Katarzyna Frendl

Test Honda CB300R Neo Sport Cafe – sprytne maleństwo

Honda CB300R to trzeci motocykl zaprojektowany w stylu "Neo Sports Café" - tak brzmi pełna nazwa tego modelu. To nowa, sportowa linii motocykli marki Honda na rok 2018. Być może rozpoznajecie w tym motocyklu większego brata, CB1000R, który był z pewnością inspiracją dla projektantów Hondy, ale ten model ma też mniejszą siostrę - 125-tkę. Dziś jednak poopowiadam Wam o 300setce, którą odebrałam z zerowym przebiegiem! Nówka sztuka nie śmigana.

Co my tu mamy ciekawego? Sami zobaczcie – silnik jednocylindrowy, chłodzony cieczą, ma pojemność  286 cm3. Wydaje się niedużo, ale do miasta naprawdę nie potrzeba więcej. Jednostka pokryta jest czarnym lakierem, a owiewki chłodnicy są wykonane ze szczotkowanego aluminium. Wydech jest osadzony dosyć nisko i skierowany zadziornie ku górze. Z przodu mamy odwrócony widelec teleskopowy Showa z pięciostopniową regulacją napięcia wstępnego, a z tyłu pojedynczy amortyzator z systemem Pro-Link. Skrzynia biegów ma 6 przełożeń, a hamulce są radialne, tarczowe z dużą, pływającą tarczą i 4-tłoczkowym zaciskiem z przodu, jest tu oczywiście montowany seryjnie ABS. Koła to 17-stki z ładnymi felgami – dodają całości sportowego charakteru.

Zestaw wskaźników jest czytelny, zawiera najpotrzebniejsze informacje, które jedynie w dużym słońcu są trudno dostrzegalne.

Przedni reflektor z dwoma ciekawymi paskami świetlnymi, światło tylne i kierunkowskazy są wykonane w technologii LED, dlatego motocykl jest bardzo widoczny w różnych warunkach pogodowych.

Wydaje się, że to twardy zawodnik, który powinien się sprawdzić zarówno w mieście jak i poza nim – zatem w drogę! Wsiadamy – siedzisko jest zawieszone nad podłożem na wysokości 80 cm, więc dla mnie – a mam 170 cm wzrostu – jest idealnie. Motocykl jest niebywale zwrotny w mieście. Zawracanie nim to czysta rozkosz, a manewrowanie między samochodami w korku – igraszka! Maszyna ma osadzony nisko środek ciężkości, zatem pewnie się nią steruje nawet przy wolnych prędkościach – postojowych. Cofanie pod górkę też nie sprawia trudności, bo masa tego sprzętu jest niewielka. Najprzyjemniej jeździ się CB300R z prędkością około 90-100 km/h, kiedy wiatr przyjemnie chłodzi, a nie zwiewa motocyklistkę z maszyny, dźwięk jest całkiem przyjemny dla ucha, a kierująca może swobodnie cieszyć się jazdą. Zwłaszcza po zakrętach, bo CB zdaje się to uwielbiać! Przekładanie tego jednośladu z jednego złożenia w drugie trwa błyskawicznie, a motocyklowi wciąż mało! Aż żal użytkować go na miejskich skrzyżowaniach…

Jedyne, czego może brakować, to mocy przy energicznym, autostradowym wyprzedzaniu. Jeśli mamy chęć wyprzedzić kogoś przy prędkości 100 km/h, to nawet przy redukcji maszyna wolno przyspiesza i trzeba długo czekać, aby się wreszcie napędziła. Tak jest np. na warszawskiej obwodnicy. Ale na ulicach? Prędkości w przedziale 50-80 km/h to raj dla CB300R! Wówczas przyspieszanie i wkręcanie silnika na wysokie obroty cieszy najbardziej!

Kompaktowa jednostka napędowa o pojemności 286 cm3 szybko wkręca się na obroty i generuje moc 31 KM przy 8500 obr./min oraz moment obrotowy na poziomie 28 Nm przy 7500 obr./min. Lepiej dobrze się trzymaj – gdy trafisz na zachęcający, otwarty odcinek drogi, motocykl wyposażony w 6-biegową skrzynię biegów pokona dystans 200 m w zaledwie 9,2 sekundy. Można pewnie pochylić motocykl w długim, szybkim łuku lub sprawnie zawrócić model CB300R w ciasnym, miejskim zakręcie. Czuć jego lekkość – ma masę jedynie 143 kg.

Niestety do znajdowania luzu trzeba się przyzwyczaić – mi zajęło to dobre 30 kilometrów w mieście i przyznaję, nieco mnie to wkurzało.

Zbiornik paliwa mieści 10 litrów, co pozwoli na przejechanie co najmniej 250 kilometrów dynamicznej jazdy – mi motocykl zużył blisko 4 litry na setkę, ale przyznaję, że odkręcałam manetkę do oporu.

CB300R to ciekawy jednoślad dla początkujących motocyklistek i motocyklistów, niewysokich osób, które wolą pewnie, całą stopą, dotykać podłoża. To także świetna propozycja dla wszystkich, którzy dotychczas poruszali się motocyklami o pojemności 125 cm3, a po zrobieniu prawa jazdy kat. A chcą na spokojnie rozwijać swoje umiejętności w jeździe na motocyklu, a nie od razu przesiadać się na jednośladowych mocarzy. CB300R można kupić w Polsce za 21 900 złotych. Podsumowując: CB300R daje radość z jazdy, jest ekonomiczny, łatwy w prowadzeniu i przypuszczam, że w utrzymaniu również będzie bezproblemowy.

Dane techniczne Honda CB300R Neo Sport Cafe

Silnik

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)

76mm x 63mm

Dawkowanie paliwa

PGM-FI

Stopień sprężania

10,7:1

Pojemność skokowa (cm³)

286 cm3

Typ silnika

Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy

Moc maksymalna (KM)

31,4 KM (23,1 kW) / 8500 obr./min.

Maks. moment obrotowy (Nm)

27,5 Nm / 7500 obr./min.

Rozrusznik

Elektryczny

Koła

System ABS

2-kanałowy ABS z IMU

Hamulec przedni

296 mm, pojedynczy tarczowy typu wave, 4-tłoczkowy zacisk

Hamulec tylny

220 mm, pojedynczy tarczowy typu wave

Zawieszenie przednie

41 mm odwrócony widelec teleskopowy Showa, skok 130 mm

Zawieszenie tylne

Pojedynczy amortyzator z systemem Pro-Link, skok 107mm

Rozmiar opony przedniej

110/70R17M/C 54H

Rozmiar opony tylnej

150/60R17M/C 65H

Koło przednie

17-calowe

Koło tylne

17-calowe

Wymiary i Waga

Pojemność akumulatora (Ah)

12V-7AH

Kąt pochylenia główki ramy

24°

Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm)

2012mm x 802mm x 1052mm

Typ ramy

Stalowa typu diamond

Pojemność zbiornika paliwa (litry)

10 litrów

Zużycie paliwa (l / 100 km)

3,3 l/100km (WMTC mode)

Prześwit (mm)

151 mm

Lampa przednia

LED

Masa własna pojazdu (kg)

143 kg

Wysokość siedzenia (mm)

799 mm

Rozstaw osi (mm)

1352 mm

Skrzynia Biegów

Sprzęgło

Hydrauliczne, mokre, wielotarczowe

Przełożenie końcowe

Łańcuch

Skrzynia biegów

6-biegowa

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze