„Staszic” – nowy motocykl elektryczny zbudowany przez studentów AGH

Większa prędkość i moc silnika oraz dłuższy czas przejazdu na jednym ładowaniu - tak w porównaniu do swojego poprzednika wypada „Staszic”. To już drugi terenowy motocykl elektryczny zbudowany przez studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie z zespołu E-Moto AGH. Oficjalna premiera pojazdu odbyła się 18 października na terenie kampusu uczelni, jednak maszyna już osiągnęła pierwsze sukcesy w minionym sezonie.

Motocykl „Staszic” został nazwany tak przez studentów na cześć patrona AGH przy okazji zainagurowanego niedawno 100. roku akademickiego. W porównaniu do pierwszego pojazdu, nowa maszyna została udoskonalona i wzbogacona o dodatkowe funkcjonalności. „Staszic” posiada niemal czterokrotnie większą moc od swojego poprzednika. Zmienił się też czas, jaki motocykl może przejechać na jednym ładowaniu – w tym momencie są to dwie godziny, czyli o pół godziny dłużej niż poprzednik. „Staszic” osiąga też znacznie większą prędkość niż debiutancka maszyna i rozpędza się do 120 km/h. Na zwiększenie wydajności motocykla wpłynęła także zmiana lokalizacji silnika elektrycznego – obecnie, zamiast w tylnym kole, jest on umiejscowiony w ramie pojazdu.

Dodatkowym aspektem, który dopracowali studenci w swojej konstrukcji jest bardziej rozbudowana aplikacja na telefon. Dzięki niej można odczytywać więcej parametrów motocykla. Bardziej rozbudowany jest też interfejs komputera umieszczonego w pojeździe. W znacznie większym stopniu wykorzystano również druk 3D do stworzenia elementów maszyny. Wciąż najważniejszy dla twórców jest jednak aspekt ekologiczny konstrukcji. Zastosowanie alternatywnego źródła energii do zasilania napędu daje przewagę nad pojazdami z silnikiem spalinowym, eliminując nie tylko problem zanieczyszczenia, ale również hałas towarzyszący pracy silnika.

Największym dotychczasowym osiągnięciem nowego motocykla był tegoroczny start w Red Bull Megawatt 111, najbardziej prestiżowych zawodach dla motocykli terenowych, jakie odbywają się w Polsce. Studenci z AGH na jednym torze mogli startować z profesjonalnymi zawodnikami.  Motocykl zespołu z AGH wystartował również w zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie i we Wrocławiu, gdzie rywalizował z innymi studenckimi pojazdami z całej Europy. W obydwu startach motocykl zdobył 3. miejsce.

E-Moto AGH to organizacja skupiająca  czterdzieści osób z trzech kół naukowych. SKN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki – koordynator projektu – zajmuje się konstrukcją, napędem i częścią mechaniczną pojazdu, SKN Hydrogenium z Wydziału Energetyki i Paliw odpowiada za układ zasilania oraz baterię, SKN Spectrum z Wydziału Informatyki Elektroniki i Telekomunikacji zajmuje się komunikacją bezprzewodową.  

Najnowsze

Huawei i Audi będą współpracować w dziedzinie automatycznej jazdy

Na trwającym właśnie Huawei Connect firmy Huawei i Audi przedstawiły swoje plany współpracy w dziedzinie inteligentnych pojazdów podłączonych do Internetu (ICV – inteligent connected vehicles), prezentując nowe Audi Q7 jako demonstrację nowoczesnej technologii.

Mobilne Centrum Danych Huawei (MDC – Mobile Data Center) jest zintegrowane z Audi Q7 dla automatycznej jazdy w środowisku miejskim. Prototyp został zaprezentowany publicznie podczas HUAWEI CONNECT 2018. Wcześniej, 10 lipca 2018 roku, Huawei i Audi podpisały w Berlinie memorandum o współpracy strategicznej w celu wspólnego rozwoju inteligentnych pojazdów połączonych z Internetem. Obecna współpraca to kolejny krok we wspólnej strategii obu stron.

Analizujemy wspólny rozwój wysoce zautomatyzowanych funkcji jazdy i zorientowanej na przyszłość komunikacji pojazd-infrastruktura. Audi udowodniło w wielu wydarzeniach na całym świecie, że jest jednym z liderów technologicznych w dziedzinie wysoko zautomatyzowanego prowadzenia aut. Z niecierpliwością czekamy na zacieśnienie partnerstwa z Huawei w przyszłości, ponieważ jesteśmy przekonani, że bliższa współpraca między naszymi firmami przyniesie znaczące korzyści dla obu stron – powiedział wiceprezes wykonawczy Audi China R&D, Saad Metz.

W miarę jak samochody stają się coraz bardziej inteligentne, wykorzystujemy nasze wiodące technologie ICT w Audi – jednej z najbardziej cenionych marek samochodów klasy premium na świecie – aby prowadzić automatyczną jazdę na szybkim pasie ruchu. Już wkrótce konsumenci będą mogli korzystać z bardziej bezpiecznych, wygodnych i inteligentnych usług w zakresie autonomicznej jazdy – zgodził się z przedmówcą William Xu, dyrektor zarządu i dyrektor strategii marketingowej Huawei.

Najnowsze

Motoryzacja jest najbardziej produktywną gałęzią polskiej gospodarki

Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych wyniosła w 2017 r. 84,3 mld złotych, o 7,1 mld złotych więcej, niż rok wcześniej. To aż 57 proc. wartości produkcji całego sektora motoryzacyjnego w Polsce.

Motoryzacja jest największą i najbardziej produktywną gałęzią polskiej gospodarki, odpowiadającą za około 8 proc. krajowego PKB. Ogromny wpływ na ten wynik mają niezależni producenci części i akcesoriów, którzy w 2017 roku zatrudniali 147,4 tys. osób,
co stanowi blisko 80 proc. miejsc pracy w całym przemyśle motoryzacyjnym.

W 2017 roku wartość produkcji sprzedanej polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła ponad
145,1 mld złotych, z czego 84,3 mld złotych to wartość produkcji sprzedanej samego sektora produkcji części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (77,2 mld zł w 2016 r.), a szacowana wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 48,9 mld zł (44,8 mld zł w 2016 r.). Należy tu dodać, że Polska zajmuje 10 miejsce na liście największych eksporterów części motoryzacyjnych na świecie.

– Polska jest zagłębiem produkcji części motoryzacyjnych w Europie. Doskonale rozwinięte zaplecze produkcyjne, dobra infrastruktura, wykwalifikowane kadry, a także atrakcyjna lokalizacja sprawiają, że polski potencjał jest doceniany również przez zagraniczne firmy wchodzące na nasz rynek, mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Motoryzacja to nie tylko produkcja, lecz również dystrybucja części motoryzacyjnych. W Polsce obecnie działa blisko 1200 punktów hurtowej sprzedaży części do samochodów osobowych i ciężarowych. Łączne przychody największych dystrybutorów części w segmencie osobowym i ciężarowym wyniosły w 2017 r. 14 mld złotych. Polscy dystrybutorzy części motoryzacyjnych tworzą 32 tys. miejsc pracy w kilkudziesięciu centrach dystrybucji oraz lokalnych filiach. Najwięksi dystrybutorzy magazynują nawet po 250 tys. rodzajów części zamiennych.

– Polscy dystrybutorzy prężnie rozwijają sieci dystrybucyjne, gwarantując tym samym dostępność części we wszystkich zakątkach kraju, jak również budują silne sieci dystrybucyjne w krajach Środkowej Europy. To z kolei przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie warsztatów motoryzacyjnych, które mogą skuteczniej eliminować usterki w pojazdach klientów powierzających im swoje pojazdy, dodaje Franke.

Na blisko 20 tys. szacuje się liczbę warsztatów niezależnych zajmujących się naprawami pojazdów osobowych i ciężarowych. W sektorze napraw pojazdów zatrudnionych jest aż 115 tys. osób.

Najnowsze

Motocyklista zahamował, samochód za nim już nie

Kierujący samochodem uderzył w tył zatrzymującego się motocykla, ale "jechał powolutku".

Do zdarzenia doszło w okolicach Iławy i miało ono nietypowy przebieg. Nagranie nie pozwala na stwierdzenie wszystkich okoliczności, ale widać na nim, że jadący z naprzeciwka motocyklista zjeżdża z drogi i wpada do rowu. Widząc to, kierowca białego auta zatrzymał się, podobnie jak jadący za nim motocyklista.

Sytuacji na drodze nie obserwował kierujący czerwonym autem, które uderzyło w tył zwalniającego motocyklisty. Po wyjściu z pojazdu tłumaczył on, że: „żeście zaczęli hamować bardzo szybko”, jakby to miało być usprawiedliwienie. Jego pasażerka dodała potem, że przecież „jechali pomalutku”

Najnowsze

Nie miał gdzie zaparkować, więc stanął na środku drogi

Co robicie, kiedy nie macie gdzie zaparkować samochodu? Niektórzy kierowcy zostawiają swoje auta na środku drogi.

W nagraniu tego zdarzenia nie ma dźwięku, więc nie wiemy czy między kierującymi wywiązała się jakaś dyskusja. Jest to możliwe, ponieważ auto z kamerą nagle się zatrzymało i cofnęło.

Dźwięk nie jest jednak potrzebny, aby zrozumieć co się stało. Kierowca Opla Insignii nie zamierzał szukać wolnego miejsca parkingowego – zatrzymał się więc na środku drogi (i to po niewłaściwej stronie), włączył światła awaryjne i uznał, że wszystko jest w porządku.

Najnowsze