Transport miejski wchodzi na wyższy poziom. Scania NXT z napędem elektrycznym.

Inżynierowie Scania opracowali pojazd koncepcyjny Scania NXT, który może zmieniać kształt w zależności od zadań wykonywanych w przestrzeni miejskiej.

Nowy, samobieżny pojazd miejski Scania NXT o napędzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym może służyć do różnych zadań. Zaprojektowano go tak, aby możliwe było jego elastyczne wykorzystanie zarówno do obsługi transportu pasażerskiego w godzinach porannych i wieczornych, jak i do dostaw towarów w ciągu dnia, a w nocy – zbierania odpadów.

Postęp technologiczny i infrastrukturalny w dziedzinie pojazdów elektrycznych i autonomicznych będzie kluczowym czynnikiem umożliwiającym miastom przejście na zrównoważony system transportowy.

W koncepcji NXT przednie i tylne moduły napędowe mogą być dopasowane do potrzeb autobusu, pojazdu ciężarowego lub śmieciarki. Moduł autobusowy tego innowacyjnego pojazdu koncepcyjnego będzie prezentowany na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie w dniach 10–12 czerwca.

Moduł autobusowy o długości 8 metrów jest zbudowany jako jeden element kompozytowy, co powoduje znaczne zmniejszenie jego masy. Cylindryczne akumulatory umieszczono pod podłogą, pozwalając na lepsze wykorzystanie przestrzeni i przyczyniając się do optymalnego rozłożenia obciążenia. Przy niskiej masie pojazdu, wynoszącej poniżej 8 ton, zasięg z obecnymi akumulatorami szacuje się na 245 km.

Najnowsze

Kampania PrzECOnujemy Poznań! Dealer Toyoty zbudował pasiekę na dachu!

Praca pszczół jest niezwykle istotna dla funkcjonowania całego ekosystemu. Doskonale wie o tym jeden z poznańskich dealerów samochodowych, który słynie ze swoich eko-inicjatyw. W ostatnim czasie na dachu salonu Toyoty pojawiły się ule, w których zamieszkały pracowite rodziny.

Eksperci alarmują, że drastyczne zmniejszenie ich populacji może być jednym z największych ekologicznych kataklizmów. Naprzeciw tej sytuacji, w ramach lokalnych działań, wychodzi salon Toyota Bońkowscy z Poznania, który na dachu swojego budynku stworzył niewielką pasiekę. 

Montaż pasieki na dachu to kolejny projekt dealera, który odbywa się w ramach całorocznej kampanii „przECOnujemy Poznań”. Organizatorzy poprzez tę inicjatywę podkreślają, że los naszej planety nie jest im obojętny oraz pokazują okolicznym mieszkańcom, jak dbać o środowisko. 

Ule na dachu salonu powstały pod koniec maja we współpracy z pasieką „Miód od Kulmy” z Nekli nieopodal Wrześni. Za jej sukcesem stoi Jan Kulma – założyciel, pod którego okiem działają dziś wnukowie – Andrzej i Tomasz. Ich kilkadziesiąt uli jest rozsianych po wypełnionej kwiatami Dolinie Cybiny, czyli tam gdzie pszczoły czują się najlepiej, a ich produkty są nagradzane i polecane przez szefów kuchni. 

Cały projekt rozpoczął się już wcześniej, kiedy to Bońkowscy zaprosili do współpracy przedszkolaków. Maluchy miały za zadanie pomalować ule przed impregnacją oraz zadomowieniem się pszczelej rodziny na dachu. Dzięki temu udało się połączyć zabawę z nauką oraz przekazać szlachetne idee najmłodszemu pokoleniu. 

Pasieka na dachu to kolejny ekologiczny projekt dealera. Co więcej, ma on bezpośredni związek z poprzednimi, antysmogowymi przedsięwzięciami. Jak wynika z analiz opublikowanych w czasopiśmie naukowym „Atmospheric Environment”, zanieczyszczenia powietrza dezorientują pszczoły, co utrudnia proces zapylania. To kolejny powód, dla którego powinniśmy przerzucić się na hybrydy i przyczynić do tego, by pszczoły mogły spokojnie pracować, a my oddychać świeżym powietrzem. 
 

Najnowsze

Edyta Klim

Motocykl Action Team – Szkolenie Motocyklowe dla Kobiet

Kasia Kędzior zaprasza na kobiece szkolenie motocyklowe na torze Modlin. Odbędzie się ono 27 lipca i są jeszcze wolne miejsca!

Kasia Kędzior zaprasza na szkolenie dedykowane, tylko i wyłącznie, motocyklistkom – 27 lipca na Torze Modlin. Zadania dla siebie znajdą tam wszystkie kobiety, które chciałby popracować nad swoimi umiejętnościami jazdy motocyklem.

Harmonogram kobiecego szkolenia:

08:30 – 09:00 Przyjazd i rejestracja

09:00 – 09:10 Powitanie i omówienie programu dnia

09:10 – 09:30 Prezentacja partnerów

09:30 – 10:30 Szkolenie teoretyczne

10:30 – 10:50 Przygotowanie do zajęć

10:50 – 11:10 Regulacja dźwigni motocykla – przygotowanie do jazdy, pozycja na motocyklu, ergonomia

11:10 – 12:10 Jazdy z prędkościami poniżej progu równowagi bezpieczne ruszanie i zatrzymywanie, jazda z minimalną prędkością̨, slalom

12:10 – 12:25 Przerwa kawowa

12:25 – 13:55 Jazdy z prędkościami powyżej progu równowagi, skręcanie techniką „świadomego” przeciwskrętu, hamowanie awaryjne na prostej

13:55 – 14:20 Lunch

14:20 – 15:50 Jazda za instruktorem po sekcjach toru – łączenie elementów technicznych poznanych w trakcie szkolenia w praktyce, pozycja

15:50 – 16:10 Podsumowanie, rozdanie certyfikatów i zakończenie

16:10 – 17:00 Jazdy wolne

Więcej informacji: https://www.facebook.com/events/462686117860125/

 

Najnowsze

Edyta Klim

Patrycja Komko wygrała rajd Baja w Lądku Zdroju

Za namową Joanny Modrzewskiej, Patrycja Komko postanowiła zadebiutować w rywalizacji podczas rajdu Baja. Jednak pucharu za zwycięstwo zupełnie się nie spodziewała!

W dniach 7-8 czerwca w Lądku Zdroju rozegrany został samochodowy rajd cross-country. Równolegle była to także II runda rywalizacji motocyklowej Pucharu Polski w Rajdach Baja – „Cross-Country Rally Geotermia”. Na 6-ciu odcinkach specjalnych w grupie M zwyciężyła Patrycja Komko, która startowała motocyklem Husqvarna  FE 350:

– To mój debiut w rajdach Baja i wielka niespodzianka. Niespodziewane 1. miejsce w kategorii motocykli w 2. rundzie PPRB! Wystartowałam za namową Joanny Modrzewskiej, zupełnie bez spinki i wygórowanych oczekiwań. Rywalizacja na trasie rajdu była całkowicie odmienna od klasycznego enduro. Tu decydowała duża prędkość i umiejętność nawigacji, a ja z jednym i drugim nie jestem oswojona…

Trasy OS-ów były szybkie, na domiar złego padał deszcz, więc trasa zrobiła się bardzo śliska. Po piątkowym przejeździe byłam nieco zestresowana i miałam problem z koordynacją ruchów, tzn. jednoczesnym czytaniem rooadbooka i ściganiem się. W sobotę było już znacznie lepiej, choć tuż po starcie do pierwszego, mierzonego odcinka po chwili zawróciłam, bo nie wiedziałam gdzie jechać (śmiech). Jednak po kolejnych kilometrach jazda z rooadbookiem zaczęła sprawiać mi już ogromną frajdę!

Łącznie, przez dwa dni, zrobiłyśmy po 320 km, ja wywalczyłam 1-sze miejsce, a Asia 4-te. Jeszcze dużo nauki przede mną, ale wiem, że jako „Women Moto Rally Team”, możemy wiele zwojować!

Bardzo dziękuję Asi za pomoc w ogarnięciu i wypożyczeniu sprzętu rajdowego, i za cały team’owy wyjazd. Mojemu Maćkowi dziękuję za przygotowanie motocykla do rajdu – tempo pracy było zawrotne, wszystko w stresie (jak zwykle), ale udało się na ostatnią chwilę! (śmiech).

Dziękuję Andrzejowi Niskiemu – mojemu rywalowi za pomoc, odpowiadanie na pytania i za ściganie na trasie. Niebagatelny był również doping w trakcie zawodów od Wojciecha Rencza, któremu dziękuję za cenne wskazówki! Wielkie dzięki dla Quad-Cartel za serwisowanie naszych maszyn na miejscu oraz wsparcie od „Kobiety w Motorsporcie PZM” – podsumowuje Partycja.

Najnowsze

Mercedes GLB zaprezentowany. Siedmioosobowy minivan rodzinny z napędem na cztery koła.

Charakterystyczne proporcje z krótkimi nawisami i „terenowy” design, a także opcjonalny napęd na wszystkie koła 4MATIC i specjalne terenowe oświetlenie, które podczas jazdy z niewielką prędkością pomaga wykrywać przeszkody znajdujące się bezpośrednio przed pojazdem – nowy Mercedes-Benz GLB to wszechstronny SUV.

Charakterystyczne proporcje GLB podkreślają jego off-roadowy sznyt: dominują tu mocno zaakcentowane płaszczyzny, zredukowane linie i precyzyjne łączenia. Niemal pionowy przedni pas stanowi wyraźny dowód „terenowych” genów nowego modelu, podobnie jak krótkie przednie i tylne nawisy.

W profilu GLB dominuje muskularne przetłoczenie na wysokości słupka C, a jego efekt wzmacnia podniesiona linia szyb. Zachodzące na progi drzwi ułatwiają dostęp do wnętrza i chronią otwory drzwiowe przed zabrudzeniami,a jednocześnie zwiększają poziom ochrony przy zderzeniu bocznym. Osłony ochronne dookoła nadwozia podkreślają „terenowy” charakter pojazdu, podobnie jak umieszczone z przodu i z tyłu nakładki w kształcie osłon podwozia.

Deska rozdzielcza składa się z pojedynczego elementu z optycznymi wycięciami w miejscach kierowcy i pasażera z przodu. Kierowca ma przed sobą panoramiczny kokpit z wyświetlaczem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nowością jest charakterystyczny „off-roadowy” element przypominający aluminiową rurę, który wzbogaca dolną sekcję tablicy przyrządów i łączy się z trzema okrągłymi otworami wentylacyjnymi. 

Dysponując rozstawem osi 2829 mm, nowy Mercedes-Benz GLB (wymiary karoserii: długość/szerokość/wysokość: 4634/1834/1658 mm w wersji 5-os.i 1662 mm w 7-os.) przewyższa w tym względzie nową Klasę B o 10 cm. Pojemność bagażnika od 560 do 1755 l (dane dla wersji 5-miejscowej) plasuje GLB na poziomie aut typu kombi. Na życzenie drugi rząd siedzeń może być regulowany wzdłużnie (przesuwany), a wyposażenie standardowe obejmuje kilkustopniową regulację pochylenia oparć. Zwiększa to wszechstronność przestrzeni ładunkowej i pozwala zwiększyć jej objętość nawet o 179 l.

GLB to pierwszy kompaktowy model Mercedes-Benz, który na życzenie oferuje trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi fotelami. Zapewniają one wygodne warunki dla osób o wzroście do 1,68 m. Bogate wyposażenie GLB z dziedziny bezpieczeństwa obejmuje chowane zagłówki tylnych siedzeń, pasy bezpieczeństwa z napinaczami, boczne poduszki powietrzne, które chronią także pasażerów w trzecim rzędzie, oraz mocowania ISOFIX i TOP-Tether dla odpowiednich fotelików dziecięcych. Można ich używać do zamocowania z tyłu nawet czterech fotelików.

Na życzenie GLB może być wyposażony w stały napęd na obie osie 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Napęd ma sportową konfigurację, a kierowca może dodatkowo wpływać na jego charakterystykęza pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT. Do wyboru są trzy różne mapy sterowania sprzęgłem napędu, aczkolwiek w każdym z trybów układ i tak elastycznie reaguje na bieżące warunki. Podczas normalnej jazdy program Eco/Comfort bazuje na rozkładzie momentu obrotowego w stosunku 80:20 (przednia oś:tylna oś), zaś w programie Sport wynosi on 70:30. W trybie Off-road sprzęgło napędu działa jak międzyosiowa blokada mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozdział siły napędowej wynosi 50:50.

Gama silnikowa nowego GLB obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne – kompleksowo zmodernizowane na potrzeby odnowionej gamy modeli kompaktowych. W porównaniu z jednostkami poprzedniej generacji charakteryzują się one znacznie większą mocą oraz niższym zużyciem paliwa i poziomem emisji spalin.

Bazowy silnik benzynowy M 282 o pojemności skokowej 1,33 litra w GLB 200 (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 6,0-6,2 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 137-142 g/km) dysponuje funkcją odłączania cylindrów z myślą o efektywnej pracy w zakresie częściowego obciążenia.

Dwulitrowy silnik M 260 w GLB 250 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu łączonym 7,2-7,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 165-169 g/km) ma żeliwne tuleje cylindrowe w bloku silnika z odlewanego aluminium, rozszerzające się w dolnej części zgodnie z koncepcją CONICSHAPE® – opracowaną przez Mercedes-Benz techniką znaną jako „honowanie stożkowe”. Efekt: zminimalizowane tarcie tłoka i niższe zużycie paliwa. Układ zmiennych faz rozrządu w aluminiowej, czterozaworowej głowicy pozwala na dwustopniową regulację skoku zaworów po stronie wydechowej.

Najnowsze