Toyota Yaris Cross Adventure zaprezentowana. Elektryczny napęd na cztery koła i terenowy charakter

Toyota po raz pierwszy prezentuje model Yaris Cross w odmianie Adventure. Co skrywa wersja Premiere Edition?

Masywny wygląd nowego modelu podkreśla dolna część przedniego zderzaka oraz płyta ochronna tylnego zderzaka. Specyfikacja tej wersji auta zawiera też srebrne relingi dachowe oraz 18-calowe, ciemnoszare koła aluminiowe.

We wnętrzu Yarisa Cross Adventure charakter auta wyrażony został za pomocą detali wykończonych lakierem Piano Black oraz czarnej podsufitki. Siedzenia o dobrym trzymaniu bocznym wykonano ze skóry ekologicznej i są wykończone zgodnie z linią tej wersji, a przez tył, panel ekranu dotykowego i drzwi biegnie dekoracyjna linia w charakterystycznym dla Yarisa Cross kolorze Warm Gold.

Toyota Yaris Cross Adventure

Premiere Edition to najwyższa wersja wyposażenia odmiany Adventure, która wyróżnia się skórzanymi siedzeniami oraz specjalnie zaprojektowanymi 18-calowymi felgami. Auto otrzyma także w otwieraną elektrycznie klapę bagażnika z czujnikiem wykrywającym ruch stopą, wyświetlacz Head-up Display oraz dwukolorowe nadwozie. Limitowana wersja Premiere Edition będzie dostępna wyłącznie w premierowym roku 2021.

Toyota Yaris Cross Adventure

Yaris Cross został zbudowany na platformie GA-B z serii TNGA (Toyota New Global Architecture), którą dzieli z nowym Yarisem hatchback. Ma jednak wyższą pozycję za kierownicą i zwiększony prześwit. 

Toyota Yaris Cross Adventure

Napęd hybrydowy czwartej generacji dostępny jest we wszystkich wersjach Yarisa Cross. Jest oparty na 1,5-litrowym, 3-cylindrowym silniku benzynowym o mocy 116 KM, pracującym w cyklu Atkinsona. Napęd ten zadebiutował w nowym Yarisie hatchback. 

Toyota Yaris Cross Adventure

Yaris oferuje inteligentny napęd na cztery koła AWD-i. System automatycznie przełącza się z napędu na przód na napęd na wszystkie koła w zależności od warunków na drodze, zapewniając pasażerom wyższy poziom bezpieczeństwa. Ponadto inteligentny napęd AWD-i w standardzie ma dwa dodatkowe tryby – Trail i Snow, które kierowca może samodzielnie włączyć, żeby zwiększyć stabilność prowadzenia auta w wymagających warunkach.

Toyota Yaris Cross Adventure

Toyota Yaris Cross została zaprojektowana dla europejskich klientów i jest produkowana w Valenciennes we Francji. Auto będzie dostępne w przedsprzedaży w drugim kwartale 2021 roku, a oficjalna sprzedaż rozpocznie się we wrześniu 2021 roku.

Najnowsze

Audi RS 3 LMS przechodzi właśnie testy w tunelu aerodynamicznym

Światowa premiera nowego Audi RS 3 LMS miała miejsce 5 lutego, a teraz przygotowany przez Audi Sport model stworzony z myślą o seriach wyścigów TCR, przechodzi intensywny program testowy.

Tuż przed swoją oficjalną premierą, ten kompaktowy, sportowy sedan po raz pierwszy odbył próby w tunelu aerodynamicznym AUDI AG w Ingolstadt. Ciekawostką jest, że cała jego koncepcja aerodynamiczna została wcześniej stworzona czysto numerycznie – w komputerze.

„Nasze obliczenia z wykorzystaniem Computational Fluid Dynamics zostały w pełni potwierdzone w tunelu aerodynamicznym” – mówi Detlef Schmidt, manager techniczny projektu Audi RS 3 LMS. „Przewidywane wartości siły docisku i oporu powietrza dokładnie się zgadzają.” W dniach 23 i 24 lutego, na torze w Castellolí położonym 60 kilometrów na północny zachód od Barcelony, druga generacja bazowego sportowego modelu oferowanego przez Audi Sport, przejechała swoje pierwsze okrążenia na torze wyścigowym. Frédéric Vervisch zrobił nim około 500 kilometrów.

Audi RS 3 LMS

Konstruktorzy skoncentrowali się na ogólnych testach podzespołów, wstępnych ustawieniach układu napędowego i podwozia oraz na bilansie aerodynamicznym. Inżynierowie sprawdzili także funkcjonalność obowiązkowej, znormalizowanej jednostki sterującej silnikiem TCR, co poprzedzone było intensywnymi pracami nad oprogramowaniem. Audi Sport kontynuowało te prace od 8 do 10 marca w Vallelunga, a następnie 17 i 18 marca na torze Aragon. Opady deszczu we Włoszech dały inżynierom szansę na dopracowanie ciśnień powietrza i ustawień zawieszenia na mokre warunki.

Audi RS 3 LMS

Zmienna pogoda, której obawiano się podczas wyścigów, okazała się być zaletą podczas testów, i pozwoliła na uzyskanie szerokiego zakresu ustawień. Oprócz zawodnika Audi Sport Frédérica Vervischa, po raz pierwszy swoje uwagi co do prowadzenia pojazdu miał okazję przekazać nowy kierowca – Nathanaël Berthon. W Hiszpanii pracowano nad ustawieniami mechanizmu różnicowego, amortyzatorów i nad oporem aerodynamicznym. Zespół rozwojowy skupił się na optymalnej konfiguracji na kwalifikacje, ale sprawdził też zachowanie nowego samochodu na pełnym dystansie wyścigu.

Najnowsze

Czy warto kupić samochód z hybrydowym napędem plug-in? Mercedes stworzył blog o ekojeździe i optymalizacji zużycia energii

Rośnie popularność aut z hybrydowymi napędami plug-in – ale jak właściwie jeździć takimi samochodami? Jak wykorzystać ich ekonomiczny i ekologiczny potencjał?

Hybrydowy napęd plug-in przynosi korzyści nie tylko pod względem efektywności. Połączenie dwóch jednostek napędowych zapewnia imponujące osiągi, a jazda w trybie elektrycznym jest wyjątkowo cicha i płynna. Silnik elektryczny generuje wysoki moment obrotowy niemal natychmiast, pozwalając na dynamiczne ruszanie i sprawne przemieszczanie się bez udziału jednostki spalinowej. 

{{ gallery(3160) }}

O tym wszystkim będzie opowiadał nowy cykl filmów poradniczych Mercedesa wraz z materiałem tekstowym na temat ekojazdy. Producent chce w ten sposób zwiększyć świadomość obecnych i przyszłych nabywców samochodów z hybrydowym napędem plug-in, osób zainteresowanych współczesnymi trendamiw motoryzacji… a także sceptyków, ponieważ w materiałach nie zabraknie odniesień do popularnych stereotypów i mitów na temat „plug-inów”. Widzowie i Czytelnicy będą mogli zapoznać się ze wskazówkami, jak jeździć hybrydą plug-in efektywnie i przyjemnie oraz jak nią nie jeździć.

Dowiedzą się też, jak działa taki napęd i gdzie go ładować. Każdy odcinek będzie miał przystępną formę z udziałem „zwykłego użytkownika” i „profesjonalisty”: Andrzeja Bargiela, słynnego polskiego narciarza wysokogórskiego i himalaistę, który jako pierwszy na świecie zjechał na nartach ze szczytu K2 (8611 m n.p.m.), będzie wspierać Przemek Bosek, trener techniki jazdy i uznany pilot rajdowy.

Andrzej Bargiel zagra „zwykłego użytkownika”, choć za kierownicą Mercedesów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym plug-in zgromadził już nie lada doświadczenie – dotychczas pokonał nimi około 50 000 km. Przemek Bosek, pilot rajdowy i kilkukrotny mistrz Polski w rajdach płaskich, na co dzień pracuje jako trener i jest od lat związany ze szkoleniami Mercedes-Benz.

Najnowsze

Goodc

GP Bahrajnu: czy czeka nas najbardziej ekscytujący sezon od lat?

Żeby poznać odpowiedź na to pytanie, trzeba odpowiedzieć sobie na szereg innych pytań. Odpowiedzi na część z nich dostarczyło Grand Prix Bahrajnu, które zainaugurowało start nowego sezonu Formuły 1. I jeśli rywalizacja w każdym wyścigu będzie przebiegać na podobnym poziomie, to prawdopodobnie czeka nas najbardziej ekscytujący sezon Formuły 1 od lat.

Czy Mercedes dalej będzie dominował? Czy Lewis Hamilton zdobędzie ósmy tytuł mistrza świata? Czy Red Bull zbuduje samochód, który pozwoli Verstappenowi na walkę o mistrzostwo? Czy Ferrari wreszcie się odrodzi? Kto będzie dominował w środku stawki?

To tylko część pytań, które zadawali sobie fani Formuły 1 przed startem nowego sezonu. I odpowiedzi na część z nich dostarczyło Grand Prix Bahrajnu. Wynika z nich, że czeka nas najbardziej ekscytujący sezon Formuły 1 od lat.

GP Bahrajnu: czy czeka nas najbardziej ekscytujący sezon od lat?

Przeczytaj też: Konkurs dla fanów Formuły 1. Odpowiedz na pytanie i wygraj książkę o legendarnym kierowcy wyścigowym!

„Jak to możliwe?” spyta laik, skoro wyścig i tak wygrali Hamilton i Mercedes? A no temu, że ta wygrana w odróżnieniu od wielu poprzednich, nie przyszła mistrzowskiemu duetowi łatwo. Najpierw w kwalifikacjach musieli uznać wyższość Maxa Verstappena i Red Bulla, którzy wywalczyli pole position, a w wyścigu Verstappen był w stanie nawiązać z Hamiltonem walkę koło w koło i ją wygrać! I tak naprawdę, gdyby nie niejasne przepisy dotyczące limitów toru, całkiem prawdopodobne, że w Bahrajnie odegranoby holenderski hymn, a nie brytyjski.  

Lewis Hamilton przyznał, że Grand Prix Bahrajnu było jednym z najtrudniejszych wyścigów Formuły 1, jaki zaliczył w swojej karierze:

Wow, cóż to był za trudny wyścig. Zdecydowaliśmy się na wcześniejszy pit stop, wiedzieliśmy, że będzie ciężko, ale musieliśmy podciąć strategię Maxa. Przez cały weekend mieli niesamowite osiągi. Musieliśmy więc zrobić coś naprawdę wyjątkowego. Próba znalezienia równowagi pomiędzy nie naciskaniem zbyt mocno i oszczędzaniem opon, które musiały dotrwać do końca wyścigu, była trudna. Max wywierał na mnie presję do samego końca, ale udało mi się go powstrzymać. To był jeden z najtrudniejszych wyścigów, jaki miałem od dłuższego czasu, więc naprawdę jestem wdzięczny za ten wynik. Bardzo dziękuję mężczyznom i kobietom z fabryki i z ekipy na torze, za ciągłe przesuwanie granic i nie poddawanie się, nawet jeśli czuliśmy, że jesteśmy z tyłu.

A jeśli w walkę tych dwóch wspaniałych, nieuznających kompromisów kierowców wmieszają się jeszcze Valtteri Bottas i Sergio Perez (nawet jeśli odegrają tylko role skrzydłowych), oraz zagrywki strategiczne, to bez wątpienia kibiców czeka niezwykle emocjonujące widowisko.

Przeczytaj też: Technologia z Formuły 1 w twoim samochodzie. Dzięki niej w Golfie poczujesz się jak w wyścigowym Ferrari

To co mnie cieszy równie mocno, jak wyrównana walka na szczycie, to wyrównana walka w środku stawki. Po pierwszym wyścigu ciężko stwierdzić, który zespół wywalczy trzecie miejsce wśród konstruktorów. Z pewnością mocny jest McLaren, który ma w swoim garażu dwóch znakomitych kierowców, Daniela Ricciardo i Lando Norrisa, który stwierdził:

Jesteśmy blisko. Od Mercedesa i Red Bulla nie dzieli nas przepaść. Myślę, że zmniejszyliśmy stratę i miejmy nadzieję, że na niektórych torach będzie ona jeszcze mniejsza. Trudno jednak stwierdzić, czy jesteśmy najlepsi spośród reszty. Walka jest zacięta.

Wreszcie, chyba, z kolan wstaje Ferrari, którego kierowcy bez problemów zakwalifikowali się do Q3, a w wyścigu, jak równy z równym walczyli z innymi, a nie byli tylko objeżdżani, jak w zeszłym sezonie. Doskonale zaprezentowali się kierowcy Alpha Tauri, szczególnie debiutujący Yuki Tsunoda, pierwszy kierowca w stawce Formuły 1, który urodził się w XXI wieku. Lekki niedosyt pozostawiają występy kierowców Astona Martina i Alpine, ale wierzę, że i oni są w stanie namieszać w walce o punkty. Tak samo, jak kierowcy Alfy Romeo, którzy też zaprezentowali całkiem niezłe tempo.

{{ gallery(3240) }}

Nawet kierowcy Haasa, choć dopiero debiutują i raczej w walce o punkty się nie liczą, są w stanie namieszać wypadając z toru i powodując pojawienie się żółtych flag czy wyjazd samochodu bezpieczeństwa. I wyjątkowo, jeśli w bandzie skończy kierowca pochodzący z Moskwy, to nikt nie będzie płakać… Dawno nie było w paddocku kierowcy, który „cieszyłby” się takim brakiem sympatii wśród kibiców jak Nikita Mazepin, który już zyskał przydomek MazeSPIN (ang. spin, czyli obrót).

Rywalizacja o tytuł miedzy Hamiltonem i Verstappenem, koniec całkowitej dominacji Mercedesa i wyjątkowo wyrównana walka za ich plecami, z której każdy może wyjść zwycięsko. Czego chcieć więcej?

Wiem czego… żeby kolejne Grand Prix odbyło się jak najszybciej. Wyścig na Imoli już, czy raczej aż, za 20 dni. Do tego czasu wszyscy musimy uzbroić się w cierpliwość. 

Najnowsze

Ford wprowadza nowy 2,5-litrowy silnik hybrydowy Duratec!

Silnik będzie produkowany od końca 2022 roku w Walencji w Hiszpanii, obok obecnie wytwarzanych w fabryce silników 2,0- i 2,3-litrowych.

Od końca 2022 roku w fabryce silników w Walencji będzie produkowany na rynek europejski 2,5-litrowy silnik hybrydowy Duratec, który napędza model Kuga PHEV, a także modele w pełni hybrydowe Kuga, Galaxy i S-MAX.

Pracująca w cyklu Atkinsona, 2,5-litrowa jednostka benzynowa będzie pierwszym tego typu silnikiem produkowanym przez Forda w Europie, co wzmocni znaczenie pojazdów PHEV oraz w pełni hybrydowych w obecnej, a także w przyszłej europejskiej ofercie Forda. 

Przeczytaj: Test Ford Ranger Raptor – ma własne zasady

Silnik hybrydowy Duratec o pojemności 2,5 litra, który jest obecnie produkowany w zakładach Forda w Chihuahua w Meksyku, będzie produkowany w Walencji obok silników benzynowych EcoBoost o pojemności 2,0 i 2,3 litra, na które nadal jest duży popyt.

Ford wprowadza nowy 2,5-litrowy silnik hybrydowy Duratec!

Ford potwierdził również przekazanie dodatkowych 5,2 mln euro na zwiększenie zdolności produkcyjnych przy montażu pakietów akumulatorów w Walencji, w ślad za początkową inwestycją o wartości 24 mln euro, o której firma informowała w styczniu 2020 roku i w wyniku której zakład rozpoczął działalność we wrześniu ubiegłego roku. Dodatkowe moce są niezbędne do zaspokojenia zwiększonego popytu na pojazdy zelektryfikowane i przyszłej produkcji. 

Zovacz: Test Ford Mustang Fastback 5.0 GT – bestia ucząca pokory

W wyniku postępującej zmiany upodobań klientów, Ford zdecydował o wycofaniu z produkcji z końcem marca 2022 roku modelu Mondeo. Inne duże crossovery i samochody uniwersalne Forda – siedmiomiejscowe modele Ford Galaxy i Ford S-MAX – będą nadal produkowane, w tym niedawno zaoferowane klientom w pełni hybrydowe wersje obu tych modeli.

Ford wprowadza nowy 2,5-litrowy silnik hybrydowy Duratec!

Wprowadzony na rynek w 1993 roku Mondeo był pierwszym pojazdem Forda, który został okrzyknięty samochodem globalnym, mającym na celu zastąpienie wielu modeli marki na całym świecie. Od momentu wprowadzenia na rynek europejski, gdzie zastąpił Forda Sierrę, łączna sprzedaż Mondeo osiągnęła do tej pory około pięć milionów egzemplarzy.

Zobacz test: Ford Mondeo Hybrid – test: ciekawa alternatywa

Najnowsze