TAP – Volkswagen proponuje jazdę bez kierowcy?
Ile razy jadąc autostradą chcieliście, aby auto samo przebyło tą często nudną i męczącą trasę? Volkswagen Group Research postanowiło wyjść naprzeciw oczekiwaniom prezentując technologię TAP, dzięki której monitorowany przez kierowcę pojazd może poruszać się po autostradzie w trybie półautomatycznym przy prędkości do 130 km/h.
„Temporary Auto Pilot” (TAP) – Tymczasowy Autopilot |
![]() |
fot. Volkswagen
|
„Temporary Auto Pilot” (TAP) – Tymczasowy Autopilot to swego rodzaju etap przechodni między obecnymi systemami asystującymi, a samochodem poruszającym się w pełni automatycznym trybie. Jak podkreślił prof. dr Jurgen Leohold podczas prezentacji projektu badawczego Unii Europejskiej o nazwie HAVEit*, TAP to:
– Przede wszystkim jest to ważny kamień milowy na drodze ku bezwypadkowemu ruchowi drogowemu.
TAP łączy funkcje półautomatyczne np. funkcje monitorowane przez kierowcę z innymi systemami wspomagającymi, takimi jak ACC czy Asystent Toru Jazdy w jeden kompleksowy układ.
– Mimo to kierowca przez czas zachowuje odpowiedzialność za proces i zawsze kontroluje sytuację. Kierowca może w każdej chwili pominąć lub dezaktywować system i musi go ciągle monitorować.- tłumczy Leohold.
TAP na podstawie analizy sytuacji na drodze ma za zadanie oferować kierowcy optymalny poziom automatyzacji. Dodatkowe czynniki jakie podlegają analizie to samopoczucie kierowcy i stan samego systemu. Ma to na celu zapobiegać wypadkom spowodowanym błędami popełnianymi przez nieuważnych, zmęczonych lub rozkojarzonych kierowców.
TAP powstał w ramach projektu HAVEit*. |
![]() |
fot. Volkswagen |
W trybie jazdy półautomatycznej TAP:
– redukuje prędkość przed wejściem w zakręt
– utrzymuje prędkość wybraną przez kierowcę
– zachowuje bezpieczną odległość od pojazdu znajdującego się z przodu, jak również określoną odległość od oznaczeń pasa ruchu
Technologia zakłada również monitoring znaków informujących o ograniczeniu prędkości i zasadach wymijania. Ma również ułatwiać jazdę po ztałoczonych ulicach, przez automatyzację zatrzymywania i ruszania z miejsca w korkach. Samochód korzystający z TAP może rozwijać prędkość do 130 km/h na autostradach i podobnych drogach.
Mimo tylu dogodności kierowca zawsze musi bacznie obserwować sytuację na drodze i interweniować w razie konieczności.
* Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport – Wysoce Zautomatyzowane Pojazdy na Rzecz Inteligentnego Transportu to projekt badawczy sponsorowany przez Unię Europejsk, który został powołany do życia w celu stworzenia koncepcji i technologii dotyczących wysoce zautomatyzowanych pojazdów drogowych. Ma to pomóc w zmniejszeniu przeciążenia kierowców, zapobiegać wypadkom, zmniejszyć negatywny wpływ ruchu drogowego na środowisko i sprawić, że będzie on bezpieczniejszy. Projekt rozpoczęto w lutym 2008 roku, a udział w nim wzięło 17 partnerów reprezentujących europejski przemysł motoryzacyjny i świat nauki.
Najnowsze
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Każdy, kto choć raz próbował zaparkować w Warszawie, wie, że to walka o każdy centymetr. W tej codziennej bitwie o przestrzeń, na pierwszej linii frontu często stoją ci, którzy najbardziej potrzebują wsparcia – osoby z niepełnosprawnościami. Przeznaczone dla nich miejsca, oznaczone jako tzw. „koperty”, bywają bezczelnie zajmowane. Inny proceder to kupno karty uprawniającej do legalnego […] -
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
-
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
Zostaw komentarz: