

1′32.967

1′31.581

66

11

Vitaly Petrov

Renault

1′34.365

1′32.745

1′31.698

68

12

Jenson Button

McLaren-Mercedes

1′33.519

1′33.200

1′31.703

60

13

Nico Hülkenberg

Williams-Cosworth

1′33.377

1′33.164

1′31.867

65

14

Kamui Kobayashi

Sauber-Ferrari

1′34.710

1′33.402

1′31.947

55

15

Adrian Sutil

Force India-Mercedes

1′32.968

1′32.787

1′31.994

58

16

Sebastien Buemi

Toro Rosso-Ferrari

1′34.132

1′33.836

1′32.235

75

17

Jaime Alguersuari

Toro Rosso-Ferrari

1′35.318

1′34.643

1′32.331

83

18

Vitantonio Liuzzi

Force India-Mercedes

1′33.728

1′32.723

45

19

Heikki Kovalainen

Lotus-Cosworth

1′36.747

1′35.465

1′34.339

61

20

Paul di Resta

Force India-Mercedes

1′34.580

22

21

Lucas di Grassi

Virgin-Cosworth

1′37.518

1′36.237

1′35.479

46

22

Jarno Trulli

Lotus-Cosworth

1′42.901

1′36.098

14

23

Karun Chandhok

HRT-Cosworth

1′38.735

1′37.019

1′36.286

64

24

Timo Glock

Virgin-Cosworth

1′37.330

1′36.553

1′36.640

38

25

Sakon Yamamoto

HRT-Cosworth

1′39.673

1′38.303

1′37.178

77

26

Fairuz Fauzy

Lotus-Cosworth

1′39.510

11

 

Najnowsze

Niebezpieczne foteliki Chicco dla dzieci – film

- Ten fotelik doskonale chroni, ale tylko przed mandatem. Ten, zapięty w samochodzie, wyrywa się z pasów i koziołkuje. Dzieci na tzw. podwyższeniach doznają urazów narządów wewnętrznych jamy brzusznej, z koniecznością amputacji części wątroby, jelit, śledziony. O ile przeżyją - mówi ekspert.

Paweł Kurpiewski, ekspert d.s. bezpieczeństwa dzieci w samochodzie pytał ostatnio w programie TVN Uwaga, jak to możliwe, że niektóre foteliki samochodowe dla dzieci znanych firm, nie chronią najmłodszych przed skutkami wypadków?

Jednym z najlepszych sposobów sprawdzenia skuteczności ochrony dziecka w foteliku samochodowym są tak zwane crash-testy przeprowadzane przez kilka organizacji konsumenckich w Europie.

– Tutaj mamy przykładowy test fotelików Proxima Chicco. Pasy wyrywają się razem z dzieckiem ze skorupy fotelika. Powiedzieli, że ten fotelik jest dopuszczony do sprzedaży i jest dla niższego segmentu społeczeństwa – mówi Karolina Roszak, sprzedawca fotelików samochodowych.

Crash-testy zostały przeprowadzone przez niemiecki automobilklub – ADAC. Na 23 przetestowane foteliki trzy wypadły fatalnie, w tym produkty tak znanych firm jak włoski Chicco i szwedzka Emmmaljunga. W foteliku Chicco Proxima  wyrwały się pasy zabezpieczające dziecko. Fotelik First Class szwedzkiej firmy Emmaljunga wyrwał się z wadliwego mocowania zastosowanego w bazie fotelika przytwierdzonej do kanapy samochodowej. Obydwa foteliki mają legalną europejską homologację dopuszczającą do sprzedaży we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

– Jeżeli jakiś fotelik wypadł niedostatecznie w teście bezpieczeństwa, to sam producent powinien wycofać ten model ze sprzedaży. Tutaj chodzi o bezpieczeństwo i życie dzieci – mówi Joanna Wosińska PRO – TEST, portal konsumencki.

Foteliki Chicco okazują się niebezpieczne – zerknij na film poniżej.
fot. Chicco

Producent fotelików Chicco Proxima nie zamierza ich jednak wycofywać ze sprzedaży. W przesłanych do redakcji pismach informuje, że fotelik ma wszelkie potrzebne certyfikaty, zezwolenia i homologacje, a uszkodzenie części systemu powstrzymywania dziecka podczas crash-testu nie oznacza, że produkt jest niebezpieczny. Co więcej, na początku tego roku firma zorganizowała dużą akcję promocyjną fotelików Chicco Proxima, dzięki której w pierwszym kwartale tego roku sprzedała ich znacznie więcej niż w całym ubiegłym roku. Inaczej zachowała się szwedzka firma Emmaljunga, która po opublikowaniu niekorzystnych dla siebie crash-testów wycofała się ze sprzedaży felernej bazy do fotelików. Na stronie internetowej firmy w wersji angielskiej, niemieckiej, szwedzkiej i duńskiej poinformowała też, że bazy te będą bezpłatnie ulepszane. Informacja taka nie znalazła się natomiast na polskiej stronie firmy.

