Test skuterów Honda SH Mode 125 oraz SH 125i ABS

14 października 2014
34
7
Jednoślady o pojemności 125 cm³ sprzedają jak ciepłe bułki, salony motocykli i skuterów przeżywają oblężenie zainteresowanych ich zakupem. Dziś testujemy dwa skutery Hondy spełniające wymogi ustawy o 125-tkach.

Od 24 sierpnia br. obowiązuje ustawa, która umożliwia kierowcy posiadającemu prawo jazdy kat. B, o ile posiada je od minimum 3 lat, jazdę motocyklami i skuterami o pojemności do 125 cm3. Bez uprawnień na kategorię A można kupić i legalnie poruszać się większymi niż dotychczas jednośladami. Z tego powodu postanowiłyśmy przyjrzeć się bliżej skuterom Honda SH Mode 125 oraz SH 125i ABS.

Test skuterów Honda SH Mode 125 (z prawej) oraz Honda SH 125i ABS.

fot. Agata Rybicka

Honda SH 125 jest połączeniem komfortu, użyteczności, eleganckiego stylu i niskich kosztów eksploatacji. Od momentu pojawienia się pierwszego skutera SH50 mija w tym roku 30 lat, w trakcie których stał on się marką samą w sobie. Stylowy i łatwy w utrzymaniu oraz prowadzeniu jest doskonałym środkiem transportu, w którym zakochała się cała Europa. Honda SH 125 jest całkiem szybkim i funkcjonalnym pojazdem, bez względu na poziom umiejętności prowadzącego.

Honda SH Mode 125

fot. Agata Rybicka

Honda SH Mode 125 - tegoroczna nowość - to maszyna łatwa w użytkowaniu oraz oszczędna. Zwłaszcza różowe malowanie spodoba się dziewczynom, które chcą trochę się wyróżnić spośród kierowców jednośladów. Pozostałe dwa kolory, czyli biel i czerń, są dużo bardziej uniwersalne, aczkolwiek bez względu na wersję kolorystyczną skutery mają całkiem efektowny wygląd. Honda SH Mode 125 kosztuje 12 500 złotych.

Honda SH 125i ABS

fot. Dorota Occhio Doro

Honda SH125i jest dostępna w dwóch wersjach: Honda SH 125i oraz SH125i ABS. Model otrzymał elektroniczny wtrysk - stąd „i" w nazwie. W tej wersji dostępnych jest aż 6 malowań. Łatwo zrozumieć dlaczego z ciekawą kolorystką i atrakcyjną linią skuter przykuwa wzrok przechodniów i kierowców innych pojazdów. Honda SH 125i ABS kosztuje 13 900 złotych. Dostępna jest również wersja bez ABS - 12 500 złotych.

Honda SH Mode 125 w odcieniu pudrowym różu mogą docenić zwłaszcza kobiety.

fot. Agata Rybicka

Skuter SH Mode 125 prowadzi się łatwo i płynnie. Przy większych prędkościach jest stabilny i z łatwością rozpędza się do 100 km/h. Jego zwinność i kompaktowe gabaryty pozwalają na łatwe manewrowanie w miejskich korkach między autami. Zawieszenie zestrojono bardzo komfortowo, dorzucono wygodne siedzisko oraz wysoką owiewkę, która daje dobrą ochronę przed wiatrem.

Jazda odbywa się w pozycji wyprostowanej. Dzięki konstrukcji ułatwiającej wsiadanie i zsiadanie oraz niskiej wysokości siedziska skuter jest przystosowany nawet dla niższych kobiet. Do skutera przymierzały się moje koleżanki mierzące 160 centymetrów wzrostu, które z łatwością całymi stopami dotykały ziemi.

Duży, płaski podest zapewnia odpowiednią ilość miejsca na nogi. Ponadto obok stóp umieścić jeszcze możemy całkiem sporą torebkę zawieszoną na specjalnym wieszaku. Po zaparkowaniu kask mieści się w dużym schowku umieszczonym pod siedzeniem, który jest zamykany kluczykiem w stacyjce.

Wygodną jazdę daje zestawienie sporych jak na skuter 16-calowych (przednie) i 14-calowych (tylne) kół z aluminiowymi obręczami. Przejazd przez „śpiących policjantów” lub wjazd na wysoki krawężnik nie stanowi dla Hondy SH problemu, mimo, że zawieszenie jest dosyć twarde.

Jednocylindrowy silnik Hondy SH Mode 125 generuje moc 11,7 KM przy 8500 obr/min. Nie jest to maksimum dopuszczone w nowym prawie, czyli 15 KM, ale tę moc osiągają tylko niektóre motocykle z manualną skrzynią biegów.

Skutery są bardzo kobiece - Honda SH 125i ABS

fot. Dorota Occhio Doro

Honda SH Mode 125 wyposażono w system Idle Stop, który wyłącza silnik, gdy skuter zatrzymuje się np. w korku lub przed światłami. Przy odkręceniu manetki gazu silnik uruchamia się automatycznie i bez opóźnienia przekazuje napęd na tylne koło. Na szczęście system Idle Stop może zostać wyłączony.

Układ hamulcowy daje płynne hamowanie nawet z dużej prędkości, gdy nagle musimy ostro zahamować, bo np. ktoś zajeżdża nam drogę wymuszając pierwszeństwo. Dzięki zastosowaniu zintegrowanego układu hamulcowego CBS polegającemu na rozdzieleniu siły hamowania na przednie i tylne koło mamy pełną kontrolę siły hamowania. Warto wskazać plus w postaci tarczowego hamulca na tylnej osi, co nie jest częste w skuterach klasy 125.

Honda SH 125i ABS ma bardzo pojemny schowek.

fot. Agata Rybicka

Z gamy akcesoriów Hondy najbardziej praktyczny jest duży kufer górny (29 lub 39 litrów przystosowany do montażu na tylnym bagażniku). Razem ze schowkiem pod siedzeniem daje łącznie całkiem sporą przestrzeń, którą możemy zapełnić np. zakupami codziennych produktów spożywczych.

Skuter możemy wyposażyć ponadto w wysoką szybę, która chroni kierowcę przed wiatrem i deszczem. Przydatne mogą okazać się mocowane do owiewki osłony dłoni z poliwęglanu - dzięki nim nawet w cieniutkich rękawiczkach nasze dłonie nie będą narażone na zimny pęd powietrza.

Honda SH 125i ABS

fot. Dorota Occhio Doro

Mimo radości, którą może dać jazda skuterem pamiętajmy, że kierowcy nie mają dla ich użytkowników tyle respektu, co do motocyklistów. Jest to spowodowane kilkoma czynnikami, a jednym z nich jest fakt, że silniki skuterów mają mniejszą moc i są przez to dużo cichsze. Co za tym idzie, posiadacze aut nie są chętni ustępować drogi i zjechać na brzeg pasa, tak aby skuterzysta nie musiał stać w korku i mógł przemknąć do przodu. Takie krzywdzące postrzeganie wynika często z nieznajomości przepisów i nieświadomości faktu, że w dalszym ciągu część kierowców może jeździć skuterami beż żadnego dokumentu lub z prawem jazdy kategorii B. Samochodziarzy denerwuje też fakt, że skuter, który stoi pierwszy na światłach, z uwagi na małą moc silnika jest tylko zawalidrogą, która spowalnia ruch, i którą trzeba jak najszybciej wyminąć. I tu Honda SH 125 może pozytywnie zaskoczyć - ma wystarczające przyspieszenie i nie jest pojazdem przeszkadzającym innym użytkownikom ruchu drogowego.

Kierowców z prawem jazdy kat. B, którzy po zmianie przepisów rozważają zakup jednego z tych modeli skuterów zachęcamy, aby przed wyjazdem na drogę publiczną odbyli chociaż kilka godzin szkolenia pod okiem fachowego instruktora nauki jazdy. Zainwestowanie kilkuset złotych na oswojenie się z jednośladem w trudnym ruchu ulicznym z pewnością nie pójdzie na marne.

Fotografie w galerii to prace Doroty Occhio Doro, pasjonatki fotografii motocyklistów. Jej fanpage tu.

Dane techniczne Honda SH Mode 125 i Honda SH 125i ABS:

Honda SH Mode 125

Honda SH 125i ABS

SILNIK

Typ

Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy, SOHC

chłodzony cieczą, jednocylindrowy, 4-suwowy, SOHC

 

Pojemność skokowa

125 cm³

125 cm³

 

Średnica x skok tłoka

52,4 x 57,9 mm

52,4 x 57,9 mm

 

Stopień sprężania

11,0:1

11,0:1

 

Moc maksymalna

11,5 KM przy 8500 obr/min

11,8 KM przy 8500 obr/min

 

Moment obrotowy

12 Nm przy 5000 obr/min

11 Nm przy 6500 obr/min

 

UKŁAD PALIWOWY

 

Dawkowanie paliwa

elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI

elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI

 

Zbiornik paliwa

5,5 litra

7,5 litra

 

Zużycie paliwa wg WMTC**

2,0 l/100 km (2,1 l/100km bez Start-Stop)

2,1 l/100km

 

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Pojemność akumulatora

12V/5AH

12V/6AH

 

Rozrusznik

Elektryczny

Elektryczny

 

UKŁAD NAPĘDOWY

 

Skrzynia biegów

V-MATIC bezstopniowa

V-MATIC bezstopniowa

 

Sprzęgło

Automatyczne, odśrodkowe

Automatyczne, odśrodkowe

 

Napęd tylnego koła

pas napędowy (V-belt)

pas napędowy (V-belt)

 

RAMA

 

Typ

Dolna belka nośna

Stalowa, rurowa, dolna belka nośna

 

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

1930 x 665 x 1105mm

2030 x 740 x 1150 mm

 

Rozstaw osi

1305 mm

1340 mm

 

Kąt nachylenia główki ramy

27°

27°

 

Wyprzedzenie

68 mm

85 mm

 

Promień skrętu

1,9 m

 

 

Wysokość siedzenia

765 mm

785 mm

 

Prześwit

145 mm

140 mm

 

Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem)

116 kg

135 kg (P: 52 kg; T: 83 kg)

 

ZAWIESZENIE

 

Przód

Widelec teleskopowy, skok 89 mm

33 mm widelec teleskopowy, skok 89 mm

 

Tył

Wahacz stalowy, z pięciostopniową regulacja napięcia wstępnego sręzyny, skok 75 mm

Wahacz wleczony, podwójne amortyzatory, skok 83 mm

 

HAMULCE

 

Przód

220 mm pojedynczy tarczowy, CBS

240 x 4 mm, pojedyńczy tarczowy, 3-tłoczkowy CBS

 

Tył

130 mm bębnowy, CBS

240 x 4 mm, pojedyńczy tarczowy, jednotłoczkowy CBS

 

OPONY

 

Przód

80/90-16MC (43P)

100/80-16MC (50P)

 

Tył

100/90-14MC (57P)

120/80-16MC (60P)

 

Komentarze

RADEK58
29 marca 2015 11:33
UWAGA NA SH125 MODE - PRODUKOWANE SĄ (NIE MONTOWANE) W WIETNAMIE. W HANOI TAKI SKUTER KOSZTUJE OK. 9.500ZŁ.
KOLEJNE OSZUSTWO TO GWARANCJA - W WIETNAMIE JEST 2 LATA LUB 20.000km (!) POTEM SIĘ ROZPADA. pYTAJCIE SPRZEDAWCĘ O KRAJ POCHODZENIA. W EUROPIE JEST MONTOWNIA WE WŁOSZECH I TE SĄ PRZYZWOITE. TE Z WIETNAMU TO ZŁOM Z NAKLEJKĄ HONDY
Kamil > RADEK58
29 marca 2015 18:06
Skąd masz te rewelacje?
AnkaW > RADEK58
19 września 2015 17:17
A jeżeli kupujemy od "handlarza" używanego sprzętu,skąd możemy się dowiedzieć,gdzie był zmontowany sprzęcik?czy jest to gdzieś zaznaczone np.w książce serwisowej?gwarancyjnej?
Sh mode porażka
10 maja 2015 05:42
Posiadam sh mode od 6 miesięcy
Nie polecam ...... 5000km i zaczyna sie sypać .... Hamulec tylny to porażka .... Rdza wychodZi gdzie sie da .... Spalanie to 3l/100km pod siedzeniami kask sie nie mieści no hyba ze xxs o L lub XL zapomnijcie ..... A serwis to wogole ma w dupie wszystko bie warto marnować pieniędzy lepiej zainwestować w shi 125 abs
Agata > Sh mode porażka
13 września 2015 23:12
Ja mam ten skuter od 4 miesięcy, spalanie katalogowe czyli ok 2l, kask bez problemu chowam pod siedzenie. Co do awaryjności, jeszcze się nie mogę wypowiedzieć, bo nie dojechałam do 5000 km.
AnkaW > Agata
19 września 2015 17:15
A skąd można się dowiedzieć,jaki skuterek akurat posiadamy:z Włoch czy z Wietnamu?
undefined > AnkaW
19 września 2015 17:36
Najlepiej zadzwonić do serwisu. Kombinacja liter z początku nr nadwozia świadczy o miejscu produkcji. Moj skuter o ile dobrze pamiętaj był wyprodukowany w Tajlandii.
Chris > AnkaW
24 czerwca 2020 19:21
Po nr VIN mozna wszystko odczytac.