„Ślepota zmierzchowa”, czyli kiedy nasze widzenie szwankuje

Ślepota zmierzchowa, potocznie określana „kurzą ślepotą”, objawia się słabszym widzeniem po zmroku. Schorzenie może być niezmiernie uciążliwe w trakcie wykonywania codziennych obowiązków, np. podczas prowadzenia samochodu, a jego skutki - niebezpieczne nie tylko dla nas samych.

Dlaczego „kurza”?
Potoczna nazwa schorzenia nawiązuje do kury, która właśnie po zmroku przestaje widzieć. O ile taki sposób widzenia w przypadku zwierzęcia nie stanowi dla niego dużego dyskomfortu, to dla człowieka jest niemal uniemożliwiającą codzienne funkcjonowanie barierą. Podczas stacjonarnych i regularnie wykonywanych obowiązków może nam wydłużyć czas ich realizacji. Co jednak w przypadku, gdy prowadzimy samochód, a korki zmuszą nas do pozostania na drodze dłużej niż planowaliśmy? Problem z widzeniem, który występuje u uczestnika ruchu drogowego, może być przyczyną niebezpiecznego wypadku. Jeśli jesteśmy dotknięci tą przypadłością, możemy wspomagać się np. okularami do jazdy w nocy, jednak nie będą kompleksowym rozwiązaniem, a jedynie sposobem na doraźne polepszenie jakości widzenia. Czy można zatem ustrzec się pojawienia ślepoty zmierzchowej, a tym samym nie narażać się na niebezpieczne sytuacje?

Pojawienie się tzw. „kurzej ślepoty” może mieć dwie przyczyny – komentuje dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.Pierwsza, na którą nie mamy wpływu, to wada wrodzona. Może ujawnić się już w pierwszych latach życia, jednak często zdajemy sobie z niej sprawę w wieku około 20 lat. Pierwsze objawy, które nas niepokoją to zamglenie obrazu przy niedostatecznej ilości światła, często przy jednoczesnym podrażnieniu oka przez jego suchość. Co wtedy powinniśmy zrobić? Medycyna nie zna jeszcze sposobu na wyeliminowanie tej wady, jednak możemy dbać o utrzymywanie poprawnej jakości widzenia. Dlatego, aby zminimalizować objawy schorzenia powinniśmy jak najszybciej skontaktować się ze specjalistą – okulistą, optometrystą, ewentualnie optykiem. Zdarza się bowiem występowanie krótkowzroczności zmierzchowej, objawiającej się stosunkowo niedużą wadą przy słabym oświetleniu, wtedy korekcja okularowa soczewkami ujemnymi daje poprawę widzenia – dodaje.

Dieta to podstawa!
Drugą z możliwych przyczyn wystąpienia ślepoty zmierzchowej jest zubożała dieta, zwłaszcza niewystarczające ilości witaminy A i E – uzupełnia dr Andrzej Styszyński. – Takie niedobory mogą zainicjować rozwój ślepoty zmierzchowej i doprowadzić do gorszego widzenia po zmroku czy nawet podczas przechodzenia z jaśniejszego do mniej oświetlonego pomieszczenia. Braki w diecie wpływają destruktywnie na naszą siatkówkę oraz nerw wzroku, co ma bezpośrednie przełożenie na pojawienie się ślepoty zmierzchowej – dodaje.

Co jeść, aby nie narazić się na wystąpienie tego schorzenia? Przede wszystkim musimy zapewnić naszemu organizmowi odpowiednie ilości produktów mlecznych, takich jak sery, twarogi czy jogurty. Bogatym źródłem witaminy A są również ryby oraz jaja. Nie zapominajmy także o warzywach! Dobrym uzupełnieniem diety będą dania z dużą ilością marchwi, pomidorów, brokułów czy czerwonej papryki. Pomocne w kontekście wzroku będą także potrawy bogate w kwasy tłuszczowe Omega-3 (dobre źródło to np. olej lniany).

Dlaczego oko nie widzi po zmroku?
„Kurza ślepota” u człowieka to nadal nie do końca wyjaśnione przez lekarzy i naukowców zjawisko. Nie ma dotychczas sprawdzonych metod wyleczenia przypadłości, a jedynie zahamowania rozwoju czy jej prewencja, jeśli wada nie jest wrodzona. Jeśli „zawiniła” genetyka i cierpimy na przypadłość z powodu dziedziczności w naszej rodzinie, mimo niemożliwości wyleczenia schorzenia, jego postęp nie musi być szybki i gwałtowany, a może utrzymywać się na stałym poziomie przez długi czas. Źródłem tego procesu jest odkładanie się barwnika w siatkówce oka, wpływ może mieć również uszkodzenie nerwu oka. Inaczej jest wtedy, gdy powodem jest niedobór witamin. Braki w diecie prowadzą do rogowacenia spojówki i rogówki, a postępowanie wady następuje niemal z dnia na dzień. Grozi nawet całkowitą utratą wzroku. Odpowiednio wcześnie dobrana i zastosowana dieta może zastopować rozwój schorzenia i poprawić naszą jakość życia.

Regularna wizyta u specjalisty
„Kurza ślepota” jest często mylona z innymi schorzeniami, np. zaćmą lub krótkowzrocznością. Aby być w pełni świadomym swoich problemów ze wzrokiem, nie rezygnujmy z regularnych wizyt u specjalisty. Jeśli obserwujemy u siebie problemy z widzeniem, zdecydujmy się na wizytę u profesjonalnego optyka. Ten dzięki wywiadowi z pacjentem będzie w stanie stwierdzić, czy mamy do czynienia z wadą wzroku czy poważniejszym schorzeniem (podejrzenie choroby oczu), a wtedy skieruje do okulisty.

Najnowsze

André Citroën – wizjoner z polskimi korzeniami

Inżynier, przedsiębiorca, założyciel jednej z najbardziej znanych marek na świecie, André Citroën, był piątym dzieckiem francuskiego handlarza diamentami Luisa Citroëna i Polki - Maszy Amelii Kleinman.

André Citroën urodził się 5 lutego 1878 r. – dokładnie 140 lat temu. Jego rodzice poznali się podczas jednej z biznesowych podróżny Francuza do Warszawy. W 1873 r. zmieszkali w jednak Paryżu, gdzie w 1878 r. urodził się André. Przodkowie słynnego twórcy kultowych modeli m.in. 2CV, HY, CX czy DS nosili nazwisko Limoenman, czyli… człowiek z cytrynkami, dopiero dziadek André, Barend, zdecydował się na jego zmianę.

W 1900 r. po ukończeniu studiów inżynierskich na École polytechnique André Citroën wstąpił do wojska. W trakcie służby odwiedził m.in. ojczysty kraj matki. Podczas wizyty w Polsce, w jednym z warsztatów zobaczył nieznane mu wcześniej koła zębate o zakończeniach w kształcie „jodełki”. Wykształcenie techniczne pozwoliło mu dostrzec wszystkie zalety takiej konstrukcji – możliwość przenoszenia większych obciążeń i cichszą pracę. Citroën odkupił prawa do tego wynalazku i w 1902 r. założył we Francji fabrykę kół zębatych Citroëna. Wzór zębatki, opatentowany w postaci charakterystycznych szerwonów, do dziś widnieje w logo marki.

W wieku 27 lat André był już znanym z innowacyjnych rozwiązań, nowoczesnego zarządzania, idealnego wyczucia czasu i potrzeb rynku, francuskim przedsiębiorcą. Bogate i przepełnione sukcesem doświadczenia z fabryką Morsa oraz spotkanie z Henrym Fordem spowodowały, że André szukając dalszych opcji rozwoju i możliwości wykorzystania nowoczesnej fabryki, zaplanował kolejny ruch. Wybór padł na motoryzację – André zamierzał produkować samochody seryjnie. Pierwsze auto z logo Citroëna – typ A – wyjechało z jego fabryki w 1919 r. Ta strategia była udana: niespełna 10 lat później Citroëna produkował 400 pojazdów dziennie, co stanowiło 1/3 całej produkcji we Francji.

Najnowsze

Edyta Klim

Kobieca reklama Hondy w Pakistanie

Dealer Hondy w Pakistanie postanowił zaprosić 12 motocyklistek z całego świata, by pokazać piękno swojego kraju i niezawodność małych motocykli.

W Pakistanie najlepiej sprzedają się motocykle tanie, małe i wszechstronne. Taka właśnie jest Honda CB150Fs, a do promocji tego modelu dealer Atlas Honda postanowił zaprosić motocyklistki z różnych krajów.

W ekspedycji udział wzięły motocyklistki w wieku 30-58 lat, głównie z USA, ale także z Anglii, Kanady, Szwajcarii i Holandii. Grupa liczyła 12 kobiet w składzie: Cassia Leet, Tiffany Camhi, Dione Haroutunian, Danell Lynn, Elspeth Beard, Ruth Belher, Olya Krasnykh, Sheila Dawson, Stephenie Yui, Jacquiline Michelle, Angenita Munneke i Liza Miller.

Przewodnikiem wycieczki został znany, pakistański motocyklista Moin Khan, a trasa wiodła z Islamabad przez przełęcz Khunjerab. Zaproszenie kobiet z odległych krajów miało na celu pokazanie obcokrajowcom, że Pakistan to kraj bezpieczny i piękny – idealny na motocyklowe podróżowanie. Poza tym wyprawa była postrzegana jako symbol promujący wzmocnienie pozycji kobiet w Pakistanie.

Wycieczka bardzo podobała się motocyklistkom, małe motocykle świetnie sprawdziły się w trudnych warunkach, a piękne krajobrazy zachwyciły. Sam kraj podbił ich serca i wszystkie obiecały, że jeszcze wrócą do Pakistanu.

Najnowsze

Ford KA+ Active inspirowany samochodami SUV wjeżdża do Polski

Ford zaprezentował właśnie nowy model KA+ w wersji crossover, czyli KA+ Active, który ma dawać więcej komfortu i wygody, więcej systemów wspomagających kierowcę, niż oferuje jego poprzednik. Auta trafią do sprzedaży w Europie jeszcze w tym roku.

Wersja Active jest drugim z nowej serii samochodów Active oferowanych przez Forda, po Fiesta Active, która trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku. Modele Active charakteryzuje styl inspirowanym SUV-ami, podwyższone zawieszenie i dodatkowe elementy chroniące nadwozie, przy jednoczesnym zachowaniu całej praktyczności hatchbacków i prawdziwej przyjemności z jazdy dzięki typowym dla Forda charakterystykom samochodu.

Dysponujące miejscem dla pięciu osób i ich bagażu, modele KA+ i KA+ Active są dostępne z systemem komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3, z wycieraczkami z czujnikiem deszczu, czy z automatycznymi reflektorami. Producent oferuje do nich wybór silników benzynowych i wysokoprężnych, m.in. trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra z Ti-VCT (z regulacją faz rozrządu dwoma niezależnie pracującymi wałkami), oferujący moc 70 KM lub 85 KM oraz silnik wysokoprężny TDCi o mocy 95 KM.

KA+ Active wzmacnia ofertę kompaktowego pięciodrzwiowego modelu Forda podwyższonym zawieszeniem o 23 milimetry, charakterystyczną konstrukcją przedniego wlotu powietrza, wyróżniającymi się elementami wykończeniami wnętrza.

Wszystkie wersje modelowe KA+ i KA+ Active oferują bogate wyposażenie standardowe, w tym elektryczne sterowanie przednich szyb i lusterek zewnętrznych, zamek centralny sterowany pilotem, asystent ruszania pod górę, ogranicznik prędkości oraz system Ford EasyFuel.

W odpowiedzi na życzenia klientów, przestrzeń bagażowa jest łatwiej dostępna dzięki przełącznikowi zamontowanemu na drzwiach bagażnika ułatwiającemu jego otwieranie, niezależnie od wygodnej dźwigni otwierania bagażnika dostępnej z fotela kierowcy.

Sześć poduszek powietrznych, elektroniczny system kontroli stabilności i system monitorowania ciśnienia w oponach chronią pasażerów, a dostępne rozwiązanie Ford MyKey pozwala właścicielowi ustawić maksymalną prędkość i limit głośności systemu audio, a także zapewnić, że funkcje bezpieczeństwa nie zostaną wyłączone, gdy Fordem KA+ będzie jeździł młody i niedoświadczony kierowca.

Ford KA+ i KA+ ACTIVE – specyfikacja techniczna

KA+ Podstawowe dane techniczne

Silnik

Rzędowy, trzycylindrowy, benzynowy, pojemność 1 194 cm3, niezależne sterowanie fazami dla obu wałków rozrządu (Ti-VCT), czystość spalin zgodna z Euro 6
 

Rzędowy, czterocylindrowy, wysokoprężny, pojemność 1 499 cm3, wtrysk bezpośredni Common-Rail, turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopat, czystość spalin zgodna z Euro 6.

Maks. moc: 70 KM (52 kW)
przy 5 500 – 6 500 obr./min.

Maks. moc: 85 KM (63 kW)
przy 5 500 – 6 500 obr./min.

Maks. moc: 95 KM (70 kW)
przy 3 750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 113,5 Nm
przy 4 250 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 115 Nm
przy 4 250 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm
przy 1 750 – 2 500 obr./min.

Układ napędowy

Napęd kół przednich, 5-biegowa przekładnia manualna
 

Zawieszenie kół

Przód – niezależne na kolumnach MacPherson, sprężyny śrubowe i stabilizator przechyłów
 

Tył – Częściowo niezależne z belką skrętną, sprężyny śrubowe I amortyzatory
 

Układ kierowniczy

Typ – Zębatkowy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS)
 

Obręcze kół i opony

15-calowe obręcze stalowe, opony 195/55 R 15

15-calowe obręcze aluminiowe, opony 195/55 R 15

KA+ Wymiary i masy

Wymiary pojazdu

Długość całkowita (mm)

Całkowita
szerokość (mm)

Całkowita
wysokość (mm)

Rozstaw osi (mm)

Pojemność bagażnika (litrów)

5-drzwiowy hatchback
 

3 941

1 704
(bez lusterek)

1 524

2 489

270
 

KA+ Zużycie paliwa, emisja spalin

 

Zużycie paliwa  l/100 km

 

Emisja CO2 (g/km)*

Cykl
miejski

Cykl pozamiejski

Zużycie
średnie

1.2 Ti-VCT, benzynowy 70 KM

117

6,3

4,4

5,1

1,2 Ti-VCT benzynowy 85 KM

114

6,1

4,4

5,0

1,5 TDCi wysokoprężny 95 KM

99

4,1

3,5

3,7

KA+ Active Podstawowe dane techniczne

Silnik

Rzędowy, trzycylindrowy, benzynowy, pojemność 1 194 cm3, niezależne sterowanie fazami dla obu wałków rozrządu (Ti-VCT), czystość spalin zgodna z Euro 6
 

Rzędowy, czterocylindrowy, wysokoprężny, pojemność 1499 cm3, wtrysk bezpośredni Common-Rail, turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopat, czystość spalin zgodna z Euro 6

Maks. moc: 85 KM (63 kW)
przy 5 500 – 6 500 obr./min.

Maks. moc: 95 KM (70 kW)
przy 3 750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 115 Nm
przy 4 250 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 215 Nm
przy 1 750 – 2 500 obr./min.

Układ napędowy

Napęd kół przednich, 5-biegowa przekładnia manualna
 

Zawieszenie kół

Przód – niezależne, na kolumnach MacPherson, sprężyny śrubowe z Z hydraulicznym ogranicznikiem odbicia zawieszenia i usprawnionym stabilizatorem przechyłów.
 

Tył – Częściowo niezależne z belką skrętną, sprężyny śrubowe, amortyzatory z hydraulicznym ogranicznikiem odbicia zawieszenia
 

Układ kierowniczy

Typ – Zębatkowy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS)
 

Obręcze kół i opony

15-calowe obręcze aluminiowe, opony 185/60 R 15

KA+ Active wymiary

Wymiary pojazdu

Długość całkowita (mm)

Całkowita
szerokość (mm)

Całkowita
wysokość
(mm)

Rozstaw
osi
(mm)

Pojemność bagażnika
(litrów)

5-drzwiowy hatchback
 

3 955

1 743
(bez lusterek)

1 551

2 489

270

KA+ Active Zużycie paliwa, emisja spalin

 

Zużycie paliwa  l/100 km

 

Emisja CO2 (g/km)*

Cykl
miejski

Cykl pozamiejski

Zużycie
średnie

1,2 Ti-VCT benzynowy 85 KM

129

6,8

5,0

5,7

1,5 TDCi wysokoprężny 95 KM

108

4,3

4,0

4,1

* Oficjalnie dane homologacyjne, dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 zostaną opublikowane w przed premierą rynkową.

Najnowsze

Olbrzymi zegarek dla fanów Nordschleife

Jeśli jeszcze was nie było na torze Nürburgring, gdzie najsłynniejsza cześć - i uznawana za najbardziej niebezpieczną - to Nordschleife, zawsze możecie sobie sprawić zegarek w wyścigowym klimacie. I to jaki!

Właśnie pojawił się w sprzedaży zdaje się największy zegarek na rękę i jego olbrzymia siostra. Już po wyglądzie stalowej koperty widać, że dedykowany jest fanom sportów motorowych i zawodów wieńczonych flagą z czarno-białą szachownicą. Pod wskazówkami pojawiło się również logo Nordschleife. Jednak to flaga posłużyła za tło tego monster-zegarka. Jest dostępny w dwóch wariantach: „duży” 43-milimetrowy oraz „mega-duży” 65-milimetrowy. Jesteście w stanie sobie wyobrazić, jak to może wyglądać? Z pewnością super fajnie!

Zegarki noszą nazwę Nordschleife “Chequered Flag”, oba są wyprodukowane w Niemczech. Wewnątrz tkwi szwajcarski mechanizm, który słynnie z precyzyjności. Pasek wykonano z czarnej skóry, a całość zapakowano w eleganckie, metalowe pudełko.

Zegarek Nordschleife “Chequered Flag” można kupić za premierową cenę 99 eurom za wariant „duży” i 149 za kaliber 65 na nordschleife.us.

Najnowsze