Siódma odsłona Formuły 1

GP Turcji zagościło po raz pierwszy w kalendarzu Formuły 1 w 2005 roku. Trzykrotnie na torze w pobliżu Istambułu triumfował Felipe Massa. Czy i w tym roku będzie to możliwe?


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Istanbul Park Circuit
Karaaliler Place,
1935 Parcel, 9-10-11 Plots,
Tepeoren Road, Akfirat County,
Tuzla / ISTANBUL-TURKEY

 http://www.formula1-istanbul.com/f1/en/

 

Instanbul Park Circuit
rys.autorka


Piątek, 5 czerwca 2009
Trening 1 9:00 – 10:30
Trening 2 13:00 – 14:00

Sobota, 6 czerwca 2009
Trening 10:00 – 11:00
Kwalifikacje 13:00

Niedziela, 7 czerwca 2009
Wyścig 14:00 

Długość toru: 5,338 km
Liczba okrążeń: 58
Dystans wyścigu: 309,356 km
Liczba zakrętów: 14 – 6 prawych i 8 lewych
Najdłuższa prosta:  720 m
Pierwsze Grand Prix: 2005
Pełne otwarcie przepustnicy: 63%
Największa prędkość: 330,3 km/h (J.P.Montoya)
Ilość zmian biegów/okrążenie: 42

Garść informacji o Istambule
Wschód łączy się tutaj z zachodem, starożytność miesza się z nowoczesnością i woda spotyka ląd. Kopuły i minarety starego miasta przybliżają historię Imperium Otomańskiego i Konstantynopola. Słynna architektura zamienionego w muzeum  dawnego kościoła Hagia Sophia i Błękitnego Meczetu urzeka od wieków przybyszów z całego świata. Dzisiejszy Istambuł to jedno z największych miast świata.
Po europejskiej stronie Bosforu znajdują się bary, kluby i sklepy, które można także znaleźć w najlepszych dzielnicach Londynu i Nowego Jorku. W części azjatyckiej atmosfera jest bardziej swojska. To tutaj mieszczą się targowiska i typowo tureckie restauracje. Główne atrakcje turystyczne to Grand Bazaar przyciągający od 15. wieku wielbicieli zakupów, meczet Sulejmana i Cagaloglu Hamam, czyli najstarsza łaźnia turecka.
Będąc w Istambule z całą pewnością należy spróbować autentycznego tureckiego kebabu, czyli najstarszego znanego „fast food” dostępnego zresztą na rogu każdej ulicy. Nocne kluby w dzielnicy Beyoglu lub przy Taksim Square są w stanie zaspokoić bardzo różnorodne wymagania, każdy znajdzie tutaj coś dla siebie – od barów jazzowych po taniec brzucha.
Jeśli mamy więcej czasu i chcemy zobaczyć okolice metropolii nie zawiodą nas widoki  wybrzeża Morza Śródziemnego. W pobliżu znajduje się także Morze Egejskie. Ta część Azji Mniejszej jest rajem dla kochających bliższy kontakt z historią – to tutaj znajdują się słynne ruiny Troi.  

GP Turcji 2008
fot. Williams

Istanbul Park Circuit
Projekt Hermanna Tilke zrealizowano na Grand Prix
w 2005 roku. Nadworny projektant Formuły 1 chciał podobno, aby otoczony polami i lasami Istanbul Park Circuit był wyjątkowym miejscem zaskakującym kierowców. Zlokalizowany na wschód od Istambułu obiekt nazwany został przez Berniego Ecclestone’a najlepszym torem wyścigowym świata. Jest to trudna technicznie, pięciokilometrowa trasa. Różnica pomiędzy najniższym i najwyższym jej punktem wynosi 46 metrów. Jest jednym z pięciu
w kalendarzu, po którym kierowcy jadą w kierunku odwrotnym do wskazówek zegara. Turecki tor uznawany jest za sprawdzian zarówno dla kierowców jak i samochodów. Najdłuższy ósmy zakręt złożony z łuków o różnym promieniu jest uważany za jeden z najtrudniejszych na wszystkich torach Formuły 1. Nie dość, że stanowi wyzwanie
dla zawodników, to właśnie w tym miejscu najbardziej obciążone są szczególnie przednie opony. Inżynierowie muszą znaleźć balans pomiędzy odpowiednimi ustawieniami bolidu na szybkie zakręty, krótkie i długie proste. Zdecydowanie ważna jest stabilność podczas hamowania i przyczepność. Dwie dość długie proste, gdzie bolidy mogą rozwijać prędkość ponad 300 km/h wraz z mieszanką szybkich
i wolnych zakrętów dają kierowcom możliwość wyprzedzania w kilku punktach toru. Najlepszym miejscem do podjęcia tego manewru jest zakręt 12.  

Bridgestone dostarczy na wyścig w Turcji opony twarde i miękkie. 

Najnowsze

ARJUN – pierwszy indyjski czołg

W Polsce przemysł czołgowy ma wieloletnią tradycję. Niestety na dzień dzisiejszy dogorywa. Gwoździem do trumny był zakup (przejęcie - jak kto woli) używanych, niepierwszej młodości Leopardów 2A4. Zakończony kontrakt Bumaru Łabędy na dostawę PT-91 dla Malezji może być jednym z ostatnich. Tymczasem...

Pierwszy indyjski czołg ARJUN
Fot. MoD India

…Indie, kraj gigantyczny, nie tylko pod względem obszaru i liczby ludności, ale i możliwości rozwoju techniki, po 35 latach prac wypuściły na rynek swój pierwszy czołg. Jak podały lokalne media wieloletnie badania i rozwój, który odbywał się nie bez problemów, zostały zwieńczone wdrożeniem pierwszego w pełni indyjskiego czołgu średniego Arjun. 25 maja najnowszy czołg w liczbie 16 sztuk został przekazany do armii indyjskiej.  Nowy pojazd bardzo przypomina rosyjski T-90; nic dziwnego, bowiem indyjscy inżynierowie odbywali wiele kursów w Rosji.

Aktualnie przy Arjun Main Battle Tank trwają prace nad rozwojem systemów obrony aktywnej (laser warning control system – LCWS) producenta Elbit Limited i mobilnego kamuflażu (Mobile Camouflaging System -MCS), którego wytwórcą jest Barracuda Camouflaging Limited.

Najnowsze

55 załóg na Rajd Polski

Pięćdziesiąt pięć załóg liczy lista zgłoszeń do naszej rundy mistrzostw świata - Rajdzie Polski. W ostatni weekend czerwca do Mikołajek przybędzie cała światowa czołówka. Teraz znamy już wszystkich śmiałków. Wśród nich w roli pilota Tomka Czopika wystąpi Magda Lukas.

Fot. Dominik Kalamus

Obok fabrcznych kierowców Citroena i Forda, walczyć będą także zawodnicy z juniorskiego zespołu Citroena oraz Stobart VK M-Sport Ford Rally Team. Właśnie w barwach Stobarta na trasy Rajdu Polski wyjedzie Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja w Focusie WRC! – Już nie mogę się doczekać, kiedy stanę na starcie Rajdu Polski. Bardzo chciałbym znaleźć się na podium tej wielkiej imprezy. Nasz sponsor – firma PKN ORLEN, wyposażyła nas w bardzo mocne, profesjonalnie przygotowane auto w specyfikacji WRC, pochodzące wprost z fabrycznego zespołu Forda. W Mikołajkach zawsze jest niesamowita atmosfera, którą tworzą w głównej mierze wspierający nas kibice. Bardzo liczymy na ich gorący doping – powiedział Krzysztof Hołowczyc.

Rajd Polski jako runda JWRC przyciągnęła na start także Michała Kościuszko i jego najgroźniejszych rywali. W Suzuki Swifcie S1600 wystartuje Radek Typa, a w znanym z polskich tras Citroenie C2 R2 bracia Dobrowolscy. Tuż za nimi ustawiono zawodników walczących w Pucharze Fiesty. Z polskiej czołówki na szutrowych trasach Mazur pojawią się także Michał Sołowow, Michał Bębenek i Zbigniew Staniszewski. Nie zabrakło także kobiecych akcentów – Magda Lukas, tegoroczna pilotka Tomka Czopika także będzie miała okazję zmierzyć się na trasach rajdu do mistrzostw świata. Kobietę – Katharinę Wuestenhagen – na prawym fotelu Lancera posadzi także Hermann Gassner jr, a pilotować Grzegorza Grono w Citroenie C2 będzie jego towarzyszka życia Małgorzata Kun.

Najnowsze

Kobiece Ferrari F430 Race dla metalówy

Czaszki i ornamentyka kwiatowa rodem z katalogu tatuaży, a pod maską 707 KM. Ta niesamowita, wybuchowa mieszanka jest efektem pracy Unicque Sportcars & Novitec Rosso i Airbrush Artist nad przepięknym Ferrari F430 Race. Czy takie fanaberie mogą się komukolwiek spodobać?

fot. Unicque Sportcars

Ferrari F430 Race stoczyło się na terytorium super-stylistów. Można uznać ten epizod za znamienny zważywszy, że model w tym roku ma zostać zastąpiony F450 (ostatni egzemplarz F430 wystawiony będzie na aukcji, której dochód zostanie przekazany na rzecz ofiar trzęsienia ziemi we Włoszech).

Jednak patrząc na wspólne dzieło Unicque Sportcars & Novitec Rosso i Airbrush Artist  – nazwane od symbolu czaszki „CALAVERA” – nie sposób się oprzeć wrażeniu, że pomocna dłoń stylistów z tych znanych na rynku tuningowym marek, lekko się omsknęła. Zatrudniony przy stylizacji samochodu, słynny mistrz aerografu Knud Tiroch zastosował tu – bliskie tematyce chociażby tatuaży – motywy czaszki okraszone „kobiecą” ornamentyką. To zbyt delikatne esy-floresy by – naszym zdaniem – dobrze się w takim Ferrari czuł mężczyzna, a jednocześnie zbyt infantylne, by spodobały się kobiecie. Chyba, że oboje przymkną oko na zewnętrzny design i skupią się na unikalności niniejszego Ferrari.

Osiągi tej specjalnej wersji auta, stawiają je bowiem w czołówce wyścigowych samochodów dopuszczonych do ruchu. Dysponując 707 KM do setki „bolid” ten przyspiesza w 3,5 sek do setki. Kichnięcie.. i Ferrari osiąga drugą setkę. 4,3 litrowy silnik V8 może brzmieć nieziemsko. Z pewnością nowe wcielenie F430 nie przemknie się niepostrzeżenie na drodze. Chętni, którym tatoo-stylizacja przypadła do gustu, powinni się pospieszyć. Na rynek trafi tylko 11 sztuk tego unikatu. 

Najnowsze

Wakacyjna oferta w Hondzie

Dla wszystkich, którzy planują wakacyjne podróże na motocyklu, Honda Poland przygotowała ofertę wakacyjną m.in. na uznawaną za kobiecą - Shadow Spirit.

VT750DC Shadow Spirit
fot. Honda
VFR800 ABS
fot. Honda

 

 

Każdy klient, który zakupi model VFR800 ABS lub VT750DC Shadow Spirit z rocznika 2008 w autoryzowanym salonie sprzedaży, dodatkowo będzie mógł bezpłatnie wybrać akcesoria o wartości 3600 zł. To dobra okazja, aby przygotować motocykl do wakacyjnych wypraw i podróżować w komfortowych warunkach.

XL700V TRANSALP ADVENTURE
fot. Honda

Ponadto w autoryzowanych salonach motocykli Hondy pojawiła się specjalna wersja popularnego turystycznego modelu – XL700V TRANSALP ADVENTURE. Motocykl z rocznika 2009, wyposażony w wyższą szybę, zestaw trzech kufrów ze stelażem oraz nakładki w kolorze srebrnym dostępny jest w cenie od 32500 zł. Łączna wartość akcesoriów wzbogacających wyposażenie standardowe wersji specjalnej to 5300 zł.

Honda zaprasza do salonów – ilość pojazdów w promocji ograniczona.

Najnowsze