Światowa premiera studyjnego Volkswagena Taigun
Podczas São Paulo International Motor Show 2012 w Brazylii Volkswagen prezentuje po raz pierwszy prototyp Taiguna – nowego SUVa w kompaktowym formacie.
Wygląd zewnętrzny napędzanego na przednią oś prototypu zdominowany jest wyraźnie przez DNA designu Volkswagena, dzięki któremu ten Sport Utility Vehicle wygląda elegancko, a jednocześnie atletycznie. Taigun ma długość 2859 mm, szerokość 1728 mm i wysokość 1570 mm. Rozstaw osi, wynoszący 2470 mm, jest stosunkowo duży jak na tę długość samochodu; rezultatem są krótkie zwisy i zwarte proporcje.
Czteroosobowy prototyp napędzany jest nowym silnikiem TSI o pojemności 1,0 l i mocy 81 kW/110 KM, który rozszerza spektrum trzycylindrowych jednostek benzynowych o bezpośredni wtrysk plus turbodoładowanie i otwiera nowy rozdział w strategii downsizingu stosowanej przez Volkswagena. Silnik ten już przy 1500 obr./min rozwija wysoki moment obrotowy 175 Nm. Dr Ulrich Hackenberg, Członek Zarządu marki Volkswagen ds. Rozwoju, powiedział o tej jednostce: „Trzycylindrowy silnik z wysokim momentem obrotowym jest idealnym napędem dla kompaktowego SUVa, a tym samym jest efektywnym i dynamicznym towarzyszem w miejskiej dżungli.” Rozwijający prędkość maksymalną 186 km/h i ważący 985 kg studyjny Taigun przyspiesza do 100 km/h w 9,2 sekundy i zużywa średnio około 4,5 litra paliwa na 100 kilometrów.
![]() |
fot. Volkswagen
|
Volkswagen Taigun wyposażony w 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich i opony w rozmiarze 205/50, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu silnika i dużemu prześwitowi, poradzi sobie także poza utwardzonymi drogami. O bezpieczeństwo czynne dba elektroniczny program stabilizacji ESC.
Podobnie jak w terenowych Volkswagenach Tiguan i Touareg, także przód nadwozia tego prototypu charakteryzuje poziome prowadzenie linii. Patrząc z boku w oczy rzucają się sięgające aż do drzwi błotniki, których atletyczny kształt jest harmonijnie wkomponowany w bok nadwozia. Przód i tył auta łączy optycznie linia załamująca światło, poprowadzona pod bocznymi szybami i przechodząca w tylne słupki.
W dolnej części nadwozia dominują masywne osłony progów, nadkoli i dolnych części zderzaków z wbudowanymi osłonami zabezpieczającymi podwozie. Pokrywa bagażnika podzielona została na dwie części: górna część sięgająca do dolnej krawędzi świateł unosi się w górę, dolna część otwiera się w dół. Całość uzupełniają praktyczne relingi dachowe z wbudowanymi reflektorami diodowymi.
![]() |
fot. Volkswagen
|
Obsługa wszystkich elementów funkcyjnych we wnętrzu jest intuicyjna. Odpowiednio do nowoczesnej i terenowej stylistyki prototypu zespół projektantów stworzył także indywidualne rozwiązania związane z obsługą. Przykładem mogą być pokrętła na dyszach wentylacji znajdujących się na desce rozdzielczej, które po raz pierwszy pozwalają na regulację temperatury, intensywności nawiewu i odczytanie ich ustawień.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: