Suzuki Vitara 4WD Elegance - dane techniczne, opinia. Uniwersalny?

15 lipca 2020
11
1
Czy Vitara sprzed lat, którą kojarzymy jako dzielne, prawie terenowe auto, które świetnie radziło sobie także w miejskim gąszczu, to wciąż ten sam samochód co teraz? Czy pomysł na niedużego SUV-a się zmienił? Sprawdzamy!
Loading module...

Suzuki od lat specjalizuje się w produkcji małych samochodów miejskich oraz niewielkich aut terenowych. W offroadowym świecie opowiada się historie o tym, jak to małe i lekkie samuraje, vitary i jimny objeżdżają większe i bardziej klasowe terenówki. Od kilku lat zaobserwować można jednak szybko rozwijający się segment SUV-ów i crossoverów. Dziś każdy chce jeździć samochodem o podwyższonym zawieszeniu, ale niekoniecznie z napędem na wszystkie koła i wyjątkowymi zdolnościami terenowymi. Są na szczęście jeszcze tacy klienci, dzięki którym Suzuki może być spokojne o swoją przyszłość.

Suzuki Vitara - wygląd

Nowy model Suzuki Vitara w porównaniu do swego poprzednika mocno wygrzeczniał. Tylna klapa otwiera się teraz do góry, jak u większości konkurentów, a nie na bok, a koło zapasowe powędrowało do wnęki pod podłogą bagażnika. Tym samym auto ostatecznie straciło swój terenowy wizerunek. Ostre linie nadwozia zdecydowanie wyróżniają Vitarę na tle innych SUV-ów, ale optycznie samochód sprawia wrażenie mniejszego niż jest w rzeczywistości. Zdecydowanie za to skurczyło się w stosunku do poprzedniej generacji. Długość obecne to tylko 4175 mm, podczas gdy poprzedniczka mierzyła dumne 4500 mm. Nowa Vitara jest także węższa, niższa i ma mniejszy rozstaw osi. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że obecna generacja to Suzuki Vitara, a poprzedniczka nazywała się Grand Vitara. Czyżby Japończycy stwierdzili, że zbudowali zbyt duży samochód i postanowili wrócić do bardziej filigranowych rozmiarów? A może chodziło o brak wewnętrznej konkurencji w stosunku do udanego S-crossa, którego testowałyśmy niedawno?

Przeczytaj też: Test Suzuki SX-4 S-cross - zaskakujący podróżnik

Nie można za to odmówić nowej Vitarze uroku. Przód z lekko skośnymi reflektorami wygląda dojrzale, a szczególnie dobrze prezentuje się wieczorem, gdy włączone zostaną LED-owe reflektory. Świecą one jasno, a snop światła jest szeroki i doskonale oświetla drogę. Jeśli jesteśmy już przy reflektorach, to spodobały mi się również w całości czerwone klosze tylnych świateł, które świetnie kontrastują z ostro wyciosanymi kształtami karoserii.

Suzuki Vitara - wnętrze

Kabina pasażerska również zachowana została w nieco ascetycznym stylu i jest całkiem przestronna. Góra deski rozdzielczej wyłożona została miękkim tworzywem, ale na drzwiach i konsoli środkowej znajdziemy już twardy plastik. Z jednej strony jest to nawiązanie do offroadowej historii modelu, z drugiej konstruktorom zależało na tym, by zachować jak najniższą masę auta. I to właśnie niewielka waga Vitary jest jej największym atutem, ale o tym za chwilę. Wracając do wnętrza, to fotele przednie są przyjemnie obszerne, choć brakuje im kilku centymetrów długości siedziska, by idealnie podpierać uda kierowcy. Bazowa wysokość fotela jest za to optymalna dla osób o wzroście około 175 cm, a szeroki zakres regulacji sprawia, że wygodną pozycję znajdą tu osoby o różnym wzroście. Na tylnej kanapie miejsca jest wystarczająco dla dwóch dorosłych pasażerów. Szczególne uznanie należy się konstruktorom za wygospodarowanie ogromnej ilości miejsca na stopy, które idealnie mieszczą się pod przednimi fotelami. W kabinie nie czuje się zupełnie niedużych rozmiarów Vitary, a bagażnik o pojemności 375 litrów okazuje się całkiem pojemny. Ma regularne kształty i podwójną podłogę ułatwiającą zachowanie porządku.

Centrum multimedialne jest jedyne w swoim stylu. Do wyszukanej grafiki szybko się można przyzwyczaić, a wszystko jest czytelne i łatwo dostępne. Dopracowania wymaga jedynie szybkość reakcji dotykowego ekranu. Bywa, że lubi się zastanowić, a czasem trzeba dwukrotnie dotknąć wybraną ikonkę. Fantastycznie grzeją za to fotele, dlatego rekomenduję Vitarę wszystkim zmarźluchom. Maty w fotelach rozgrzewają się dosłownie w kilka sekund a pasażer tonie w przyjemnym ciepełku.

Suzuki Vitara - wrażenia z jazdy

Tajemnicą Vitary jest jej lekkość i zwinność. Gotowe do jazdy auto ma masę jedynie 1120 kilogramów, a to dziś prawdziwy ewenement w dobie faszerowania samochodów ciężkimi wzmocnieniami i elektroniką. Suzuki podczas testów zderzeniowych Euro NCAP uzyskało maksymalną notę pięciu gwiazdek, więc tym bardziej należą się Japończykom słowa uznania.

Pod maską nowej Vitary pracuje benzynowa, turbodoładowana jednostka Booster Jet o pojemności 1,4 l i mocy 140 KM. Silnik sprzężony został z manualną 6-biegową skrzynią biegów, a napęd trafia na wszystkie cztery koła. Nie wdając się w szczegóły techniczne trzeba przyznać, że żwawy silnik, krótki zwis przedni i tylny, prześwit 20 cm i niewielka waga sprawiają, że Vitara naprawdę daje radę w lekkim terenie. Pisząc lekki mam na myśli leśną drogę pełną dziur, kałuż i wystających korzeni. Suzuki pokonuje przeszkody pewnie i bez najmniejszego problemu. Zawieszenie ma dużą rezerwę i nie mam mowy o żadnym dobijaniu nawet podczas szybszych przejazdów.

Zaskoczyła mnie praca układu kierowniczego. Nawet niewielki ruch kierownicy powoduje natychmiastową zmianę kierunku jazdy, co jest wrażeniem dość osobliwym i nieoczywistym. Samochody uterenowione znane są z tego, że ich układy kierownicze nie do końca chcą współpracować z kierowcą. Dlaczego tak się dzieje? Jazda terenowa wymaga od kierowcy skupienia, a najechanie na korzeń lub kamień powoduje odbicie kierownicy. Zbyt dobrze spasowany i bezpośredni układ kierowniczy spowodowałby kontrę kierownicy z siłą będącą w stanie połamać kierowcy palce. To dlatego samochody terenowe tak swobodnie poruszają się na asfalcie całą szerokością pasa. Precyzja prowadzenia Suzuki jest więc sygnałem, że Vitara definitywnie ewoluuje w kierunku modnego crossovera. Mam jednak nadzieję, że producent nie przesadzi zbytnio z oswajaniem tego offroadera i auto zachowa swój unikalny terenowy charakter.



A jak jeździ się Vitarą po asfalcie? Bardzo lekko i przyjemnie. Japończyk łatwo i stabilnie pokonuje zakręty, a i jazda autostradą nie stanowi żadnego wyzwania. Jeśli jednak zapragniecie poznać możliwości, bądź co bądź, dynamicznej jednostki napędowej, przypomnę, że niska masa nie bierze się znikąd. Producent zaoszczędził nieco na materiałach wygłuszeniowych i przy prędkości 140 km/h do uszu kierowcy i pasażerów dociera wyraźny hałas toczących się opon.

Auto zachęca do przyciśnięcia pedału przyspieszenia i nawet przy wyższych prędkościach pozostaje elastyczne. Moment obrotowy 220 Nm dostępny jest w zakresie 1500 - 4000 obrotów i gwarantuje, że nie będziecie musieli zbyt często zmieniać biegów. Dzięki dużej elastyczności silnik okazuje się również oszczędny. Uzyskanie zużycia paliwa na trasie w granicach 6 l/100 km nie będzie wielkim wyzwaniem. Po tygodniu jazdy po mieście i weekendowej wycieczce w nieznane komputer pokazał wynik 7,2 l/100 km. Oznacza to, że w cyklu mieszanym, na 47 litrowym zbiorniku, przejedziecie około 650 km, a w trasie prawie 800 km! Z czystego dziennikarskiego obowiązku dodam jeszcze, że Vitara ze 140-konnym silnikiem i napędem na wszystkie koła AllGrip przyspiesza od 100 km/h w 10,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 200 km/h.

 

Suzuki Vitara - cena

Cennik Suzuki Vitary startuje od kwoty 71 900 złotych za auto wyposażone w silnik 1,0 BoosterJet, napęd na przednią oś i manualną 5- biegową skrzynię biegów. Testowany egzemplarz to wydatek minimum 89 900 złotych, co przy energicznym silniku i napędzie na wszystkie koła jest wręcz okazją. Na szczycie cennika stoi auto ze 140-konnym silnikiem BoosterJet, napędem na wszystkie koła, automatyczną skrzynią biegów i wyposażeniem Elegance Sun ze szklanym dachem za 110 900 złotych - za ten ostatni warto dopłacić do niższych wariantów wyposażeniowych.

Tygodniowy test nowego Suzuki Vitara pokazał, że Japończycy stanęli w szerokim rozkroku budując samochód spełniający wymagania nowoczesnego kierowcy, ale cały czas zachowujące niezwykłą dzielność w terenie. Oby Suzuki wytrzymało w tej pozycji jak najdłużej, bo na rynku coraz mniej jest już prawdziwych pojazdów, które niczego nie udają, a każdy pokonany nimi kilometr budzi miłe emocje. Oczywiście Vitarę specjalnie wygładzono i dodano do niej nieco komfortu jazdy. Jeśli jednak stać was na szaleństwo i lubicie czasem tak po prostu pojechać w nieznane, znajdziecie w Vitarze dzielnego kompana, który bez dąsania się zabierze was na fascynującą wycieczkę.

NA TAK
- dynamiczny i oszczędny silnik;
- niska masa;
- dzielność w terenie;
- precyzja prowadzenia.

NA NIE
- twardy plastik na niektórych elementach wnętrza.

Dane techniczne Suzuki Vitara 4WD Elegance

Silnik

Benzynowy Turbo R4

Pojemność skokowa

1373 cm3

Moc

140 KM przy 5500 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

220 Nm przy 1500 – 4000 obr./min

Skrzynia biegów

Manualna, 6-biegowa

Prędkość maksymalna

200 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,2 s

Długość/szerokość/wysokość

4175/1775/1610 mm

Komentarze

Mat
24 września 2020 22:16
Świetne auto , użytkuje od kilku miesięcy i to był świetny wybór