Top 8 rozwiązań, dzięki którym auto zużywa mniej paliwa
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym roczne rachunki za paliwo można obniżyć o kilka procent. Co trzeba mieć w samochodzie?
| Kto po raz pierwszy wyodrębnił wodór, czy Polacy maczali w tym palce, czy wodór może napędzać łodzie podwodne i co do tego wszystkiego ma NASA – przyczytasz w naszej krótkiej historii wodorowych ogniw paliwowych. Kliknij tu. |
Obecna technologia motoryzacyjna pomaga kierowcom oszczędzać paliwo z każdym przejechanym kilometrem. Niektóre z nich, np. układ Start/Stop, są już w wielu modelach standardem. Inne, np. automatyczna skrzynia biegów, są coraz chętniej wybierane przez kierowców. Dotychczasowe automaty podnosiły spalanie o ok. 1 litr na 100 km. Nie dotyczy to jednak bezstopniowej skrzyni CVT – w jej wypadku obroty silnika są zawsze optymalne, co pozwala oszczędzić paliwo.
| Jak obniżyć zużycie paliwa, czy potocznie mówiąc spalanie w samochodzie? Oto osiem najlepszych rozwiązań, które są montowane w samochodach. |
![]() |
|
fot. Bosch
|
Układ bezpośredniego wtrysku paliwa – oszczędność paliwa co najmniej o 12%
Wtrysk bezpośredni jest od wielu lat popularny w silnikach Diesla. Dzięki nowoczesnym układom Common Rail począwszy od 1997 roku silniki wysokoprężne zmieniły wizerunek i obecnie są kojarzone z dynamiką jazdy oraz oszczędnością. Obecnie już co drugi nabywca nowego samochodu w Niemczech sięga po wersję z silnikiem Diesla. Równolegle rozwijają się także układy bezpośredniego wtrysku benzyny, który staje się standardem. W połączeniu z downsizingiem i turbodoładowaniem, układ bezpośredniego wtrysku benzyny obniża zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 o ok. 12%. Dodatkowo, udoskonalone silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim zyskują na mocy i dynamice jazdy.
| Auta grubasów zużywają więcej paliwa – czytaj o tym tutaj. |
Bezstopniowa przekładnia CVT – oszczędność paliwa do 7%
Pokonywanie stromych wzniesień może być uciążliwe. W samochodzie ze skrzynią manualną kierowca musi wciąż zmieniać biegi. Pomocna w takich sytuacjach okazuje się automatyczna skrzynia biegów, która zdejmuje z kierowcy ciężar operowania sprzęgłem i wyboru biegu. Najnowsze skrzynie automatyczne posiadają nawet 9 biegów, co pozwala na dobór odpowiedniego przełożenia w każdej sytuacji. Bezstopniowa skrzynia CVT (Conti-nuously Variable Transmission) umożliwia natomiast płynną jazdę przy sta-łej prędkości obrotowej silnika. Atuty przekładni CVT są widoczne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy samochód często się zatrzymuje. Redukcja zużycia paliwa może w tym wypadku wynieść nawet 7%, ponieważ silnik współpracujący ze skrzynią CVT zawsze pracuje efektywnie.
| Zasada działania bezstopniowej. Bezstopniowa skrzynia CVT (Continuously Variable Transmission) umożliwia płynną jazdę przy stałej prędkości obrotowej silnika. Atuty przekładni CVT są widoczne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy samochód często się zatrzymuje. |
![]() |
|
fot. Bosch
|
Układ Start/Stop – zerowe zużycie paliwa, gdy stoisz na czerwonym świetle: oszczędność paliwa co najmniej o 5%
Już dziś co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ Start/Stop. W wielu modelach pojazdów funkcja ta jest standardem dostępnym bez dopłaty – od małych i tanich samochodów, aż po limuzyny klasy wyższej. Układy Start/Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 w nowym europejskim cyklu jezdnym (NEFZ) o maksymalnie 5%, a w cyklu stricte miejskim nawet o 8 %. Przy dużej intensywności ruchu ulicznego, zwłaszcza w godzinach szczytu, potencjał oszczędności jest jeszcze większy.
