Siódma odsłona Formuły 1
GP Turcji zagościło po raz pierwszy w kalendarzu Formuły 1 w 2005 roku. Trzykrotnie na torze w pobliżu Istambułu triumfował Felipe Massa. Czy i w tym roku będzie to możliwe?
Istanbul Park Circuit
Karaaliler Place,
1935 Parcel, 9-10-11 Plots,
Tepeoren Road, Akfirat County,
Tuzla / ISTANBUL-TURKEY
http://www.formula1-istanbul.com/f1/en/
Instanbul Park Circuit |
rys.autorka
|
Piątek, 5 czerwca 2009
Trening 1 9:00 – 10:30
Trening 2 13:00 – 14:00
Sobota, 6 czerwca 2009
Trening 10:00 – 11:00
Kwalifikacje 13:00
Niedziela, 7 czerwca 2009
Wyścig 14:00
Długość toru: 5,338 km
Liczba okrążeń: 58
Dystans wyścigu: 309,356 km
Liczba zakrętów: 14 – 6 prawych i 8 lewych
Najdłuższa prosta: 720 m
Pierwsze Grand Prix: 2005
Pełne otwarcie przepustnicy: 63%
Największa prędkość: 330,3 km/h (J.P.Montoya)
Ilość zmian biegów/okrążenie: 42
Garść informacji o Istambule
Wschód łączy się tutaj z zachodem, starożytność miesza się z nowoczesnością i woda spotyka ląd. Kopuły i minarety starego miasta przybliżają historię Imperium Otomańskiego i Konstantynopola. Słynna architektura zamienionego w muzeum dawnego kościoła Hagia Sophia i Błękitnego Meczetu urzeka od wieków przybyszów z całego świata. Dzisiejszy Istambuł to jedno z największych miast świata.
Po europejskiej stronie Bosforu znajdują się bary, kluby i sklepy, które można także znaleźć w najlepszych dzielnicach Londynu i Nowego Jorku. W części azjatyckiej atmosfera jest bardziej swojska. To tutaj mieszczą się targowiska i typowo tureckie restauracje. Główne atrakcje turystyczne to Grand Bazaar przyciągający od 15. wieku wielbicieli zakupów, meczet Sulejmana i Cagaloglu Hamam, czyli najstarsza łaźnia turecka.
Będąc w Istambule z całą pewnością należy spróbować autentycznego tureckiego kebabu, czyli najstarszego znanego „fast food” dostępnego zresztą na rogu każdej ulicy. Nocne kluby w dzielnicy Beyoglu lub przy Taksim Square są w stanie zaspokoić bardzo różnorodne wymagania, każdy znajdzie tutaj coś dla siebie – od barów jazzowych po taniec brzucha.
Jeśli mamy więcej czasu i chcemy zobaczyć okolice metropolii nie zawiodą nas widoki wybrzeża Morza Śródziemnego. W pobliżu znajduje się także Morze Egejskie. Ta część Azji Mniejszej jest rajem dla kochających bliższy kontakt z historią – to tutaj znajdują się słynne ruiny Troi.
GP Turcji 2008 |
fot. Williams
|
Istanbul Park Circuit
Projekt Hermanna Tilke zrealizowano na Grand Prix
w 2005 roku. Nadworny projektant Formuły 1 chciał podobno, aby otoczony polami i lasami Istanbul Park Circuit był wyjątkowym miejscem zaskakującym kierowców. Zlokalizowany na wschód od Istambułu obiekt nazwany został przez Berniego Ecclestone’a najlepszym torem wyścigowym świata. Jest to trudna technicznie, pięciokilometrowa trasa. Różnica pomiędzy najniższym i najwyższym jej punktem wynosi 46 metrów. Jest jednym z pięciu
w kalendarzu, po którym kierowcy jadą w kierunku odwrotnym do wskazówek zegara. Turecki tor uznawany jest za sprawdzian zarówno dla kierowców jak i samochodów. Najdłuższy ósmy zakręt złożony z łuków o różnym promieniu jest uważany za jeden z najtrudniejszych na wszystkich torach Formuły 1. Nie dość, że stanowi wyzwanie
dla zawodników, to właśnie w tym miejscu najbardziej obciążone są szczególnie przednie opony. Inżynierowie muszą znaleźć balans pomiędzy odpowiednimi ustawieniami bolidu na szybkie zakręty, krótkie i długie proste. Zdecydowanie ważna jest stabilność podczas hamowania i przyczepność. Dwie dość długie proste, gdzie bolidy mogą rozwijać prędkość ponad 300 km/h wraz z mieszanką szybkich
i wolnych zakrętów dają kierowcom możliwość wyprzedzania w kilku punktach toru. Najlepszym miejscem do podjęcia tego manewru jest zakręt 12.
Bridgestone dostarczy na wyścig w Turcji opony twarde i miękkie.
Najnowsze
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
7 grudnia już po raz XVI odbędą się warszawskie MotoMikołajki.pl -
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
DACIA DUSTER ZDOBYWA TYTUŁ CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
LEXUS RC SKOŃCZYŁ 10 LAT. PIERWSZE COUPE Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I WERSJA RC F Z SILNIKIEM V8
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Zostaw komentarz: