
Rzadkie okazy aut obejrzysz w Cité de l’Automobile
Ceglasty budynek przypominający ogromną stodołę (dawny zakład braci Schlumpf) skrywa największą i najbardziej kompleksową kolekcję pojazdów Bugatti, najdroższe samochody, będąc jednocześnie największym muzeum samochodowym na świecie.
Nagromadzenie ekstremalnie rzadkich egzemplarzy jest przytłaczające, jest też jedynym miejscem na świecie, gdzie można zobaczyć aż trzy Bugatti typ 41 „Royale” z charakterystycznym „tańczącym słoniem” na korku od chłodnicy. Na zwiedzanie najlepiej zarezerwować sobie cały dzień, kolekcja zawiera bowiem ponad 520 pojazdów, podzielonych na sekcje mieszczące się w odrębnych salach.
Historia kolekcji zaczyna się po wojnie, kiedy bogacze wymieniali swoje klasyczne wyścigówki i limuzyny z lat 1920 – 1930 na nowoczesne samochody. Fritz i Hans Schlumpf zaczęli odkupywać najbardziej pożądane modele. Bracia szybko zgromadzili kolekcję samochodów bugatti. Latem 1960 roku kupili dziesięć Bugatti, trzy Rolls-Royce i dwa Hispano Suiza, Gordini sprzedał im dziesięć starych samochodów wyścigowych, Jo Siffert kierowca wyścigowy Lotusa trzy. Bracia nabyli tez samochody od Ferrari i Mercedesa-Benza, pod koniec roku kolekcja liczyła już 40 samochodów. Wiosną 1963 roku kolekcja powiększyła się o 18 samochodów osobowych samego Ettore Bugatti, w tym Bugatti Royale „Coupé Napoleon”.
Spowolnienie gospodarcze i kryzys lat 70-tych dotknął także braci. Fabryka została przejęta przez unię włókienniczą i przemianowana na „Robotniczą” a kolekcjonerzy uciekli do ojczystej Szwajcarii, gdzie w Bazylei spędzili resztę życia. W celu odzyskania części pieniędzy otwarto muzeum, które w ciągu dwóch lat odwiedziło prawie 800 000 osób.
Kolekcja samochodów była łakomym kąskiem dla wierzycieli, w celu jej ochrony w 1978 roku uznano ją za dziedzictwo narodowe Francji. W 1979 roku zamknięto muzeum a w 1981 roku kolekcja, budynki i grunty zostały sprzedane Muzeum Narodowemu Automobile Association (NAMAoM). W 1982 roku ponownie otwarto muzeum jednak kolekcja stopniowo podupadała. W 1999 roku muzeum poddano gruntownej modernizacji a w marcu 2000 roku ponownie je otwarto jako największe muzeum samochodów na świecie.
Muzeum znajduje się przy ulicy 15 rue de l’épée w Mulhouse, mieście regionu Alzacji, we wschodniej Francji, w pobliżu szwajcarskiej i niemieckiej granicy.
Otwarte jest codziennie z wyjątkiem świąt od godziny 10 do 17. Bilet normalny kosztuje 11,5 Euro, ulgowy 9 Euro (drugie dziecko w wieku 7-17 lat wchodzi za darmo), z pokazem „On track!” 14,5 Euro, ulgowy 11 Euro. Dzieci do lat 7 zwiedzają za darmo, bilet ulgowy przysługuje dzieciom w wieku 7-17 lat, studentom, nauczycielom i bezrobotnym.
Bezpośrednio przy muzeum jest parking – płatny (naliczanie godzinowe), oraz przystanek tramwajowy.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
Volkswagen Touareg R to nowość w segmencie luksusowych SUV-ów. Model ten łączy w sobie sportowe osiągi z ekologicznym napędem hybrydowym typu plug-in. Zaawansowana technologia pozwala na osiągnięcie imponującej mocy przy jednoczesnym zachowaniu ekonomicznej eksploatacji. Ten flagowy SUV reprezentuje nową erę motoryzacji, gdzie wydajność spotyka się z odpowiedzialnością ekologiczną. -
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
-
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Fantastyczne muzeum. Warte pół dnia i kilkanaście euro aby zobaczyć największą kolekcję samochodów. I to jakich!