Katarzyna Frendl

Shamir Driver Intelligence – TEST soczewek okularowych dla kierowców

Testuję soczewki okularowe przeznaczone dla kierowców. Jak Shamir Driver Intelligence sprawdzą się w wersji przeciwsłonecznej i zmierzchowej?

Spis treści

Zanim opowiem o moim teście soczewek Shamir Driver Intelligence krótkie wprowadzenie. Jazda samochodem jest istotną częścią naszej codzienności. Według badań, w ciągu życia spędzamy za kierownicą blisko 4 lata. Dojeżdżamy do pracy, szkół, sklepów, zwiedzamy świat, spędzamy aktywnie czas z dala od domu, odkrywając nowe miejsca. To podróż w kierunku nowych celów, czasem spełniania marzeń – dzięki samochodowej mobilności otwierają się przed nami nowe możliwości – zawodowe lub prywatne.

Niewiele osób kojarzy dobre widzenie za kierownicą z bezpieczeństwem jazdy samochodem. Większość z nas zna powiedzenie: safety first – czyli przede wszystkim bezpieczeństwo – jednak odnosi je głównie do inwestycji w dobre opony, systematycznego serwisowania auta, czy dbałości o podnoszenie swoich umiejętności jazdy. Efekty? Jeździmy samochodem prowadząc w okularach często niedostosowanych do specyficznych warunków – oświetlenia, soczystości kolorów (błędnie niedocenianych podczas prowadzenia), czy prozaicznie: kontrastu.

Duża część kierowców przesiada się do auta np. wprost z biura, gdy na nosie nadal tkwią okulary dobrane do pracy przy komputerze. Inni, w bardzo słoneczne dni, prowadzą w zwykłych okularach bez żadnej osłony UV, a jak wiadomo samochodowe szyby (przednia i przednie boczne, bo zwykle tylne są lekko przyciemniane), przepuszczają promieniowanie szkodliwe dla naszej skóry, ale także oczu .

Co zatem możemy zrobić, żeby sobie pomóc? Postanowiłam to sprawdzić, testując soczewki okularowe przeznaczone dla kierowców: Shamir Driver Intelligence.

Moje kryteria oceny testowanych soczewek Shamir

Co jest dla mnie ważne w soczewkach okularowych do prowadzenia samochodu?

  • Idealna przejrzystość;
  • wyrazistość i ostrość obrazu;
  • pewność widzenia w warunkach zmierzchowych;
  • optymalne widzenie w różnych porach roku i dnia – zarówno w zimie, jak i w lato;
  • szersze pole widzenia;
  • szybkie skupianie wzroku na np. autach jadących na różnych odległościach;
  • lepsze widzenie w nocy;
  • krótszy czas reakcji za kierownicą podczas jazdy np. na torze – dokładne widzenie kolorów i pachołków.

Shamir Driver Intelligence – soczewki do okularów dla kierowców

Firma Shamir Optical, zainspirowana spostrzeżeniami codziennych kierowców (zestawiając ich wyzwania wzrokowe podczas jazdy miejskiej w dzień i nocy), ale także profesjonalnych kierowców zespołu BWT Alpine F1 Team, którego fanom motoryzacji przedstawiać nie trzeba, zaprzęgła do zaprojektowania nowych soczewek technologię przyszłości – także wykorzystującą sztuczną inteligencję.

Soczewki Driver Intelligence to rezultat dwóch lat badań firmy Shamir. Co było ich celem? Oczywiście poprawa ostrości widzenia i np. czasu reakcji podczas wyścigu. U kierowców F1 badano m.in:

  • pole widzenia,
  • rozpoznawanie obiektów,
  • zmęczenie wzroku,
  • refleksy i
  • nocną krótkowzroczność w dynamicznie zmieniającym się środowisku.

Zestawy zebranych danych wzbogacono o obserwacje i spostrzeżenia u zawodowych kierowców, zmagających się z ekstremalnymi wyzwaniami, jak i zwykłych użytkowników dróg. Wykorzystano przy tym m.in. technologię śledzenia oczu i głowy, co umożliwiło uzyskanie wielu pomiarów, od głębi ostrości oczu, kierunku patrzenia, a nawet mrugania, co najmniej 60 razy na sekundę, aby stworzyć mapy dokładnie tam, gdzie i jak długo patrzyli kierowcy.

Przeanalizowano:

  • ponad 20 milionów punktów danych,
  • obserwację zachowania kierowców,
  • obserwację ich ruchów głowy,
  • obserwację gałek ocznych podczas jazdy.

Testy przeprowadzono w warunkach miejskich, górskich, autostradowych i mieszanych, we wszystkich warunkach pogodowych i o każdej porze dnia i nocy. Zostały również zweryfikowane za pomocą niestandardowego symulatora i innych testów laboratoryjnych. Uwzględniono wyniki pomiarów prowadzonych w rzeczywistych sytuacjach, przy różnych warunkach drogowych i intensywności światła.

Przebadano 80 typów różnych pojazdów, za których kierownicami siedzieli przedstawiciele obu płci, niemal w każdym wieku. Rozpatrywano 200 scenariuszy różnych sytuacji na drodze.

W rezultacie opisanych wyżej badań i analiz powstały dwie pary soczewek okularowych z wyjątkowo dobrymi parametrami, które są dostępne w dowolnej oprawie, od płaskich do dużych krzywizn, zarówno dla osób, które potrzebują okularów progresywnych, jak i jednoogniskowych.

Zostały zaprojektowane w celu wzmocnienia długości fal świetlnych, które poprawiają ostrość widzenia kierowcy, ułatwiając i przyspieszając dostrzeganie elementów i zagrożeń na drodze, jednocześnie filtrując odblaski zarówno w warunkach dziennych, jak i nocnych. Badania dowodzą, że rozwiązanie Driver Intelligence skraca czas przetwarzania informacji nawet o 16% i poprawia czas reakcji nawet o 15% podczas jazdy nocą i o ponad 11% w ciągu dnia.

Shamir Driver Intelligence – konstrukcja, założenia i parametry

Producent zadbał o następujące aspekty soczewek:

  • miękką konstrukcję, która przekłada się na mniej zniekształceń obrazu;
  • profil mocy przyjazny dla użytkowników urządzeń cyfrowych;
  • zastosowanie technologii Natural Posture;
  • przesunięcie krótkowzroczne w oparciu o wiek wzrokowy użytkownika, oferujące lepszą ostrość obrazu przy słabym świetle.

Żeby móc ocenić testowane soczewki, warto wymienić „wyzwania” dla wzroku codziennego kierowcy. Są to:

  • rozpraszający „szum wizualny”;
  • cyfrowe kokpity przed oczami kierowcy;
  • ekrany TFT systemów mulimedialnych obserwowanych pod kątem;
  • ekrany smartfonów przy korzystaniu z nawigacji;
  • odbicia świateł drogowych nadjeżdżających pojazdów;
  • zmienne oświetlenie w mieście nocą;
  • wysiłek przy przetwarzaniu natłoku informacji wzrokowych;
  • nagłe zmiany warunków drogowych;
  • różne natężenie światła słonecznego, świateł ulicznych i reflektorów aut;
  • konieczność ciągłego przenoszenia wzroku z ekranów wewnątrz pojazdu na odległą drogę.

Oto dwa typy soczewek Shamir Driver Intelligence, które – według producenta – idealnie sprawdzą się w powyższych warunkach.

Shamir Driver Intelligence SUN – do jazdy dziennej

Ta para soczewek Sun, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczona jest do jazdy dziennej. Zawiera w sobie powłokę antyrefleksyjną (Shamir Glacier Sun UV). Jest stworzona z zaawansowanych materiałów, które mają poprawiać percepcję kolorów, wzmacniać kontrast i ułatwiać rozpoznawanie obiektów. Ciekawostka: z tych samych materiałów zbudowane są przyłbice kasków kierowców wyścigowych Formuły 1!

Dla mnie ważne jest, że testowane soczewki mają wysoką ochroną przed promieniowaniem UV, co znacznie zmniejsza efekt oślepiania przez słońce i potencjalne uszkodzenie wzroku.

Jeśli chodzi o wygląd, soczewki mają elegancki, fioletowy odcień – są też niebywale lekkie. Czyści się je specjalną, miękką szmatką, którą otrzymujemy razem z okularami. Wydają się być odporne na zarysowania, co jest kluczem w codziennym użytkowaniu.

Shamir Driver Intelligence
Shamir Driver Intelligence SUN w oprawkach Silhouette


Podczas jazdy w okularach stworzonych na bazie soczewek Sun, miałam wrażenie, jakby poszerzyło się moje pole widzenia. Shamir twierdzi, że poprawia się ono nawet o 33% w poziomie i o 18% w pionie w porównaniu do standardowych, progresywnych soczewek oraz że o 11% skraca się czas reakcji w dzień.

Kolory podczas jazdy są ewidentnie bardziej wyraziste, naturalne, ale jednocześnie obiekty pozostają niezwykle ostre.

Największą zaletą jest jednak pewnego rodzaju dostosowanie do natężenia światła. W moich okularach przeciwsłonecznych (także optycznych) ze zwykłymi soczewkami miałam wrażenie, że gdy robi się nieco ciemniej, np. późnym popołudniem, powinnam natychmiast zmienić okulary na te nie-przeciwsłoneczne. W przypadku Shamir Driver Intelligence Sun można komfortowo prowadzić auto np. podczas zachodzącego słońca, bez obawy, że nam coś ważnego umknie na drodze. Słońce nie oślepi, ale i podczas zmierzchającej pogody kontrast pozostanie bardzo mocny.

Shamir Driver Intelligence Moon – do jazdy przy słabym oświetleniu lub w nocy

Soczewki Moon, przeznaczone do jazdy w nocy, przy słabym świetle, w trudnych warunkach pogodowych, czy przy słabej widoczności – mają powłokę antyrefleksową Shamir Glacier Expression, która pozwala zwiększyć kontrast obrazu do 25%. Tu z kolei stawiano na redukcję zakłóceń (dzięki kompensacji przesunięcia krótkowzrocznego) i zmęczenia oczu, ale też krótszy czas reakcji kierowcy prowadzącego samochód. Chodzi o minimalizację skutków paraliżującej nas często nocnej krótkowzroczności, tzw. „kurzej ślepoty”, której skutkiem jest słaba widoczność drogi podczas kierowania nocą, kiedy na zmianę jesteśmy oślepiani światłami i musimy dostrzegać to, co dzieje się na zaciemnionej drodze.

I rzeczywiście, podczas jazdy w nocy różnica w porównaniu do moich poprzednich okularów jest znacząca. To lepsze widzenie w nocy i redukcja denerwujących refleksów światła – zawłaszcza przy deszczowej pogodzie sprawiły, że obecnie trudno mi jeździć w innych okularach. Efekt? Moje oczy są finalnie mniej zmęczone, mimo upływu wielu godzin nocnej jazdy za kierownicą.

Shamir Driver Intelligence
Shamir Driver Intelligence MOON w oprawkach Calvin Klein

Producent twierdzi, że nawet o 15% skraca się czas reakcji w nocy. Być może tak jest, ale ja zauważam raczej znacznie lepszą reakcję mojego wzroku na oślepiające reflektory innych aut, szybkie dostosowanie ostrości na różnych odległościach – np. gdy sięgam do ciemnego schowka w drzwiach, a następnie spojrzę na drogę), czy żywe kolory sygnalizacji świetlnej podczas jazdy wieczorem. Znacząco ograniczyło się także widzenie odblasków pochodzących z wnętrza samochodu, np. od połyskującego detalu wykończenia wnętrza, czy ekranu dotykowego.

Shamir Driver Intelligence – widzi mi się

Moje wrażenia z użytkowania soczewek Shamir Driver Intelligence są bardzo klarowne. Od kiedy w nich prowadzę, czuję się pewniej i bezpieczniej za kierownicą. Wzrok szybko adoptuje się do zmian oświetlenia i zapewnia optymalne widzenie obiektów przed samochodem, ale także w jego środku (na ekranie, kokpicie, w ciemnych zakamarkach schowków). Nie muszę się martwić o oślepiające słońce, nocne odblaski czy zmęczenie oczu. Soczewki są bardzo lekkie, więc praktycznie nie czuję, że mam je na nosie. Podoba mi się również odwzorowanie naturalnych, żywych kolorów. Znacznie szybciej skupiam wzrok na obiektach będących w różnej odległości – równie ostro widzę auto tuż przed maską mojego samochodu, jak i to, nadciagające z przeciwka z dużego dystansu.

Shamir Driver Intelligence – opinia

Żeby czuć pełną kontrolę podczas jazdy nie liczą się jedynie umiejętności – widzenie otoczenia, drogi, innych pojazdów czy pieszych jest kluczowe. Prowadzenia auta nie może być stresujące, a stres powstaje, gdy niedowidzimy szczegółów (znaków, oddalonych obiektów, pasów). Dobrane dla kierowców soczewki umożliwiają sprawniejsze przetwarzanie informacji wzrokowych, szybsze podejmowanie decyzji i w efekcie większą pewnością dla drodze.

Dodatkowo, współcześni kierowcy mają do czynienia z większym niż kiedykolwiek kontaktem ze światłem, zwłaszcza w nocy. Do tej pory nie było możliwe, aby okulary wystarczająco dostosowywały się do tak dynamicznie zmieniających się warunków oświetleniowych. Problemem był też fakt, że oko wykorzystuje różne systemy do przetwarzania światła w dzień i w nocy.

Dziś powyższe problemy zostały znacznie ograniczone – obie pary soczewek Shamir Driver Intelligence umożliwiają bardzo wyraźne widzenie, co przekłada się na komfort jazdy autem – zarówno za kierownicą, jak i jako pasażer na prawym fotelu – w każdych warunkach pogodowych i przy dowolnym poziomie oświetlenia.

Soczewki Sun zdecydowanie poprawiają percepcję kolorów i ostrość konturów, natomiast Moon umożliwiają doskonałe widzenie dali w słabych warunkach oświetleniowych, jednocześnie podbijając wyrazistość widzenia elementów w samochodzie. Docenią je z pewnością kierowcy krótkowzroczni i ci, który mają problem z tzw. kurzą ślepotą.

Soczewki sprawdzają się (moje bez fotochromów i polaryzacji) przy korzystaniu z przeróżnych urządzeń cyfrowych, w tym kolorowych kokpitów w samochodach. Podczas ich używania zauważyłam pewniejszą i szybszą reakcję za kierownicą, wyraźniejsze widzenie w dzień i w nocy, ale przede wszystkim zwiększyłam swoje bezpieczeństwo jazdy, uzyskując dla swojego wzroku najczystszy, najostrzejszy obraz ze świetnym kontrastem.

Soczewki Shamir Driver Intelligence działają jak słuchawki z redukcją szumów, ale dla oczu kierowcy. To znakomity wybór dla osób, które często jeżdżą samochodem i chcą sobie zapewnić najlepsza możliwą jakość widzenia. To także najwyższa jakość wykonania, miks know how marki premium i nowoczesnej technologii, za którą warto zapłacić.

Więcej o badaniach widzenia przez kierowców w nocy przeczytasz tu.

Shamir – co to za producent soczewek okularowych?

Shamir Optical Industry Ltd. to producent najwyższej klasy progresywnych i jednoogniskowych soczewek. W Polsce firma jest obecna od 10 lat i dostarcza swoje produkty do salonów optycznych w całym kraju. Swoją działalność opiera na projektowaniu rozwiązań dopasowanych do ochrony wzroku.

Shamir Driver Intelligence – cena

Komplet dwóch par soczewek okularowych dla kierowców Shamir Driver Intelligence – Sun i Moon – to kwota około 4800 złotych.

Materiał powstał dzięki uprzejmości i przy współpracy z firmą Shamir Optical. Badanie wzroku, dobór oprawek okularowych i montaż soczewek odbył się u OPTYK SALA – salonie optycznym przy ul. Mickiewicza 37 w Warszawie.

Dziękuję firmie Shamir za możliwość testu soczewek Shamir Driver Intelligence oraz Panu Wojciechowi Sali, za świetną atmosferę podczas wizyty w salonie.

Artykuł sponsorowany

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze