24
1
Idea ścigania się motocyklami w terenie narodziła się na początku XX wieku. Popularność wyścigów motocrossowych lawinowo wzrosła latach 70. w USA. Jakie kultowe crossówki warto znać?
Spis treści:
Honda świętuje okrągłą rocznicę. W 1973 roku do sprzedaży trafił pierwszy motocrossowym motocykl tej marki. W 2023 roku minie 50 lat od premiery motocykla, od którego wszystko się zaczęło – Hondy CR250M Elsinore. W ciągu tych pięciu dekad dokonało się wiele technicznych przeobrażeń, dzięki którym oznaczenie „CR”, a następnie „CRF” stało się synonimem wysokich osiągów w terenie.
Model CR250M Elsinore został zaoferowany jako rezultat rosnącej konkurencji wśród motocykli motocrossowych oraz popytu na nie w USA i Europie. Był to pierwszy zbudowany od podstaw dwusuwowy motocykl Hondy, przeznaczony do motocrossu, a jego natychmiastowy sukces wynikał z łatwości obsługi, wysokiej jakości wykonania i niezawodności. Do działań promujących nowy motocykl należał cieszący się dużą popularnością film reklamowy z udziałem Steve’a McQueena. Słynny aktor był znakomitym motocyklistą i wielokrotnie startował w imprezach sportowych na jednośladach.
Motocykl nazwany na cześć legendarnego Grand Prix Elsinore (rozgrywanego nad jeziorem Elsinore w Kalifornii) napędzany był chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 247,8 cm3. Masa maszyny wynosiła 104 kg, a podwozie zawierało niepełną podwójną stalową ramę, widelec teleskopowy, stalowy wahacz, podwójne amortyzatory tylne oraz hamulce bębnowe z przodu i z tyłu. Tak Honda rozpoczęła swoją przygodę z MX…
CR250M zasłużył sobie na wyścigowe „R” jeszcze pod koniec lat 70-tych, a w 1981 roku Honda udostępniła swoje techniczne osiągnięcia w motocrossie szerokiej publiczności, prezentując pierwszą produkcyjną maszynę chłodzoną cieczą. Zastosowany w niej silnik był konstrukcją długoskokową, chłodzoną przez dwie małe chłodnice. Bardziej znaczące zmiany otrzymało jednak podwozie: aluminiowy wahacz i pojedynczy tylny amortyzator Pro-Link z zewnętrznym zbiornikiem oleju były rozwiązaniami przyszłościowymi, uzupełniającymi znaną już stalową ramę i hamulce bębnowe z dwiema szczękami współbieżnymi.
Nieco później, w 1982 roku, Centrum Usług Wyścigowych Hondy narodziło się na nowo jako Honda Racing Corporation. HRC szybko stało się synonimem sukcesu w wyścigach motocrossowych.
Wprowadzony na rynek w 1984 roku CR500R w wersji z silnikiem chłodzonym powietrzem – z ponad 70 Nm momentu obrotowego – już w roku 1985 otrzymał jednostkę chłodzoną cieczą. Dziś jest legendą, która odegrała bardzo ważną rolę w okresie świetności motocrossu w latach 80-tych, a jego estetyka stała się inspiracją dla modelu CRF450R 50th Anniversary. CR500R testował granice możliwości rozwoju podwozia i umiejętności większości kierowców.
Honda podjęła odważną decyzję o wprowadzeniu pierwszej aluminiowej ramy do produkcyjnego motocykla motocrossowego, by w pełni wykorzystać postępy w rozwoju silników i wynikający z nich przyrost mocy oraz momentu obrotowego. Sztywność stalowych rurek zastąpiono elastycznością podwójnej ramy, a inne elementy, takie jak w pełni regulowane zawieszenie Showa oraz hamulce tarczowe z przodu i z tyłu sprawiły, że motocykl dawał poczucie obcowania z najnowocześniejszą techniką. Uznawany za jedną z najbardziej przełomowych maszyn lat 90-tych, model CR250R zapoczątkował rewolucję „off-roadową”, która do dziś jest widoczna w motocyklach motocrossowych.
Honda rozpoczęła nową strategię MX, prezentując pierwszą generację 450-tek – pierwszy czterosuw i bezpośredniego następcę modelu CR250R. Motocykl otrzymał smukłe i lekkie podwozie oparte na maszynie klasy 250 oraz silnik o pojemności 449 cm3 i wysokiej mocy, którą płynnie dostarczał w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Dzięki temu jednostka była znacznie bardziej przyjazna dla jeźdźca niż porównywalny silnik dwusuwowy o pojemności 250 cm3. CRF450R sprawił, że jazda stała się szybsza i łatwiejsza.
W 2009 roku ewolucja modelu CRF450R zaowocowała powstaniem maszyny wyposażonej w silnik z wtryskiem paliwa, 50-milimetrową przepustnicę i 12-otworowy wtryskiwacz. Właściciele mogli teraz dokonywać korekt dawki wtryskiwanego paliwa i kąta wyprzedzenia zapłonu za pomocą narzędzia regulacyjnego HRC PGM-FI. Przeprojektowany silnik i nowe podwozie zostały skonstruowane z naciskiem na centralizację masy, dzięki czemu powstała kompaktowa maszyna ze środkiem masy przesuniętym do przodu i nieco niżej niż poprzednio. W motocyklu użyto zawieszenia Kayaba z 48-milimetrowym widelcem USD z separacją powietrzno-olejową (AOS) i kompaktowym amortyzatorem tylnym.
Zgodnie z koncepcją „ABSOLUTE HOLESHOT!”, w 2017 roku szczególnie ceniony w Europie motocykl MX klasy otwartej został gruntownie przekonstruowany – otrzymał całkowicie nowe podwozie, pełne zawieszenie Showa i nowy silnik generujący znacznie wyższą moc maksymalną. Rok później wygodny elektryczny rozrusznik stał się wyposażeniem standardowym, a w 2019 roku głowica cylindra opracowana przez HRC znacznie zwiększyła moc i moment obrotowy oraz dodano układ kontroli startu HRC. W 2020 r. trzypoziomowy system kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC) zapewnił kierowcy możliwość zarządzania przyczepnością tylnego koła.
W roku 2021, poza kołami i podstawową architekturą silnika, CRF450R stał się w zasadzie zupełnie nowym motocyklem, który w dużej mierze oparto na rozwiązaniach zastosowanych w modelu CRF450RW Tima Gajsera, zwycięzcy mistrzostw MXGP 2019. W sezonie 2020 kierowca zapewnił sobie wraz z HRC kolejny tytuł mistrzowski, a rok później zajął trzecie miejsce na podium.
W przypadku motocrossu i modelu CRF450R, gra toczy się dalej, a najnowsza maszyna została uzbrojona w szereg fabrycznych aktualizacji silnika i podwozia będących wynikiem wskazówek przekazanych przez zawodników i HRC. Celem było ułatwienie szybkiej jazdy – naprawdę szybkiej, nawet w kategoriach wyścigów motocyklowych. W 2023 roku mija 50 lat od premiery motocykla, od którego wszystko się zaczęło – CR250M Elsinore. Limitowana edycja CRF450R 50th Anniversary to hołd złożony potężnym CR-kom z lat 80-tych.
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Premier zapowiedział kolejne podwyżki. Kary dla kierowców wzrosną od nowego roku, ale to nie koniec
Rządzący starają się przypodobać wyborcom między innymi za sprawą podwyżek pensji minimalnej. Dla wielu osób do dobra wiadomość, ale mało kto pamięta, że takie wzrosty nie pozostają bez konsekwencji. Między innymi dla kierowców.Ostrzeganie przed policją zgodne z konstytucją – zaskakujący wyrok i ogromne odszkodowanie
Kiedy można wyprzedzać z prawej strony? Kierowcy nie wiedzą o jednym przepisie
Rowerzysta uderzył dziecko kolanem. Potem wytoczył proces jego ojcu i wygrał!
Uważaj na nowe przepisy dotyczące tablic. Jeśli założysz złe, możesz trafić do więzienia!
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Premier zapowiedział kolejne podwyżki. Kary dla kierowców wzrosną od nowego roku, ale to nie koniec
Rządzący starają się przypodobać wyborcom między innymi za sprawą podwyżek pensji minimalnej. Dla wielu osób do dobra wiadomość, ale mało kto pamięta, że takie wzrosty nie pozostają bez konsekwencji. Między innymi dla kierowców.Ostrzeganie przed policją zgodne z konstytucją – zaskakujący wyrok i ogromne odszkodowanie
Kiedy można wyprzedzać z prawej strony? Kierowcy nie wiedzą o jednym przepisie
Rowerzysta uderzył dziecko kolanem. Potem wytoczył proces jego ojcu i wygrał!
Uważaj na nowe przepisy dotyczące tablic. Jeśli założysz złe, możesz trafić do więzienia!
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Premier zapowiedział kolejne podwyżki. Kary dla kierowców wzrosną od nowego roku, ale to nie koniec
Rządzący starają się przypodobać wyborcom między innymi za sprawą podwyżek pensji minimalnej. Dla wielu osób do dobra wiadomość, ale mało kto pamięta, że takie wzrosty nie pozostają bez konsekwencji. Między innymi dla kierowców.Ostrzeganie przed policją zgodne z konstytucją – zaskakujący wyrok i ogromne odszkodowanie
Kiedy można wyprzedzać z prawej strony? Kierowcy nie wiedzą o jednym przepisie
Rowerzysta uderzył dziecko kolanem. Potem wytoczył proces jego ojcu i wygrał!
Uważaj na nowe przepisy dotyczące tablic. Jeśli założysz złe, możesz trafić do więzienia!
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
Premier zapowiedział kolejne podwyżki. Kary dla kierowców wzrosną od nowego roku, ale to nie koniec
Rządzący starają się przypodobać wyborcom między innymi za sprawą podwyżek pensji minimalnej. Dla wielu osób do dobra wiadomość, ale mało kto pamięta, że takie wzrosty nie pozostają bez konsekwencji. Między innymi dla kierowców.Ostrzeganie przed policją zgodne z konstytucją – zaskakujący wyrok i ogromne odszkodowanie
Kiedy można wyprzedzać z prawej strony? Kierowcy nie wiedzą o jednym przepisie
Rowerzysta uderzył dziecko kolanem. Potem wytoczył proces jego ojcu i wygrał!
Uważaj na nowe przepisy dotyczące tablic. Jeśli założysz złe, możesz trafić do więzienia!
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Zostaw komentarz: