Karolina Chojnacka

Rusza budowa tunelu pod Ursynowem. Kiedy pojadą nim kierowcy?

Mróz przystopował na chwilę układanie betonowych warstw konstrukcji nawierzchni, ale od poniedziałku roboty znów ruszyły w tunelu pod Ursynowem, w ciągu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Kiedy pojadą nim kierowcy?

Ponownie rusza budowa tunelu pod Ursynowem. Obecnie trwa układanie betonowych warstw konstrukcji nawierzchni, montowane są również betonowe okładziny ścian oraz wyposażenie techniczne obiektu.

Maszyna i obsługujący nią pracownicy mozolnie wędrują południową nitką tunelu od zachodniego do wschodniego portalu, pracując 24 godziny na dobę. Zostawiają za sobą białą nitkę na połowie szerokości nawy tunelu, na którą po kilkunastu godzinach wkraczają maszyny z obrotowymi szczotkami do odkrywania kruszywa w betonowej nawierzchni. Kolejnym etapem jest nacinanie nawierzchni specjalnymi piłami do betonu. Kombajn do układania nawierzchni przejdzie przez 2300 m południowej nawy tunelu i następnie wjedzie do nawy północnej. Pod koniec stycznia położono w niej około 1 km betonowej nawierzchni na połowie szerokości jezdni i teraz położony zostanie brakujący odcinek.

Przeczytaj też: Eco Driving, czyli jak jeździć ekologicznie? Siedem rad, które warto stosować

Na przełomie lutego i marca ukończono układanie warstw konstrukcji nawierzchni z kruszywa oraz podbudowy z betonu. To umożliwia teraz pracę 24 godziny na dobę przy układaniu docelowej betonowej nawierzchni w tunelu. Zakończono prace konstrukcyjne związane z budową chodników oraz elementów betonowych odwodnienia liniowego. Kontynuowane są prace związane z budową podwaliny i montażem okładzin ścian tunelu. Do ścian szczelinowych w tunelu mocowane są kolejne uchwyty montażowe, a na murach przy wlotach do tunelu stelaż, na którym zamocowane zostaną okładziny akustyczne. Pod sufitem montowane są oprawy oświetleniowe oraz realizowane są prace teletechniczne związane z trasowaniem instalacji monitoringu i systemów ostrzegawczych. Wykonawca montuje również system nagłośnienia. W niszach alarmowych układana jest kostka betonowa. Trwa montaż drzwi do pomieszczeń technicznych w tunelu. Pod sufitem zamontowano wentylatory strumieniowe.

Na obu węzłach trwa także montaż wypełnień ekranów akustycznych, a na obiektach mostowych wykonywane są roboty wykończeniowe. Przy al. KEN, ul. Rosoła oraz na odcinku Rosoła – Cynamonowa wykonywane są roboty drogowe i brukarskie.

Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2 POW to ok. 89%. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy wydłużono czas na ukończenie robót do końca marca 2021 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 roku, po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

Przeczytaj też: Czy branża transportowa poradzi sobie z trzecią falą koronawirusa?

 

Źródło GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Jeżdżąc Fiatem, zapłacisz za Netflixa. O co chodzi?

Jeździsz w ekologiczny sposób, zbierasz KiriCoiny i wydajesz je na Zalando lub Netflixa. Jest tylko jeden haczyk...

Stellantis jest pierwszym producentem samochodów, który ma zamiar premiować swoich klientów poprzez system nagród za najbardziej ekologiczne zachowania podczas jazdy. Nowy system, opracowany przez Kiri Technologies green-tech startup, i przeznaczony wyłącznie dla e-Mobility by Stellantis, nagradza kierowców nowego Fiata 500 z 13 europejskich krajów za pomocą KiriCoin – kryptowaluty, którą można wydawać na specjalnym rynku.

Za pomocą aplikacji Fiata, bazując na wskaźniku eco:Score, można sprawdzić liczbę zebranych KiriCoinów oraz styl jazdy. Kierowcy z najlepszymi wynikami otrzymają ekskluzywne nagrody dodatkowe, jak vouchery do wykorzystania w Amazon, Apple, Netflix, Spotify i Zalando.

Przeczytaj też: Test Fiat 500 Hybrid Launch Edition – idealny do miasta?

Główna koncepcja projektu polega na nagradzaniu kierowców nowej 500 za ich bardziej ekologiczny styl jazdy za pośrednictwem kryptowaluty pod nazwą KiriCoins. Jest to dość innowacyjny model w branży motoryzacyjnej. Gabriele Catacchio, menedżer ds. programu e-Mobility, wyznał:

Chcemy wspierać przyjazne środowisku zachowania naszych Klientów i nagradzać ich wyjątkowymi korzyściami. Po prostu, jeżdżąc nową 500, skomunikowaną ze światem i wyposażoną w nowy system multimedialny, KiriCoins mogą być gromadzone w „wirtualnym” portfelu dostępnym w aplikacji Fiata. Dane dotyczące jazdy, jak odległość i prędkość, są przesyłane do chmury Kiri i automatycznie konwertowane na KiriCoins przy użyciu algorytmu opracowanego przez Kiri. Wynik jest pobierany bezpośrednio na smartfon użytkownika, a KiriCoins można później wykorzystać do zakupu produktów i usług na rynku Kiri.

Podczas zwykłej jazdy po mieście, 1 kilometr odpowiada mniej więcej jednemu KiriCoinowi, przy czym każdy KiriCoin jest wart dwa eurocenty. Dlatego też przy przebiegu 10 000 kilometrów rocznie w mieście można zebrać równowartość około 150 euro. To dodatkowa korzyść dla kierowców nowej 500 szanujących środowisko, dzięki temu, że korzystają z samochodu, który nie emituje CO2 do atmosfery.

Chcąc jeszcze bardziej zachęcić do korzystania z nowej 500, przewidziano dodatkowe nagrody dla kierowców, którzy osiągną najwyższy wynik eco:Score. To usługa Uconnect oznaczająca efektywność stylu jazdy w skali od 0 do 100, pomagająca zoptymalizować zużycie energii w czasie rzeczywistym. Kierowcy, którzy uzyskają najwyższy wynik na głównych rynkach europejskich otrzymają dostęp do dodatkowych ofert przygotowanych przez najważniejszych partnerów, jak Amazon, Apple, Netflix, Spotify Premium i Zalando.

Przeczytaj też: Fiat odświeży gamę modeli 500 i zapowiada nowość – 500X Cabrio!

Grupa Stellantis wierzy, że Kiri pozwoli jej na pobicie rekordów w branży motoryzacyjnej z korzyścią dla swoich Klientów. Po pierwsze, zapewnia możliwość zbierania kryptowaluty za samo kierowanie samochodem. Po drugie, zapewnia dostęp do rynku ofert przyjaznych środowisku. Po trzecie, zapewnia dodatkowe nagrody za najbardziej świadomy ekologicznie styl jazdy oparty na osiągniętym przez kierowców wyniku eco:Score. Kiri to więc praktyczny, namacalny projekt promujący zrównoważony styl życia oraz mający na celu zmianę na lepsze sposobu prowadzenia samochodu, robienia zakupów i życia w społeczności, która przywiązuje wagę do dbania o środowisko.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Tesla Model Y kontra Ford Mustang Shelby GT500 – elektryk rzuca wyzwanie amerykańskiej legendzie. Kto wygra wyścig?

Oto pojedynek na szczycie amerykańskiej motoryzacji. Tesla Model Y kontra Ford Mustang Shelby GT500 – który samochód będzie szybszy?

Na papierze, Ford Mustang Shelby GT500 o mocy 760 KM powinien z łatwością wygrać drag race. Ale tor to nie papier i tutaj nic nie jest oczywiste.

Czy elektryk Tesli pokaże Fordowi, że nadszedł koniec ery silników spalinowych? Zobaczcie sami!

Co ciekawe, choć Tesla pokonała Shelby GT500 z ogromną przewagą, to różnica w cenie między tymi dwoma samochodami jest niewielka. Widoczny na nagraniu Ford Mustang Shelby GT500 kosztuje około 80 000 dolarów, a Tesla Model Y – 70 000 dolarów.

Przeczytaj też: Cena Tesli Model Y spada, dzięki nowej wersji Standard Range

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Eco Driving, czyli jak jeździć ekologicznie? Siedem rad, które warto stosować

Stan jakości powietrza w Polsce nie jest najlepszy, a każda podróż samochodem wiąże się z produkcją dwutlenku węgla, nawet jeśli jest to pojazd o niskiej emisji. Jeśli leży ci na sercu dobro środowiska, to podpowiadamy, jak jeździć ekologicznie i ograniczyć emisję dwutlenku węgla podczas jazdy samochodem.

Eco Driving to ekonomiczny i ekologiczny sposób prowadzenia naszego pojazdu, który może pomóc nam zmniejszyć emisję dwutlenku węgla podczas jazdy samochodem. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci stać się bardziej świadomym tego, jak prowadzisz auto.

Łagodnie przyspieszaj i hamuj

Przyjazna dla środowiska jazda polega na łagodnym operowaniu gazem i hamulcem. W praktyce oznacza to wczesne i delikatne hamowanie, gdy musisz zwolnić lub zatrzymać się. To samo dotyczy przyspieszania – nabierając prędkości, przyspieszaj łagodnie. Jest to szczególnie ważne podczas ruszania na światłach lub skrzyżowaniach. Nie tylko zmniejszy to ilość CO2 emitowanego przez samochód, ale także pomoże zaoszczędzić na paliwie.

Nie przeciążaj samochodu

Im cięższy samochód, tym więcej mocy będzie potrzebował do poruszania się. Usuń z niego wszystko, co nie jest potrzebne podczas podróży. Przewożenie zbędnych, ciężkich przedmiotów może zwiększyć emisję dwutlenku węgla, a także przyspieszyć zużycie samochodu.

Bagażniki dachowe zwiększają opór powietrza, który może znacznie podwyższyć emisję dwutlenku węgla. Jeśli nie używasz bagażnika dachowego lub możesz przewozić przedmioty wewnątrz samochodu, usuń go z dachu. Pomoże to zwiększyć ogólną wydajność samochodu podczas jazdy.

Przeczytaj też: Jak przygotować samochód na wiosnę? 5 wskazówek, które warto stosować

Używaj tempomatu

Podczas długich podróży należy korzystać z tempomatu, jeśli jest to możliwe. Pozwalając samochodowi przejąć częściową kontrolę nad przyspieszaniem i hamowaniem zmniejszasz ilość gwałtownych zmian obciążenia, na przykład ostrego przyspieszania. Stała prędkość jest znacznie bardziej efektywna z punktu widzenia zużycia paliwa niż częste zmiany prędkości.

Jedź z zamkniętymi szybami

Chociaż jazda po wiejskich drogach z opuszczonymi szybami może być przyjemna, przy wyższych prędkościach ma to ogromny wpływ na emisję spalin. Wynika to z faktu, że aby pokonywać zwiększony opór powietrza spowodowany przez otwarte okna, samochód będzie zużywał więcej paliwa, a tym samym produkował więcej dwutlenku węgla.

Eco Driving, czyli jak jeździć ekologicznie?

Przeczytaj też: Nowe przepisy dla pieszych i kierowców już od 1 czerwca. Co warto wiedzieć?

Wybieraj właściwe opony

Jak w każdym procesie produkcyjnym, przy produkcji opon również wytwarzany jest CO2, dlatego rozsądnie jest wybierać ogumienie, które charakteryzuje się większą wytrzymałością. Żywotność opon powinna być kluczowym czynnikiem, jeżeli zależy Ci na zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla. Kolejnym, nie mniej ważnym, są opory toczenia opony.Zagadnienie to dotyczy zwykle większych pojazdów, których operatorzy szukają oszczędności, ale warto wziąć je również pod uwagę w samochodzie osobowym.

Sprawdź swoje opony

Niedopompowane opony mogą mieć duży wpływ na emisję spalin w Twoim samochodzie. Regularnie sprawdzaj poziom ciśnienie w oponach, aby upewnić się, że jest zgodny z zaleceniem producenta. Optymalny poziom ciśnienia w ogumieniu można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Jazda na niedopompowanych oponach może utrudnić prowadzenie samochodu, a jednocześnie zwiększyć zużycie paliwa i emisję spalin.

Serwisuj samochód

Utrzymywanie pełnej sprawności samochodu jest istotne zarówno dla Twojego bezpieczeństwa na drodze, jak i dla zachowania jego optymalnej wydajności. Małe problemy mogą przerodzić się w większe, a te mogą spowodować, że samochód zacznie zużywać więcej paliwa, niż to konieczne.

Obniżanie śladu węglowego opiera się na wiedzy o tym, jakie działania mogą przyczynić się do zwiększonej emisji CO2. Dzięki kilku niewielkim zmianom w sposobie prowadzenia samochodu i jego konserwacji, możesz skutecznie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla podczas jazdy i dać odetchnąć środowisku.

Najnowsze

4-latek zginął w tragicznym wypadku. Policja prosi o pomoc w znalezieniu prawdopodobnego sprawcy

Policjanci z Brzegu ustalają okoliczności tragicznego w skutkach wypadku. W wyniku poniesionych obrażeń, na miejscu zginął 4-letni chłopiec. Z relacji świadków wynika, że do zdarzenia przyczynił się kierowca, który odjechał.

Do zdarzenia doszło 16 marca koło godziny 16:15 na drodze krajowej. Jak wynika ze wstępnych ustaleń policjantów, 25-latka kierująca Fordem Focusem, straciła panowanie nad pojazdem, zjechała na przeciwległy pas i zderzyła się z Volkswagenem Sharanem. Niestety w wyniku poniesionych obrażeń na miejscu zginął 4-letni chłopiec. Pozostałe cztery osoby uczestniczące w zdarzenia, z obrażeniami trafiły do szpitala.

Śmiertelny finał „kuligu” za samochodem

Według relacji świadków chwilę przed zderzeniem się pojazdów, kierowca białego busa miał wyprzedzać innym samochód, zmuszając kierującą Fordem do zjechania na prawy pas gdzie wpadła w poślizg. Nie można więc wykluczyć, że to jego zachowanie rozpoczęło sekwencję zdarzeń, w wyniku której doszło do tragedii. Niestety kierowca busa odjechał.

Śmiertelny wypadek na skrzyżowaniu. Kierowca Audi pomylił miasto z autostradą?

Dlatego policja apeluje do wszystkich osób posiadających informacje w sprawie tego wypadku, o zgłoszenie się do Komendy Powiatowej Policji w Brzegu lub kontakt telefoniczny pod numerem telefonu 47 86 33 203. Pomocne mogą być także nagrania z kamer samochodowych pojazdów jadących w tym czasie trasą Brzeg – Oława, na której doszło do zdarzenia.

Najnowsze