Światowa premiera Volkswagen XL Sport z silnikiem Ducati – galeria

Volkswagen XL Sport będzie napędzany silnikiem V2 Ducati Superleggera. Co mu to da? Efektywność w czystej postaci - 200 KM pozwoli mu rozwinąć prędkość 270 km/h!

Volkswagen XL Sport to samochód sportowy, rozwijający 270 km/h, który powstał na bazie XL1 (przeczytaj o nim tu). Z tyłu XL Sport pracuje zmodyfikowana jednostka V2 z nowego Ducati 1199 Superleggera – najmocniejszego na świecie dwucylindrowego motocykla. Podobnie jak XL1, którego produkcja jest ograniczona do 250 egzemplarzy, także Superleggera będzie wytwarzany ręcznie i jednocześnie z wykorzystaniem precyzyjnych przemysłowych technologii w limitowanej liczbie 500 sztuk. XL1 i Superleggera – oba wykonane z lekkich materiałów, jak karbon i magnez – połączono w wyjątkowy sportowy samochód.

Bogata glaeria zdjęć Volkswagena XL Sport tutaj.

Volkswagen XL1 i Ducati Superleggera – oba wykonane z lekkich materiałów, jak karbon i magnez.
fot. Volkswagen

Wzorcowa aerodynamika
Ducati 1199 Superleggera ma najlepszy stosunek masy do mocy ze wszystkich seryjnie produkowanych motocykli. To samo wśród samochodów dotyczy XL Sport. Stosunek masy (890 kg), mocy (147 kW/200 KM) i aerodynamiki (cw x A = 0,44 m2) sprawia, że studyjny model będzie najszybszym obecnie samochodem z silnikiem 200 KM. Współczynnik oporu powietrza (0,258) pomnożony przez powierzchnię czołową (1,7 m2) daje wartość 0,44 m2, jedną z najlepszych, jakie udało się dotychczas uzyskać. Studyjny model jest typowym samochodem sportowym, który potrzebuje między innymi szerokich opon, dużej ilości powietrza do chłodzenia oraz optymalnego docisku osi. Co jeszcze wyróżnia ten pojazd? Specjalne Air Curtains (kierują powietrze z przodu do specjalnych kanałów), odpowietrzenia nadkoli, zoptymalizowana podłoga, kanały prowadzące powietrze w przedniej pokrywie i poprawiające docisk, wysuwany tylny spojler (z mechanizmem z Lamborghini Aventador) oraz regulowane otwory wentylacyjne w tylnej pokrywie (żaluzje, otwierające się w przypadku konieczności odprowadzenia ciepła z silnika).

Volkswagen XL Sport – współczynnik oporu powietrza (0,258)
fot. Volkswagen

Najmocniejszy silnik dwucylindrowy na świecie
Silnik V2 z Ducati 1199 Superleggera, zastosowany w XL Sport został nieznacznie zmodyfikowany. Dzięki lekkim i wytrzymałym tytanowym korbowodom silnik DOHC o pojemności 1199 cm3 rozwija prędkość obrotową do 11.000 obr./min. Wysokie prędkości obrotowe tego „superquadro” udało się uzyskać także dzięki ekstremalnemu stosunkowi średnicy cylindrów do skoku (112 mm/60,8 mm) i wynikającemu z tego niezwykle krótkiemu skokowi wału korbowego. Dwa ustawione względem siebie pod kątem 90° czterozaworowe cylindry posiadają desmodromiczny rozrząd (wymuszone sterowanie zaworami), typowy dla silników Ducati o dużych prędkościach obrotowych, który pod względem ustawienia luzu zaworowego wymaga najwyższego poziomu umiejętności z zakresu mechaniki precyzyjnej. Kolejne cechy najmocniejszego dwucylindrowego silnika na świecie to pokrywy sprzęgła, głowicy cylindrów i miski olejowej wykonane ze stopu magnezu oraz dwie przepustnice i po dwa wtryskiwacze na każdy cylinder. Trzeba jeszcze dodać, że XL Sport ma nową przekładnię pośrednią, która redukuje prędkość obrotową silnika o współczynnik 1,86. Moc silnika V2 (134 Nm) jest przenoszona na tylną oś przez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG).

Volkswagen XL Sport
fot. Volkswagen

Zawieszenie rodem z samochodów wyścigowych
Fascynujący jest sposób, w jaki silnik wprawia w ruch ten lekki samochód sportowy. Przyspieszenie – 5,7 sekundy od 0 do 100 km/h – jest tutaj w zasadzie sprawą drugorzędną. Ważniejsza jest kombinacja silnika V2 o dużej prędkości obrotowej, niskiej masy samochodu, perfekcyjnej aerodynamiki i w dużym stopniu zmodyfikowanego zawieszenia, która sprawia, że XL Sport idealnie sprawdzi się na torach wyścigowych. Konstrukcja zawieszenia wbudowanego w ramę typu „spaceframe” wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości, składa się z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z układem „pull-rod” amortyzatorów (przegub na dole jako drążek ciągnięty) i osi tylnej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi w układzie „push-rod” (przegub na górze jako drążek popychany). Także tutaj nie sposób nie zauważyć podobieństw do samochodów wyścigowych. Opony dostosowane do dużych prędkości w rozmiarze 205/40 R 18 (z przodu) i 265/35 R 18 (z tyłu) nałożone są na kute obręcze z magnezu, lżejsze od obręczy aluminiowych łącznie o 23,9 kg. Za hamowanie XL Sport odpowiedzialny jest układ hamulcowy z tarczami ceramicznymi.

Nadwozie z CFK
XL Sport jest bratem XL1. Oba XL mają taką samą podstawę konstrukcyjną. Głównym wspólnym elementem jest nadwozie wykonane w znacznej części z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) z kabiną monocoque i nieznacznie przesuniętymi względem siebie fotelami kierowcy i pasażera. Volkswagen zastosował tutaj komponenty z CFK wykonane metodą RTM (Resin Transfer Moulding). Gęstość materiału względnie jego ciężar właściwy wynosi zaledwie 20 procent porównywalnej karoserii stalowej. I to przy porównywalnej sztywności i wytrzymałości.

Volkswagen XL Sport
fot. Volkswagen

Podnoszone do góry drzwi
Skrzydłowe, podnoszone w górę drzwi XL1 i XL Sport przypominają drzwi supersportowych samochodów. Są one zamocowane w dwóch punktach, na dole do słupków A i do ramy dachu tuż nad przednią szybą i unoszą się nie tylko w górę, lecz także lekko do przodu. Ponadto sięgają daleko ku środkowej części dachu, zatem po otwarciu wsiadanie i wysiadanie jest wyjątkowo wygodne. Szyby w drzwiach wykonane są z poliwęglanu. Ze względu na redukcję masy, górna część szyb jest na stałe połączona ze skorupą drzwi, natomiast dolny segment można otwierać. Przednia szyba obu modeli XL wykonana jest z cienkiego szkła.

Na próżno szukalibyśmy w XL Sport lusterek. Zamiast nich w drzwiach zamontowane są małe, opływowe kamery. Rejestrowany przez nie obraz otoczenia za samochodem prezentowany jest na wyświetlaczach w kabinie (e-Mirrors, cyfrowe lusterka zewnętrzne, premiera światowa w XL1). Napis „Motore Ducati” przed tylnymi nadkolami informuje, że pod tylną pokrywą pracuje silnik motocykla 1199 Superleggera.

Linia dachu nawiązująca do coupé, i jest taka jak w XL1, bez tylnej szyby. Z linią tą zintegrowana jest tylna pokrywa, pod którą kryje się silnik Ducati, 7-biegowa DSG i bagażnik o pojemności 107 litrów. Kolejna nowość w porównaniu z XL1: pięć lameli w tylnej pokrywie, otwierających się automatycznie, jeżeli konieczne jest dodatkowe chłodzenie jednostki napędowej.

Wewnatrz znalazł się cyfrowy wskaźnik wielofunkcyjny, sprawdzający się na torach wyścigowych, który oprócz ciśnienia oleju pokazuje także czasy okrążeń.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze