Karolina Chojnacka

Specjalne bramki na drogach ekspresowych! O co chodzi?

Chodzi o bezpieczeństwo, ale tym razem to nie bezpieczeństwo kierowców jest najważniejsze. Do czego służą specjalne bramki na drogach ekspresowych?

Nad dwoma odcinkami dróg ekspresowych, S3 pomiędzy Szczecinem i Gorzowem oraz S8 pomiędzy węzłami Wieluń i Złoczew można spotkać specjalne bramownice nad drogą pełniące funkcję przejść dla nietoperzy. To rozwiązania z lat 2010 i 2013, gdy oddawano do ruchu te odcinki dróg, jedne z pierwszych w Europie.

Warto przypomnieć, że wszystkie gatunki nietoperzy w Polsce są pod ochroną. Z 25 gatunków aż dziewięć znajduje się na „Czerwonej liście zwierząt ginących i zagrożonych w Polsce”. Program ochrony nietoperzy zakłada nie tylko ochronę ich miejsc rozrodu, hibernacji i żerowisk, ale też konieczna jest ochrona tras przelotu na żerowiska oraz tras migracji z siedlisk letnich do miejsc hibernacji. Nietoperze są bardzo mobilne – w nocy korzystają z żerowisk oddalonych od siebie nawet o kilkanaście kilometrów.

Monitoring przejść pokazał, że są one w różnym stopniu wykorzystywane przez nietoperze. Dlatego też, w późniejszych latach, w miejscach występowania nietoperzy zastosowaliśmy trochę inne rozwiązanie. To specjalne siatki ochronne montowane wzdłuż drogi, jak na przykład przy S3 na wysokości Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego czy też wzdłuż S6 pomiędzy Kiełpinem i Kołobrzegiem w miejscach przecięcia okazałych alei drzew stanowiących trasy przelotów nietoperzy podczas żerowania, a także nasadzenia drzew wzdłuż budowanych dróg. Zdaniem tych rozwiązań jest podwyższenie toru lotu nietoperzy by bez szwanku mogły przelecieć nad drogą.

Bramownice miały kształt litery Y, przy czym ich ramiona zostały wypełnione siatką o oczkach nie większych niż 5 na 5 centymetrów. By uniknąć wlatywania nietoperzy pod konstrukcję, siatkę zamontowano również przy jej podporach. Rozpiętość takiego przejścia wynosi od 50 do 100 metrów w zależności od warunków w danym miejscu na drodze. 

Bramki dla nietoperzy na drogach ekspresowych
Bramki dla nietoperzy na drogach ekspresowych, fot. materiały prasowe / GDDKiA

Z kolei siatka rozpinana wzdłuż drogi wykonana jest w formie plecionki z pasków o szerokości co najmniej 0,5 cm i wymiarze oczek 5×5 cm. Jej wysokość to 4 – 5 m, a długość, zależna od potrzeb, to około metrów.

Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze

Karolina Chojnacka

McLaren, Koenigsegg, Toyota i Ford na każdą kieszeń! Samochodowe zestawy Lego Speed Champions zachwycą każdego fana motoryzacji!

Sześć zestawów, dziewięć samochodów... Lego zdecydowanie rozpieszcza w tym roku fanów motoryzacji. Jakie modele będzie można złożyć z klocków z serii Lego Speed Champions?

Lego Speed Champions – McLaren Elva

263 klocki, odrobina cierpliwości i McLaren Elva może być twój! To kolejny McLaren w „garażu” Lego, wcześniej na rynku klocków pojawiły się modele Senna, 720S i bardziej skomplikowany w składaniu Senna GTR dla linii Technics.

Lego Speed Champions - McLaren Elva
Lego Speed Champions – McLaren Elva, fot. materiały prasowe / Lego

Lego Speed Champions – Koenigsegg Jesko

Zestaw Koenigsegg Jesko składa się z 280 elementów, która doskonale odwzorowują agresywny przód, otwory wentylacyjne i wspornikowe tylne skrzydło samochody.

Lego Speed Champions – Toyota GR Supra

To pierwszy raz, kiedy Toyota udzieliła swojej licencji Lego. 299-częściowa Toyota GR Supra w kolorze żółtym z pewnością zachwyci fanów japońskiej marki.

Lego Speed Champions - Toyota GR Supra
Lego Speed Champions – Toyota GR Supra, fot. materiały prasowe / Lego

Lego Speed Champions – Ford

Ten zestaw klocków Lego oferuje fanom Forda dwa samochody w jednym zestawie. Z 660 elementów może powstać Ford Bronco R i Ford GT Heritage Edition. Trzeba przyznać, że GT w malowaniu Gulf wygląda obłędnie!

Lego Speed Champions – Dogde

Dla fanów amerykańskiej motoryzacji Lego przygotowało zestaw składający się z 627 klocków, z których może powstać 1970 Dodge Challenger T / A i dragster.

Lego Speed Champions – Chevrolet

512 klocków i Chevrolet C3 oraz C8-R mogą być twoje.

Który z zestawów Lego Speed Champions najchętniej byście złożyli i postawili w swoim „klockowym garażu”?

Najnowsze

Paula Lazarek

Ford E-Transit: już niedługo rozpoczną się pierwsze europejskie testy

W pełni elektryczne Fordy E Transit w wersjach van oraz z kabiną na niezabudowanym podwoziu rozpoczną testy w firmach prowadzących tak zwane dostawy na ostatnią milę, u dostawców supermarketów oraz w branży usług komunalnych.

Prototypowe E‑Transity dołączą do flot klientów Forda, w których będą eksploatowane w rzeczywistych, trudnych warunkach przez duże firmy z branży dostaw do supermarketów, dostaw towarów do domu klienta, usług pocztowych i usług komunalnych na terytorium Niemiec, Norwegii i Wielkiej Brytanii.

– Testy w warunkach rzeczywistych są ważnym krokiem na drodze rozwojowej w pełni elektrycznego E‑Transita. Dzięki nim będziemy mogli dokładniej zrozumieć, jak umożliwić zwiększenie produktywność klientom z różnych branż, korzystającym z bezemisyjnego samochodu – powiedział Andrew Mottram, główny inżynier programu E‑Transit w dziale pojazdów użytkowych Ford of Europe.

Europejskie testy prowadzone przez klientów Forda są częścią szeroko zakrojonego programu rozwojowego E‑Transita, realizowanego przed jego wprowadzeniem na rynek wiosną 2022 roku. Rozpoczynające się pod koniec lata tego roku testy powinny potwierdzić, że w pełni elektryczny samochód dostawczy może w komforcie sprostać potrzebom eksploatacji w różnych scenariuszach.

Inżynierowie Forda wykorzystają dane uzyskane podczas prób do doskonalenia systemów E‑Transita korzystających z łączności oraz funkcji zarządzania jego zasięgiem, aby poprawić zadowolenie klientów z nowego pojazdu.

Znajdą się wśród nich wersje van oraz z kabiną na podwoziu z zabudowanymi chłodniami, kontenerami, skrzyniami ładunkowymi w różnych wersjach oraz ze specjalistycznym wyposażeniem przedziałów ładunkowych. Europejscy nabywcy E‑Transitów otrzymają szeroki wybór wersji nadwoziowych, długości pojazdu, wysokości dachu i masy całkowitej, łącznie 25 możliwych wariantów dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb klientów Forda.

Pierwszy w branży system ProPower Onboard dostarczy do 2,3 kW mocy do zasilania urządzeń elektrycznych poprzez standardowe gniazda, zainstalowane w kabinie i w przestrzeni ładunkowej. ¹ Przewidywana ładowność wynosi do 1616 kg dla samochodów z nadwoziem van i do 1967 kg dla modeli z kabiną i podwoziem do zabudowy.