– Niezależnie od tego, co oni robią, to uderza w markę. Rodzice zaczynają kojarzyć to jako zachowanie nieetyczne i nieprofesjonalne. Chociaż w sensie prawnym nie można mieć do nich pretensji – te foteliki spełniają wymogi homologacji – przyznaje Paweł Kurpiewski, ekspert d.s. bezpieczeństwa dzieci w samochodzie.

Problem w tym, że testy homologacyjne fotelików wykonuje się przy prędkości 50 km/h. Natomiast testy zderzeniowe ADAC-a przy 64 km/h, którą to prędkość eksperci uznali za najbardziej optymalną dla takich badań.

Według polskich organizacji konsumenckich na 470 modeli fotelików samochodowych, które można kupić w Polsce, tylko około 200 jest bezpiecznych dla dziecka.

Reportaż programu TVN Uwaga obejrzysz tutaj.

Fotelik Chicco Neptun w niezależnych testach osiągnął ocenę 1 (niedostateczny). Siedzisko używane bez oparcia może być niebezpieczne dla dzieci nie tylko przy zderzeniu bocznym. Producent jeszcze nie podjął kroków w celu zmiany homologacji i/lub poprawy tego fotelika. 







Źródło: TVN Uwaga, fotelik.info

Najnowsze

Stare – nowe Silverstone

Minęła już połowa sezonu F1. Przed nami Grand Prix na przebudowanym torze, na którym odbywały się zawody już 60 lat temu. Projektanci twierdzą, że zmiany ułatwią wyprzedzanie.

Brytyjski tor to jeden z najsłynniejszych na świecie. Zbudowany w 1948 roku, składa się z dróg i pasów byłego lotniska wojskowego, które używane było w trakcie II wojny światowej przez RAF. Silverstone – czyli srebrny kamień, znajduje się na południowy wschód od Northampton.

Zmiany wprowadzone przed tegorocznym wyścigiem obejmują nową konfigurację odcinka pomiędzy zakrętami Abbey i Woodcote. Przeróbka „wydłużyła” tor z 5140 metrów do 5891 metrów.

Informacje o torze i jego okolicach przeczytasz tutaj.

W maju 1950 roku Silverstone gościło inauguracyjny wyścig pierwszych mistrzostw świata Formuły 1.
GP Europy wygrał wtedy Nino Farina w Alfie Romeo. Sukcesywnie kierowcy uzyskiwali na brytyjskim torze coraz lepsze rezultaty. Średnia prędkość z jaką Keke Rosberg pędził tu w 1985 roku wynosiła 259 km/h! Tor wyróżniają bardzo szybkie zakręty i krótkie proste; obiekt ten był „spowalniany” poprzez dodawanie szykan i łuków w 1975, 1990 i 1991. Najwięcej – 15 razy – zwyciężał tutaj zespół Ferrari.
W zeszłym sezonie najszybsi okazali się kierowcy Red Bull.

Poniżej porównanie konfiguracji toru Silverstone sprzed zmian i dzisiaj.

rys. autorka
rys. autorka

Najnowsze

Kup retro bransoletkę w sklepie u Fiata

Ubrania, zabawki, modele samochodów, kaski, wyposażenie wnętrz, a także biżuterię można znaleźć w otworzonym niedawno interenetowym sklepie Fiata. Nam wyjątkowo do gustu przypadła urocza bransoletka z historycznymi pojazdami włoskiej marki.

Fiat uruchomił nową witrynę internetową, sklep on-line Fiat Store, dostępny pod adresem www.store.fiat.com. Jest prosta i wygodna w nawigowaniu; można tam kupić produkty z logo Fiata: od produktów promocyjnych i licencyjnych po akcesoria do wszystkich modeli marki, a w szczególności kolekcji zaprojektowanych i stworzonych specjalnie dla 500-ki.

Czyż nie urocza? Możesz ją mieć już za 19 euro.
fot. Fiat

Produkty podzielone są na cztery kategorie ułatwiające wyszukiwanie: „500 World” (Świat 500), „For You” (Dla Ciebie) , „For your Friends” (Dla Twoich Przyjaciół) i „For your Car” (Dla Twojego Samochodu). Obecnie w sklepie znajduje się obecnie ponad 130 produktów takich jak ubrania, akcesoria, pomysły na prezent, modele samochodów, wyroby skórzane oraz ponad 200 akcesoriów dla Twojego Fiata.

Otwarcie Fiat Store miało miejsce 4 lipca, ważnej daty dla marki Fiata ponieważ jest to dzień w którym 500-ka świętuje swoje urodziny, a jednocześnie debiutuje 500 TwinAir, nowa wersja wyposażona w dwucylindrowy silnik Turbo o mocy 85 KM i pojemności skokowej 900 cm3. W Fiat Store znajdziemy produkty stworzone przez firmę Independent Ideas i poświęcone nowemu Fiatowi 500 TwinAir.

Najnowsze

BMW Motorrad Days 2010 – galeria i film ze zlotu

Jutta Kleinschmidt i Katja Poensgen - zawodniczka sportów motorowych, nazywana "najszybszym końskim  ogonem", znalazły się pośród wielu tysięcy motocyklistów na BMW Motorrad Days. Katja dostarczyła osobiście nowiutki model S1000RR Chrisowi Pfeiffer'owi do obszaru, gdzie obywały się pokazy freestyle'u.

fot. katja-poensgen.de

W miniony weekend zakończył się największy zlot motocykli BMW (i nie tylko)w niemieckim Garmisch Partenkirchen. Gościem specjalnym eventu była nie tylko Jutta Kleinschmidt (pierwsza kobieta na świecie, która wygrała Rajd Paryż – Dakar), ale także sympatyczna blondynka, 33-letnia zawodniczka sporów samochodowych i motocyklowych – Katja Poensgen.

Po wieloletnim kontrakcie z Suzuki (jej ojciec był szefem Suzuki Germany), 5 lat temu urodziła córkę. Priorytety się nieco zmieniły i wyścigi poszły w odstawkę. Ale bakcyla motocyklowego nie da się tak po prostu pozbyć, nawet gdy wydaje się, że to rodzina jest najważniejsza. Kilka tygodni temu Katja dołączyła do zespołu BMW Motorrad podczas sesji zdjęciowej nowych modeli na 2011 rok i miała idealną okazję, aby sprawdzić możliwości świeżynek z fabryki w Berlinie. Parę dni przed spotkaniem fanów motocykli BMW, który odbywa się co roku na początku lipca – Katja jeździła modelem S1000RR po raz pierwszy i wprost nie mogła się z nim rozstać. Zrobiła momentalnie przebieg 1300 kilometrów i z uśmiechem na twarzy i kilkoma odciskami na prawej dłoni powiedziała:
– Ten motocykl jest niesamowity! Jeśli ktoś pyta mnie dlaczego jeżdżę na BMW – on nigdy nie jeździł na BMW!

Katja Poensgen
fot. BMW

Mamy nadzieję więc zobaczyć Katje znów na maszynach bawarskiej marki. Zawodniczka ta zaczynała w 1995 roku od startów w ADAC Junior Cup na Suzuki i podobnym pucharze dla młodych we Włoszech na Aprilii. Potem występowała m.in. w Mistrzostwach Niemiec w klasie 125 ccm i Mistrzostwach Europy. Zaliczyła także samochodowy rajd Transsyberia Rallye razem z Petrą Rutzka. Komentowała dla telewizji RTL wyścigi motocyklowe. 

 

 

 

 

fot. katja-poensgen.de

BMW Motorrad Days
Na dziesiąty, jubileuszowy, 3-dniowy zlot motocykli BMW, który odbył się w pełnym słońcu i wysokiej temperaturze, przybyło 35 tysięcy motocykli. Jak zwykle nie zabrakło jazd testowych BMW i Husqvarna, kursów motocyklowych, pokazów stuntu i hucznych obchodów 30-lecia modeli GS. Dla dwóch fanów wyjazd się wyjatkowo opłacił: wygrali w loterii wszystkich zgłoszeń na zlot BMW F800 GS i R1200GS z serii „30 Years GS”. Jutta Kleinschmidt (która wygrywała w wielu rajdach na BMW R 100 GS), Hubert Auriol (wygrał Dakar w 1981 i 1983 roku na BMW GS) i Charley Boorman (znany m.in. z filmu z Ewanem Mcgregorem „Long way round” jadący na BMW R 1150 GS i „Long Way Down” na R 1200GS) zasiadali w jury, które wybierało zwycięzców w kategorii na najbardziej kreatywny pomysł na ozdobę motocykla. Poza tym nagrodzono także najstarszego GS’a na zlocie i jednoślad z nawiększym przebiegiem (wygrała kobieta – Heidi Lucke z przebiegiem GS’a ponad 525 tys. km.). Zlotowicze wypili 14 tysięcy napojów bezalkoholowych, 15 tysięcy piwa, zjedli tony mięsiwa i sałatki kartoflanej.

Pokaz Chrisa Pffeifera na BMW Motorrad Days obejrzysz tutaj

Najnowsze