„She’s Mercedes”, czyli Mercedes-Benz symbolicznie wyrównuje lukę płacową.

Gdyby cena samochodu różniła się ze względu na płeć, byłoby to w porządku? – pyta Mercedes-Benz Polska z okazji Europejskiego Dnia Równych Płac, i w dniach 8-10 marca obniża cenę aut dla kobiet o 8%. Tyle wynosi tzw. luka płacowa („gender pay gap”) w Polsce. W ten symboliczny sposób firma zwraca uwagę na problem nierównego wynagrodzenia za tę samą pracę ze względu na płeć.

W marcu obchodzony jest nie tylko Dzień Kobiet, ale również mniej znany Europejski Dzień Równych Płac. To ruchome święto, którego data zależy od jednego czynnika – różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. Według obliczeń Eurostatu (Europejskiego Urzędu Statystycznego) 3 marca 2017 r. to symboliczna data, kiedy wynagrodzenie kobiet w Europie zrównało się z wynagrodzeniem mężczyzn, uzyskanym na dzień 31 grudnia 2016 roku. W 2018 roku dzień obchodów, po raz pierwszy od kilku lat, został ustanowiony na 28 lutego. Oznacza to, że aby osiągnąć jednakowy poziom wynagrodzenia, kobieta musiała pracować o dwa miesiące dłużej niż mężczyzna. Różnica ta określana jest jako „luka płacowa”.

Problem dotyczy także Polski, mimo że Konstytucja RP (1997, Rozdział II, Art. 33) oraz Kodeks Pracy (1974, Rozdział 2a, Art. 18) gwarantują Polkom i Polakom prawo do równych zarobków. Według światowego raportu dotyczącego skali występowania luki płacowej ze względu na płeć (Global Gender Gap Report 2016) Polska zajmuje 38 miejsce wśród 144 analizowanych krajów.

– Obniżenie przez trzy dni ceny samochodu dla kobiet nie rozwiązuje problemu luki płacowej, ale pozwala zwrócić uwagę na kwestię nierównego wynagrodzenia – mówi Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor komunikacji Mercedes-Benz Polska. – To część szerszej inicjatywy pn. „She’s Mercedes”, której celem jest wspieranie kobiet w życiu prywatnym i zawodowym. W biznesie zbyt często brakuje im odwagi i wiary we własne siły. Przykład? Mężczyźni aplikują na wysokie stanowiska, nawet jeśli spełniają tylko 70% wymaganych warunków. Kobiety – dopiero wtedy, gdy spełniają je w 110%.

Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w zależności od przyjętej metody doboru danych i obliczeń, kobiety w Polsce zarabiają średnio od 7 do 18,5% mniej niż mężczyźni. Mimo to, według danych Eurostatu (za 2016.) w Polsce wartość tzw. luki płacowej jest na stosunkowo niskim poziomie. Różnica w zarobkach kobiet i mężczyzn w średnim wynagrodzeniu brutto za godzinę pracy wynosi 7,2%, podczas gdy średnia unijna to 16,2%. Dysproporcje w wynagrodzeniach brutto za godzinę pracy w sektorze prywatnym w Polsce wyniosły 16,1%, a w sektorze publicznym już tylko 2,8%.

– Biznes ma jeszcze dużo do zrobienia w kwestii zniwelowania nierówności w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. Dbamy o to w Mercedes-Benz Polska, dlatego w naszej firmie średnia stawka wynagrodzenia na tym samym stanowisku jest taka sama dla kobiet i dla mężczyzn. – podkreśla Ewa Łabno-Falęcka.

Akcja symbolicznego wyrównywania luki płacowej w salonach Mercedes-Benz odbędzie się w dniach 8-10 marca 2018 roku. Przy podpisywaniu umowy na zakup nowego samochodu, kobiety otrzymają 8% zniżki na wybrany model.

Najnowsze

„Dla piratów nie ma kwiatów” – nietypowa akcja policji

Z okazji Dnia Kobiet straż miejska w Szczecinie wręczała pieszym i kierowcom tulipany, zawieszki do samochodu i opaski odblaskowe. Jednak nagroda dotyczyła tylko tych osób, które przestrzegały przepisów drogowych.

Rzeczniczka prasowa straży miejskiej w Szczecinie Joanna Wojtach powiedziała, że każda okazja jest dobra, żeby przypominać o przepisach ruchu drogowego. Dlatego wszystkie panie przestrzegające przepisy ruchu drogowego w Dniu Kobiet będą nagradzane odblaskami i upominkami w postaci tulipanów. 

Joanna Wojtach dodaje, że najlepsze życzenia dla kobiet-uczestniczek ruchu drogowego, to życzenia bezpieczeństwa i rozwagi. Dodaje też, żeby „nie malować oka na przejściu dla pieszych”, ponieważ takie sytuacje miały miejsce w przeszłości. Nagrodę w postaci zawieszki zapachowej do samochodu mogli otrzymać również mężczyźni. Warunkiem było zachowanie zasad ruchu drogowego przed przejściem dla pieszych.  

Upominki rozdawali przy ul. Mickiewicza w Szczecinie strażnicy miejscy, inspektorzy ruchu drogowego oraz pracownicy urzędu miasta i policjanci. W ramach akcji „Dla piratów nie ma kwiatów” rozdano 150 tulipanów, kilkaset zapachowych zawieszek oraz opasek odblaskowych. 

Najnowsze

BMW uderzyło w taksówkę – pasażerka wypadła z auta

W ubiegły weekend doszło do bardzo groźnego wypadku w Warszawie na ulicy Batorego. Zderzyły się dwa samochody osobowe, a uderzenie było tak mocne, że z jednego auta wypadła pasażerka.

Do wypadku doszło po godzinie 1 z piątku na sobotę. Samochód osobowy marki BMW uderzył w taksówkę marki Renault. Pasażerka taksówki wypadła z auta i w ciężkim stanie trafiła do szpitala.

Oprócz pasażerki nikt inny nie został poszkodowany, a kierowcy obu samochodów byli trzeźwi.  Policjanci z komendy na Mokotowie prowadzą postępowanie w tej sprawie. 

Najnowsze

Amerykański gigant z branży moto zainwestuje w Krakowie

Tesla, Jaguar, Bentley, Range Rover, Volkswagen, Skoda - to niektórzy klienci firmy Varroc Lightning Systems, która niebawem uruchomi nowe centrum badawczo-rozwojowe nad Wisłą.

W Małopolsce powstanie nowe, międzynarodowe centrum badawczo-rozwojowe. Firma Varroc chce zatrudnić 60 inżynierów – głównie stawia na ludzi po AGH i Politechnice – kilka miesięcy temu rozpoczęła oficjalną współpracę z uczelniami. W zamian za wykształconą kadrę pomoże uczyć kolejne roczniki krakowskich specjalistów, a także zapewni staże i kursy dla studentów.

Centrum chce zatrudniać najlepszych lokalnych specjalistów, którzy będą projektować systemy oświetlenia i wyposażenia dla branży samochodowej – od fazy koncepcyjnej, aż do przekazania gotowego projektu do produkcji w fabrykach. Inwestycja ruszy już na początku przyszłego roku, a tymczasem trwa rekrutacja.

Firma Varroc Lighting Systems jest światowym dostawcą rozwiązań oświetleniowych dla samochodów i jednośladów. Centrala firmy znajduje się w Plymouth w Stanach Zjednoczonych. Firma zatrudnia obecnie ponad 7,2 tys. pracowników w terenie Europy, Azji, w Ameryce Północnej i Południowej.

Najnowsze

#TheGirlsOnTrack, czyli wyrównanie szans na partycypację kobiet w motorsporcie

7 marca, w przededniu Dnia Kobiet, Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA zainaugurowała w Genewie podczas Geneva Motor Show program The Girls On Track Karting Challenge. Celem projektu jest wyrównanie szans na partycypację kobiet w motorsporcie.

Podczas targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show, FIA przedstawiła swój nowy program The European Young Women Programme, w obecności Jeana Todta, prezesa FIA oraz Michèle Mouton, przewodniczącej Komisji ds. Kobiet w Motorsporcie (WIMC). W wydarzeniu uczestniczyły również ambasadorki programu – Susie Wolff i Tatiana Calderón, a także ambasador Peter Sørensen, dyrektor delegatury Unii Europejskiej przy ONZ w Genewie. Program „The Girls On Track – Karting Challenge”, współfinansowany przez Komisję Europejską i wspierany przez firmę Yokohama Rubber, ma na celu promocję motorsportu wśród dziewcząt w wieku 13-18 lat.

O programie Erasmus+ pisałyśmy wcześniej tu.

The Girls On Track ma promować i rozwijać udział młodych kobiet w sportach motorowych na poziomie lokalnym, wykorzystując slalom kartingowy – ekonomiczny i łatwy do zorganizowania format współzawodnictwa. Ten dwuletni projekt otrzymał finansowanie ze środków EU w ramach programu Erasmus+, dzięki czemu Komisja FIA WIMC może rozpocząć jego realizację w marcu 2018 r. Nowy projekt odpowiada zamierzeniom Komisji – stworzeniu kultury, która ułatwia i docenia pełny udział kobiet we wszystkich aspektach motorsportu. W ciągu ośmiu lat swojej działalności Komisja stworzyła i rozwinęła szereg programów i imprez, obejmujących projekty sportowe, promocyjne i edukacyjne na całym świecie.

„Z dumą witamy inaugurację tego ambitnego, europejskiego współzawodnictwa dla młodych kobiet. Cieszę się, że Komisja Europejska, przez udzielone finansowanie, doceniła nasze zaangażowanie w dalszą popularyzację motorsportu wśród kobiet. Jeśli chodzi o nas, to FIA od wielu lat popiera równe szanse uczestnictwa mężczyzn i kobiet w motorsporcie” – powiedział Jean Todt.

W pierwszym roku będą organizowane w centrach miast wydarzenia kartingowe – próby sprawnościowe, przeznaczone dla dziewcząt w wieku 13-18 lat, w ośmiu krajach współpracujących federacji (ASN) – w Belgii, Finlandii, Niemczech, Holandii, Polsce, Portugalii, Słowacji i Szwecji. Na tym etapie oczekujemy udziału ponad 3000 dziewcząt.

W marcu 2019 troje dziewcząt wybranych na podstawie imprez krajowych zmierzy się w Europejskim Finale w Le Mans, ubiegając się o miejsca wśród szóstki kierowców w Zespole Europejskim. Szóstka zwycięzców weźmie udział w Obozach Szkoleniowych dla Kierowców FIA, gdzie otrzymają wsparcie FIA w postaci programu sportowego i edukacyjnego. Program zakończy impreza podsumowująca, która odbędzie się w Brukseli jesienią 2019 roku.

„Ten projekt stanowi ogromne wyzwanie, którego musimy jednak się podjąć, aby zwiększyć popularność motorsportu wśród dziewcząt i znaleźć wśród nich kobiety, które będą wygrywać wyścigi w przyszłości. Program The Girls On Track stanowi świetną okazję zaprezentowania motorsportu nowemu pokoleniu” – powiedziała Michèle Mouton.

Ponadto, należący do Uniwersytetu w Limoges, ośrodek CDES-PROGESPORT przeprowadzi analizę socjologiczną, której celem będzie ocena wyników programu oraz dostarczenie organizacjom sportowym i władzom publicznym (np. UE i ONZ) rekomendacji w sprawie zwiększania udziału kobiet w sporcie i walki ze stereotypami płciowymi.

W imieniu Yokohama Europe, David Oliva – dyrektor ds. komunikacji – oświadczył: „Jesteśmy bardzo zadowoleni z udziału w tak ambitnym i ważnym programie. W pełni popieramy tę inicjatywę, która przyczyni się do zwalczania stereotypów i zapewni kobietom większy udział w sportach motorowych”.

Unia Europejska promuje równouprawnienie płci na całym świecie. Uznajemy wzmocnienie pozycji dziewcząt i kobiet za podstawę naszej polityki i wspieramy je różnymi sposobami. Rozpoczęty dzisiaj projekt, który otrzymał wsparcie finansowe Komisji Europejskiej, jest przykładem tego globalnego zaangażowania” – powiedział  ambasador Peter Sørensen, kierujący delegaturą Unii Europejskiej przy Biurze Organizacji Narodów Zjednoczonych w Genewie.

Program będzie promowany w mediach społecznościowych za pomocą hasztaga  #GirlsOnTrackPL oraz #TheGirlsOnTrack. W serwisie internetowym FIA jest dostępna specjalna strona programu: www.fia.com/TheGirlsOnTrack

Informacje o eliminacjach w Polsce
W Polsce eliminacje organizuje Polski Związek Motorowy (PZM). Będą polegały na jak najpłynniejszym i najsprawniejszym pokonaniu toru slalomu kartingowego. Dzięki takiemu formatowi szansę na zakwalifikowanie do europejskiego finału będą miały nie tylko dziewczyny, które już miały jakąś styczność z kartingiem, ale też osoby początkujące. Eliminacje odbędą się w dwóch terminach:

  • 26 i 27 maja 2018 przy Gemini Park w Tychach
  • 11 i 12 sierpnia 2018 przy CH Nowy Świat w Rzeszowie

Konieczna jest wcześniejsza rejestracja za pomocą formularza on-line na stronie www.pzm.pl, który dostępny będzie około miesiąc przed eliminacjami. Będzie również możliwość zarejestrowania się na miejscu tuż przed imprezą. Niepełnoletnie uczestniczki muszą uzyskać pisemną zgodę opiekunów.

„Polski Związek Motorowy od wielu lat wspiera kobiety w motorsporcie, tym bardziej cieszymy się, że zostaliśmy wybrani jako jedna z federacji do przeprowadzenia krajowych eliminacji projektu The Girls on Track. Jestem przekonany, że tego typu projekty są potrzebne, aby docierać do młodych kobiet i zachęcać je do udziału w motorsporcie.” – powiedział Michał Sikora – prezes Polskiego Związku Motorowego.

Ambasadorem polskiej odsłony programu został Rafał Sonik, najlepszy polski quadowiec, zwycięzca rajdu Dakar oraz sześciokrotny zdobywca Pucharu Świata FIM. W filmie, który Rafał nagrał specjalnie na tę okazję, powiedział: „Nie ma lepszego dnia, ani lepszego miejsca, by rozpocząć ten projekt! (…) Jestem bardzo szczęśliwy, że zostałem wybrany ambasadorem projektu, który nie tylko daje szanse rozwoju młodym zawodniczkom, ale pomaga również wyrównywać szanse na aktywne uczestnictwo kobiet w motosporcie oraz pokonanie społecznych barier, mówiących że ta dyscyplina jest dedykowana mężczyznom.”

Informacje o Komisji FIA ds. Kobiet w Motorsporcie
Organizacja Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) została założona w 1904 roku. Pełni rolę organu zarządzającego światowym sportem motorowym i jest federacją czołowych organizacji motorsportowych. Łączy ponad 227 krajowych związków motorowych i sportowych ze 138 krajów, na pięciu kontynentach.

Dnia 11 grudnia 2008 r. Światowa Rada Sportów Motorowych pod przewodnictwem prezesa FIA Jeana Todta zatwierdziła projekt powołania Komisji ds. Kobiet w Motorsporcie (Women in Motorsport Commission – WIMC). Od czasu jej powstania Komisja otrzymała wiele wsparcia ze strony krajowych federacji sportowych (ASN) i całej branży motoryzacyjnej w świecie sportów motorowych.

#TheGirlsOnTrack #GirlsOnTrackPL #FIAWIM

Najnowsze