Całkowicie elektryczny układ napędowy E‑Transita zapewnia do 200 kW mocy przy przewidywanym zasięgu w cyklu WLTP do 350 km ² osiąganym dzięki takim rozwiązaniom zwiększającym zasięg, jak tryb jazdy Eco i programowane wstępne klimatyzowanie wnętrza.

Operatorzy flotowi dodatkowo otrzymają nowe rozwiązania systemu SYNC 4, w tym łatwy w obsłudze 12-calowy ekran i opcjonalny system nawigacji w chmurze, ³ z przyszłymi ulepszeniami systemu, dokonywanymi dzięki automatycznym bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowania.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Robert Kubica zakończył trening przed Grand Prix Hiszpanii… w żwirze

Robert Kubica, rezerwowy kierowca zespołu Alfa Romeo Racing Orlen, zasiadł za kierownicą bolidu C41 podczas pierwszego, piątkowego treningu.

Robert Kubica wziął udział w pierwszym, piątkowym treningu przed Grand Prix Hiszpanii. Polak zasiadł za kierownicą bolidu Kimiego Raikkonena. Nie wszystko jednak potoczyło się po jego myśli…

Robert Kubica nie uzyskał czasu na miękkich oponach. W trakcie swojego pierwszego mierzonego okrążenia kierowca Alfa Romeo Racing Orlen wykonał obrót na przeprofilowanym zakręcie 10 i wpadł w żwir. Nie udało mu się wyjechać z pobocza. Kubica zakończył udział w treningu po 13 okrążeniach. W wywiadzie z Eleven Sports Polak wyznał:

Wjeżdżając w dziesiąty zakręt przeliczyłem się z przyczepnością. Na wjeździe było jeszcze ok, ale później przód i tył zaczęły się ślizgać. W środku zakrętu tył uciekł. To się zdarza. Nie było łatwo, wyczucie nie było najlepsze.

Testowaliśmy nowe rzeczy na 2022 rok, ale było dziwnie. Zwykle gdy wsiadałem do auta, było nieźle. Sześć miesięcy przerwy mi nie pomogło i wylądowałem w żwirze.

Opisując swoje wcześniejsze przejazdy, Kubica powiedział:

Jeśli chodzi o czasy to było nieźle, Momentami wyczucie było ważniejsze, szczególnie w mojej roli. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy błąd wynikał z kwestii rzeczy, które testowaliśmy, czy z powodu przerwy w jeździe bolidem. Ostatnio jeździłem autem, które znacznie się różni. Wyczucie jest bardzo ważne, pomogłoby mi w płynniejszej jeździe.

Najnowsze

Paula Lazarek

Tiguan Allspace 2021 – kiedy premiera „brata” Tiguana o przedłużonym nadwoziu?

Tiguan Allspace to przedłużona odmiana Tiguana, która oferuje jeszcze więcej miejsca dzięki przestrzeni bagażowej o pojemności sięgającej aż 1.920 litrów. Kiedy zobaczymy go w pełnej krasie?

Tiguan Allspace będzie świętował swoją premierę 12 maja, a sprzedaż modelu rozpocznie się w najbliższych tygodniach.

Oprócz odświeżonego wyglądu na zewnątrz, przedłużona wersja Tiguana będzie oferować również zaawansowane funkcje techniczne: nowe systemy obsługi i asystujące. Producent potwierdza, że od teraz, dzięki systemowi multimedialnemu MIB3, Tiguan Allspace będzie wyposażony w szeroką gamę usług i funkcji online.

Przedłużona wersja Tiguana będzie produkowana w dwóch fabrykach. Tiguan L na rynek chiński będzie produkowany w Szanghaju, natomiast modele na rynki Ameryki Północnej i Południowej oraz europejskie będą produkowane w zakładach w Puebla w Meksyku.

Debiut Tiguana z przedłużonym nadwoziem okazał się dla Volkswagena strzałem w dziesiątkę – aż 55% wszystkich produkowanych Tiguanów to tzw. wersje LWB, czyli z długim rozstawem osi.

Najnowsze