Samochodowe fotele przyszłości – jak będą wyglądać i z czego będą wykonane?

Ewolucja fotela samochodowego to praktycznie te same dzieje, jak w przypadku nadwozi aut - od starodawnej kanapy, po supernowoczesne siedzisko. Jak było kiedyś, a jak będzie nam wygodnie w przyszłości?

Wobec nasilonej konkurencji między producentami samochodów wnętrze pojazdu ma coraz większe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupu przez klientów. A przecież fotele samochodowe są codziennie poddawane zróżnicowanym i dużym obciążeniom. Muszą też spełniać liczne oczekiwania: wyróżniać się stylem, możliwością personalizacji, dawać poczucie bezpieczeństwa i komfortu, które są inne w zależności od regionu świata. Przyjrzyjmy się na przykładzie foteli Peugeota, jak rozwijała się koncepcja miejsc dla kierowcy i pasażerów auta.
 

Fotele samochodowe – historia

Na przestrzeni sześćdziesięciu lat fotele przeszły kilka ważnych etapów technologicznych. W 1955 roku w samochodach wielkoseryjnych pojawiła się możliwość regulacji foteli (kąta pochylenia oparcia, wysokości siedziska itd.). Peugeot reklamował wówczas siedzenia-kuszetki swojego ówczesnego flagowego modelu, Peugeot 403. W samochodach dostawczych możliwość dostępu do tylnych siedzeń pojawiła się w 1957 roku. Kolejne innowacje są już nam bliższe w czasie. Dzielona tylna kanapa w układzie 1/3-2/3 została wprowadzona na przykład w modelu 306, a składany trzeci rząd foteli w 5008. W 2007 roku francuska marka rozpocząła pracę nad modułowym szkieletem przednich foteli przeznaczonym do różnych modeli w gamie. Tę modułową konstrukcję odnajdziemy w kolejnej generacji 308-ki wprowadzonej w 2013 roku. Nowa konstrukcja umożliwiła obniżenie masy samochodu, a jednocześnie poprawiła bezpieczeństwo i komfort. Fotele stały się lżejsze, bardziej zaawansowane technologicznie i tańsze. Modułowe szkielety foteli zostały również wykorzystane w samochodach zbudowanych na platformie CMP i wprowadzone do produkcji w Europie, Chinach i Ameryce Łacińskiej.
 

Różne oczekiwania w różnych regionach świata

Fotele są obecnie traktowane na równi z pozostałymi podzespołami samochodów. Mają duże znaczenie ekonomiczne, bo koszt ich produkcji może przekroczyć kilka tysięcy euro. Zestaw siedzeń składający się z fotela kierowcy, fotela pasażera i tylnej kanapy liczy 150 części. Fotele samochodowe są również codziennie poddawane zróżnicowanym i dużym obciążeniom:
muszą być wytrzymałe (budowa i masa ciała klientów są bardzo zróżnicowane),
odporne na zużycie (użytkownicy będą z nich korzystać przez kilka lat czy nawet dekad),
i na temperaturę (we wnętrzu samochodu może być bardzo ciepło lub bardzo zimno).
 
Jednak pojęcie komfortu różni się w zależności od regionu świata.
 
  • W Europie klienci oczekują głównie komfortowych foteli w pierwszym rzędzie z możliwością precyzyjnego ustawienia, dobrego podparcia bocznego i kształtu zapewniającego wygodę na dalekich trasach. W przypadku siedzeń drugiego rzędu ważna jest możliwość ich złożenia. 
     
  • W Chinach ważny jest komfort przednich siedzeń i tylnej kanapy. Siedzenia powinny być miękkie i mieć tylko lekko wyprofilowane boki. W samochodach z segmentu premium klienci mają wysokie oczekiwania w odniesieniu do wyposażenia i akcesoriów tylnych siedzeń.
     
  • W Ameryce Południowej liczy się optymalna zdolność pochłaniania wstrząsów i wibracji zarówno przednich jak i tylnych siedzeń.

Samochodowe fotele przyszłości – moda i wygoda

Z punktu widzenia klienta fotele muszą spełniać trzy podstawowe funkcje: umożliwić siedzenie, chronić i być atrakcyjne wizualnie. 
Klient już na pierwszy rzut oka i po zajęciu miejsca w fotelu powinien rozpoznać markę samochodu. W przyszłości na wygląd foteli będzie miała większy wpływ moda odzieżowa. Kolorystyka i materiały wykorzystywane do obić foteli będą inspirowane trendami widocznymi w kolekcjach prêt à porter i meblarstwie. Konstruktorzy foteli przykładają również dużą wagę do komfortu. Jedną z ostatnich innowacji są komory powietrzne wbudowane w piankę siedzenia. Umożliwiają dostosowanie kształtu fotela do budowy ciała użytkownika. Marki oferują również w opcji system masażu pleców. 
 
W dobie samochodów autonomicznych fotele nabierają coraz większego znaczenia w wyposażeniu wnętrza. Będą musiały zapewnić wiele możliwości aranżacji wnętrza jak w samochodzie koncepcyjnym Peugeot e-Legend. Czas spędzony w samochodzie powinien się zmienić w chwilę relaksu i bliskości z innymi użytkownikami. Wkrótce materiały kompozytowe częściowo zastąpią metalową konstrukcję i umożliwią projektowanie cieńszych, bardziej finezyjnych foteli, co zapewni więcej miejsca w kabinie.
 

Najnowsze

„Profesjonalni kierowcy” wracają do gry – ruszają bezpłatne szkolenia dla kierowców zawodowych

Po kilkumiesięcznej przerwie spowodowanej pandemią wirusa SARS-CoV-2 rusza pierwsze w tym roku praktyczne, bezpłatne szkolenie kierowców zawodowych w ramach akcji społecznej "Profesjonalni kierowcy".

Szkolenie pod okiem doświadczonych instruktorów z Volvo Trucks odbędzie się 3 września 2020 r. na Torze Jastrząb. Organizatorzy zapraszają kierowców zawodowych, którzy mają kategorię prawa jazdy C+E, ale nie pracują w branży transportowej.

W tym samym dniu odbędzie się również konferencja prasowa inaugurująca oficjalnie V edycję akcji „Profesjonalni kierowcy” i debata merytoryczna na temat przyszłości zawodu kierowcy, w której wezmą udział partnerzy akcji: Volvo Trucks, Continental Opony Polska, Volvo Financial Services, ERGO Hestia, Grupa MAK, PKO Leasing, MJM Brokers oraz zaproszeni goście. 

Na szkolenie można zapisywać się za pośrednictwem formularza umieszczonego na: www.profesjonalnikierowcy.pl. O kwalifikacji na szkolenie decyduje kolejność zgłoszeń. 

Wydarzenie można śledzić na FB (https://www.facebook.com/ProfesjonalniKierowcy2017/)  oraz na LinkedIn (akcja „Profesjonalni kierowcy” i Instagramie (Profesjonalni kierowcy).

Najnowsze

Dostawca jedzenia pędził na elektrycznej hulajnodze 90 km/h. Zamówienie na czas za cenę własnego życia?

Trudno uwierzyć w brak wyobraźni tego dostawcy jedzenia, który gnał po drodze szybkiego ruchu 90 km/h na elektrycznej hulajnodze. Czy chciał dostarczyć zamówienie na czas za wszelką cenę, nawet jeśli mogłoby dojść do tragedii?

Na poniższym nagraniu widzimy dostawcę ze znanej firmy zajmującej się rozwożeniem jedzenia do domu, który pędzi po bardzo ruchliwej ulicy aż 90 hm/h!

Zastanawiamy się, co skłoniło go do tak nieodpowiedzialnego zachowania, chyba każdy kto kiedykolwiek jeżdził na hulajnodze wie jak bardzo bolesny jest upadek, szczególnie ten nieoczekiwany np. po wjechaniu na kamień czy nierówność. Jednak to co zrobił ten kierowca przechodzi wszelkie wyobrażenia o bezpiecznej dostawie jedzenia do naszych domów. Sami zobaczcie, chyba nie chcemy sobie wyobrażać, co mogło się stać, gdyby dosżło do wypadku. 

Najnowsze

Goodc

Koronawirus w Formule 1!

Dwie osoby ze środowiska Formuły 1 mają pozytywne testy na obecność koronawirusa.

FIA i Formuła 1 oficjalnie potwierdziły, że pomiędzy 10 a 16 lipca wykonano 4997 testów na obecność koronawirusa wśród kierowców, pracowników zespołów i pracowników torów.

Niestety, dwa z nich były pozytywne.

Osoby chore na COVID-19 nie były obecne w Austrii. Zostały one odizolowane, tak samo jak ci, którzy mieli z nimi bliskie kontakty.

Według nieoficjalnych informacji nie są to pracownicy żadnego z zespołów.

Przeczytaj też: FIA zebrała 2 miliony euro na walkę z COVID-19

Sytuacja ta nie ma żadnego wpływu na aktualny kalendarz Formuły 1. Kolejny wyścig odbędzie się 2 sierpnia na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii.

Dla maksymalnego bezpieczeństwa osób obecnych na torze, wyścigi rozgrywają się zgodnie z nowymi procedurami. Zawody odbywają się bez udziału kibiców. Zamiast wspólnej parady wszystkich kierowców, dziennikarze przeprowadzają z nimi wywiady pojedynczo przed garażami. Ograniczona jest liczba osób obecnych na polach startowych. Nie ma też tradycyjnej ceremonii wręczenia nagród na podium.

Po trzech rozegranych do tej pory wyścigach, w klasyfikacji generalnej prowadzi Lewis Hamilton, przed Valtterim Bottasem i Maxem Verstappenem.

W klasyfikacji konstruktorów prowadzi Mercedes, przed Red Bullem i McLarenem.

Przeczytaj też: GP Węgier: wygrywa Hamilton, ale prawdziwymi zwycięzcami są mechanicy Red Bulla

Najnowsze

Goodc

Elektryczny pick-up od Chevroleta. Znamy pierwsze szczegóły!

Chevrolet zapowiada elektryczny, pełnowymiarowy pick-up. Ma on między innymi rzucić wyzwanie Cybertruckowi Tesli czy Fordowi F-150. Będzie to jeden z 20 samochodów elektrycznych, które koncern General Motors planuje wypuścić do 2023 roku.

W najnowszym raporcie dotyczącym rozwoju General Motors amerykański gigant ujawnił, że pracuje nad opracowaniem pierwszego, „pełnowymiarowego” pick-upa z napędem elektrycznym.

Chevrolet obiecuje, że jeszcze nie nazwany pick-up (roboczo ochrzczony Chevrolet BET), będzie mógł przejechać ponad 400 mil na jednym ładowaniu (czyli około 640 km). I to właściwie wszystko co wiadomo na tę chwilę. Więcej szczegółów dotyczących nowego pick-upa nie ujawniono. Nie wiadomo też, kiedy dokładnie trafi do sprzedaży.

Podejrzewa się, że może być on sprzedawany jako elektryczna i bardziej ekologiczna alternatywa dla Chevroleta Silverado, ale nie wykluczone, że pojawi się jako całkowicie samodzielny model.

Produkcja elektrycznego pick-upa od Chevroleta ruszy pod koniec 2021 roku w zakładzie montażowym Detroit-Hamtramck.

Dodatkowo Chevrolet potwierdził, że w jego zelektryfikowanej ofercie pojawi się nowy model SUVa oraz nowy, stylizowany na crossovera, model Bolt.

Przeczytaj też: Tak Polacy zareagowali na widok polskich samochodów elektrycznych! Spodziewaliście się takich reakcji?

General Motors planuje wypuścić do 2023 roku aż 20 samochodów elektrycznych. Oprócz Chevroleta nad elektryfikacją swojej oferty pracują także Cadillac oraz GMC.

W przypadku Cadillaca w grę wchodzą dwa pełnowymiarowe, luksusowe SUVy z trzema rzędami siedzeń, oparte na DNA Escalade, i produkcyjna wersja koncepcyjnego sedana Celestiq Statement Vehicle. GMC z kolei zapowiedziało, że opracuje nową, w pełni elektryczną, generację Hummera.

Większość z wyżej wymienionych pojazdów elektrycznych będzie zasilana przez technologię akumulatorów Ultium, nad którą General Motors intensywnie pracuje.

Najnowsze