Słownik motocyklowy Motocainy: czym jest widelec
Prezentujemy wam słownik motocyklowy Motocainy. Codziennie przedstawimy nowe hasło, które pozwoli rozszerzyć wiedzę – nie tylko nowicjuszkom.
Popularnie przednie zawieszenie motocykla nazywane jest widelcem. Ma on za zadanie (razem z tylnym amortyzatorem) odizolować motocykl od nierówności na drodze. Utrzymuje również kontakt przedniego koła z nawierzchnią i przenosi na koło ruchy kierownicy. Najczęściej spotykanymi widelcami są teleskopowy i USD. Różnią się one między sobą konstrukcją. Wewnątrz oczywiście jest sprężyna oraz amortyzator, a na zewnątrz rura stała i ślizgowa (golenie), jednak już na pierwszy rzut oka widać, że w teleskopie goleń o większej średnicy umieszczona jest na dole. W modelach Up Side Down – na górze. To drugie rozwiązanie jest często stosowane w motocyklach sportowych. Zapewnia ono bowiem większą sztywność przedniego zawieszenia, dzięki czemu łatwiej jest walczyć o cenne sekundy na torze.
Zawieszenie teleskopowe |
![]() |
fot. materiały prasowe
|
Zawieszenie USD |
![]() |
fot. Yamaha |
Oprócz widelców teleskopowych oraz USD można też spotkać inne rozwiązania, takie jak wahacz pchany czy Tele lub Duolever w niektórych maszynach BMW.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: