Tak się zrzuca Humvee z samolotu

W jednej ze scen ostatniej serii "Szybkich i Wściekłych 7" możemy zobaczyć sceny zrzucania na ląd samochodów. Amerykańskie wojsko robi takie operacje co kilka dni, bez pomocy kaskaderów i Vina Diesla.

Na tym filmie możecie zobaczyć operację, o której pewnie nie raz słyszeliście, ale rzadko kiedy jest tak dokładnie filmowana. Podczas przelotu nad poligonem na wysokości 5 tys. stóp samolot transportowy C-17 Globemaster rozpoczyna procedurę zrzucania ośmiu egzemplarzy Humvee. 

Całość odbywa się automatycznie przy pomocy mechanicznych gąsienic, które przesuwają „paczkę” z samochodem do krawędzi otwartego włazu. Następnie, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, powinien otworzyć się spadochron, a po kilkudziesięciu sekundach na lądzie samochód jest już w pełnej gotowości bojowej. Zobaczcie, jak to wygląda taki zrzut. 

Dla ciekawskich mamy jeszcze film, na którym możecie zobaczyć, co się dzieje, gdy coś pójdzie nie tak.

 

Najnowsze

Papieski Golf trafi na aukcję

Podczas Światowych Dni Młodzieży, które właśnie się skończyły, papież Franciszek przemieszczał się Volkswagenem Golfem Sportsvan. Teraz samochód zostanie zlicytowany, a dochód przeznaczony na zakup mobilnej kliniki dla uchodźców.

Przez kilka dni pielgrzymki papież Franciszek poruszał się jednym z kilku egzemplarzy Volkswagena Golfa Sportsvan. Samochody o numerach rejestracyjnych K1 POPE, K2 POPE, 3 POPE, K4 POPE skonfigurowano w podstawowej wersji wyposażeniowej Trendline, która wg cennika kosztuje od 70 490 zł. Pod maską każdego zamontowano silnik 1,2 o mocy 85 KM. Papież, który wielokrotnie podkreślał, że nie lubi luksusu i przepychu zażyczył sobie by poza podstawowym wyposażeniem na pokładzie były tylko dywaniki.

Jedno z aut, które uczestniczyło w czasie Światowych Dni Młodzieży trafi na licytację na stronie we4charity.com, w ramach akcji #Misericordes Caritas Archidiecezji Krakowskiej. Fundusze z licytacji zostaną przeznaczone na zakup mobilnej kliniki dla uchodźców z Syrii. Potrzeba na nią aż 700 tys. zł. Reszta kwoty zostanie rozdysponowana na na zakup wyposażenia domu i magazynu na dary w Brzegach. 

Licytacja papieskich Golfów rusza 1 sierpnia i potrwa do końca miesiąca. W ramach aukcji na cele charytatywne trafi również biały rower Colnago Tour de Pologne podarowany przez Czesława Langa oraz koszulka Jakuba Błaszczykowskiego.

 

Najnowsze

Yamaha Tracer 700 w polskich salonach

Pierwsze egzemplarze Yamahy Tracer 700 meldują się w polskich salonach. To najnowsza propozycja japońskiego producenta w segmencie Sport Touring, stworzonym z myślą o turystyce motocyklowej.

Od kilku dni w salonach Yamahy w całej Polsce pojawiają się pierwsze egzemplarze modelu Tracer 700. Nowy model jest rozwinięciem bestsellera o nazwie MT-07. Jednoślad wyznacza nowe standardy lekkości i prowadzenia, które docenią kierowcy odbywający wielogodzinne podróże z pasażerem.

Yamaha Tracer 700 to motocykl turystyczny. Wyposażono go w 17 litrowy bak, przednią owiewkę z regulowaną szybą, osłonę dłoni oraz nowe zawieszenie, które zapewnia wysoki komfort. Do dyspozycji pasażerów oddano wygodniejszą, jednoczęściową kanapę. Kierowca podczas jazdy przyjmuje pozycję wyprostowaną.

Nowy model jest już dostępny w polskich salonach w cenie od 34 900 zł. Producent przygotował bogatą listę dedykowanych akcesoriów, dzięki którym będzie można dostosować motocykl do własnych potrzeb.

Najnowsze

Edyta Klim

Motocyklowe inspiracje meblowe

Szukacie inspiracji do motocyklowego wystroju wnętrz? Zobaczcie na jakie pomysły wpadają projektanci.

Motocyklowa sypialnia 

Oto meble do sypialni, które Ryon Gesink wykonał z części od motocykla Ducati: 

Więcej: http://www.motofurniture.com

Motocyklowe krzesła

Oto krzesła, które powstały na zlecenie Harley-Davidson:

 

Więcej: http://www.bikefurniture.com/motorcyle-furniture-ims/ 

To unikalne krzesło stworzyła Jang Woo-Seok dla wszystkich miłośników motocykli:

Więcej: http://www.marvelbuilding.com/unique-chair-motorcycle-lover-biker-chair.html

Stoliki

Poniższy stół powstał z z przetworzonych elementów japońskich motocykli z lat ’70 i ’80:

Więcej: http://classifiedmoto.bigcartel.com/product/classified-moto-cafe-table

Oto stolik zbudowany z motocykla Harley Dresser (1986r.):

Więcej: http://www.carguygarage.com/harleydressermo.html

A kolejny stolik zbudowano na ramie motocykla:

Więcej: http://www.artquid.com/artwork/100548/32983/coffee-table-on-motorcycle-frame.html

Lampy

Poniższe lampy powstają z oczyszczonych, używanych części. Każda z nich jest jedyna w swoim rodzaju:

Więcej: http://classifiedmoto.bigcartel.com/product/mini-moto-lamp

Projektanci lamp Toro wykorzystują kierownice motocykli:

Więcej: http://www.toromotorhead.com

A na koniec coś dla małych i dużych dzieci – motocykl na biegunach projektu Felixa Götze:

 

 

 

Najnowsze

Edyta Klim

Przeciążenia i urazy spowodowanie długotrwałą jazdą na motocyklu

Czy trzeba przygotowywać się fizycznie do długiej podróży motocyklem? Jakie przeciążenia i urazy mogą taką podróż uniemożliwić, i jak temu zapobiec? Na te i inne pytania - odpowie motocyklista i doktor Wojciech Kopaczyński.

Jakie czynniki mają wpływ na nasz komfort jazdy motocyklem?

Motocykl kształtuje pozycję naszego ciała na wiele godzin. To nigdy nie jest tak, że on dostosuje się do człowieka i jego wygodnej pozycji. Dlatego tak ważne jest przed kupnem motocykla wypróbowanie własnej pozycji na nim.

Na dyskomfort podczas jazdy ma wpływ bardzo wiele czynników, min. charakter motocykla np. jadąc zbyt wolno na motocyklu sportowym nabawimy się bólu nadgarstków, zbyt szeroki bak obciąży mięśnie nóg, a na komfort całej ręki duży wpływ ma wysokość, odsunięcie od motocyklisty i kształt kierownicy. Kolejne czynniki wpływające na nasz komfort to ustawienie podnóżków i kąt uniesienia głowy podczas jazdy. A także doświadczenie motocyklisty i poręczność motocykla – im bardziej „siłujemy się” z motocyklem podczas manewrów – tym gorzej dla nas. Można śmiało powiedzieć, że nie ma idealnego motocykla dla każdego człowieka, sporo zależy od wzrostu i masy motocyklisty w stosunku do wybranego modelu.

Jak jest pozycja optymalna na motocyklu? Czy będzie to pozycja „krzesełkowa” z kręgosłupem i kolanami pod kątem 90 stopni?

Jeżeli mówimy o kręgosłupie to wszystko zależy od prędkości z jaką jedziemy i charakterystyki drogi. Bo np. siedząc wygodnie na motocyklu typu chopper, niczym w fotelu amerykańskim, będzie nam dobrze przy 700 kilometrach drogi z kilkoma zakrętami. Jeżeli tym samym motocyklem wybierzemy się np. w Alpy, to jazda będzie już bardzo męcząca. Dlatego do szybkiej turystyki służą inne motocykle, niż do jazdy enduro, nie ma czegoś takiego jak motocykl uniwersalny. Moim zdaniem optymalnie do turystyki dobrane są motocykle typu Adventure, gdzie mamy spory wybór charakterystyki silnika oraz możliwość regulacji pozycji kierowcy.

Jakich urazów można się nabawić podczas długotrwałej, wielodniowej jazdy motocyklem? Jakie odcinki ciała są wtedy najbardziej obciążone?

Przeciążenia zaczynają się od nadgarstków, na które przenoszą się wszelkie drgania z kierownicy i które bardzo długi czas trzymamy w jednej pozycji. Przy mniej doświadczonych motocyklistach dochodzi jeszcze zaciskanie rąk na kierownicy. Przy źle dobranej kierownicy przeciążenia dosięgną także łokcia, barku i szyji. Bóle w krzyżu pojawiają się przy dyskomfortowym siedzisku, źle dopasowanych podnóżkach i nienaturalnym wygięciu kręgosłupa w pozycji na motocyklu. Kolejny punkt zapalny to szyja, gdzie największy wpływ na jej ból ma kask – jego masa i kształt, aerodynamika.

Jak można się przygotować fizycznie do wyprawy, powiedzmy 4000 km, gdy cały rok spędziliśmy za biurkiem?

Tak naprawdę w takiej sytuacji nic się nie zmienia, bo przecież na motocyklu nadal siedzimy, jak i za biurkiem. Gorzej mają osoby, które cały rok pracowały fizycznie i nagle muszą wiele godzin siedzieć w ustalonej pozycji ciała. Jeżeli szykuje nam się poważna wyprawa, to warto skorzystać z pomocy trenera osobistego czy fizjoterapeuty. Powiedzieć mu jakiego typu wyzwanie nas czeka i jak do tej pory funkcjonowaliśmy. Specjalista jest w stanie określić partie mięśni, które trzeba rozluźnić, rozciągnąć, a które wzmocnić, by przygotować nas do nowego typu wysiłku. Poprawi naszą wytrzymałość i zapobiegnie sytuacji, że w połowie drogi nasza kondycja nie pozwoli nam na kontynuację podróży. Dzisiaj każdy wie, że do sezonu narciarskiego trzeba się wcześniej przygotować – podobnie powinno być z intensywnym sezonem motocyklowym.

Doskonalenie techniki jazdy także ma duże znaczenie w przeciwdziałaniu przeciążeniom, gdyż doświadczony motocyklista potrafi w pewnym stopniu przystosować się do motocykla i w każdej sytuacji jeździć bez niepotrzebnych napięć w ciele. Nad tym też należy pracować!

Czy popularny taping – oklejanie kolorowymi plastrami też może pomóc?

Jak najbardziej, bo ich głównym zadaniem jest wspomaganie wytrzymałości siłowej danego mięśnia, nawet do 20%, jak wyliczono w badaniach naukowych. Jednak ważne, by zrobić to u kogoś przeszkolonego z zakresu oklejania, a nie samodzielnie. Plastry udowodniły swoją skuteczność w wielu sportach, można to zaobserwować np. na turniejach tenisa, gdzie na początku zawodnicy nie są oklejeni, a na koniec, po wielu starciach, są oklejeni już prawie wszędzie! Do tego stopnia sytuacja się upowszechniła, że była nawet dyskusja o zakazaniu używania plastrów, gdyż może to być forma zewnętrznego dopingu.

Gdy w czasie jazdy skurcze i bóle zaczynają dokuczać – co wtedy?

Są dwa problemy: odwodnienie i przeciążenie. W upale często jesteśmy odwodnieni i to też ma wpływ na zaostrzanie stanów zapalnych. Zawsze musimy pamiętać o uzupełnieniu elektrolitów. Każdy ból przeciążeniowy jest dla organizmu stanem zapalnym, czyli następuje wyrzut do organizmu białek ostrej fazy. Leczenie powinno odbywać się poprzez schładzanie, ponieważ stan zapalny rozwija się w wysokiej temperaturze, a także przez użycie leków przeciwzapalnych, najlepiej w formie maści, żelu czy sprayu. Na stacjach benzynowych możemy schłodzić bolące miejsce zimną wodą czy lodem. Nie rozciągamy bojących miejsc, nie ćwiczymy, a raczej usztywniamy ortezą, opaską czy bandażem elastycznym. Gdy tylko będziemy mieli możliwość skorzystania z pomocy fizjoterapeuty – to jak najszybciej warto z niej skorzystać.

Dziękujemy za rozmowę. Więcej informacji dr Kopaczyński udziela w Dolnośląskim Centrum Terapii Manualnej we Wrocławiu: http://dctm.com.pl , https://rehabilitacja.wroc.pl/

Najnowsze