Ewa Kania

Rewolucja w punktach karnych. Prawo jazdy stracisz łatwo jak nigdy

Kary dla kierowców w Polsce jeszcze nigdy nie były tak surowe, a kolejne zaostrzenia zasad już są w drodze. Kierujący, którzy nie trzymają się ściśle przepisów drogowych, mają powody do obaw.

Spis treści

Utrata prawa jazdy za prędkość

Niedawno pisaliśmy o przepisach, które pozwolą wprowadzić zasadę, że kierowca straci prawo jazdy za przekroczenie prędkości nie o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym, ale o ponad 30 km/h. Takie wykroczenie znacznie łatwiej popełnić, więc i liczba kierowców, którzy na jakiś czas pożegnają się z prawem jazdy, bez wątpienia wzrośnie.

Jedną z przyczyn takiego wzrostu będzie również to, że nowe kary miałyby obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej. Jeśli kierowca, który pojedzie 81 km/h w terenie zabudowanym straci prawo jazdy w Czechach, to wiedzieć będą o tym służby w całej UE.

Wykroczenia kierowców będą jawne w całej Unii Europejskiej

Nowe przepisy dotyczące utraty praw jazdy za prędkość, to tylko część zmian, jakie przyjął Parlament Europejski. Część z nich dotyczy ogólnoeuropejskiej bazy, w której zapisywane byłyby wykroczenia popełniane przez kierowców, na terenie wszystkich krajów wspólnoty. Chodzi o to, żeby kierowcy surowo karani w jednym kraju, nie uchodzili za wzorowych obywateli w drugim, tylko dlatego, że w nim akurat nie popełnili jeszcze żadnych wykroczeń.

Prawo jazdy kategorii B to przepustka nie tylko do samochodów. Nawet nie wiesz, co możesz prowadzić

Policjanci będą mieli więc na przykład informacje, że kierowca w innym kraju został ukarany za zbyt szybką jazdę lub prowadzenie po alkoholu. Dowiedzą się także, czy jego prawo jazdy jest ważne, a nie na przykład czasowo zawieszone. Kraje UE mają teraz 30 miesięcy na stworzenie takiego systemu, pozwalającego na swobodną wymianę informacji.

Rewolucja w punktach karnych

Kierunkiem, w którym unijne władze chcą podążyć, jest ujednolicony system karania kierujących. Przedstawiona wcześniej wizja daje możliwość sprawdzenia, że kierowca stracił prawo jazdy za punkty karne, ale obecnie każdy kraj członkowski ma własny system i własny taryfikator.

Dlatego docelowo ma powstać jednolity system karania kierowców. Tak, żeby każdy miał jedno, ogólnoeuropejskie konto, na które trafiają punkty. Jeśli ktoś przekroczy prędkość w Polsce, a potem w Niemczech, punkty za te wykroczenia się zsumują. Jeśli następnie w Czechach przekroczy obowiązujący limit, wszystkie służby w UE będą o tym wiedziały.

Dla większości kierowców, którzy jeżdżą za granicę samochodami sporadycznie albo wcale, te zmiany mogą wydać się mało istotne, ale to błędne myślenie. Ogólnoeuropejski taryfikator punktów karnych oznacza nowe zasady naliczania oraz limity, co do których można podejrzewać, że będą bardziej surowe niż obecnie. Komisja Europejska dąży do „wizji zero”, czyli braku wypadków śmiertelnych na terenie UE, a jednym ze środków do osiągnięcia tego celu, ma być surowszy system karania kierowców.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze