Skoda Kamiq – nowy, miejski SUV

Podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie zadebiutuje najmniejszy z SUV-ów czeskiego producenta.

Kamiq jest rozpoznawalny dzięki dzielonym przednim reflektorom ze światłami do jazdy dziennej w ich górnej części. Kompaktowy SUV to także pierwszy model Skody z dynamicznymi kierunkowskazami z przodu i z tyłu samochodu – poszczególne diody LED zapalają się kolejno od środka na zewnątrz. 

Srebrny przedni spojler nawiązuje do aut terenowych, podobnie jak prześwit, który wynosi o 37 mm więcej niż w porównywalnej Skodzie Scala. Auto dostępne będzie z obręczami kół ze stopów lekkich w rozmiarach 16-, 17- lub 18 cali.

Pomimo kompaktowych wymiarów (4241 mm długości, 1793 mm szerokości i 1531 mm szerokości), Kamiq ma wyróżniać się bardzo przestronnym wnętrzem, szczególnie na tylnej kanapie. Bagażnik mieści od 400 do 1395 litrów, a złożenie przedniego fotela pasażera pozwala uzyskać jeszcze więcej przestrzeni i przewozić przedmioty o długości nawet 2,5 m.

Deska rozdzielcza Kamiq może zostać zdominowana przez ekrany – opcjonalny cyfrowy zestaw wskaźników z pięcioma trybami wyświetlania i wyświetlaczem 10,25 cala oraz system nawigacji o przekątnej nawet 9,2 cala.

Na pokładzie nie zabrakło nowoczesnych systemów wspierających kierowcę – w wersji standardowej dostępne będą m.in. Front Assist i Lane Assist. Opcjonalnie model może być wyposażony w tempomat, Side Assist, Park Assist czy obsługę głosową. 

Oferta Skody Kamiq obejmuje silnik benzynowy o mocy 1.0 TSI (95 i 115 KM) i 1.5 TSI (150 KM), a także silnik wysokoprężny 1.6 TDI (115 KM).

Najnowsze

Ryzykowne wyprzedzanie z nietypowym zakończeniem

Wyprzedzanie bez pewności, że możemy wykonać ten manewr bezpiecznie, jest proszeniem się o kłopoty. Przekonał się o tym ten kierowca.

Na początku kierujący, który stał się bohaterem tego nagrania, wyprzedzał w sposób rozsądny. Później jednak zaczął wykonywać ten manewr pomimo podwójnej ciągłej linii oraz aut nadjeżdżających z naprzeciwka. Ostatnią próbę wyprzedzania podjął tuż przed zakrętem, nie mając pojęcia czy nie wyjadą zza niego inne pojazdy.

Jak się możecie domyślić wyjechały, a bohater nagrania musiał ratować się ucieczką na lewe pobocze. Udało mu się bezpiecznie zatrzymać samochód, ale według autora filmu cała sytuacja nie była dla niego nauczką i już po chwili ponownie rozpoczął swój maraton wyprzedzania.

Najnowsze

Seat Minimó – nowy sposób na jazdę po mieście?

Jazda po mieście stawia przed kierowcami coraz więcej wyzwań. Surowe regulacje dotyczące dopuszczalnej emisji spalin, zakazy wjazdu czy korki i brak miejsc parkingowych to codzienne problemy zmotoryzowanych mieszkańców miast. Aby ułatwić im poruszanie się i postawić kolejny krok w dążeniu do miejskiej mikromobilności, Seat opracował innowacyjny mikrosamochód – Minimó. W pełni elektryczny pojazd czterokołowy został zaprezentowany na Mobile World Congress w Barcelonie.

Minimó łączy zalety niewielkiego pojazdu z bezpieczeństwem i wygodą większego środka transportu. Pozwala na zwinne i łatwe parkowanie – jak motocyklem, ale dzięki zabudowanej i przestronnej konstrukcji zapewnia komfort kierowcy i pasażera na równi z samochodem osobowym

W pełni elektryczny układ napędowy oznacza bezproblemowy wjazd do miast z rygorystycznymi obostrzeniami w zakresie ochrony środowiska. Mikrosamochód zapewni kierowcom ponad 100 km jazdy na jednej baterii, którą bardzo szybko i łatwo można wymienić na drugą.

Połączenie cech samochodu osobowego z właściwościami motocykla to efekt odpowiedniej konstrukcji Minimó. Z długością 2,5 m i szerokością 1,24 m, pojazd jest wystarczająco kompaktowy, aby przemierzyć nawet najbardziej zatłoczone ulice miasta i zmieścić się na najmniejszym parkingu – zajmuje powierzchnię zaledwie 3,1 m2. Dla porównania, zwykły samochód osobowy zajmuje dwa razy tyle – 7,2 m2. Minimó wyróżni się też 17-calowymi kołami, wysoką pozycją kierowcy oraz przestronnością wnętrza.

Minimó to również ciekawe wzornictwo. Pojedynczy reflektor z przodu sprawia, że pojazd przypomina motocykl. Design samochodu spełnia nie tylko funkcje estetyczne, ale również przyczynia się do zwiększenia jego praktyczności i bezpieczeństwa. Drzwi pojazdu są asymetryczne i zamontowane w taki sposób, aby można było je otworzyć nawet w ciasnych przestrzeniach. Te znajdujące się od strony kierowcy są mniejsze, dzięki czemu ma on lepszą widoczność. Drzwi pasażera są większe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.

Jak na samochód nieco większy od motocykla, przestronność Minimó ma zaskakiwać. Odległość między kierowcą a pasażerami jest tutaj identyczna jak w przypadku Seata Mii, a dystans między pasażerami a drzwiami jest większy niż w przypadku Ibizy.

Właściciele mikrosamochodu Seata oraz osoby wypożyczające go w ramach usług carsharingowych będą mogły otwierać, uruchamiać i zamykać pojazd za pomocą aplikacji Digital Key. Minimó w przyszłości ma wyręczać kierowcę – nadal będzie wyposażony w kierownicę i pedały, aby pozostawić możliwość przejęcia kontroli, jednak autonomiczne dotarcie do celu nie będzie dla niego problemem.

Najnowsze

Volvo XC90 po zmianach i z napędem mild-hybrid

Niewielkie modyfikacje na zewnątrz, spore zmiany pod maską – tak najkrócej można opisać face lifting największego SUV-a Volvo. Wraz z rozpoczęciem nowego roku modelowego, wszystkie XC90 z silnikami Diesla otrzymają seryjny napęd typu mild-hybrid.

XC90 od roku modelowego 2020 dostępne będzie w wersji sześciomiejscowej o układzie siedzeń typu 2+2+2. W sprzedaży pozostaną dotychczasowe modele pięcio- i siedmiomiejscowe, a także czteroosobowy, luksusowy wariant Excellence. Oprócz tapicerek skórzanych, klienci będą mogli zamawiać także zupełnie nową tapicerkę wełnianą. W wersji R-Design będzie można zamówić kluczyk z wykończeniem w stylu włókna węglowego.

Najważniejszą zmianą w zewnętrznym wyglądzie modelu XC90 będzie nowy wzór atrapy chłodnicy. W wersji R-Design obramowania okien będą teraz czarne, co dobrze komponuje się ze sportowym charakterem tej wersji. Klienci będą mieli do wyboru trzy dodatkowe wzory felg i kilka nowych barw nadwozia. Drobne różnice pojawią się także w listwach tylnych zderzaków. Istotna zmiana zajdzie także na klapie bagażnika wersji z silnikami Diesla. Zniknie oznaczenie D5, a pojawi się B5 oznaczające Diesla wspomaganego niewielkim silnikiem elektrycznym.

Niedawno zarząd Volvo Cars zapowiedział, że w ciągu kilku lat wszystkie modele Volvo zostaną wyposażone w jakiś rodzaj napędu elektrycznego. Nie oznacza to wycofania się z silników spalinowych, lecz wprowadzanie różnych rodzajów wspomagających napędów elektrycznych. Volvo od dawna oferuje hybrydy typu plug-in.

Teraz przyszedł czas na układy typu mild-hybrids wykorzystujący lekki akumulator 48V ładowany wyłącznie za pomocą układu odzyskującego energię podczas hamowania. Jest on dużo lżejszy i tańszy od układów plug-in bazujących na akumulatorach 400V. W układzie mild-hybrid Volvo silnik elektryczny będzie pełnił wyłącznie rolę wspomagającą obniżając zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Dzięki temu XC90 będzie spełniał coraz ostrzejsze normy w tym zakresie. Co ważne, nowa hybryda B5 będzie niewiele droższa od dotychczasowej wersji D5.

Najnowsze

Audi Q8 z nowymi silnikami

Audi poszerza gamę jednostek napędowych swojego flagowego SUV-a, dodając do niej dwa nowe silniki V6.

Nowe Audi Q8 55 TFSI wyposażone jest w trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem, wytwarzający moc 340 KM. Jego maksymalny moment obrotowy 500 Nm osiągalny jest w szerokim zakresie od 1370 do 4500 obr./min. Silnik ten rozpędza Audi Q8 od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Druga nowa jednostka to kolejna wersja trzylitrowego diesla. Rozwija moc 231 KM oraz moment obrotowy 500 Nm w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Audi Q8 45 TDI  do 100 km/h rozpędza się w 7,1 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 233 km/h.

Wszystkie silniki w Audi Q8 współpracują z pokładowym systemem typu mild hybrid, dzięki któremu podczas codziennej eksploatacji możliwa jest redukcja spalania nawet o 0,7 l/100 km. Najważniejszymi komponentami systemu mild hybrid są litowo-jonowy akumulator oraz układ alternator-rozrusznik (RSG), zaopatrujące główny, 48-voltowy system elektryczny tego SUV’a w energię elektryczną. RSG podczas spowalniania pojazdu pozwala na odzyskanie nawet 12 kW energii i przesłanie jej do akumulatora. Kiedy kierowca przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, samochód może żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Następnie RSG bardzo łagodnie ponownie włącza silnik. System start-stop aktywuje się się przy prędkości 22 km/h.

W nowych wersjach silnikowych za przekazywanie mocy na koła odpowiadają, podobnie jak w innych, ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic oraz stały napęd na cztery koła quattro. Obie nowe wersje wyposażone są standardowo w 19-calowe felgi i opony o wymiarach 265/55. Zawieszenie z układem kontroli tłumienia, MMI Navigation plus, Audi virtual cockpit oraz system Audi drive select, są również elementami wyposażenia standardowego.

Najnowsze