Test Harley Street Bob Special Edition - film

13 października 2014
1
11
Przejażdżka motocyklem takiej klasy jak Harley Davidson to właściwie dla każdego motocyklisty niemała frajda, sporo adrenaliny i ogrom emocji.

Harley-Davidson Street Bob Special Edition
fot. z archiwum Anity Lorenc

Dla kobiety-motocyklistki Harley-Davidson Street Bob Special Edition to prawdziwa uczta wrażeń. Poczułam je od pierwszych kilometrów, przejechanych spod salonu Liberator w Warszawie. Charakterystyczne drgania silnika tego Harleya (w tym przypadku 1690 cm3), które wprawiają w drżenie nie tylko maszynę, ale też całe ciało, przeniosły mnie w zupełnie inny świat. Świat Harley-Davidson.

Różnice między Harley-Davidson Street Bob Special Edition a zwykłym Street Bobem:

- silnik 103 (normalnie 96)
- płaska kierownica (normalnie mini ape hanger)
- podnóżki do przodu (normalnie centralnie)
- malowanie custom

Bliskie spotkania
Aby w pełni poznać możliwości tego motocykla w trasie, zdecydowałam się odwiedzić nasze piękne jeziora i ruszyłam do Rucianego-Nidy. Było piękne, upalne czerwcowe popołudnie. Piątek. Przede mną kilka kilometrów do wyjazdu z Warszawy. No i tu pierwsze wyzwanie: otóż mój Street Bob (jak widać na zdjęciach) ma podnóżki przesunięte nieco bardziej do przodu w porównaniu z wersją standardową. A ja niestety zatrzymałam się na 160 centymetrach wzrostu. Zmiana biegów w takiej sytuacji wymaga nie lada ekwilibrystyki. Zatem po kilku skrzyżowaniach ze światłami ma się ochotę zamienić dwa kółka na wygodne cztery z klimą. Ale jak wiadomo - motocyklistki są twarde i nie zniechęcają się tak szybko. Ogromna pojemność silnika tego motocykla, umiarkowana moc (77 KM) i spory moment obrotowy (130 Nm) sprawiają, przyspiesza niczym błyskawica, ale przy niskich prędkościach obrotowych jednostki odczuwalne są szarpnięcia. Gdy poruszymy w geście protestu manetką, pojawia się zdecydowana, nieco gwałtowna reakcja na gaz. Zatem trzeba trzymać się mocno kierownicy.

Harley-Davidson Street Bob Special Edition
fot. z archiwum Anity Lorenc

Lekkość w zakrętach
Po wyjeździe z miasta od razu miałam możliwość sprawdzenia przyspieszenia i zwrotności tej maszyny. Kilka zakrętów i uśmiech nie schodzi z twarzy: motocykl fantastycznie się składa w winklach. Wystarczy, że pomyślisz o zawijasie, a Street Bob już tam jest. Całe szczęście, że na początku testu udało mi się te zakręty pokonać, bo już wkrótce zaczął padać deszcz, który nie opuścił mnie aż do samego Rucianego-Nidy (deszcz towarzyszył mi zresztą także w drodze powrotnej).

W deszczu nie zawsze znaczy romantycznie
Jazda motocyklem w deszczu nie jest przyjemna, bez względu na to czym jedziemy. Każdy motocyklista wie, że przy mokrej nawierzchni bardzo ważne są dobre opony, które trzymają się drogi, zapewniając nam bezpieczną jazdę. Te montowane seryjnie nie były najlepsze. Kilka uślizgów spowodowało, że oszczędniej dodawałam gazu. Ponadto mój H-D niestety nie miał szyby. Momentalnie byłam tak mokra, jakbym wyszła spod prysznica. Wprawdzie brak szyby pozytywnie wpływa na estetykę motocykla i pozwala poczuć pęd wiatru, ale dłuższe trasy bez niej są męczące.

Harley-Davidson Street Bob Special Edition
fot. z archiwum Anity Lorenc

Szanse na długi związek?
Kierownica także nie ułatwia pokonywania kolejnych kilometrów. Jej kształt powoduje, że pozycja kierowcy nie należy do najwygodniejszych. I myślę, że wzrost nie ma tu znaczenia - wyższe osoby również odczuwałyby dyskomfort w trasie. Po kilku godzinach jazdy niestety czuć ból w karku. Te niedogodności nie zmieniają faktu, że kierownica tego typu jest bardzo efektowna i dodaje motocyklowi „pazura” w wyglądzie.  Za to siedzenie jest bardzo wygodne. Także elastyczność skrzyni biegów i sprytny wyświetlacz (aktualny bieg, zużycie paliwa oraz dystans, na jaki wystarczy paliwa), to możemy śmiało powiedzieć, że ta maszyna pozwoli nam czerpać frajdę z jazdy. Nawet po ciemku. Wprawdzie przednia lampa jest dość mała, ale bardzo dobrze oświetla drogę po zmierzchu.

Harley-Davidson Street Bob Special Edition
fot. z archiwum Anity Lorenc

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że w tylnej części motocykla nie ma lampy światła pozycyjnego i stopu. Są one sprytnie wkomponowane w kierunkowskazy.

Czy to jest przyjaźń, czy to jest kochanie?
Podsumowując: Harley-Davidson Street Bob Special Edition to motocykl, który wyglądem z pewnością zachwyci niejedną motocyklową duszę. Podwójne malowanie, piękny układ wydechów, charakterystyczny dla H-D „klang” oraz sylwetka sprawiają, że z pewnością nie przejdzie się obok niego obojętnie.

Zdecydowanie jest to motocykl do krótszych wojaży, gdzie jedynym bagażem będzie karta kredytowa i błyszczyk.

 

 

Dane techniczne Harley-Davidson Street Bob Special Edition FXDBB

WYMIARY

 

Długość

2,395 mm

Wysokość siedzenia (bez obciążenia)

7 680 mm

Prześwit

120 mm

Kąt pochylenia główki ramy

29

Wyprzedzenie

119 mm

Rozstaw osi

1,630 mm

Opony, przód

100/90-19 57H

Opony, tył

160/70-17 73V

Pojemność zbiornika paliwa

17.8 l

Objętość oleju

3,3 l

Masa (bez płynów)

290 kg

Masa (gotowy do eksploatacji)

305 kg

SILNIK

 

Silnik

Chłodzony powietrzem, Twin Cam 103™

Średnica cylindra

98,4 mm

Skok tłoka

111.1 mm

Pojemność skokowa

1,690 cc

Stopień sprężania

9.6:1

Układ paliwowy

Elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa

PRZENIESIENIE NAPĘDU

 

Wstępne przeniesienie napędu

Łańcuch, przełożenie 34/46

Przełożenie 1 bieg

9.311

Przełożenie 2 bieg

6.454

Przełożenie 3 bieg

4.793

Przełożenie 4 bieg

3.882

Przełożenie 5 bieg

3.307

Przełożenie 6 bieg

2.79

PODWOZIE

 

Wydech

Chromowany, krótki wydech z dwoma tłumikami

Koła, przód

odlew aluminiowy

Koła, tył

odlew aluminiowy

Hamulce

4-tłoczkowe stałe z przodu i 2-tłoczkowe pływające z tyłu

OSIĄGI

 

Metoda testowania momentu obrotowego

EEC/95/1

Moment obrotowy silnika:

130 Nm przy 3000 tys. obr/min


Moc silnika:

77 KM

Przechył boczny, prawy (°)

30

Przechył boczny, lewy (°)

31

Zużycie paliwa (średnie)

5.6 l/100 km

UKłAD ELEKTRYCZNY

 

Lampki kontrolne

Światła drogowe, bieg jałowy, niskie ciśnienie oleju, diagnostyka silnika, kierunkowskazy, system zabezpieczający, 6. bieg, niski poziom paliwa, ABS

Wskaźniki

Montowany na zbiorniku paliwa elektroniczny prędkościomierz z licznikiem przebiegu, zegar, podwójny licznik przebiegu dziennego, wyświetlanie obrotów/biegu, licznik zasięgu, kontrolki LED; wskaźnik poziomu paliwa

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!