Sobotnie przedpołudnie w Montmeló

Trzeci trening przed GP Hiszpanii pokazał, że mimo fatalnych startów na początku sezonu rywale powinni liczyć się ze starym, dobrym Ferrari.

Wczoraj podczas konferencji prasowej szef zespołu BrawnGP narzekał na problemy z ustawieniem samochodu Jensona Buttona. Fantastycznie spisujący się przecież dotychczas bolid konstrukcji Adriana Newey’a wyposażony został w nowy pakiet aerodynamiczny. Chciałoby się powiedzieć – lepsze może być wrogiem dobrego! Już wkrótce dowiemy się, czy wypowiedzi członków zespołu Rossa Brawna to wyraz prawdziwych obaw czy czysta kokieteria.

Dwa najlepsze czasy w sesji treningowej uzyskali Felipe Massa i Kimi Raikkonen. Trzeci wynik należał do Jensona Buttona i był prawie o pół sekundy gorszy. Sobotni poranek na Circuit de Catalunya pokazał wyraźnie jak bardzo różne czasy można osiągać na miękkich i twardych oponach. Robert Kubica jadąc na miękkiej mieszance poprawił swój rezultat o ponad 1,2 sekundy. Niestety, przedwcześnie pracę musiał zakończyć Nick Heidfeld, który nie opanował swojego bolidu na jednym z zakrętów i uszkodził przednie zawieszenie. 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
 okrążeń

1

3

Felipe Massa

Ferrari

1:20.553

18

2

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:20.635

0.082

22

3

22

Jenson Button

Brawn GP

1:21.050

0.497

19

4

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:21.163

0.610

17

5

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:21.239

0.686

21

6

9

Jarno Trulli

Toyota

1:21.256

0.703

23

7

1

Lewis Hamilton

McLaren

1:21.346

0.793

16

8

10

Timo Glock

Toyota

1:21.377

0.824

26

9

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:21.424

0.871

19

10

7

Fernando Alonso

Renault

1:21.499

0.946

17

11

2

Heikki Kovalainen

McLaren

1:21.519

0.966

15

12

16

Nico Rosberg

Williams

1:21.594

1.041

20

13

14

Mark Webber

Red Bull

1:21.629

1.076

19

14

11

Sébastien Bourdais

Toro Rosso

1:21.649

1.096

19

15

8

Nelson Piquet

Renault

1:21.685

1.132

18

16

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:21.689

1.136

18

17

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:21.909

1.356

19

18

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:22.043

1.490

19

19

20

Adrian Sutil

Force India

1:22.232

1.679

19

20

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:23.457

2.904

8

 

Najnowsze

Bawarski kabriolet i akrobacje motocyklowe Chrisa Pfeiffera

BMW Z4 Roadster wylądowało wczoraj wieczorem na dachu nowo otwartego salonu dealera BMW Auto Fus w Warszawie, podczas gdy na parkingu można było podziwiać show motocyklowe Chrisa Pfeiffera.

Nowe Z4 wylądowało na dachu salonu
fot. Motocaina

Premiera nowego modelu BMW Z4 Roadster zbiegła się z otwarciem nowego salonu warszawskiego dealera BMW Auto Fus. Honorowym gościem wieczoru był nowy prezes BMW Polska Andreas Biehler.

Zebranych gości na dachu budynku – który jest lądowiskiem dla helikopterów – powitał Hubert Urbański. Podnoszone przez dźwig BMW Z4 zgrabnie wylądowało pomiędzy uczestnikami pokazu.

Podczas oficjalnej części imprezy odbył się pokaz kreacji inspirowanych BMW Z4 autorstwa Dawida Wolińskiego, a już po zmroku wystąpił Chrisa Pfeiffera, którego niewiarygodne popisy na motocyklu BMW po raz kolejny wzbudziły zachwyt widzów (Chris występował już podczas Pit Lane Park na warszawskim lotnisku Bemowo). 

Auto prezentuje się fenomenalnie
fot. Motocaina

BMW Z4 to  roadster bawarskiej marki z twardym dachem, którego dwuelementowa aluminiowa konstrukcja otwiera się i zamyka w niecałe 20 sekund. Dostępne na rynku wersje silnikowe auta to trzy sześciocylindrowe jednostki benzynowe o mocy 204 KM w BMW Z4 sDrive23i, 258 KM w BMW Z4 sDrive30i i 306 KM w BMW Z4 sDrive35i. Modele wyposażone są w elementy technologii EfficientDynamics, która zapewnia oszczędne zużycie paliwa i zmniejszona emisje spalin. Ceny od: 165 400 tys. zł.

W ramach projektu BMW Art Car, nowe BMW Z4 posłużyło południowoafrykańskiemu artyście Robinowi Rhode jako 306-konny pędzel do namalowania niecodziennego obrazu, powstałego z kolorowych śladów pozostawianych przez auto na płótnie. Charakterystyczne, barwne mazy opon z obrazu stały się motywem przewodnim prezentacji BMW Z4 na całym świecie. 

Popisy Chrisa Pfeiffer’a
fot. Motocaina

Obszerny wywiad z Chrisem Pfeiffer’em – udzielony tylko dla Motocaina.pl !

Najnowsze

Piątkowe treningi w Katalonii

Przed wyścigiem o GP Hiszpanii większość zespołów wprowadza poważne zmiany w swoich samochodach. Nowe pakiety aerodynamiczne i nadzieję na lepsze wyniki ma zapewne Ferrari, BMW Sauber i McLAren Mercedes

Jenson Button w kokpicie bolidu BrawnGP 001
fot. BrawnGP

Po dzisiejszym porannym treningu poprawiły się nam nieco humory. Robert Kubica uzyskał trzeci, a Nick Heidfeld czwarty czas sesji. Nowy pakiet aerodynamiczny jaki zaprezentował szwajcarsko-niemiecki zespół na torze Circuit de Catalunya wymagał zebrania dodatkowych danych. Jak zwykle w piątek zespół pracował nad oceną zachowania się dwóch rodzajów opon dostarczanych przez Bridgestone.

Tylko kierowcy Ferrari i McLaren Mercedes używają KERS w trakcie weekendu w Hiszpanii. Nie wydaje się, żeby jego zastosowanie szczególnie pomogło liderom zeszłorocznej klasyfikacji. Może system udowodni nam jednak swoje zalety tuż po starcie wyścigu, szczególnie, że hiszpański tor ma przecież bardzo długą prostą startową, na której bolidy z większym przyspieszeniem będą miały okazję zyskać nieco przewagi.

Nie zawiódł natomiast kierowca Brawn GP Jenson Button. Jako jedyny uzyskał czas okrążenia poniżej 1 minuty i 22 sekund.

 

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

22

Jenson Button

Brawn GP

1:21,799

21

2

9

Jarno Trulli

Toyota

1:22,154

0,355

30

3

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:22,221

0,422

24

4

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:22,658

0,859

14

5

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:22,659

0,860

24

6

16

Nico Rosberg

Williams

1:22,667

0,868

26

7

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:22,753

0,954

24

8

10

Timo Glock

Toyota

1:22,828

1,029

29

9

3

Felipe Massa

Ferrari

1:22,855

1,056

15

10

23

Rubens Barrichello

BrawnGP 

1:22,859

1,060

24

11

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:22,873

1,074

20

12

14

Mark Webber

Red Bull

1:22,934

1,135

25

13

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:22,959

1,160

24

14

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:23,077

1,278

21

15

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:23,088

1,289

30

16

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:23,089

1,290

25

17

7

Fernando Alonso

Renault

1:23,157

1,358

18

18

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:23,185

1,386

31

19

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:23,522

1,723

17

20

20

Adrian Sutil

Force India

1:23,536

1,737

19

 

Nico Rosberg przed piątkowym treningiem
fot. Williams

W drugiej sesji treningowej prawie wszyscy kierowcy pracowali na torze od samego początku. Jedynie Adrian Sutil z zespołu Force India na skutek problemów technicznych ze zbiornikiem paliwa nie mógł sprawdzić ustawień swojego samochodu. Bardzo dobrą postawę zaprezentowali kierowcy Williamsa. Po raz kolejny Nico Rosberg  okazał się najszybszy. Drugi czas należał do Kazuki Nakajimy. Były to zresztą najlepsze wyniki  obydwu piątkowych treningów.

 

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

16

Nico Rosberg

Williams

1:21,588

43

2

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:21,740

0,152

40

3

7

Fernando Alonso

Renault

1:21,781

0,193

36

4

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:21,843

0,255

39

5

14

Mark Webber

Red Bull

1:22,027

0,439

37

6

22

Jenson Button

BrawnGP

1:22,052

0,464

35

7

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:22,753

0,494

45

8

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:22,082

1,761

26

9

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:22,349

0,983

17

10

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:22,571

1,011

40

11

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:22,599

1,027

30

12

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:22,615

1,082

32

13

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:22,670

1,221

31

14

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:22,809

1,288

29

15

3

Felipe Massa

Ferrari

1:22,878

1,290

35

16

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:22,948

1,360

40

17

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:23,173

1,585

39

18

10

Timo Glock

Toyota

1:23,360

1,772

46

19

9

Jarno Trulli

Toyota

1:23,623

2,035

47

20

20

Adrian Sutil

Force India

 –

Po treningu sędziowie zadecydowali o nałożeniu kary na kierowcę Red Bull Marka Webbera, którego bolid poruszał się z prędkością ponad 90 km/h przy ograniczeniu do 60 km/h w pitlane. Australijczyk otrzymał „mandat” wysokości 6 400 Euro.

Najnowsze

Hiszpańskie Grand Prix Formuły 1

Po czterech wyścigach w Australli, Malezji, Chinach i Bahrajnie Formuła 1 przenosi się do Europy. Pierwsze Grand Prix na naszym kontynencie odbędzie się w Hiszpanii. Oto garść informacji o uroczej Katalonii, w której sercu - pod samą Barceloną - jest położony tor Circuit de Catalunya.


 

Circuit de Catalunya S.L.
Mas „La Moreneta”
Apartat de Correus 27
08160 Montmeló
Barcelona

 

 

Circuit de Catalunya, Hiszpania
rys. autorka

Piątek, 8 maja 2009
Trening 1 10:00 – 11:30
Trening 2 14:00 – 15:00

Sobota, 9 maja 2009
Trening 11:00 – 12:00
Kwalifikacje 14:00

Niedziela, 10 maja 2009
Wyścig 14:00

Długość toru: 4,655 km
Liczba okrążeń: 66
Dystans wyścigu: 308,238 km
Liczba zakrętów: 16 – 9 prawych i 7 lewych
Najdłuższa prosta:  1140 m
Pierwsze Grand Prix: 1991
Pełne otwarcie przepustnicy: 57%
Największa prędkość: 308 km/h
Średnia prędkość: 207 km/h
Ilość zmian biegów/okrążenie: 44

Garść informacji o Katalonii
Katalonia jest regionem Hiszpanii graniczącym z Francją i Andorą. Od Pirenejów do wybrzeża Morza Śródziemnego ten wyżynno-górzysty teren z licznymi kurortami przyciąga niezliczone rzesze turystów. Stolicą regionu jest Barcelona, a symbolem niewątpliwie architektura Antonio Gaudiego. Pracujący na przełomie XIX i XX wieku architekt stworzył swój własny styl. Najpierw projektował w duchu eklektyzmu z elementami jego ulubionego gotyku, a potem – kiedy zapanował w architekturze modernizm – stworzył właściwie jego własną odmianę. Kolorowy, otwarty dla publiczności w 1922 roku Parc Güell zajmuje 20 hektarów i jest ulubionym miejscem spacerów mieszkańców i turystów. Do momentu, kiedy powierzono Gaudiemu kierownictwo budowy kościoła Sagrada Familia projektował on głównie budynki mieszkalne. Jego nazwisko wiązane jest jednak najczęściej z kościołem Świętej Rodziny. Strzeliste wieże nieskończonej do dziś świątynii są tym samym dla Barcelony, czym wieża Eiffle’a dla Paryża.

Barcelona to chyba jedno z najładniejszych miast Europy. Oprócz niepowtarzalnej architektury i wielu muzeów pełno tutaj przepięknych zaułków i uroczych restauracji, barów i kafejek gdzie trzeba koniecznie spróbować rozmaitych tapas, słynnego wina musującego Cava. Jedni przyjeżdżają, aby obejrzeć wczesne prace Picassa, inni słynny stadion Camp Nou. Z całą pewnością w stolicy Katalonii nie sposób się nudzić. Po intelektualnej uczcie można oddać się z rozkoszą promieniom słońca na pięknych plażach Costa Brava, jednego z najbardziej obleganych regionów wypoczynkowych Europy.

Circuit de Catalunya
Tor usytuowany jest 20 km od Barcelony, w niewielkiej miejscowości
Montmeló. Zbudowany jako część założeń programu olimpijskiego ze względu na swoje zróżnicowanie świetnie nadaje się do testów
i gości zespoły Formuły 1 kilkukrotnie w ciągu każdego roku. W trakcie swojej siedemnastoletniej historii przechodził szereg zmian. Ze względów bezpieczeństwa przebudowano w szykanę dwa szybkie zakręty przed wyjściem na ostatnią prostą.  Choć tor pod Barceloną znany jest doskonale kierowcom, to wszyscy podkreślają, że warunki na nim zmieniają się bardzo szybko, niwecząc opracowaną strategię. Temperatura toru wpływa na przyczepność kół do nawierzchni, a niespodziewanie pojawiający się wiatr na zupełnie inne prowadzenie się bolidów w zakrętach. Analizy, na bazie których dokonywane są ustawienia mogą okazać się mało przydatne. Pakiet aerodynamiczny odgrywa tutaj najważniejszą rolę.

Robert Kubica na hiszpańskim torze, 2008
fot. BMW Motorsports

Długa prosta startowa z powodu dużej prędkości wejścia w zakręt numer 1 (do 308 km/h) wyznacza ustawienie poziomu skrzydła dla osiągnięcia optymalnej wartości współczynnika siły docisku
i oporu. Konfiguracja toru to zarówno szybkie jak
i wolne zakręty, z jednym ponad 180 stopniowym nawrotem wymagającym bardzo silnego dohamowania z około 300 do 70 km/h. Średnia wartość kąta skrętu na Circuit de Catalunya jest nieco większa niż na innych torach i wynosi 113,17 stopnia, przy średniej wszystkich torów 110 stopni.
Dobrym miejscem do wyprzedzania wydaje się być szykana 14. – 15. zakrętu. Kierowcy muszą zdecydowanie zwolnić, ale bardzo ważna jest tutaj przyczepność i odpowiednio „miękkie” ustawienie zawieszenia, aby bolid mógł gładko przejechać po ograniczających krawężnikach.

Hiszpański tor uważany jest za dość przyjazny dla silników. W większości przypadków samochody przyspieszają z poziomu średnich, a nie niskich obrotów. Priorytetem jest tutaj uzyskanie dwóch kwestii: aby moc była dostarczana w sposób progresywny, oraz by odpowiednio zbalansowany samochód oszczędnie zużywał opony. Na GP Hiszpanii Bridgestone, podobnie jak na wyścig w Malezji, dostarczy miękkie i twarde ogumienie. Oczywiście w trakcie treningów zespoły będą musiały zdecydować, które z opon będą lepiej się spisywały i na których mogą przejechać dłuższy dystans w wyścigu. Na przejechanie jednego okrążenia Circuit de Catalunya samochody potrzebują 2,44 kg paliwa. 

Na weekend w Hiszpanii BMW Sauber przygotowuje zmiany w swoim bolidzie. Samochody Nicka Heidfelda i Roberta Kubicy będą mieć nowe „nosy”, zmienioną linię boczną, oraz nowe skrzydła tylne, pokrywy silnika i podwozia. Zmiany mają zdecydowanie poprawić osiągi. Oczywiście inne zespoły także pracują nad modyfikacjami. Jakie będą wyniki prac inżynierów okaże się dopiero w trakcie wyścigu, ponieważ ich założenia opierają się w trakcie sezonu wyłącznie na symulacjach i testach w tunelach aerodynamicznych.

