Spadek rejestracji motocykli i motorowerów w Polsce

Sprzedaż motocykli i motorowerów była dobra - w pierwszym kwartale tego roku. Niestety kwiecień i maj jest zatrważająco słaby.

Rejestracje motocykli i motorowerów w Polsce od stycznia do maja 2014 roku – analizy PZPM na podstawie danych CEP (MSW)

W maju zarejestrowano 6 392 sztuki nowych jednośladów, czyli mniej o 2 814 niż przed rokiem (-30,6% r/r). Spadek był więc głębszy niż w kwietniu. Jest to zarazem najgorszy wynik maja od 2005 roku, kiedy zarejestrowano 3 306 nowych jednośladów. Spadek dotyczy zarówno motocykli (-11,8% r/r), jak i motorowerów, których zarejestrowano aż o 1/3 mniej. Dobry pierwszy kwartał, w którym jednak zawsze rejestruje się mniej jednośladów niż w ciepłych miesiącach roku, nie wystarczył, żeby zrekompensować straty z kwietnia i maja. Liczba rejestracji nowych jednośladów liczona od początku roku – 22 481 sztuk – jest o 8,1% niższa niż w tym samym okresie 2013 roku (-1 991 sztuki).

Używanych jednośladów sprowadzonych do Polski zarejestrowano w maju 6 666. To również jest wynik słabszy niż w maju 2013r. (-1 063 szt., -13,8%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 26 220 (+5,4% r/r, +1 333 szt.).

MOTOCYKLE

W maju zarejestrowano 1 048 nowych motocykli. Oznacza to spadek o 11,8% (-2 814 sztuki) r/r. Od początku roku zarejestrowano 3 847 (+3,7% r/r, +139 szt.) maszyn. Najpopularniejszymi marki motocyklowymi w tym roku są: BMW (535 szt., +43,4% r/r), które przed rokiem na koniec maja było drugie; drugi ROMET MOTORS (503, -9,9%), a trzecia YAMAHA (493, +43,7%).

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku, największym powodzeniem wśród kupujących nowe motocykle, cieszyły się maszyny z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Ten segment stanowi aż 40,5% całego rynku i urósł w tempie 24,7%. Króluje w nim BMW, na które przypada prawie 1/3 nowych rejestracji.

 

 

Kolejną grupą cieszącą się dużą popularnością są motocykle z silnikami o pojemnościach do 125 cm3, które po pięciu miesiącach br. miały 19,5% udział w rynku, o ponad trzy punkty procentowe niższy niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 750 szt. czyli mniej o 95 (-11,2%) niż w analogicznym czasie ub.r. –  jednocześnie ponad 2 razy mniej niż motocykli najcięższych. Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3 zajmują 17,8% rynku (683 szt., -17,9% r/r).

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku, w segmentach funkcjonalnych niezmiennie największą popularnością cieszą się motocykle typu STREET. Zanotowały one jednak spadek liczby rejestracji do 1 339 szt. (-10,6% r/r; -158). Ich udział w rynku zmniejszył się o 5,6 punktu procentowego. W tej kategorii klienci najchętniej wybierają YAMAHĘ (277 sztuk). Na drugim miejscu podium znajdują się wszechstronne motocykle typu ON/OFF, które zwiększyły swój udział w rynku o 3,6 punktu procentowego do 19,8%. W porównaniu z ubiegłym rokiem zarejestrowano ich o 27,1% więcej. W tej kategorii najwięcej sprzedaje BMW (323 sztuk). Motocykle typu CHOPPER & CRUISER mają 14,2% rynku. Liderem w tej kategorii jest ROMET MOTORS (177 sztuki), a za nim HARLEY-DAVIDSON (118 sztuk).

W maju spadły także wyniki rejestracji sprowadzonych pojazdów używanych. Zarejestrowano ich  5 157 (-8,4% r/r). Jednak licząc od stycznia do maja ten rok jest lepszy niż poprzedni. Od początku roku zarejestrowano 20 795 motocykli, czyli 9,1% więcej niż w tym samym okresie 2013 roku. Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku to HONDA (5 144 szt.), YAMAHA (4 778) oraz SUZUKI (3 940). Wszystkie te marki zanotowały spadek rejestracji w maju, ale utrzymały kilku procentowy wzrost w pierwszych pięciu miesiącach.

MOTOROWERY

W maju zarejestrowano mniej o 1/3 nowych motorowerów niż przed rokiem, czyli 5 344 sztuk (-2 674). Od początku roku zarejestrowano ich 18 634. Oznacza to spadek o 10,3% r/r (-2 130 szt.).

Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą ROMET MOTORS (7 183 szt.), który jednak zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-16,2% r/r). Drugi jest JUNAK, który zanotował największy wzrost wśród dziesięciu najpopularniejszych marek (2 363, +110%), a trzeci ZIPP (2 156 szt., -8,3%). Za podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (1 532, -24,9%). Sprzedaż tych czterech polskich marek stanowi ponad 2/3 całego rynku nowych motorowerów.

W okresie od stycznia do maja zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 5 425 motorowerów używanych sprowadzonych z zagranicy. Jest to mniej o 6,8% i 396 sztuk niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: PEUGEOT (852 szt., -5,4% r/r), PIAGGIO (671, -1,9%), YAMAHA (595, -6,6%).

 

 

 

PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH I UŻYWANYCH JEDNOŚLADÓW w POLSCE

 

 

Źródło:Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze