Sprytny kierowca omal nie zderzył się czołowo

Podstawowa zasada podczas wyprzedzania jest taka, że nie rozpoczynamy tego manewru, jeśli nie mamy dostatecznie dobrej widoczności. Ten kierowca myślał, że sprytnym sposobem uda mu się przeprowadzić „rozpoznanie”. Nie wyszło.

Plan kierowcy z kamerą był nie taki zły. W miejscu, w którym chciał wypędzić ciężarówkę znajdowała się przerywana linia, a problemem były tylko gabaryty pojazdu przed nim, który skutecznie utrudniał zorientowanie się, czy po łuku drogi nie jedzie inne auto z naprzeciwka.

Co zrobił nasz bohater? Wychylił się na prawą stronę, upewnił się, że droga jest już pusta i szybko rozpoczął wyprzedzanie. Zbyt późno orientując się, że mimo wszystko jedno auto ukryło się za ciężarówką. Całe szczęście jego kierowca wykazał się błyskawiczną reakcją i nie doszło do kolizji.

Najnowsze

Pijany kierowca czy pirat drogowy? Kto stwarza większe zagrożenie na drodze?

Pijany kierowca, niedoświadczony i nieobyty z samochodem kierowca czy może szalejący na drodze pirat? Kto według was stwarza największe zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

Według danych Policji w 2018 roku kierujący pojazdami pod wpływem alkoholu spowodowali 1 614 wypadków drogowych. Zginęły w nich 203 osoby, a 1 965 osób zostało rannych. Był to rok gorszy od poprzedniego – w 2017 roku mieliśmy zarówno mniej wypadków, w których rolę odgrywał alkohol, jak i mniej ofiar śmiertelnych. Martwiące są również najnowsze dane.

W pierwszym kwartale 2019 roku Policja zatrzymała podczas kontroli drogowych 22 638 kierowców będących pod wpływem alkoholu2, a więc o około 9% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wśród uczestników badania aż 51,7% osób wskazuje nietrzeźwych kierujących jako zagrożenie drogowe numer jeden. 

Dla porównania, tak często kojarzona z piractwem drogowym brawura polskich kierowców, stanowi poważny problem dla 27,7% ankietowanych. Słaba znajomość zasad i kultury bezpieczeństwa na drodze są głównym czynnikiem niebezpieczeństwa dla co dziesiątego ankietowanego (9,4%).

W badaniu interesujące są również wyniki związane z zagrożeniami, które w oczach Polaków lokują się obecnie na końcu listy. Rozwój cywilizacyjny naszego kraju zepchnął zły stan dróg na miejsce przedostatnie – jedynie 7,4% ankietowanych uważa, że to najgroźniejszy czynnik. Słaby stan techniczny pojazdów to problem dla zaledwie 3,8% respondentów. Mamy więc dużo większy kredyt zaufania do naszych samochodów oraz infrastruktury niż do siebie nawzajem.

Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono w maju 2019 roku, na reprezentatywnej grupie 1 090 polskich kierowców

Najnowsze

Czy jazda kabrioletem może uszkodzić nam słuch?

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się kabriolety na rynku wtórnym. Niestety ich kierowcy muszą mieć świadomość, że prowadząc auto z otwartym dachem z prędkością powyżej 80 km/h, mogą sobie uszkodzić słuch.

W II kwartale 2019 roku mediana ceny używanych kabrioletów spadła do 12.987 zł z 13.500 zł w II kwartale 2018 roku. Wpływ na to miały większa liczba starszych pojazdów oferowanych do sprzedaży – mediana wieku wyniosła ponad 14 lat oraz wyższy przebieg – mediana wyniosła 167.500 km. W analogicznym okresie 2018 roku, mediana wieku wyniosła ponad 13 lat, a mediana przebiegu 160.000 km. W II kwartale 2019 roku, podobnie jak i w 2018 roku, najczęściej ogłaszanymi do sprzedaży kabrioletami były Peugeot 206, Renault Megane i BMW 3. 

Kierowcy i pasażerowie kabrioletów muszą jednak mieć się na baczności, żeby nie uszkodzić sobie słuchu. Podróżując bowiem z otwartym dachem, z prędkością 80-112 km/h, poddają swój słuch dźwiękom zbliżonym do hałasu jaki wytwarza młot pneumatyczny.

Eksperci Królewskiego Narodowego Instytutu Głuchych w Wielkiej Brytani są zgodni – regularne narażanie na poziom hałasu 88-90 decybeli podczas jazdy kabrioletem przez kilka godzin dziennie może prowadzić do trwałej utraty słuchu.

W badaniu zmierzono poziomy hałasu bezpośrednio po lewej i prawej stronie kierowcy podczas jazdy z różnymi prędkościami. Przy prędkościach 80, 96 i 112 km/h, hałas osiągnął poziom od 88 do 90 decybeli, czyli wyższy niż ogólnie przyjęty poziom 85 decybeli, przy którym stałe uszkodzenie słuchu staje się zagrożeniem. Naukowcy powtórzyli test z różnymi kabrioletami, na tym samym odcinku autostrady, poza godzinami szczytu i stwierdzili ten sam poziom hałasu – około 90-99 decybeli. 

Najnowsze

Wyjazd na wakacje samochodem. Jak się spokojnie przygotować?

Do wyjazdu na upragniony odpoczynek musimy się wcześniej odpowiednio przygotować. Jak zaplanować podróż? Co powinniśmy sprawdzić w samochodzie, aby na wakacyjne wojaże wybrać się bez stresu i obaw?

Co warto sprawdzić w samochodzie przed wakacjami i jazdą w daleką trasę, liczącą setki, a nawet tysiące kilometrów? Zadbaj przede wszystkim o bezpieczeństwo – siebie, rodziny, pieszych i innych użytkowników drogi.

Pierwszym punktem na liście kontrolnej auta przed długą trasą powinien być układ hamulcowy. Podczas przeglądu wykwalifikowany mechanik sprawdzi stan klocków i tarcz hamulcowych. Na tym kontrola hamulców w samochodzie jednak się nie kończy. Kluczowe znaczenie ma jakość płynu hamulcowego – szczególnie w okresie letnim, kiedy wysokie temperatury mocno obciążają układ hamulcowy. Będąc w trasie, czasami będziemy zmuszeni do wyhamowania pojazdu z dużych prędkości – w celu zachowania parametrów układu hamulcowego w takich warunkach upewnij się, że płyn hamulcowy oraz przewody hamulcowe są w doskonałej kondycji.

W okresie letnim każdy odpowiedzialny kierowca porusza się już na oponach letnich, przed długą trasą warto jednak skontrolować stan opon. Upewnij się, że guma nie popękała lub nie sparciała w mniej widocznych na co dzień rejonach opony – w dokładnym sprawdzeniu stanu ogumienia pomocne będzie uniesienie samochodu na podnośniku, co umożliwi dokładne obejrzenie opon z każdej strony. Skontroluj również poziom ciśnienia we wszystkich oponach.

Ponieważ wakacje to najgorętszy okres roku, zadbaj o dobrą kondycję klimatyzacji w swoim samochodzie. Czynność tę najlepiej powierzyć osobistemu technikowi serwisowemu, który z pomocą specjalistycznych narzędzi sprawdzi szczelność układu klimatyzacji i w razie konieczności uzupełni poziom czynnika, zapewniającego miły chłód w aucie.

Na koniec przypomnienie o kolejnej części, której znaczenia często nie doceniamy w okresie letnim. Mowa o akumulatorze. Najczęściej jako kierowcy myślimy o nim w trakcie zimy, chcąc uniknąć problemów z rozruchem auta po nadejściu mrozów. Jednak w wakacje, gdy temperatura powietrza często przekracza 30 stopni Celsjusza, akumulator bywa równie mocno obciążony, choćby przez ciężko i nieustanie działający układ klimatyzacji. Dlatego przed jazdą się na wakacje skontroluj stan akumulatora oraz poziom jego naładowania, a w razie potrzeby wymień go na nowy, w pełni sprawny.

Aby uniknąć niepotrzebnego stresu i pośpiechu, pamiętaj o wcześniejszym zaplanowaniu trasy. Punkt docelowy wybrany na przeglądarce domowego komputera możesz w wygodny sposób przesłać bezpośrednio do nawigacji auta, wykorzystując do tego aplikację Volvo On Call. W planie podróży nie pomiń punktów przewidzianych na postoje – pamiętaj o regularnym odpoczynku na trasie, aby bezpiecznie i w pełnym zdrowiu dojechać do celu.

Czas ruszyć w drogę! Przygoda i odpoczynek już czekają na Ciebie. Do auta zabierz butelkę wody mineralnej i ciesz się jazdą. Unikaj pośpiechu, a wakacje zaczniesz nie po dojechaniu na miejsce, ale już opuszczając garaż lub przydomowy parking.

Najnowsze

Nissan Navara po faceliftingu. Jeszcze mocniejsze zawieszenie i większa ładowność

Nissan przedstawił szczegóły dotyczące zmodernizowanego pick-upa Navara, który jest już dostępny w sprzedaży w całej Europie. Cała gama nowoczesnych rozwiązań technologicznych sprawia, że Navara jest w ścisłej czołówce klasy pick-upów.

Właściciele firm, a także rodziny bez wątpienia docenią niższe zużycie paliwa oraz zaprojektowaną od nowa sześciobiegową manualną skrzynię biegów, dzięki której podróże będą teraz jeszcze bardziej komfortowe.

Dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu Navara może przewozić cięższe ładunki, natomiast inteligentny system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA) daje jeszcze większe poczucie pewności w czasie jej holowania.

Dzięki modernizacji jednostki napędowej zużycie paliwa obniżono nawet do 6,9 l/100 km. Silnik tego niezwykle wszechstronnego pojazdu użytkowego wyposażono w dwie turbosprężarki. Występuje on w dwóch wariantach mocy: 163 KM/120 kW oraz 190 KM/140 kW. Dzięki zamontowaniu dwóch turbosprężarek (zamiast jednej) moment obrotowy oferowany przez podstawową wersję jednostki napędowej wzrósł o 22 Nm, do 425 Nm.

Nissan był pierwszym producentem, który zastosował zawieszenie 5-drążkowe w klasie 1-tonowych pick-upów, wprowadzając na rynek model Navara Double Cab w 2015 roku. Teraz to samo rozwiązanie trafiło także do wersji King Cab – jest to pierwszy przypadek zastosowania takiego zawieszenia w tym segmencie rynku pick-upów.

Ładowność odmiany King Cab zwiększyła się w porównaniu z poprzednim modelem o 55-95 kg (w zależności od wersji) i wynosi obecnie 1165 kg (przy dopuszczalnej masie całkowitej 3200 kg). Z kolei Double Cab oferuje ładowność zwiększoną o 54–114 kg (w zależności od wersji) i jest w stanie przewieźć od 1115 do 1180 kg ładunku przy dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3250 kg.

Kolejnym z wartych zauważenia systemów zastosowanych w zmodernizowanym modelu jest układ stabilizacji toru jazdy przyczepy. Nowe rozwiązanie analizuje kąt odchylenia pojazdu względem osi pionowej i potrafi na tej podstawie przewidzieć wychylenie boczne przyczepy.

Jest ono następnie neutralizowane poprzez delikatne przyhamowanie poszczególnych kół lub ograniczenie podawanej na nie siły napędowej, tak by przywrócić stabilność całego zestawu. W nowym modelu oferowane są również takie rozwiązania, jak inteligentny system hamowania awaryjnego, system wspomagania ruszania pod górę, system kontroli zjazdu oraz inteligentny system kamer 360°. 

Wszystkie wersje modelu mają zwiększony prześwit, a także udoskonalone zawieszenie i nowe wzory obręczy kół. Ich średnica w wersjach podstawowych wzrosła z 16 do 17 cali. Wyższe wersje mają przeprojektowane reflektory LED z czarnymi błyszczącymi oprawami, które zastąpiły dotychczasowe elementy chromowane.

Najnowsze