Edyta Wrucha

Strażniczki na motocyklach ratują dzikie koty w Indiach

The Lion Queens to leśne strażniczki, które patrolują duże obszary lasów na motocyklach. Pomagają min. rannym dzikim kotom w powrocie do zdrowia i środowiska naturalnego.

Rekrutacja kobiet do wydziału leśnego rozpoczęła się w 2007 roku i przewidziano dla nich 33% miejsc pracy. W pierwszej kolejności miały być one zatrudniane do prac biurowych, jednak to same kobiety podjęły decyzję o pracy w tak trudnych warunkach. Każdego roku przechodzą intensywne szkolenia, a ich liczba w przyszłości ma się podwoić. Na przestrzeni tych lat strażniczki uratowały 627 lwy azjatyckie. Średnio ratują 2 zwierzęta dziennie.

Żadna z 46 strażniczek nie pochodzi z uprzywilejowanych środowisk, a w Indiach muszą pokonać szereg stereotypów i sprzeciw ze strony własnych rodzin. Do tego muszą opanowywać niebezpieczeństwa, związane z interakcją z bardzo niebezpiecznymi dzikimi zwierzętami, prawie codziennie.

Te kobiety są niezwykle odważne i zrobią wiele, aby ratować zagrożoną populację lwów, leczyć bezbronne młode zwierzęta i zmniejszyć konflikty ludzko-zwierzęce. Pracują po 12 godzin i 6 dni w tygodniu za 148$ miesięcznie, jednak do akcji ratunkowej mogą być wzywane 24 godziny na dobę. Przemieszczają się na motocyklach i pieszo. Wtedy przy pomocy drewnianych kijów patrolują wyznaczony obszar.

Powstał o nich dokument na Discovery:

{{ tn(13057) left }}Dzięki pracy tych kobiet wzrasta populacja zagrożonego wyginięciem lwa azjatyckiego, którego można spotkać na terenie 1.412 km kwadratowych lasów. Parki narodowe Indii mają również znaczną populację: lampartów, jeleni, węży, hien, mniejszych dzikich kotów i krokodyli, którym też pomagają strażniczki. Są zaangażowane w pracę działu weterynarii, opiekują się zwierzętami w trakcie leczenia, a także pomagają we wprowadzaniu mikroprocesorów dla zagrożonych gatunków.

 

Najnowsze

Suzuki prezentuje motocyklowe nowości na 2017

Podczas salonu motocyklowego Intermot oraz zakończonych niedawno targów w Mediolanie Suzuki zaprezentowało swoje motocyklowe nowości na sezon 2017.

Podczas Międzynarodowych Targów Motocykli i Skuterów Intermot 2016 w niemieckiej Kolonii Suzuki zaprezentowało  szóstą generację flagowych supersportów GSR-R1000 i GSX-R1000R, które zostały przekonstruowane w oparciu o rozwiązania zaczerpnięte z MotoGP, a także najmniejszą wersję motocykla z tej rodziny – GSX-R125. Do gamy serii GSX-S dołączy wersja o pojemności 750 cm3, czyli GSX-S750. Sezon 2017 przyniesie również nowe motocykle serii V-Strom: V-Strom 1000, V-Strom 1000XT oraz V-Strom 650 i V-Strom 650XT.

Niedawno, podczas EICMA, czyli salonu motocyklowego w Mediolanie, zaprezentowano kolejne cztery modele, które również dołączą do gamy w sezonie 2017: Burgman 400, GSX-S125, GSX250R, V-Strom 250.

Jakie zmiany lub nowinki pojawiły się w poszczególnych modelach?

Suzuki GSX-R125 –  ABS jako wyposażenie standardowe, bezkluczykowe uruchamianie silnika, system łatwego rozruchu i sportowa stylizacja karoserii.

Suzuki GSX-S750 – przejął cechy swojej motocyklowej serii, jak stylizacja „przyczajonej bestii”, trójpoziomowa kontrola trakcji i promieniowo montowane przednie zaciski hamulcowe. Motocykl jest wyposażony w przednie i tylne ażurowe tarcze hamulcowe o obrysie falistym oraz kierownicę o zmiennym przekroju. Motocykl otrzymał w standardzie wspomaganie pracy na niskich obrotach i system łatwego rozruchu; wprowadzono też wariant z  systemem ABS. Czterocylindrowy silnik o pojemności 749 cm3 pochodzący z modelu GSX-R750 ma zapewniać charakterystykę odpowiednią do jazdy po drogach publicznych.

Suzuki V-Strom 1000 i Suzuki V-Strom 1000XT – oba motocykle spełniają normy czystości spalin Euro4 (w specyfikacji europejskiej), utrzymując charakterystyki silnika V-Twin 1037 cm3. V-Strom ma teraz charakter wywodzący się z modelu DR750S z 1988 roku. Podwyższono komfort kierowcy, stosując osłony dłoni i osłony dolne silnika jako wyposażenie standardowe, a długość szyby o regulowanej wysokości i kącie pochylenia zwiększono o 49 mm. Wzbogacono wyposażenie o rozwiązania takie jak system Motion Track Brake, który umożliwia systemowi ABS interweniowanie także wtedy, gdy pojazd jest przechylony na jedną ze stron, i automatycznie aplikuje hamulec tylny w celu stabilizacji pojazdu, gdy ciśnienie w obwodzie przedniego hamulca wzrasta do określonego poziomu. Dodano wspomaganie pracy na niskich obrotach i system łatwego rozruchu. V-Strom w wersji 1000XT otrzymał szprychowe koła. Motocykl jest też wyposażony standardowo w kierownicę o zmiennym przekroju.

Suzuki V-Strom 650 (na zdjęciu otwierającym) i Suzuki V-Strom 650XT – zastosowano w nich silnik V-Twin o pojemności skokowej 645 cm3, który dzielą z modelem SV650. V-Strom 650 ma cechy wspólne z V-Strom 1000, tj. projekt stylizacji, system kontroli trakcji, wspomaganie ruszania przy na niskich obrotach i system łatwego rozruchu.V-Strom 650XT wyróżnia się szprychowymi kołami i otrzymał także w wyposażeniu standardowym osłony dłoni kierowcy.

Suzuki Burgman 400 – zyskał węższe, bardziej sportowe nadwozie. Zarówno przednie, podwójne światła jak i tylne zostały wykonane w technologii LED. Masa własna skutera została obniżona. Schowek pod kanapą o pojemności 42 litrów z pewnością pomieści najpotrzebniejsze przedmioty.

Suzuki GSX-S125 – został wyposażony w ten sam silnik, co GSX-R125. System łatwego rozruchu pozwala na uruchomienie silnika jednym naciśnięciem przycisku, a system ABS dba o bezpieczeństwo kierowcy i maszyny.

Suzuki GSX250R – obniżono straty tarcia i poprawiono efektywność zużycia paliwa.

Suzuki V-Strom 250 – projekt przedniej lampy nawiązuje do wyglądu znanego motocykla DR BIG.

Najnowsze

Motomikołajki.pl 2016 – ósmy raz w Warszawie!

Motomikołajom nie straszny śnieg i ujemne temperatury. W Warszawie to już 8. raz kiedy motocykliści założą czerwone czapki i ruszą na ulice stolicy zarażać świąteczną atmosferą i dobrym humorem.

W sobotę, 3 grudnia spod Stadionu Narodowego na Plac Zamkowy wyruszy parada MotoMikołajów, gdzie czekać będzie moc atrakcji! W tym roku kolejnym krokiem będzie przejazd ze starówki do Centrum Nauki Kopernik, gdzie nasi podopieczni spędzą popołudnie.

{{ tn(13054) left }}MotoMikołajki.pl to coroczna inicjatywa charytatywna, aktywizująca środowisko motocyklowe, której celem jest pomoc dzieciom z mazowieckich rodzinnych i publicznych domów dziecka. W ramach każdej edycji, grupa zaangażowanych pasjonatów, organizuje uroczysty przejazd ulicami Warszawy oraz szereg atrakcji dedykowanych najmłodszym. Dzięki sponsorom i uczestnikom akcji udało się w ciągu ostatnich kilku lat przekazać pomoc przekraczającą 168 000 zł.

Podczas tegorocznej akcji, zaplanowano dla podopiecznych przejażdżkę zabytkowymi tramwajami dzięki uprzejmości Tramwajów Warszawskich, przejazd w kolumnie MotoMikołajów na Plac Zamkowy oraz zwiedzanie wystaw w Centrum Nauki Kopernik. W godzinach 12:30-13:45 MotoMokołaje zgromadzeni przy Kościele św. Anny będą kwestowali na rzecz dzieci z domów dziecka.

MotoMikołajki.pl to wyjątkowe wydarzenie integrujące warszawskie środowisko motocyklowe. Tylko w zeszłym roku zaangażowało się ponad 650 osób. Coroczny wzrost zainteresowania to dla nas motor napędowy, zachęcający do kontynuacji i rozwoju inicjatywypodsumowują organizatorzy akcji.

{{ tn(13055) left }}Akcję wspierają: Tramwaje Warszawskie, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, Polski Związek Motorowy, PL-2012, fundacja Drogi Mazowsza, Rohlig Suus Logictics SA, mTrade, 4Vision, Stacja Bistro Bar.

Sponsorami nagród w konkursach są m.in.: Garmin Polska, Motoszkoła – Grupa Instruktorów Motocyklowych, Yamaha Motor Polska, Burneika Sports Gym, Motochallenge.

Szczegółowe informacje o akcji, konkursach a także komunikaty dla MotoMikołajów możecie śledzić na stronie: www.motomikolajki.pl oraz na Facebooku: http://www.facebook.com/MotoMikolajki.

Najnowsze

Samochodem po Europie: ograniczenia prędkości, winiety, wyposażenie auta

Warto pamiętać, że prawo, które dotyczy ruchu drogowego, nie jest jednolite - w poszczególnych europejskich krajach obowiązują zupełnie inne obostrzenia. Oto baza informacji, na co zwrócić uwagę przed wyruszeniem w podróż po najpopularniejszych turystycznych destynacjach, by uniknąć mandatu.

Polacy chętnie korzystają z samochodu, ponieważ cenią swobodę, jaką daje ten środek transportu. Nie są uzależnieni od rozkładu busów, mogą jechać dowolną trasą lub zatrzymywać się, kiedy mają na to ochotę. Autem podróżują przede wszystkim do takich krajów jak Czechy, Niemcy czy Chorwacja. W przypadku wyjazdów w bardziej odległe rejony, jak Egipt, Turcja czy Grecja, częściej decydują się jednak na podróż samolotem.

Przed wyjazdem za granicę warto sprawdzić, jakie w danym kraju obowiązują ograniczenia prędkości, ceny paliw, opłaty drogowe, a także – co koniecznie powinniśmy mieć w samochodzie. Taka wiedza pomoże uniknąć mandatów – a te potrafią być naprawdę wysokie (we Francji przekroczenie prędkości o 50 km/h to koszt nawet 1500 euro, w Hiszpanii – około 600 euro).

Kraj

Ograniczenia prędkości

Opłaty drogowe (w przeliczeniu na PLN)

Ceny paliw (w przeliczeniu na PLN)

Obowiązkowe wyposażenie

Czechy

  • teren zabudowany: 50 km/h
  • teren niezabudowany 90 km/h
  • autostrada: 130 km/h

10-dniowa winietka: 52,70 zł

  • benzyna 95-oktanowa: 4,85 zł
  • olej napędowy: 5,01 zł
  • kamizelka odblaskowa
  • koło zapasowe
  • żarówki zapasowe
  • trójkąt ostrzegawczy
  • apteczka
  • gaśnica

Słowacja

  • teren zabudowany: 50 km/h
  • teren niezabudowany 90 km/h
  • autostrada: 130 km/h

10-dniowa winietka: 43,30 zł

  • benzyna 95-oktanowa: 5,80 zł
  • olej napędowy: 5,66 zł
  • kamizelka odblaskowa
  • gaśnica
  • kable rozruchowe
  • trójkąt ostrzegawczy
  • apteczka
  • żarówki zapasowe
  • koło zapasowe
  • lewarek

Francja

  • teren zabudowany: 50 km/h
  • teren niezabudowany 90 km/h
  • autostrada: 130 km/h

opłaty naliczane dla konkretnej trasy

  • benzyna 95-oktanowa: 5,67 zł
  • olej napędowy: 4,80 zł
  • kamizelka odblaskowa
  • trójkąt ostrzegawczy
  • apteczka
  • zapasowe żarówki

Włochy

  • teren zabudowany: 50 km/h
  • teren niezabudowany 90 km/h
  • autostrada: 130 km/h

opłaty naliczane dla konkretnej trasy

  • benzyna 95-oktanowa: 6,57 zł
  • olej napędowy: 6,82 zł
  • kamizelka odblaskowa
  • trójkąt ostrzegawczy

Hiszpania

  • teren zabudowany: 50 km/h
  • teren niezabudowany: 90 km/h
  • autostrada: 120 km/h

opłaty naliczane dla konkretnej trasy

  • benzyna 95-oktanowa: 5,51 zł
  • olej napędowy: 5,12 zł
  • kamizelka odblaskowa
  • trójkąt ostrzegawczy
  • koło zapasowe

Austria

  • teren zabudowany: 50 km/h
  • poza terenem zabudowanym: 100 km/h
  • autostrada: 130 km/h

10-dniowa winietka: 34,60 zł

  • benzyna 95-oktanowa: 4,88 zł
  • olej napędowy: 5,06 zł
  • kamizelka odblaskowa
  • gaśnica
  • apteczka
  • trójkąt ostrzegawczy

Niemcy

  • teren zabudowany: 50 km/h
  • poza terenem zabudowanym: 100 km/h
  • autostrada: brak ograniczeń

darmowe

  • benzyna 95-oktanowa: 5,70 zł
  • olej napędowy: 4,62 zł
  • kamizelka odblaskowa
  • naklejka klasy emisji spalin
  • apteczka
  • gaśnica
  • trójkąt ostrzegawczy

Chorwacja

  • teren zabudowany: 50 km/h
  • poza terenem zabudowanym: 100 km/h
  • autostrada: 130 km/h

opłaty naliczane dla konkretnej trasy

  • benzyna 95-oktanowa: 4,92 zł
  • olej napędowy: 4,47 zł
  • kamizelka odblaskowa
  • trójkąt ostrzegawczy
  • apteczka
  • żarówki zapasowe

Bułgaria

  • teren zabudowany: 50 km/h
  • poza terenem zabudowanym: 100 km/h
  • autostrada: 120 km/h

7-dniowa winietka: 17,30 zł

  • benzyna 95-oktanowa: 4,25 zł
  • olej napędowy: 4,17 zł
  • kamizelka odblaskowa
  • apteczka
  • trójkąt ostrzegawczy
  • gaśnica

Wyposażenie to nie wszystko. Warto również zadbać o to, by zminimalizować skutki nieprzewidzianych wypadków, nie tylko drogowych. Ważne okazuje się też wykupienie odpowiednio dobranego ubezpieczenia turystycznego, pokrywającego koszty leczenia za granicą czy też naprawy uszkodzonego sprzętu. Istotną rolę odgrywa także ubezpieczenie samochodu – tzw. Auto Assistance – będące opcjonalnym dodatkiem do ubezpieczenia turystycznego. Zapewni szybką pomoc w razie awarii, kolizji lub kradzieży pojazdu. W jego zakres wchodzi m.in.

  • naprawa uszkodzonego samochodu,
  • zorganizowanie samochodu zastępczego,
  • holowanie samochodu,
  • zapewnienie noclegu dla kierowcy lub pasażerów.

Źródło: Rankomat.pl

Najnowsze

Edyta Wrucha

Test Toyota Avensis Touring Sports: synonim funkcjonalności?

Avensis sprzed niespełna 10 lat jest w mojej rodzinie od dawna - pisze Joanna Szymków - postawiłam więc sprawdzić, jak jego najnowsza wersja w odmianie kombi sprawi się podczas dłuższych wojaży.

Sylwetka Avensisa przez lata niewątpliwie mocno ewoluowała – z obłego kombi sprzed dekady Avensis stał się eleganckim samochodem, którego nowoczesny charakter podkreślają ostre linie boczne oraz mocno zarysowany tył. Do tego odrobinę wysmuklający całość sylwetki, delikatnie opadający przód, podkreślony grillem i smukłą linią reflektorów LED tworzących wizualnie jedną całość wraz z przecinającą przód samochodu chromowaną listwą. Zdecydowanie zabiegi projektantów sprawiły, że ta sylwetka pozostanie aktualna przez długie lata, niezależnie od zmian w trendach motoryzacyjnych.

A co nas czeka we wnętrzu? Tu już projektanci byli bardziej zachowawczy. Znajdziemy tu oczywiście wszystkie niezbędne w dzisiejszych czasach elementy, takie jak dotykowy ekran komputera pokładowego o wielkości 8 cali, umieszczony centralnie na środkowej konsoli, co zapewnia swobodny dostęp zarówno kierowcy, jak i pasażerowi pojazdu. Kolejnym elementem przykuwającym uwagę jest duża, wielofunkcyjna kierownica. Za nią wzrok przyciągają dwa duże, podświetlone zegary, rozdzielone czytelnym komputerem pokładowym przeznaczonym do użytku kierowcy. I oczywiście podświetlenie wnętrza typu ambient. Poza tym jednak nie ma większych szaleństw czy fajerwerków. Wnętrze jest eleganckie, ale bardzo stonowane. Jeśli ktoś lubi jak się dużo dzieje, to lepiej niech sięgnie po niedawno opisywane przez nas Renault Talisman Grandtour, bo tu szaleństwa nie będzie.

Czemu więc powinniśmy bardziej pochylić się nad Toyotą? To czym wyróżnia się Avensis to nie wystrój wnętrza, ale olbrzymi komfort jazdy i funkcjonalność kabiny. Wnętrze jest minimalistyczne, ale w zasięgu ręki znajdziemy w nim wszystko, co niezbędne do długiej i wygodnej podrózy. Fotele kierowcy i pasażera skonstruowane są w taki sposób, że przemierzanie tym samochodem nawet wielu godzin nie stanowi dla kierowcy żadnego problemu i nie odczuwa on żadnego dyskomfortu. Skóra w połączeniu z alcantarą i przeszycia wzdłuż foteli sprawiają, że siedzenia wyglądają elegancko. Drobne rzeczy ułatwiające i umilające jazdę to coś, na co producenci położyli olbrzymi tu nacisk. To między innymi automatyczne światła drogowe, które same wygaszają się, gdy z naprzeciwka jedzie samochód lub gdy wjedziemy na teren zabudowany. To bardzo wygodna kierownica, gdzie liczba przycisków nie przyprawia nas o zawrót głowy, a wszystko jest proste i czytelne. I przede wszystkim to zawieszenie, które jest idealnie skonstruowane nawet na nasze zmienne nawierzchnie, przy czym jednocześnie nie jest zbyt miękkie i samochód nawet na przy wyższych prędkościach i szybkich winklach trzyma się drogi jak przyklejony. Do tego odpowiednio duża przestrzeń przeznaczona dla pasażerów z tyłu i bardzo przestronny bagażnik wyposażony w szyny z uchwytami do trzymania bagażu. Nasza wersja dodatkowo miała na wyposażeniu panoramiczny dach, co sprawiło, że samochód stał się jeszcze bardziej przestronny, pomimo ciemnej kolorystyki wnętrza (dominująca czerń i szarości wraz z pseudoaluminiowymi wstawkami wzdłuż kokpitu i na drzwiach). To nie jedyne, ale z pewnością najważniejsze zalety nowej Toyoty Avensis.

Do testów otrzymaliśmy samochód wyposażony w silnik 2,0 Diesel D-4D o mocy 143 KM z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów. To najmocniejsza jednostka wysokoprężna w ofercie Avensisa. Moment obrotowy to 320 Nm przy prędkości obrotowej silnika w przedziale 1750-2500 obr./min – sprawia, że dynamika samochodu jest wystarczająca na trasach autostradowych, na zwykłych drogach krajowych są momenty, gdy przydałoby się troszkę więcej mocy. Ale biorąc pod uwagę, że samochód ma być przede wszystkim rodzinny, a nie przeznaczony do jazdy sportowej, na ten delikatny mankament spokojnie można przymknąć oko. Avensis ma bardzo dobre hamulce i jest wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa. Przy włączonej klimatyzacji w cyklu mieszanym auto zużyło ok. 6,7 l paliwa na setkę (wg. wskazań komputera). Dodatkowym atutem pojazdu jest jego bardzo dobra zwrotność. W połączeniu z bardzo czytelną kamerą parkowania, pomimo sporych gabarytów nadwozia, żadne miejsce parkingowe nie będzie dla nas straszne.

O nowej Toyocie Avensis Touring Sports możemy więc śmiało powiedzieć, że jest funkcjonalna i elegancka. Wnętrze jest ergonomiczne, układ jezdny wręcz prosi się o wypróbowanie go w każdych warunkach. Ale jest i kilka mankamentów, jak brak widocznego gniazda USB (jedyne, jakie udało mi się znaleźć mieściło się w podłokietniku), czy brak elektrycznego mechanizmu otwierania bagażnika.

Cena modelu z silnikiem 2.0 D-4D w nadwoziu Touring Sports zaczyna się od 125 900 złotych. Jednak najbardziej podstawową wersję modelu w nadwoziu kombi możemy dostać już za nieco ponad 92 tysiące. To cena dość konkurencyjna w stosunku do innych samochodów z segmentu D, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że w podstawowym wyposażeniu producent oferuje nam często więcej niż konkurenci. Najbogatszą wersję wyposażenia z testowanym przez nas silnikiem dostaniemy za  143 900 złotych.

Plusy:

  • zawieszenie
  • komfortowe fotele przednie
  • automatyczne światła drogowe

Minusy:

  • słabe wyciszenie kabiny – przy dużych prędkościach spory szum
  • brak gniazda USB w miejscu bardziej dostępnym
  • brak elektrycznego mechanizmu otwierania/zamykania bagażnika

Cennik:

Sedan

Active

Premium

Prestige

1,6 Valvematic (132 KM) 6 M/T benzyna

88 900

98 900

1,8 Valvematic (147 KM) 6 M/T benzyna

91 900

101 900

119 900

 

1,8 Valvematic (147 KM) Multidrive S benzyna

96 900

106 900

124 900

 

2,0 Valvematic (152 KM) Multidrive S benzyna

109 900

127 900

1,6 D-4D (112 KM) 6 M/T Start&Stop diesel

104 900

114 900

132 900

 

2,0 D-4D (143 KM) 6 M/T Start&Stop diesel

 

121 900

137 900

 

Touring Sports

Active

Premium

Prestige

1,6 Valvematic (132 KM) 6 M/T benzyna

92 900

102 900

1,8 Valvematic (147 KM) 6 M/T benzyna

95 900

105 900

125 900

 

1,8 Valvematic (147 KM) Multidrive S benzyna

100 900

110 900

130 900

 

2,0 Valvematic (152 KM) Multidrive S benzyna

113 900

133 900

1,6 D-4D (112 KM) 6 M/T Start&Stop diesel

108 900

118 900

138 900

 

2,0 D-4D (143 KM) 6 M/T Start&Stop diesel

125 900

143 900

 

Najnowsze