| Zasada działania układu Start/Stop. Układy Start/Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 w nowym europejskim cyklu jezdnym (NEFZ) o maksymalnie 5%, a w cyklu stricte miejskim nawet o 8%. Przy dużej intensywności ruchu ulicznego, zwłaszcza w godzinach szczytu, potencjał oszczędności jest jeszcze większy. |
![]() |
|
fot. Bosch
|
Napędy alternatywne – samochód zasilany gazem ziemnym CNG opłacalny już przy przebiegu 7 000 kilometrów rocznie
Silniki zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) stały się już poważną alternatywą w samochodach produkowanych seryjnie. Wybór samochodu osobowego jest opłacalny już przy rocznym przebiegu 7 000 km. Gaz ziem-ny jest nawet o 50% tańszy od benzyny. W porównaniu do konwencjonalnego silnika benzynowego emisję CO2 można zmniejszyć o 25%. Układ CNG Bosch umożliwia rozruch pojazdu z wykorzystaniem gazu, co pozwala cały czas korzystać z niedrogiego gazu. Inne układy zasilania gazem wykorzystują w fazie rozruchu drogą benzynę.
Elektryfikacja – oszczędność paliwa do 60%
Dzięki nowym układom Strong Hybrid firmy Bosch zużycie paliwa może spaść o 15% do 25%. Wielu producentów pojazdów oferuje zelektryfikowane napędy już za niewielką dopłatą. Dlatego zakup samochodu hybrydowe-go jest opłacalny już od klasy średniej, np. Golfa. W zamian nabywca otrzymuje oszczędny napęd, który dzięki funkcji Boost zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy. Zdecydowanie droższe są hybrydy typu Plug-In, z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego. Jednak umożliwiają one obniżenie kosztów energii nawet o 90%. Wersja Plug-In jest najodpowiedniejsza w wypadku samochodów klasy średniej, SUV-ów lub samochodów sportowych.
Tryb żeglowania – jazda z wyłączonym silnikiem daje oszczędność paliwa o 10%
Funkcja żeglowania układu Start/Stop zapewnia niski poziom emisji oraz cichą i płynną jazdę na dłuższych odcinkach. System wyłącza silnik w trak-cie jazdy z rozpędu, dzięki czemu nie zużywa on paliwa. Dzięki temu w trakcie normalnej jazdy można zaoszczędzić do 10% paliwa. Silnik jest wyłączany bez ingerencji kierowcy, gdy tylko układ rozpozna, że możliwe jest utrzymanie prędkości w wyniku jazdy siłą rozpędu – np. przy lekkim spadku lub po zdjęciu nogi z pedału gazu. Gdy kierowca naciśnie pedał gazu lub hamulca, silnik włącza się ponownie.
Inteligentna nawigacja – jazda z siłą rozpędu przed znakami sygnalizującymi teren zabudowany
Inteligentna nawigacja Bosch analizuje dane z mapy i pomaga sterować układem napędowym pojazdu, dzięki czemu kierowcy mogą zaoszczędzić do 15% paliwa. Na podstawie znanego przebiegu trasy sterownik silnika stale oblicza zapotrzebowanie na napęd i odpowiednio steruje pracą silnika spalinowego lub elektrycznego. Program nawigacyjny rozpoznaje na przy-kład, że po dwóch kilometrach trasy biegnącej w dół znajduje się znak początku terenu zabudowanego. Odcinek ten samochód może przejechać w oszczędnym trybie żeglowania. Możliwy jest także odzysk energii i zasilenie nią później silnika elektrycznego.
Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC – jazda ze stałą prędkością pozwala zaoszczędzić do 5% paliwa
Układ ACC ułatwia kierowcy prowadzenie samochodu, ponieważ samo-czynnie utrzymuje zadaną prędkość jazdy. System rozpoznaje samochody jadące z przodu i zachowuje bezpieczny odstęp. Czujniki radarowe monitorują otoczenie, dzięki czemu prędkość jazdy jest automatycznie dopasowywana. Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości jest obecnie dostępny także w mniejszych samochodach jako opcja i pozwala zaoszczędzić do 5% paliwa. System utrzymuje prędkość na stałym poziomie i zapewnia silnikowi pracę w najbardziej efektywnym zakresie obrotów.
Potencjalne oszczędności podawane w niniejszym artykule odnoszą się każdorazowo do konkretnego układu. Z punktu widzenia praw fizyki oszczędność sumaryczna powyżej 100% jest niemożliwa.
Źródło: Bosch
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?



Zostaw komentarz: