
Ten samochód może być niebezpieczny dla pieszych. Na polskich drogach jest ich coraz więcej!
Czy posiadanie konkretnego samochodu może zwiększać ryzyko potrącenia pieszego? Ktoś pomyśli, że to bzdura, w końcu wszystko zależy od kierowcy, a nie od auta... Okazuje się, że to nieprawda i nadwozie ma znacznie. Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badania, które to potwierdzają!
Z roku na rok na drogach pojawia się coraz więcej SUV-ów. W ciągu ostatnich lat SUV-y podbiły serca kierowców. Według danych w styczniu 2022 roku aż 49,7% spośród nowych samochodów kupionych w Europie stanowiły SUV-y. to duży samochód z przestronnym wnętrzem i bagażnikiem, które zapewnia wysoki komfort i bezpieczeństwo jazdy w mieście i na dłuższej trasie. O ich popularności decyduje atrakcyjny wygląd i konstrukcja, która łącząc w sobie cechy auta osobowego i terenowego, zapewnia im uniwersalny charakter.
Okazuje się jednak, że SUV-y mają jedną dość poważną wadę. Jak odkryli amerykańscy badacze z IIHS, instytucji badającej bezpieczeństwo w transporcie, posiadanie SUV-a zwiększa ryzyko potrącenia pieszego. I to aż o 68%!
Badacze z IHS sprawdzili, jak w zależności od typu nadwozia samochodu kształtuje się ryzyko potrącenia pieszego. I okazało się, że nadwozie ma znaczenie.
W USA do wypadków z udziałem pieszych i samochodów najczęściej dochodzi podczas skręcania na skrzyżowaniach. Z badań wynikło, że w przypadku SUV-ów podczas skręcania na skrzyżowaniu w lewo prawdopodobieństwo zabicia pieszego jest dwukrotnie większe niż w przypadku zwykłych samochodów. W przypadku skrętu w prawo, ryzyko jest aż o 63% wyższe.
Podobnie jest w przypadku pick-up’ów, gdzie w przypadku skrętu w lewo ryzyko jest czterokrotnie wyższe, a w prawo większe o 89%. Skąd takie różnice?
Podczas skręcania, na widoczność ogromny wpływ ma słupek A (ten znajdujący się pomiędzy przednią i boczną szybą). Ponieważ SUV-y i pick-up’y są cięższe niż inne odpowiadające im pod względem długości auta tradycyjnych segmentów, dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów podczas dachowania inżynierowie projektujący samochody stosują masywniejsze słupki. Masywniejsze słupki przyczyniają się do ograniczenia widoczności na skrzyżowaniach.
Cóż, jak widać nie ma samochodów idealnych…
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: