Sto lat dla Warszawy… z FSO!

Wybiła 14.00, a więc pora szykować się na gremialne odśpiewanie "sto lat". 58 wiosen upłynęło FSO Warszawa. 6 listopada 1951 roku pierwszy egzemplarz jubilatki zjechał z taśmy stołecznego zakładu na Żeraniu.

fot. TVN

Mimo – jak na samochód – podeszłego wieku, kiepskich osiągów i mało ekologicznych rozwiązań, jubilatka nadal ma rzesze fanów. Punktualnie o 14.00 6 listopada 1951 roku z taśm zakładu FSO zjechała pierwsza Warszawa. 22 lata później egzemplarz o numerze 254 471 żegnano, choć nie ostatecznie. Warszawa przecież nadal żyje w sercach i wspomnieniach wielu ludzi i zajmuje w prywatnych kolekcjach zaszczytne miejsce.

Samochód legenda – niegdyś marzenie każdego Polaka, rządowa limuzyna, pojazd uprzywilejowany: karetka czy radiowóz. Warszawę docenił każdy.

Pora więc na „sto lat” i urodzinowy tort – najlepiej własnej produkcji, według naszego wczorajszego przepisu (czytaj tu).

Dla tych, którzy należą do grona jej fanów lub chcieliby sobie ją przypomnieć, krótki filmik autorstwa pasjonata FSO Warszawa. 

Najnowsze

BMW M3 GTS na wiosnę

BMW przygotowuje coś specjalnego dla wielbicieli mocy i wyjątkowych osiągów - auto zarówno na szosę, jak i na tor. Czy to będzie wyścigowy strzał w dziesiątkę bawarskiego producenta?

Auto już na pierwszy rzut oka rwie się do jazdy po torze…
fot. BMW

Mechaniczna pomarańcza w postaci najnowszego BMW M3 GTS będzie budowana tylko na specjalne zamówienie i w dużej mierze ręcznie. W stosunku do konwencjonalnej wersji samochodu zmodyfikowano układ przeniesienia napędu, zawieszenie, a zmiany nie ominęły także karoserii i wnętrza. Auto ma być gotowe do wzięcia udziału w wyścigach torowych zaraz po wyjeździe z salonu. Oczywiście producent zapewnia również zwykłą homologację do jazdy szosowej.

Lekka konstrukcja, regulowane części aerodynamiczne, zwiększona wydajność silnika V8 i sportowe zawieszenie mają zagwarantować M3 GTS wyścigowy sukces. Ważący poniżej 1,5 tony samochód wyposażony zostanie w klatkę i sześciopunktowe pasy. Oprócz dachu wykonanego z włókna węglowego – montowanego już w standardowych M3 – waga została dodatkowo zmniejszona przez: użycie jako materiału wyciszającego tytanu, zastosowanie ultra lekkiej konsoli centralnej, lżejszej tapicerki drzwi, usunięcie tylnych siedzeń, klimatyzacji i systemu audio oraz powłoki izolującej dźwięki.

Klatka zamontowana w serii, kubełkowe fotele, tylko się ścigać!
fot. BMW

Pojemność ośmiocylindrowego silnika zwiększono do 4,4 litra, a moc do 450 KM („zwykłe” M3 dysponuje 4-litrową jednostką o mocy 420 KM). Skrzynię korbową wykonano ze stopu aluminium z krzemem oraz zastosowano indywidualne przepustnice (w bardzo dużym stopniu poprawiają reakcję pedału gazu i zwiększają uzyskiwaną moc w całym zakresie obrotów).

Do tego GTS wyposażony jest w siedmiobiegową skrzynię z podwójnym sprzęgłem (DKG) stosowaną już w M3; opcjonalnie montuje się system zarządzania skrzynią Drivelogic. Kierowca zmienia biegi dźwignią biegów lub za pomocą łopatek przy kierownicy.

 

fot. BMW
fot. BMW

 

 

 

 

 

 

 

Do całości BMW dorzuca wzmocniony układ hamulcowy i zoptymalizowaną aerodynamikę, zatem pozostaje tylko czekać na radość z jazdy!

Niebawem na Motocainie przeczytasz test konwencjonalnej odmiany BMW M3.

Najnowsze

Angelina Jolie jeździ Triumphem

Niedawno pisałyśmy o wypadku motocyklowym Brada Pitt'a, zastanawiając się, co na to jego żona. Angelina uwielbia motocykle, a tym razem wybrała wyjątkowo oryginalny sprzęt - Triumph Speed Triple R, który nawiązuje przecież do rasowych streetfigtherów. Szkoda, ze to tylko jej rola w nowym filmie.

Aktorka wciela się właśnie w postać Evelyn Salt w najnowszym filmie „Salt”, która będąc agentem CIA oskarżona zostaje o szpiegostwo na rzecz Rosji. Angelina gra w filmie główną rolę poruszając się właśnie motocyklem – Triumph Speed Triple R. Oczywiście jej celem jest oczyścić się z zarzutów i wieść normalne życie… Mamy nadzieję, że scenariusz nie przewiduje wypadku Jolie na tej maszynie.

Rola wymaga, by aktorkę było widać, zatem ubrana jest w wyjątkowo nie motocyklowy ubiór: brak kasku, rękawiczek, czy profesjonalnej kurtki i spodni na jednośladach tego typu jest mało rozsądny. Ale przecież gwiazdom wszystko wolno, zwłaszcza na ulicach Hollywood.

Całkiem niedawno opisywałyśmy kolizję motocyklową jej męża na ulicach Beverly Hills – możesz o nim przeczytać tutaj.

Najnowsze

Przepisy na słodkie samochody

Tak, jak wiele kobiet lubi samochody, tak i wiele lubi... torty. My należymy do tych, które lubią zarówno konie mechaniczne, jak i pyszne słodkości. Jak połączyć obie pasje? Można zamówić pyszne "samochodowe" ciasto za pomocą internetowych cukierni, lub spróbować zrobić je własnoręcznie!

Nie dość, że wygląda… to jeszcze smakuje
fot. The Cakegirl

Do pierwszych urodzin Motocainy pozostało jeszcze trochę czasu, do moich ciut bliżej, ale nadal jeszcze zdecydowanie nie tyle, by planować wygląd urodzinowego tortu. Nic jednak nie poradzę na to, że dziś naszła mnie ochota na bardzo słodkie ciasto – słodkie, duże, kremowe i ozdobne – po prostu na tort.
Mój spragniony słodkości żołądek i gotowy do spełniania marzeń mózg, długo nie musiały się naradzać by podjąć decyzję, że powinien być on w kształcie samochodu… w końcu to wokół niego toczy się ostatnio moje życie. Jak postanowiły tak zrobiły – w wyobraźni tort był naprawdę piękny – czerwony i rasowy, o wyglądzie prawdziwego arystokraty szos. Miał tylko jedną wadę – jako tort wirtualny nie smakował…

 

fot. joemonster.org

Szybko spróbowałam więc znaleźć w internecie remedium na moje problemy – efekty przerosły moje najśmielsze oczekiwania! Oferta tortów „samochodowych” jest naprawdę ogromna, a liczba galerii ze zdjęciami lekko przeraża. Wystarczy rozpocząć przeglądanie zdjęć, by mieć pomysł na samochodowe torty dla każdego: mamy, taty, brata, siostry, babci, koleżanki czy chłopaka. Dla młodszych i starszych. Fanów samochodów nowoczesnych, youngtimerów i aut zabytkowych.

Moje dwa numery „1” to rodem z moich wcześniejszych marzeń – czerwony Mustang i niebieskie Mini autorstwa wychwalanej w sieci The CakeGirl. Wrażenie robią też „trójwymiarowe” torty z hotelu Marriott, żółta nowojorska taksówka i dzieła zaradnych mam – torty w kształcie Zygzaka McQueen z filmu „Auta” czy radosnych, kolorowych terenówek. Uśmiech na mojej twarzy wywołał też śliczny Peugeot z dużym napisem Madzia i cyferką „25” – prawie jak dla mnie, prawie…

 

fot. joemonster.org

W sieci możemy znaleźć torty opatrzone logiem czy rysunkiem pojazdów i takie, które je imitują. Małe i duże, ale wszystkie napewno smaczne. Jeśli macie w planach rodzienne uroczystości pomyślcie o samochodowym torcie – dzięki niemu słodkie smaki połączą się z Waszą pasją – to gwarantuje pyszną zabawę. Zastanówcie się również, czy nie zrobić tortu własnoręcznie? W sieci znaleźć można wiele pomysłów i przepisów na ich wykonanie oraz sklepy, które oferują fachowe pomoce i dodatki spożywcze do ich dekorowania (np. tortownia.pl).

Gotowe na stworzenie domowej manufaktury słodkich samochodów? Ja w każdym razie na pewno będe próbować swoich sił w kuchni, bo dziś rezultatem moich samochodowo-słodkich rozważań było szybkie spałaszowanie wielkiego kawałka nie-samochodowego ciasta. Na pewno niedługo zrobię jednak takie, które sprosta również gustom zarażonej pasją do samochodów czytelniczki Motocainy – oby czas oczekiwania nie był taki jak w przypadku ręcznej produkcji Astona Martina czy Caterhama.

Ciekawych tortów na zamówienie szukaj w cukierniach internetowych: The Cakegirl, 24cukiernia.pl, Kreatywny Cukier

Prosty i oryginalny przepis na początek przygody z tortami znajdziesz tutaj.
 

Najnowsze

Kim jest Ross Brawn?

17 wyścigów, 17 weekendów pełnych emocji, nadziei i rozczarowań już za nami. Pół roku temu większość ekspertów była zaskoczona postawą Brawn GP. Pytano kiedy zespół Rossa Brawna dostanie zadyszki? A jednak to team z Brackley okazał się w tym sezonie najlepszy! Za tym sukcesem stoi człowiek.

Ross Brawn
fot. autorka

Nikt chyba nie wierzył, że były zespół Hondy może okazać się naprawdę trudny do pokonania w swoim pierwszym sezonie na torach Formuły 1.
Nikt jednocześnie nie wątpił przecież w umiejętności i zdolności strategiczne szefa najnowszego w stawce zespołu – przecież to człowiek o olbrzymiej wiedzy i współautor wielu sukcesów – także sukcesów Michaela Schumachera. Warto więc może przy okazji zdobycia tytułu Mistrza Świata Konstruktorów 2009 przez zespół Brawn GP, przybliżyć sylwetkę Brytyjczyka.

Kiedy Brawn przybył do Ferrari z zespołu Benetton w 1996 roku, znany już był ze swoich osiągnięć w okresie współpracy z Frankiem Williamsem, kiedy to należał do grupy tworzącej tunel aerodynamiczny. Był też szefem zespołu ds. aerodynamiki w Force i pracował w teamie Arrows, który zajął 4. miejsce wśród konstruktorów w 1988 roku. Miał także za sobą nadzorowanie TWR Design Centre i konstrukcję samochodów sportowych. To pod jego kierownictwem powstawał Jaguar XJR-14, który stał się zwycięzcą Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych w 1991 roku. W tym samym roku objął stanowisko dyrektora technicznego w Benetton i po 3 latach był z pewnością jednym z głównych autorów pierwszego i drugiego tytułu mistrzowskiego Schumachera oraz stał za sukcesem zdobycia Mistrzostwa Konstruktorów w 1995 roku właśnie dla tego zespołu.

Kiedy Brawn razem z najsłynniejszym, niemieckim kierowcą przeszedł do Ferrari w 1996 roku, Benetton nie był w stanie już utrzymać się na czele stawki. Po 2 latach odbudowy Ferrari Anglik zdobył z tym zespołem pierwszy z 6 następujących po sobie tytułów Mistrza Świata Konstruktorów. To z pewnością jemu w części zawdzięcza 5 kolejnych tytułów najlepszego kierowcy Michael Schumacher. Zespół pod przewodnictwem Jeana Todta, Rossa Brawna i głównego designera Rory Byrne’a nazywany był nawet „dream team’em”. Pomimo oddania tytułów mistrzowskich na rzecz Renault i Fernando Alonso w 2006 roku, Ferrari pod koniec tego sezonu miało najszybszy samochód w stawce. Ross Brawn zdecydował się wtedy na roczny urlop.

Brawn GP
for. Brawn GP

Koniec roku 2007 przyniósł wiadomość o jego powrocie do F1, tym razem do Hondy. Japoński producent zdecydował się jednak po zakończeniu sezonu wycofać zespół z udziału w wyścigach. Wyglądało na to, że zarówno szef teamu jak i kierowcy: Jenson Button i Rubens Barrichello, zostaną bez pracy. Ross Brawn twierdził, że ma przygotowany świetny samochód na następny sezon i nie pozwolił zmarnować tej szansy.

W marcu 2009 roku stał się właścicielem byłego zespołu Hondy. Wyposażone w silniki Mercedes-Benz bolidy wygrały 8 z 16 wyścigów tegorocznego sezonu, jego kierowcy stawali 10 razy na podium, w tym 4-krotnie razem, na 1-szym i 2-gim stopniu. 

No cóż, po takich sukcesach chyba spokojnie można dziś stwierdzić, że Ross Brawn to jedna z największych postaci Formuły 1.

Klasyfikacja końcowa konstruktorów Mistrzostw Świata Formuły 1.

Poz.

Zespół

Silnik

Punkty

1

Brawn GP

Mercedes

172

2

Red Bull

Renault

153,5

3

McLaren

Mercedes

71

4

Ferrari

Ferrari

70

5

Toyota

Toyota

59,5

6

BMW Sauber

BMW

36

7

Williams

Toyota

34,5

8

Renault

Renault

26

9

Force India

Mercedes

13

10

Toro Rosso

Ferrari

8

Brawn GP

Siedziba:

Brackley, UK

Szef zespołu:

Ross Brawn

Kierowcy:

Jenson Button

 

Rubens Barrichello

Kierowca testowy:

Anthony Davidson

Podwozie:

BGP 001

Silnik:

Mercedes-Benz FO108W

Opony:

Bridgestone Potenza

Pierwszy sezon:

2009

Liczba tytułów mistrzowskich:

1

Najlepsza pozycja na mecie:

1 (x8)

Liczba pozycji startowych #1:

5

Liczba najszybszych okrążeń:

4

Najnowsze