![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2022!2F12!2FSW-03e-01.jpg)
Elektryczny bolid SW-03e “Kurento” – zbudowali go polscy studenci z Politechniki Śląskiej [WIDEO]
SW-03e "Kurento" to innowacyjny, wyścigowy pojazd elektryczny zbudowany przez zespół studentów z Politechniki Śląskiej.
Sam fakt budowy elektrycznego, wyścigowego pojazdu, który działa już jest godny wzmianki, ale w tym przypadku zespołowi studentów Politechniki Śląskiej, PolSL Racing udała się nie lada sztuka. Skonstruowali oni auto, które imponuje technologicznymi rozwiązaniami i jednocześnie jest samochodem – jak na tę klasę – niskobudżetowym.
![SW-03e](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2022!2F12!2FSW-03e-02.jpg)
SW-03e „Kurento” – co to za pojazd?
SW-03e to bolid napędzany dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 110kW, z innowacyjnym dyferencjałem z funkcją Torque Vectoring (wektorowanie momentu obrotowego). A także autorski system zarządzania energią oraz opracowany przez polski zespół układ baterii wysokiego napięcia. Nowa lżejsza rama i ulepszony pakiet aerodynamiczny dopełniają całości. Moc 110 kW nie jest może szczególnie imponująca, ale trzeba pamiętać, że mamy to do czynienia z bardzo lekkim pojazdem.
![SW-03e](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2022!2F12!2FSW-03e-03.jpg)
SW-03e „Kurento” – doceniony przez potentatów z branży
Prof. dr hab. inż. Mirosław Szczepanik z Politechniki Śląskiej, opiekun naukowy Studenckiego Koła Naukowego PolSL Racing, podkreśla, że zbudowany pojazd jest w wielu aspektach wyjątkowy i korzysta z bardzo nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych. Profesor Szczepanik wymienia między innymi: dyspersyjne materiały kompozytowe, ultralekkie poszycie z włókna. Auto wyposażone jest w kontrolę trakcji, wiele różnych systemów bezpieczeństwa i kontroli jazdy.
Polscy studenci zaprojektowali też autorski system magazynowania energii, który już docenili wyróżnieniami eksperci koncernu BASF, na polski bolid zwrócili uwagę też specjaliści z Tesli. Pojazd przeszedł już swój „chrzest bojowy” na zawodach Formuła Student Alpe Adria w Chorwacji w tym roku.
![SW-03e](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/770/9999/0/0/!2F2022!2F12!2FSW-03e-04.jpg)
SW-03e „Kurento” – niskobudżetowy nie znaczy tani
Samochody wyścigowe nigdy nie są tanie. Profesor Szczepanik określa projekt prowadzonej przez niego grupy jako auto „niskobudżetowe”, co oznacza de facto pojazd kosztujący ok. 200 tys. zł. Bezwzględnie nie jest to mała kwota, ale profesor zwraca uwagę, że zagraniczna konkurencja, często wspierana przez wielkie koncerny motoryzacyjne, dysponuje budżetami przekraczającymi milion euro. Polakom udało się zbudować konkurencyjny pojazd dysponując ponad ośmiokrotnie mniejszym budżetem. Liderką zespołu SKN PolSL Racing jest Ewa Kocyan. Poniżej wideo z oficjalnej prezentacji SW-03e „Kurento”.
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?
Zostaw komentarz: