Edyta Klim

Rewolucyjny wynalazek – airbag dla motocyklisty!

Viktor Fenyves z USA wpadł na pomysł jak siebie i innych motocyklistów uchronić od poważnych konsekwencji podczas udziału w wypadku.

W sprzedaży są kamizelki, które mają airbag chroniący tułów motocyklisty, jednak teraz wymyślono coś na większą skalę – takie poduszki powietrzne, które chronią całego motocyklistę, niczym kokon:

Poduszka zadziała tylko wtedy, gdy motocykl poruszający się z pewną prędkością gwałtownie zwolni, przyspieszy (uderzenie od tyłu) lub nagle straci równowagę, w sposób niemożliwy już do skorygowania przez kierującego. System łączy motocyklistę z motocyklem, ale automatycznie rozpina się, podczas zatrzymania i zsiadania.

Ten airbag wymyślił Viktor Fenyves, przedsiębiorca, wynalazca i lekarz z USA, który jest też motocyklistą. Wpadł na ten pomysł myśląc o własnym zdrowiu i życiu, a teraz jego wynalazek może mieć wpływ na zdrowie i życie innych motocyklistów.

Najnowsze

Volkswagen Passat B6 – silniki najpopularniejszej w Polsce „używki”

Spośród wszystkich silników montowanych w Volkswagenie Passacie B6 tylko benzynowe 1,6 o mocy 102 KM występowało wcześniej w ofercie koncernu, ponieważ reszta to zupełnie nowe silniki. Te posiadające oznaczenie FSI mają bezpośredni wtrysk paliwa, zaś TSI ponadto turbodoładowanie.

Bogata oferta silników wysokoprężnych to standard w przypadku Passata. Początkowo montowano jeszcze legendarne 1.9 TDI o mocy 105 KM, lecz później w ofercie zastąpił je silnik o identycznej mocy, ale uzyskiwanej z pojemności 1.6 litra. Dzięki wtryskowi Common Rail udało się osiągnąć rygorystyczne normy spalania – Euro 5.

Ponadto w ofercie występował silnik 2.0 TDI w różnych wariantach mocy (od 110 do 170 KM). W pierwszych latach produkcji był on wyposażony w pompowtryskiwacze, które później zostały zastąpione nowoczesnym układem Common Rail.

Silniki benzynowe:

  • 1.4 TSI – 1398 cm³ o mocy 122KM;
  • 1.4 TSI EcoFuel – 1398 cm³ o mocy 150 KM;
  • 1.6 16V – 1595 cm³ o mocy 102 KM;
  • 1.6 FSI – 1598 cm³ o mocy 115 KM; skrzynia biegów M6/A6-(Tiptronic)
  • 1.8 TSI – 1798 cm³ o mocy 160 KM; skrzynia biegów M6/A6-(DSG)
  • 2.0 FSI – 1984 cm³ o mocy 150 KM; skrzynia biegów M6 (napęd przedni/4 Motion)/A6-(Tiptronic)
  • 2.0 TSI – 1984 cm³ o mocy 200 KM; skrzynia biegów M6/A6-(Tiptronic)
  • 3.2 FSI VR6 – o mocy 250 KM; skrzynia biegów M6/(4 Motion)/A6-(DSG)
  • R36 3.6 FSI VR6 – o mocy 300KM; skrzynia biegów M6/(4 Motion)/A6-(DSG)

Silniki wysokoprężne:

  • 1.6 TDI 16V (CR) 1598 cm³ o mocy 105 KM;
  • 1.9 TDI (PD) – 1896 cm³ o mocy 105 KM; skrzynia biegów M5;
  • 2.0 TDI 16V (CR) – 1968 cm³ o mocy 110 KM;
  • 2.0 TDI (PD) – 1968 cm³ o mocy 136 KM;
  • 2.0 TDI (PD) – 1968 cm³ o mocy 140 KM;
  • 2.0 TDI 16V (PD) – 1968 cm³ o mocy 140 KM;
  • 2.0 TDI 16V (CR) – 1968 cm³ o mocy 140 KM; skrzynia biegów M6 (napęd przedni/4 Motion)/A6-(DSG)
  • 2.0 TDI 16V (CR) – 1968 cm³ o mocy 143 KM;
  • 2.0 TDI 16V (PD) – 1968 cm³ o mocy 170 KM;
  • 2.0 TDI 16V (CR) – 1968 cm³ o mocy 170 KM; skrzynia biegów M6/A6-(DSG)

Najnowsze

Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

Mazda przedstawiła model MX-5 w jubileuszowej wersji podczas rozpoczynających się targów Chicago Auto Show, które otwarte będą dla publiczności do 18 lutego.

Mazda MX-5 ma już 30 lat i w tym czasie sprzedała się w ponad milionie egzemplarzy. Aby to uczcić przygotowana została edycja limitowana w kolorze nadwozia Racing Orange. Dodatkiem do niego są felgi aluminiowe (Rays ZE40 RS30) zaprojektowane wyłącznie dla MX-5 przy współpracy z Rays Co., Ltd, pomarańczowe zaciski hamulców (Brembo z przodu, Nissin z tyłu) oraz plakietka z okazji 30-lecia modelu z numerem seryjnym edycji limitowanej.

Rzucający się w oczy kolor trafił również do wnętrza MX-5 30th Anniversary Edition. Pomarańczowe akcenty kolorystyczne znajdziemy na fotelach Recaro, tapicerce drzwi bocznych, tablicy wskaźników i lewarku zmiany biegów.

Na świecie do sprzedaży trafi tylko 3 tys. egzemplarzy Mazdy MX-5 30th Anniversary Edition, w wersji z miękkim (Soft Top), jak i sztywnym dachem (RF).

Najnowsze

Limitowana Toyota Aygo x-cite zadebiutuje na targach w Genewie

W gamie Toyoty Aygo drugiej generacji co roku pojawiają się nowe edycje specjalne, które mają zwracać uwagę na drodze. Najnowsza taka wersja zadebiutuje w przyszłym miesiącu.

Nowa edycja specjalna Aygo x-cite to kolejna wersja tego modelu z dwukolorowym nadwoziem. Odmiana ta wyróżnia się lakierem Pure Orange na karoserii oraz czarnym dachem. Komponuje się z nimi ornament Pure Orange na przednim spojlerze oraz czarne obudowy bocznych lusterek. W tej odmianie również znajdziemy światła przeciwmgielne, przyciemniane tylne szyby i lśniąco czarne, aluminiowe obręcze kół o 10 ramionach i średnicy 15 cali.

Lśniąco czarne wykończenia zdobią także konsolę centralną i panel tablicy rozdzielczej. Czarna jest także obudowa skrzyni biegów, zaś obudowy nawiewów wyróżniają się kolorem Pure Orange. Aygo x-cite ma także materiałową tapicerkę Manhattan i wykończone pomarańczowym obszyciem dywaniki.

Toyota Aygo w odmianie x-cite ma bogate wyposażenie, obejmujące klimatyzację, kierownicę wielofunkcyjną z przyciskami do kontroli systemu audio, fotel kierowcy z regulacją wysokości oraz ogranicznik prędkości dla wersji z manualną skrzynią biegów.

System multimedialny z ekranem dotykowym 7 cali i kamerą cofania współpracuje ze smartfonami poprzez Apple CarPlay i Android Auto. Opcjonalnie dostępne są radio DAB, inteligentny kluczyk i uruchamianie samochodu przyciskiem oraz pakiet Toyota Safety Sense.

Najnowsze

Volkswagen Passat po liftingu ma sporo nowej elektroniki

Premiera nowego Passata odbędzie się podczas Salonu Samochodowego w Genewie. W maju w kilku krajach Europy rozpocznie się jego przedsprzedaż, a na rynku nowy model pojawi się we wrześniu.

W nowym Passacie zostanie po raz pierwszy zastosowany system „Travel Assist”, który umożliwia częściowo automatyczną jazdę z prędkością do 210 km/h. Będzie również pierwszym modelem marki, jaki pojawi się na rynku z kierownicą pojemnościową. Rejestruje ona dotyk, rozpoznaje kiedy kierowca chwycił kierownicę. Kolejna nowość to „Emergency Steering Assist” – system ten poprzez ingerencję w działanie układu hamulcowego zwiększa bezpieczeństwo podczas manewru wymijania. Z kolei nowe, interaktywne matrycowe reflektory „IQ.LIGHT-LED” zapewniają jeszcze lepsze oświetlenie drogi. Do tej pory technologia ta dostępna była jedynie w aktualnym Touaregu.

W nowym Passacie debiutuje modułowy system multimedialny trzeciej generacji (MIB3). „App Connect” – interfejs pozwalający na korzystanie z aplikacji dostępnych na smartfonie, umożliwia po raz pierwszy w Volkswagenie na bezprzewodowe połączenie z samochodem. Dzięki zastosowaniu MIB3, na życzenie nowy Passat może być stale połączony z Internetem. To dlatego, że nowe systemy multimedialne wyposażono seryjnie w zintegrowaną kartę SIM (tak zwaną eSim). Oprócz usług związanych z nawigacją i korzystaniem z danych w czasie rzeczywistym, MIB3 pozwala na korzystanie z innych, nowych technologii i usług jak na przykład ze streamingu muzyki, radia internetowego, naturalnej obsługi głosowej, z łatwego dostępu do usług internetowych skupionych w „Volkswagen We”, a w przyszłości pozwoli także na pobieranie danych z chmury.

MIB3 to system mający także cyfrowe połączenie z nowym zestawem wskaźników „Digital Cockpit”. W porównaniu z poprzednim rozwiązaniem („Active Info Display”) cyfrowe wskaźniki nowego urządzenia są bardziej zaawansowane i wyróżniają się wyższej jakości grafiką. System ma także więcej funkcji – trzy różne konfiguracje zegarów można teraz zmieniać i uruchamiać tylko jednym przyciskiem znajdującym się na nowej, wielofunkcyjnej kierownicy.

Bardziej zaawansowane są również jednostki napędowe nowego Passata. I tak np. wersja GTE, czyli hybryda typu plug-in, podczas jazdy w trybie elektrycznym uzyskuje teraz znacznie większy zasięg. W nowym cyklu WLTP wynosi on około 55 km; odpowiada to około 70 km według cyklu NEDC. Jednocześnie Passat GTE wyposażony zarówno w silniki o mocy systemowej 218 KM już dzisiaj spełnia normę Euro 6d w zakresie emisji spalin, która będzie obowiązywać dopiero od 2021 roku. Pozostałe silniki TSI oraz TDI spełniają normę Euro 6d-TEMP. Każdy Passat – zarówno z silnikiem benzynowym, jak i z wysokoprężnym – jest wyposażany w filtr cząstek stałych.

Najnowsze