Sposoby na spokojne pakowanie samochodowego bagażnika

Trzy walizki, dwa dmuchane materace, wózek dziecięcy, parasol przeciwsłoneczny i niekończąca się liczba zabawek – tak wygląda typowy bagażnik rodziny, która wybiera się na zasłużone wakacje.

Przygotowania potrafią wywołać sporo stresu – zawsze obawiamy się, że czegoś zapomnimy, a jednocześnie chcemy jak najlepiej zagospodarować przestrzeń w samochodzie. Metoda KonMariTM, stworzona przez Marie Kondo – znaną autorkę książek na temat “porządku jako filozofii życia” – powstała, by zminimalizować ten problem. Dział Inżynierii SEAT-a połączył siły z Merie Kondo, aby przygotować specjalny poradnik dla urlopowiczów. Poniższe pięć wskazówek pomoże Ci nie zwariować podczas pakowania się na wakacje.

1. “Mniej znaczy więcej”: według Aline Lau, pierwszej certyfikowanej konsultantki metody KonMari w Europie, decyzja o tym, co chcesz zabrać, to pierwszy krok podczas przygotowań do pakowania. Większość osób ma ogromny problem z tym, co będzie niezbędne podczas wakacyjnego wypoczynku, a co można zostawić w domu. Aby rozwiązać to wyzwanie, dobrym sposobem jest zwizualizowanie wymarzonej wyprawy. W ten sposób spakujesz tylko rzeczy, które okażą się pożyteczne na miejscu – mówi londyńska Ekspertka.

2. “Dokonaj podziału na kategorie”: podzielenie wszystkich przedmiotów na odpowiednie kategorie pozwoli Ci na łatwe i efektywne pakowanie.
Określenie wariantów, takich jak odzież, dodatki, zabawki czy apteczka pierwszej pomocy, pozwolą nam krok po kroku pozbyć się trudności związanych z wyprawą – dodaje Ekspertka. Dobrym przykładem jest ułożenie zabawek i schludnie złożonych dodatków na plażę w ten sam przedział, tym samym zyskując dodatkową przestrzeń.

3. “Odzież zwiń i ułóż pionowo” : Pakowanie walizek i układanie ich przypomina zabawę w Tetris. Aby wykorzystać w 100% przestrzeń w walizce należy zwinąć wszystkie ubrania i ułóżyć je pionowo, ponieważ zajmą mniej miejsca i będzie można mieć na nie stały pogląd. Dodatkowo, takie rozwiązanie zapewni uspokajający, wizualny efekt.


 
4. “Wykorzystaj w pełni przestrzeń samochodu”: trzymanie wszystkiego w jednym miejscu to nie tylko filozofia, jest to kwestia, która dotyczy także inżynierii.
Podczas planowania kolejnego modelu, naszym priorytetem jest zaprojektowanie przestrzeni, która pomieści jak najwięcej i umożliwi wykorzystywanie wszystkich zakamarków – wyjaśnia Inżynier SEAT-a, Jordi Mora. Wszelkie przegródki i komory w samochodzie są przydatne, żeby przechowywać najbardziej użyteczne przedmioty, jak chusteczki czy napoje – dzięki temu zawsze są pod ręką. Należy jednak pamiętać, że ze względów bezpieczeństwa nigdy nie należy zostawiać przedmiotów luzem, ani na miejscu pasażera, ani na tylnych siedzeniach czy na tylnych półkach samochodowych.

5. “W bagażniku kieruj się zasadą – ostatnie co wkładasz, będzie pierwszym, które wyciągniesz”: Pierwsza rzecz, która powinna Ci przyjść do głowy podczas pakowania rzeczy do bagażnika, to wykorzystanie ukrytych schowków, takich jak np. w modelu SEAT Arona. Trzeba pamiętać, że przedmioty, które najbardziej będą potrzebne, muszą być w miejscu najłatwiej dostępnym. Praktycznym podejściem jest również ułożenie uchwytów w górną stronę, aby łatwiej było z nich skorzystać. Podczas układania walizek, najcięższa powinna iść na sam dół i jak najdalej od reszty.
Jeżeli przedmioty będą błędnie ułożone lub niezabezpieczone, podczas gwałtownego hamowania lub manewru nasze bagaże mogą się przemieścić i zagrozić naszemu bezpieczeństwu – tłumaczy Inżynier Pasywnego Bezpieczeństw SEAT-a, Javier Delgado. – Jadąc 100 km/h i naciskając ostro pedał hamulca, przedmiot ważący 30 kg zamieni się w pocisk ważący trzy razy więcej – 90 kg – dodaje.

Najnowsze

Lato, samochód i urlop: nowa wystawa specjalna w Audi museum mobile

Latem można wyjechać na wakacje, albo zrelaksować się w muzeum! Wykorzystując te najpiękniejsze w roku tygodnie, Audi museum mobile przygotowało kolejną wystawę specjalną pt. „Słońce z nami! Historia wakacji w Audi”.

Od 8 sierpnia, do 28 października br., zwiedzający będą mogli poznać jaką rolę odegrał samochód w podróżowaniu w czasie wakacji.

Dla wielu ludzi urlop jest najpiękniejszym okresem w roku, a wakacyjne podróże są ważne. Wynalezienie samochodu dało zupełnie nowe możliwości podróżowania. Czasy boomu gospodarczego w Niemczech w latach ’50 i ’60 XX w., to również czas początku boomu turystycznego, który trwa do dziś. Na nowej wystawie, obok rzadkich eksponatów obrazujących wczesne lata turystyki kampingowej, zobaczyć można również samochody, którymi zwiedzano świat w pierwszej połowie XX w. oraz najmłodsze przykłady pojazdów przystosowanych do turystyki, jak np. Audi Q3 ze specjalnym kampingowym namiotem. Odwiedzający wystawę będą mieli możność ujrzenia np. przedwojennej przyczepy kampingowej połączonej z samochodem DKW F5 Meisterklasse Cabrio-Limousine z roku 1935, DKW F89 z roku 1951 z drewnianą karoserią, jedyny egzemplarz kampera DKW F800/3 Westfalia z 1956, wielu innych modeli NSU, ale również Trabanta P601 z namiotem dachowym z roku 1986.

Organizatorzy wystawy przygotowali ją w specjalny sposób, nazywając go „pudełkiem wspomnień”. Wszystkie eksponaty stoją na specjalnych podwyższeniach, które z kolei obudowano dużymi, drewnianymi ramami. Efekt głębi tworzy wrażenie patrzenia w otwarte pudełko, takie właśnie „pudełko wspomnień”, przypominające najpiękniejsze wakacyjne momenty.

Najnowsze

Czy do samolotu można zabrać fotelik samochodowy dla maluszka?

Planujesz podróż samolotem z małym dzieckiem? Wiesz, że na pokład samolotu możesz zabrać ze sobą fotelik samochodowy? W ten sposób możesz sobie i maluszkowi zapewnić bardziej komfortową podróż. Jeśli swój wyjazd planujesz z wyprzedzeniem, nie musisz się niczym martwić.

Podróżując ze swoim dzieckiem masz pierwszeństwo w kolejce do wejścia na pokład. Jeśli odpowiednio wcześniej poinformujesz linie lotnicze będziesz mieć więcej czasu  by spokojnie i wygodnie usiąść w samolocie. Kluczem do bezstresowej podróży z maluchem jest przestrzeganie motta “bądź przygotowany”.

Poniżej znajduje się pięć pytań i odpowiedzi, które powinny pomóc Ci w przygotowaniach do podróży samolotem z dzieckiem.

  1. Czy do samolotu można zabrać fotelik samochodowy dla maluszka?

Oczywiście, zależy to od linii lotniczych. Zanim zrobisz rezerwację, należy zapoznać się z regulaminem danych linii. Jeżeli Twój fotelik samochodowy jest zatwierdzony przez linie lotnicze i ma nalepkę TÜV-Rheinland “do użytku w samolocie” nie powinno być problemu. Wszystkie zatwierdzone modele fotelików znajdują się na stronie www.tuv.com/poland/pl/ . Jednak i tak wiele firm zezwala na korzystanie na pokładzie z fotelików samochodowych, które nie znajdują się na wyżej wymienionej liście.

Oczywiście miejsce obok fotelika nie będzie komfortowe, ale wiadomym jest, że komfort dziecka jest ważniejszy. Wygoda maluszka w tym momencie jest najistotniejsza. W wielu przypadkach znajome środowisko sprawi, że dziecko poczuje się bezpieczniej i będzie mu znacznie wygodniej. Również wzrośnie jego bezpieczeństwo.

Do tego dochodzi jeszcze kwestia późniejszego wypożyczenia. Zabranie ze sobą fotelika samochodowego może być dużo tańszą opcją niż wypożyczenie. Koszt wynajęcia często dochodzi nawet do kwoty 50 euro za dzień.

  1. Czy znak TUV jest ważny za granicą?

TUV Rheinland na swojej stronie internetowej informuje, że “Certyfikat TUV to potwierdzone bezpieczeństwo i jest akceptowalny w Europie”. Bardzo dużo krajów Unii Europejskiej respektuje ten znak.

Mimo to najpierw należy sprawdzić czy można korzystać z fotelika samochodowego w danych liniach lotniczych. Dla przykładu w Stanach Zjednoczonych, tylko podczas lotów wewnątrz krajowych można używać fotelików samochodowych na pokładzie samolotu.

  1. Czy muszę zarezerwować dodatkowe siedzenie? Czy kupując bilet lotniczy muszę rejestrować fotelik samochodowy?

“Jeśli podczas kupna biletu nie ma opcji rezerwacji dodatkowego miejsca, należy skontaktować się z liniami lotniczymi i dopytać o szczegóły”, rekomenduje Angelika Heinbuch, PR Manager lotniska we Frankfurcie.

Rodzice, którzy chcą korzystać ze swojego fotelika w samolocie, są zobligowani do zakupu dodatkowego biletu, nawet jeśli dziecko ma mniej niż 2 lata i podróżuje na kolanach rodzica.

Wybierając miejsce pod fotelik trzeba być ostrożnym: „Fotelik samochodowy może być użytkowany tylko na miejscu przy oknie – wyjątkiem są rzędy przy wyjściach awaryjnych, przed i za nimi. Jeśli podróżujesz z dwójką dzieci możesz zarezerwować miejsce środkowe oraz przy oknie” mówi Kathrin Skorpil, Szef działu usług specjalnych w Condor.

Większość linii lotniczych ma wspólną politykę dotyczącą dodatkowych biletów. Należy je  rezerwować mimo, że dziecko ma mniej niż 2 lata i podróżuje za darmo.

  1. Czy fotelik samochodowy traktowany jest jako bagaż? Czy trzeba za niego płacić?

Jeśli fotelik samochodowy jest instalowany na specjalnie wykupionym miejscu to nie ma dodatkowych opłat. Podobnie jest w przypadku, gdy fotelik odprawiony jest jako bagaż: „Większość linii lotniczych jest uczciwa wobec podróżujących”, mówi Angelika Heinbuch, PR Manager lotniska we Frankfurcie. Przykładowo Lufthansa i Condor pozwalają bezpłatnie zająć miejsce w luku bagażowym. Jednakże jeśli rodzice chcą wziąć dodatkowy wózek lub gondolę najpierw powinni skontaktować się z liniami lotniczymi.

  1. Jak należy spakować fotelik by podczas lotu nie został uszkodzony ?

Dodatkowe opakowanie fotelika nie jest wymagane. Natomiast niektóre części mogą wystawać przez co mogą nie zmieścić się w schowku (ważne by najpierw poznać specyfikację bagażu podręcznego linii lotniczych) wtedy może się zdarzyć, że będzie trzeba fotelik zarejestrować jako bagaż podręczny.

“Idealne do transportu fotelików są wyściełane torby podróżne, które dodatkowo mogą być wypełnione folią bąbelkową oraz oklejone specjalnymi naklejkami” podpowiada Bernhard Kastner, Starszy kierownik do spraw produktów, w dziale bezpieczeństwa dla dzieci producenta fotelików samochodowych CYBEX.

W razie wątpliwości zawsze najlepiej skontaktować się z liniami lotniczymi żeby doprecyzować wszystkie szczegóły dotyczące przewożenia fotelików samochodowych.

Najnowsze

Uwaga na kontrolę trzeźwości za granicą – wynik badania może być wyższy niż w Polsce!

Połowa lata już za nami, ale jeszcze wielu z nas wakacyjne wojaże ma wciąż przed sobą. Podczas kontroli trzeźwości za granicą może spotkać nas przykra niespodzianka. W niektórych państwach policyjny alkomat może wykazać więcej promili niż w innych, mimo że zawartość alkoholu w wydychanym przez nas powietrzu będzie taka sama.

Wszystkie alkomaty mierzą zawartość alkoholu w miligramach na jeden litr wydychanego powietrza. Z kolei prawo określa limity dla kierowców, stosując jednostkę zawartości alkoholu we krwi – czyli promile. Alkomaty podają wynik w promilach po przeliczeniu jednej wartości na drugą, stosując tzw. BBR (ang. Blood Breath Ratio), jednak BBR może się różnić w poszczególnych krajach.

W Europie używane są trzy wartości przelicznika BBR – 2300:1, 2100:1 (taki obowiązuje w Polsce) oraz 2000:1. Oznacza to, że wynik badania policyjnym alkomatem w zależności od kraju może się różnić o nawet 15%, pomimo identycznej zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu.

Gdy wykonamy pomiar alkomatem skalibrowanym w Polsce, może się okazać, że prawidłowo działające urządzenie potwierdzi naszą gotowość do prowadzenia samochodu. Jednak w wyniku kontroli dokonanej przez np. brytyjską policję możemy stracić prawo jazdy.

Uwaga na wyższy BBR
Dla przykładu, załóżmy, że podczas wycieczki na popularną Maltę (gdzie według prawa można prowadzić samochód, mając nie więcej niż 0,8 ‰ we krwi) wypiliśmy wieczorem kilka piw. Zabrany z Polski alkomat wskazuje rano zawartość alkoholu we krwi na poziomie 0,76 ‰, więc możemy zdecydować się wsiąść za kierownicę. Niestety, chwilę później podczas kontroli, maltański alkomat policyjny wskazuje wartość 0,83 ‰, czyli powyżej dopuszczalnego limitu.

Jak to możliwe? W jednym litrze wydychanego powietrza mieliśmy 0,36 mg alkoholu. W przypadku polskiego przelicznika BBR na poziomie 2100:1 wynik dla zawartości alkoholu we krwi jest niższy niż na Malcie, gdzie BBR wynosi 2300:1. Jest to różnica, która może zaważyć na wyniku kontroli policyjnej.

Z punktu widzenia polskiego kierowcy szczególną uwagę należy zachować w krajach, gdzie BBR jest wyższy niż 2100:1. W Europie te kraje to wspomniana już Malta, a także Wielka Brytania oraz Irlandia – tam BBR wynosi 2300:1.

Z kolei w Danii, Finlandii, Francji, Norwegii, Hiszpanii i Szwecji przelicznik jest niższy niż w Polsce i wynosi 2000:1. Jeżeli wracamy z tych krajów, mając alkomat ustawiony na tamtejszy BBR, należy koniecznie go zmienić na przelicznik obowiązujący w Polsce, ponieważ wyniki będą zaniżone.

Odmienne wartości przelicznika BrAC na BAC w różnych krajach bywają zaskoczeniem dla kierowców. Najlepszym rozwiązaniem jest powstrzymanie się przed spożywaniem alkoholu, jeżeli zamierzamy krótko po tym prowadzić. Jednak gdy zajdzie potrzeba upewnienia się co do naszego stanu trzeźwości, najlepiej używać alkomatu, w którym można przełączać przeliczniki BBR stosowane w poszczególnych państwach – wyjaśnia Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

Najnowsze

Kia Niro EV jeszcze w tym roku w Polsce

W sprzedaży w Polsce pojawi się wkrótce elektryczny crossover Kia, którego zasięg wynosi do 450 km. Spodziewany jest w ofercie w czwartym kwartale 2018 roku.

Niro EV jest drugim po Soulu EV elektrycznym samochodem marki Kia, który będzie sprzedawany na całym świecie. Europejski debiut nowego modelu będzie miał miejsce podczas październikowego Salonu Samochodowego w Paryżu. Do końca 2018 roku elektryczna odmiana Niro pojawi się w sprzedaży na europejskich rynkach. W Polsce – w 4. kwartale.

Elektryczny Niro EV dołącza do już oferowanych odmian tego modelu – hybrydowej i hybrydy typu plug-in.

Duży zasięg na jednym ładowaniu Niro EV zawdzięcza polimerowemu akumulatorowi litowo-jonowemu o pojemności 64 kWh. Po podłączeniu auta do szybkiej ładowarki o mocy 100 kW potrzeba zaledwie 54 minut, aby akumulator Niro EV naładować do 80%. Nabywcy elektrycznego Niro będą mogli wybrać wersję z akumulatorem o mniejszej pojemności (39,2 kWh), który zapewnia zasięg do 300 kilometrów* na jednym ładowaniu.

Niro EV ma napęd na przednie koła za pośrednictwem silnika elektrycznego o mocy 150 kW (204 KM), który generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm od chwili ruszenia. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 7,8 s. Ponieważ akumulator jest umieszczony nisko i znajduje się pod podłogą bagażnika, środek ciężkości Niro EV wypada w podobnym miejscu, jak w samochodach typu sedan lub hatchback, co ma zapewniać crossoverowi bardzo dobrą stabilność na zakrętach i gwarantować dobre właściwości jezdne.

Kia Niro po raz pierwszy została wprowadzona na rynek w 2016 roku. Jej nowa platforma została zaprojektowana z myślą o zastosowaniu różnych zaawansowanych układów napędowych. Nadwozie Niro EV ma szerokość 1805 mm i wysokość 1560 mm, co zapewnia dużą przestronność kabiny. Rozstaw osi wynoszący 2700 mm gwarantuje dużo miejsca na nogi wszystkim pasażerom. Długość nadwozia wynosi 4375 mm. Bagażnik Niro EV ma pojemność 451 litrów (wg VDA), czyli jest większy niż w wielu innych samochodach elektrycznych czy hybrydach typu plug-in.

* Zasięg został obliczony przy użyciu normy WLTP.

Najnowsze