W trakcie weekendu w Barcelonie odbywać się będą także wyścigi Formula BMW Europe, Porsche Mobil Supercup i GP2. 
 

Najnowsze

Pierwszy wyścig w Europie

Czy to będzie przełomowy moment sezonu 2009? Większość zespołów Formuły 1 już w ten weekend pokaże nowe pakiety aerodynamiczne w swoich bolidach. Przy całkowitym zakazie testów w trakcie sezonu wyścig w Hiszpanii może okazać się loterią.

Rubens Barrichello i Jenson Button, Brawn GP
fot. BrawnGP

Przed pierwszym wyścigiem w Europie w umysłach fanów F1 pojawia się z pewnością wiele pytań. Pierwszym z nich jest: czy Brawn GP, najmłodszy team w stawce będzie w stanie utrzymać tak zdecydowane prowadzenie zarówno w klasyfikacji kierowców jak i konstruktorów. Zdawać by się mogło, że mając za sobą tylko 7 dni testów przedsezonowych, odbytych zresztą na Circuit de Catalunya (4 dni) i wcześniej w Jerez (3 dni), zespół Rossa Brawna ma najmniejsze szanse na to, aby nadal powiększać przewagę nad rywalami. Inne zespoły wcześniej już zbierały dane
i przetwarzały je w użyteczne informacje, podczas gdy Brawn GP nadal konstruował zimą swój samochód. Faktem jest, że po czterech pierwszych wyścigach sezonu zespół zgromadził prawie dwa razy więcej punktów niż następne w klasyfikacji Red Bull i Toyota. Czy mieli jednak wystarczająco dużo czasu na przygotowanie równie niezawodnych rozwiązań na następne Grand Prix – okaże się już w najbliższych trzech dniach. Różnice punktowe pomiędzy zespołami Red Bulla i Toyoty są naprawdę minimalne.

Obydwa teamy zapowiadały duże zmiany w pakietach aerodynamicznych na GP Hiszpanii, jednak są problemy z ich wprowadzeniem, ze względu na przykład na konstrukcję tylnego zawieszenia bolidu RB 5. Zapowiada się zatem fascynująca walka na torze pod Barceloną.

Chciałoby się również zapytać jak bardzo sfrustrowana jest załoga Ferrari doświadczająca najgorszych od wielu sezonów chwil. Włoski zespół ma na swoim koncie trzy punkty i wyprzedza obecnie tylko najsłabszy w stawce Force India. Czy nowe rozwiązanie dyfuzorów w odchudzonym F60 pozwoli Kimiemu Raikkonenowi zdobyć punkty? To właśnie rok temu w GP Hiszpanii Fin po raz ostatni zwyciężył w sezonie 2008. 

McLaren nie zapowiada żadnych poważnych zmian w swoim samochodzie. Martin Whitmarsh stwierdził ironicznie, że w przeciwieństwie do innych zespołów koncentrujących się na wprowadzaniu znaczących ulepszeń w swoich maszynach, McLaren Mercedes chce się skupić na zdobywaniu punktów. Cóż za pewność siebie!

Takiego uśmiechnętego Roberta chcielibyśmy widzieć
fot. BMW Motorsport

BMW Sauber nie zdecydowało się na zastosowanie podwójnego dyfuzora, ale za to zmieniają się: tylne
i przednie skrzydło, kształt boków, pokrywa silnika, podwozie i nos F1.09. Nowy bolid? Zespół nie zastosuje także podobno KERS w wyścigu na torze pod Barceloną. Miejmy nadzieję, że po tych zmianach na twarzy Roberta Kubicy będzie mógł zagościć
w końcu uśmiech.

 

 

 
Warto zauważyć, że zajmujący piąte miejsce w klasyfiikacji konstruktorów Renault zdobył w czterech wyścigach obecnego sezonu tylko 5 punktów. Nadrobienie tak niewielkiej straty przez którykolwiek
z zajmujących dalsze pozycje zespołów może być nawet dziełem przypadku a przetasowania w stawce mogą nastąpić po każdym wyścigu.

  

Najnowsze