Ewa Kania

Skrzyżowanie o ruchu kierowanym – kto ma pierwszeństwo? Co zrobić, gdy będzie awaria?

Dużą zaletą skrzyżowania o ruchu kierowanym jest wysoki poziom bezpieczeństwa. Każdy kierowca wie, kiedy jest jego kolej i może ruszać bez zastanawiania się nad kwestiami pierwszeństwa. Problem robi się wtedy, gdy sygnalizacja zawodzi i kierowcy muszą sami ustalić kto i kiedy może jechać. Jakimi zasadami się wtedy kierować?

Spis treści

Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym?

Pod tym niezbyt często stosowanym pojęciem „skrzyżowania o ruchu kierowanym”, kryje się zwykle skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. To ona steruje ruchem i określa kto i kiedy powinien jechać.

Wbrew pozorom jej obecność nie zawsze rozwiewa wszystkie kwestie dotyczące pierwszeństwa. Zależy to od zastosowanego sygnalizatora. Na przykład S-1 (jednolite światła bez wpisanych w nie strzałek) oznacza, że możemy swobodnie jechać prosto. Lecz kiedy skręcamy w lewo, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym z naprzeciwka, zgodnie z ogólnymi zasadami. Ponieważ nie wszyscy to rozumieją, na wielu skrzyżowaniach można spotkać inne rodzaje sygnalizatorów – takie ze strzałkami, określającymi na przykład kiedy można bezkolizyjnie skręcić w lewo (sygnalizator S-3).

Z kolei skręcając w prawo, kierowca nie musi obawiać się innych samochodów, ale musi zwracać uwagę na pieszych i rowerzystów. Oni też w takiej sytuacji mają zielone światło, a my przecinając ich tor ruchu, musimy ustąpić im pierwszeństwa.

Jest też sygnalizator S-2, czyli taki z zieloną strzałką. Pozwala ona na warunkowy skręt w prawo (chociaż bardzo rzadko można tez spotkać strzałkę do warunkowego skrętu w lewo), a więc jeśli ustąpiliśmy pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu – pieszym, rowerzystom oraz pojazdom. To polscy kierowcy zwykle wiedzą. Nie chcą tylko pamiętać, że przed zieloną strzałką trzeba się najpierw zatrzymać, a dopiero potem decydować o możliwości wykonania manewru.

Jak jechać na skrzyżowaniu, gdzie ruchem kieruje policjant?

Skrzyżowanie o ruchu kierowanym może też odnosić się do sytuacji, w której jakaś osoba (najczęściej policjant), kieruje ruchem. Nie jest to częsty widok i kierowcy nie zawsze rozumieją polecenia, wydawane przez kierującego ruchem. To dobry moment, żeby przypomnieć jak rozumieć gesty policjanta lub innej osoby kierującej ruchem:

  • Zezwolenie na wjazd na skrzyżowanie lub odcinek drogi – kierujący ruchem zwrócony jest bokiem do nadjeżdżających pojazdów.
  • Zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi – kierujący ruchem zwrócony jest przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów.
  • Zmiana kierunku ruchu – kierujący ruchem skierowany jest przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów, jedną rękę ma podniesioną, a drugą opuszczoną. Dla kierowców jest to znak, że za chwilę nastąpi zmiana kierunku ruchu i powinni przygotować się do jazdy.
  • Przywołanie – policjant wykonuje ruch ręką po łuku w płaszczyźnie poziomej, a następnie całą dłonią skierowaną w dół wskazuje kierowcy miejsce na skrzyżowaniu, w którym powinien się zatrzymać.
  • Zatrzymanie się pojazdów z prawej lub lewej strony – gest podniesienia jednej ręki przez policjanta oznacza dla nadjeżdżających pojazdów z prawej lub lewej strony nakaz zatrzymania się.
  • Zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem – ręka osoby kierującej ruchem wyciągnięta poziomo, poprzecznie do kierunku jazdy oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub na odcinek drogi za osobą kierującą pojazdem.
  • Uwaga! Pojazd uprzywilejowany – jeżeli do skrzyżowania zbliża się pojazd uprzywilejowany, kierujący ruchem powinien zapewnić mu bezpieczny przejazd, czyli zatrzymać ruch pojazdów i pieszych. W tym celu daje kilka sygnałów gwizdkiem, z jednoczesnym podniesieniem prawej ręki do góry, dając sygnał „uwaga”.

Jak daleko przejedzie auto na rezerwie? Ile kilometrów pokonam, gdy zasięg wyniesie 0 km?

Kto może kierować ruchem?

Napisaliśmy, że najczęściej ruchem kierują policjanci, ale uprawnienia takie posiadają funkcjonariusze różnych służb. Są to:

  • żołnierze Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego
  • funkcjonariusze Straży Granicznej w strefie nadgranicznej
  • inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego
  • umundurowani inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusze celni
  • strażnicy gminni (miejscy)
  • pracownicy kolejowi na przejeździe kolejowym
  • pracownicy zarządu drogi lub inne osoby wykonujące roboty na drodze na zlecenie, lub za zgodą zarządu drogi
  • osoby nadzorujące bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym miejscu
  • kierowcy autobusów szkolnych w miejscach postoju związanych ze wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci
  • ratownicy górscy podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej
  • strażacy Państwowej Straży Pożarnej i członkowie ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej

Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu jeśli zepsuje się sygnalizacja?

Skrzyżowania zwykle wyposażane są w sygnalizację świetlną nie bez powodu. Awaria tego rozwiązania może wywołać utrudnienia w poruszaniu się oraz kontrowersje podczas ustalania pierwszeństwa. Przypomnijmy co określa pierwszeństwo przejazdu, zaczynając od najważniejszych:

  • polecenia osoby kierującej ruchem
  • sygnalizacja świetlna
  • znaki drogowe
  • ogólne zasady ruchu

Czyli jeśli ktoś kieruje ruchem, zwracamy uwagę tylko na jego polecenia. Jeśli na skrzyżowaniu jest sygnalizacja świetlna, to stosujemy się do jej sygnałów. Gdyby sygnalizacja przestała działać, wtedy zwracamy uwagę na znaki, określające pierwszeństwo przejazdu. W sytuacji gdy takich znaków nie ma, traktujemy skrzyżowanie jako równorzędne, czyli takie na którym pierwszeństwo ma kierujący z naszej prawej strony.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze